نوشته شده توسط : ادمین

رسیدگی به ۴۸ پرونده سم و کود تقلبی در تعزیرات حکومتی

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان گفت:از ابتدای سال تاکنون، به ۴۸ پرونده سم و کود کشاورزی قاچاق و تقلبی در استان رسیدگی شد.

حسام گفت:از ابتدای سال تاکنون در حوزه قاچاق کود کشاورزی ۲۷ پرونده و ۲۱ پرونده نیز مربوط به سموم کشاورزی به تعزیرات حکومتی استان ارسال و رسیدگی شد.

مقالات دیگر: پذیرایی مراسم ترحیم

آیا ساس با شستشو از بین می رود

او ادامه داد: پس از بررسی‌های قانونی لازم، متهمان پرونده‌های سم کشاورزی به حدود ۱۸ میلیون تومان و متهمان کود‌های کشاورزی تقلبی و قاچاق به پرداخت حدود ۱۰۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

 

مدتی است برخی از کشاورزان گلستانی از کیفیت کود کشاورزی موجود در بازار گله مندند و ابراز نارضایتی دارند و می‌گویند که این کود‌ها کیفیت مناسبی ندارند.

 

در این راستا برنامه‌هایی با موضوع کود ازصدا و سیمای مرکز گلستان پخش شده است و کشاورزان ضمن تماس تلفنی از طریق پیامک نیز مشکلات خود را عنوان کردند.

 

ضیایی مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان در این باره می‌گوید:کشاورزان حتما از کارگزاری‌های مجاز کود مصرفی خود را تهیه کنند چرا که این کود‌ها دارای شناسه است و چندین بار نمونه برداری می‌شوند.

 

او ادامه داد: ۱۲۷ کارگزاری مجاز در ۱۴ شهرستان استان فعال هستند.

 

ضیایی گفت: تمام کود‌هایی که از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بین کارگزاری‌ها توزیع می‌شود قبل از اقدام به توزیع آزمایش می‌شوند تا نمره قبولی را برای توزیع دریافت کنند.

 

او افزود: کشاورزان حتما شماره ثبت کودی و شماره بهره برداری آن را به سامانه ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال کنند تا از اصالت کود آگاه شوند.

 

ضیایی گفت:کود باید شماره ثبت و شماره بهره برداری داشته باشد و در غیر این صورت کود تقلبی است.

منبع: https://www.yjc.news/



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت:

سمپاشی زمستانه با روغن‌ها در کنترل انواع آفات مکنده موثر است.

سمپاشی هتل

 

باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: سمپاشی زمستانه باروغن‌ها در کنترل انواع آفات مکنده مانند کنه ها، شپشکها، سپر دارها، شته‌ها در باغ‌های میوه دانه دار (سیب و گلابی و به) و هسته دار‌ها (آلو، هلو و شلیل) پسته، بادام و زیتون موثر است.

 

یوسفی گفت: محلول روغن با بستن منافذ تنفسی پوستی در حشرات و لارو‌ها و تخم‌ها منجر به کاهش جمعیت آفات شده و می‌تواند تعداد دفعات سمپاشی باغ‌ها در بهار و تابستان را کاهش و در کل علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، باعث کاهش مصرف آفت کش‌ها و حفظ سلامت محصول و محیط زیست شود.

 

به گفته او زمان دقیق مبارزه زمستانه بسته به شرایط آب و هوایی متغیر است، اما به طور کلی می‌توان بهترین زمان را پس از سپری شدن اوج سرما و یخبندان‌ها و قبل از بیداری درختان (پیش از تورم جوانه ها) توصیه کرد.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای سمپاشی زمستانه و دریافت توصیه‌های فنی لازم به کلینیک‌های گیاه پزشکی استان مراجعه کنند و از روغن‌های استاندارد که در ظروف پلمپ شده و دارای برچسب نشان‌دهنده مشخصات کامل (نام شرکت یا کارخانه سازنده، تاریخ تولید، شماره پارت و...) استفاده و از مصرف سموم و روغن‌های تاریخ گذشته و بی نام و نشان خودداری کنند.

 

او گفت: باغداران قبل از اقدام به سمپاشی از اطلاعات هواشناسی و وضعیت بارندگی‌ها نیز مطلع باشندو برای پیشگیری از مسمومیت‌های احتمالی رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از ماسک، لباس کارمناسب و خودداری از خوردن و آشامیدن هنگام سمپاشی و شستشو با آب و صابون بعد از اتمام کار الزامی است.

 

یوسفی گفت: سمپاشی زمستانه با روغن و سموم مناسب در کنار روش‌های مبارزه زراعی و مکانیکی در این فصل، نقش بسزایی در کنترل جمعیت آفات و کاهش دفعات سمپاشی در فصل بهار و تابستان داشته و گامی موثر در راستای تحقق مدیریت تلفیقی آفات است.

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

آغاز سمپاشی زمستانه درختان از نیمه دوم اسفند ماه

سمپاشی بیمارستان

 

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از آغاز طرح سم پاشی زمستانه درختان در نیمه دوم اسفند ماه خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اکبر امجدی با اعلام این خبر گفت: روزهای پایانی زمستان، موعد اجرای برخی طرح‌های حفظ و نگهداری درختان و فضاهای سبز است.

 

وی افزود: سمپاشی زمستانه یکی از این طرح‌ها است که با هدف جلوگیری از فعالیت آفات و بیماری‌های درختان همزمان با آغاز فصل رویش آنها انجام می‌گیرد.

 

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در ادامه به سموم مورد استفاده در این طرح اشاره و اظهار کرد: ترکیب مورد استفاده در این دوره از سمپاشی، عبارت است از روغن و لک و سموم آفت‌کش که بنا به تشخیص کارشناسان سازمان انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

وی همچنین تاکید کرد: نباید از دوره زمستان گذران آفات و بیماریها غافل شد؛ چرا که اگر درختان از این دوره به سلامت عبور کنند، مسلماً بهار سرسبزی را تجربه خواهیم کرد.


معاون استاندار آذربایجان شرقی: ضرورت اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص سفرهای برون‌شهری
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در پایان، اظهار امیدواری کرد با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به حفظ و نگهداری فضای سبز، از درختان موجود در سطح شهر به عنوان ارزشمندترین سرمایه حفاظت کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

علائم بروز گال در کودکان + روش درمان

سمپاشی گال

رویداد ایران

در این مطلب شما را با بیماری گال در کودکان آشنا می کنیم تا بتوانید سریع تر آن را شناسایی و درمان کنید تا طول درمان کاهش یابد. برای اطلاع بیشتر از این بیماری تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
گال در کودکان یکی از بیماری هایی می باشد که با تحریکات پوستی ایجاد می شود و بیش تر به دلیل تحریک شدن پوست و یا مایت های انگلی کوچک می باشد که در زیر پوست به زندگی خود ادامه می دهند. در واقع راش و ناصافی که روی پوست کودک خود مشاهده می کنید همان واکنش های آلرژیکی بدن می باشد که به تخم ها و مدفوع انگل ها نشان داده است. اگر فرزند شما به این بیماری دچار باشد به احتمال بسیار زیاد خودش را خیلی بیش از حد می خاراند. در ادامه شما را با این بیماری آشنا خواهیم کرد.

بیماری گال در کودکان
انگل هایی هستند که می توانند در زیر پوست به زندگی خود ادامه دهند و در همان محل نیز تخم ریزی و مدفوع می کنند. این انگل ها منجر به ایجاد بیمار گال می شوند و شیوع این بیماری بیش تر در کودکان می باشد.این بیماری می تواند واکنش های شدید آلرژیکی برای بدن ایجاد کند بنابراین کودک خود را بیش از حد می خاراند و شما می توانید با کمی توجه به او از این مشکل مطلع شوید.

کودک معمولا تا زمانی که با فردی که این بیماری را دارد تماس نداشته باشد نمی تواند به این بیماری دچار شود. این بیماری سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و هر فردی می تواند به آن مبتلا شود و اگر فردی در نزدیکی شما به این مشکل دچار باشد احتمال این که شما نیز دچار آن شوید بسیار زیاد است زیرا انگل های این بیماری به سرعت از بدنی به بدنی دیگر منتقل می شوند و خود را با محیط جدید وفق می دهند.

سن خاصی برای این بیماری وجود ندارد با این حال بیش تر کودکانی که به دبستان و یا مهد کودک می وند به این بیماری دچار می شوند بنابراین می توان گفت این بیماری بیش تر در این افراد دیده می شود. این بیماری اگر تا حدودی حاد شود نام دیگری می گیرد و به نام گال دلمه و یا گال نروژی شناخته می شود.


بیشتر بخوانید:

ابتلا به بیماری گال چگونه است؟
علل خارش پوست چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نشانه های وجود گال در بدن
گال یکی از بیماری های انگلی می باشد که سرایت پذیری بیش تری نسبت به سایر بیماری ها دارد و در کسری از ثانیه می تواند وارد بدن دیگری شده و او را نیز بیمار کند. نشانه هایی که به شما می گوید این بیماری را دارید یا نه عبارت اند از :

راش های شدید پوستی
خارش پوست در کودکان
جوش های قرمز و پراکنده
بروز نشانه ها روی سر و گردن و شانه ها
بیش تر بزرگسالان ممکن است راش های پوستی را روی اندام تناسلی و شکم مشاهده کنند که این مورد در کودکان بسیار نادر می باشد.
جوش های چرکی در کودکان
خطوط منحنی و نازک در محل لانه گزینی هیره ها
خارش های شدید در شب
عفونت های باکتریایی شدید
زمان مبتلا شدن
اگر برای اولین بار است که کودک شما به این بیماری دچار می شود بین ۱ تا ۶ هفته زمان نیاز است تا اولین نشانه ها در بدن او ظاهر شود با این حال اگر قبلا به گال مبتلا شده باشد زمان واکنش بدن او کوتاه تر خواهد بود و شما نشانه ها را بین ۱ الی ۳ روز بعد از مبتلا شدن مشاهده خواهید کرد.

مراجعه به پزشک
زمان مراجعه به پزشک با نشانه های خاصی همراه می باشد. در نظر داشته باشید زمانی که شما یک سری از نشانه ها را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است سریعا او را به پزشک برسانید تا بتوانید از بروز بسیاری از مشکلات بعدی پیشگیری کنید و جان کودک شما به خطر نیفتد. در واقع هر راش پوستی ناشناخته ای که روی بدن کودک بود باید او را به نزد پزشک ببریزد تا درمان را سریع تر شروع کنید.

یادتان باشد که هر چه سریعتر درمان شروع شود بهبودی کودکان مبتلا به گال سریع تر خواهد شد. پزشک معمولا یک آزمایش برای کودک شما می نویسد که معمولا بدون درد می باشد و تنها با خراشیدن بخشی از پوست و نمونه برداری انجام می شود. یکی دیگر از تجویز های پزشک این است که به نزد یک متخصص پوست بروید تا بتوانید سریع تر این مشکل را پیگیری کنید و تشخیص دقیق تری در مورد مشکل کودک شما داده شود.

جالب است بدانید همان اندازه که ممکن است گال تشخیص داده شود ممکن است تخم هایش نادیده باقی بمانند و تشخیص دقیقی داده نشود زیرا یک فرد آلوده به گال شاید تنها ۱۰ عدد از این تخم ها را در بدن خود داشته باشد.

درمان گال
درمان کردن این بیماری به سادگی امکان پذیر می باشد و پزشک معمولا پمادهایی را برای کودک تجویز می کند و شما با استفاده مداوم و دقیق از این کرم ها می توانید به سادگی این بیماری را درمان کنید. یادتان باشد که این بیماری بسیار حساس می باشد و باید داروهای تجویزی را به موقع مورد استفاده قرار دهید تا بتوانید جلوی تکثیر شدن این بیماری را بگیرید. بیشترین داروهایی که ممکن است برای درمان گال مورد استفاده قرار بگیرد عبارت است از :

پماد پرمترین
داروی بنزیل بنزوات
سولفور در پترولاتوم
کروتامیتون
لیندن
مالاتیون
نکته : مناسب ترین و بهترین و بی خطرترین پمادی که در درمان بیماری گال می توانید برای کودکان از آن استفاده کنید پماد پرمترین می باشد.

نحوه استفاده از پماد
برای این که این پمادها را به بدن کودک خود بزنید نیاز است تا با دقت بسیار زیادی این کار را انجام دهید و سعی کنید روی هر نقطه ای از بدن کودکتان که دچار این بیماری شده است از پماد های تجویز شده بزنید. بهتر است کمی اطراف محل های آلوده را نیز پماد بزنید زیرا ممکن است آن محل ها نیز آلوده باشند.
اگر نشانه هایی از گال روی صورت و جمجمه فرزندتان مشاهده می شود بهتر است پماد را در امتداد خط رویش مو و پوست سر و گیجگاه او نیز بزنید. بهتر است به دستورالعمل کرم ها نیز دقت کنید و زمانی که نیاز است تا پمادها بر روی بدن کودک بماند را بدانید زیرا برخی از آن ها به زمان کمی نیاز دارند و برخی دیگر زمان بسیار زیادی برای بهبودی می طلبند.
اگر کرم ها را به دست کودک می زنید بهتر است صبح ها بلافاصله بعد از این که بیدار می شود دست هایش را بشویید زیرا امکان این که دست های خود را به دهانش ببرد بسیار زیاد می باشد و با خوردن پماد می تواند مشکلات دیگری پیدا کند.
برطرف شدن راش های پوستی ممکن است بین ۲ تا ۶ هفته طول بکشد با این حال اگر راش ها گسترش پیدا کنند باید به پزشک اطلاع بدهید زیرا ممکن است انگل ها در حال گسترش باشند. برخی از پزشک ها سریعا داروی دیگری برایتان تجویز می کنند و برخی دیگر تاکید دارند که همان دارو را بار دیگر تکرار کنید.
مشکلات پوستی که با گال در کودکان ایجاد می شود ممکن است تا یک ماه بعد از بهبودی نیز ادامه داشته باشد زیرا از بین رفتن عوامل تحریک کننده پوست ممکن است تا مدت ها ادامه یابد. برای از بین رفتن مشکلات پوستی می توانید از کرم های سرد مانند کالامین کمک کنید تا بتوانید خارش ها و تحریکات را به حداقل برسانید.
پیشگیری از گسترش گال
از ساده ترین راه های درمانی می توان به روش های پیشگیری اشاره کرد. در نظر داشته باشید که این بیماری بسیار مسری می باشد و می تواند سایر افراد خانواده را نیز به خود درگیر کند با این حال باز هم بهتر است احتیاط را رعایت کنید و سعی کنید یک سری از اقدامات را برای پیشگیری از مبتلا شدن سایر افراد خانواده در نظر بگیرید.

پرهیز از تماس
یادتان باشد که اگر کودکی در خانه مبتلا به گال شده باشد باید سعی کند با دیگر اشخاص تماس نداشته باشد زیرا این بیماری سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و با یک برخورد کوتاه نیز می تواند منتقل شود.

درمان کامل
برای این که دیگر فرزند شما به این بیماری مبتلا نشود و دیگران را مریض نکند قبل از این که او را دوباره به مدرسه بازگردانید کاملا درمانش کرده باشید در غیر این صورت ممکن است چرخه انتقال این بیماری اصلا قطع نشود و مشکلات بسیار زیادی برای فرزند شما و دیگر کودکانی که در مدرسه وجود دارند ایجاد شود.

رعایت بهداشت
یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای پیشگیری از بیماری گال در کودکان کمک کند این است که بهداشت فردی را رعایت کرده و سعی کنید با فردی که مبتلا به این بیماری هست فاصله درستی را رعایت کنید.کودکان معمولا بعد از یک دوره درمان می توانند به مدرسه بازگردند و بهتر است تمامی افراد داخل خانه نیز تحت درمان باشند زیرا این ویروس مسری است و ممکن است با کوچک ترین تماسی به همه منتقل شده باشد و دوره کمونی که دارد می تواند این احتمال را بسیار افزایش دهد.

شستن لباس ها
اگر فکر می کنید که ممکن است این بیماری از طریق لباس ها و ملحفه ها منتقل شود می توانید لباس ها و ملحفه هایی که برای افراد آلوده استفاده شده است را بشویید و بهتر است این کار را با آب داغ و بالای ۶۰ درجه سانتی گراد انجام دهید. این کار باعث می شود تا تمامی آلودگی ها و انگل ها از روی لباس ها بروند و دیگر نیازی به نگرانی در این رابطه نخواهید داشت.

شستن و تمیز کردن وسایل
بسیاری از اسباب بازی ها قابل شستشو می باشد و شما می توانید آن ها را با دمای بسیار زیادی بشویید اما برخی از آن ها را نمی شود شست برای همین می توانید آن ها را درون پلاستیک قرار داده و برای چند روز تا چند هفته در گوشه ای از خانه قرار دهید تا کودک به آن ها دسترسی نداشته باشد زیرا این انگل ها در صورتی که میزبانی نداشته باشند از بین می روند. برای از بین بردن گال در کودکان بهتر است این کار را انجام دهید.

سمپاشی تهرانپارس

 

 



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:
سمپاشی علیه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد

سمپاشی پشه

رکنا: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پشه خطرناک آئدس در بندرعباس مشاهده و سمپاشی محله به محله علیه آن آغاز شده است.


سمپاشی علیه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد
علی بابا
به گزارش رکنا در هرمزگان؛ دکتر فاطمه نوروزیان دراین زمینه به رسانه ها اعلام کرد: در ۲ روز گذشته متاسفانه این پشه در محلات شهر بندرعباس مشاهده و توسط همکاران حشره شناس صید شده است .


وی با تاکید بر خطرناک بودن این پشه تصریح کرد: پشه صید شده خطر ویروسی نداشت و تاکنون نیز بیمار مشکوک نداشتیم اما نیاز است شهروندان رعایت موارد پیشگیرانه را به سرعت در دستور کار قرار دهند.

رییس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: از جمله اقداماتی که باید انجام شود این است که پشه‌های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکان مشاهده آن باید ضدعفونی شود.

نوروزیان گفت: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند و گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است.

وی ادامه داد: موارد یاد شده محل تخم ریزی و رشد پشه است و به همین دلیل باید در منازل نیز سم پاشی شود و وزارت نیز بهداشت تعلل در خصوص سم پاشی را جایز ندانست و اعلام کرده باید به سرعت سم پاشی صورت گیرد.

آئدس را بیشتر بشناسیم

این پشه ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون تب دنگی(دانگ) است که واکسن و درمان قطعی تاکنون برای آن کشف نشده است.

آئدس که به ببر آسیایی نیز مشهور است ، بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع بالای آن در برخی از کشورها گزارش شده که با توجه به انتقال آن از طریق جابجایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است.

ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است .

راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها ، تخم ریزی کند.

تب دنگی که از آن به عنوان 'تب استخوان شکن' نیز یاد می شود، یکی از بیماریی هایی است که از طریق آئدس منتقل می شود.

درد شدید حاصل از این بیماری به گونه ای است که فرد تصور می کند، استخوان هایش در حال شکستن هستند و از همین رو نیز به تب استخوان شکن معروف شده است.

هرمزگان از جمله استان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این استان هستیم که این مساله هرمزگان را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.

به پشه بند دلخوش نباشید

آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و به همین دلیل استفاده شبانه از پشه بند کمکی در پیشگیری از گزش آن نمی‌کند.

در صورت استقرار و بقای آئدس در هرمزگان، مهار آن نیازمند صرف هزینه بالاست و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه و بیماریابی فعال از مهمترین برنامه های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای مقابله با آن است.

به گفته کارشناسان بهداشتی ، با توجه به اینکه یکی از محل های زندگی این پشه در میان لاستیک و لنج های فرسوده است ،شهرداری ها و دهیاری ها باید با همکاری شبکه های بهداشت و درمان تمهیدات لازم جهت جمع‌آوری قایق ها و لاستیک های فرسوده را فراهم کنند.

جابه جایی و از بین بردن لاشه لنج‌های فرسوده به علت اینکه مکانی مناسب برای رشد پشه و تخم‌گذاری است، جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و لاستیک‌های فرسوده در محوطه های بندری و گمرکی، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، نیزارها و آب‌های راکد در حاشیه خورها و سواحل از اقدام‌های ضروری جهت پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه است.

بهترین خانه سالمندان

 

 



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

گزش حشره ساس چه علایمی دارد و راه های پیشگیری از این آفت چیست

سمپاشی ساس

سلامت اول

حشره ساس Bedbugs حشرات کوچک و قهوه ای مایل به قرمز به اندازه یک دانه سیب هستند. آنها را می توان در سراسر جهان یافت. ساس ها در طول روز در داخل یا اطراف تخت ها و شکاف های موجود در صندلی ها ، کاناپه ها ، پرده ها ، فرش ها ، کمدها و حتی در ترک دیوارها و کف و پشت کاغذ دیواری پنهان می شوند.


عوارض گزش حشره ساس
این حشرات شب ها بیرون می آیند تا غذا پیدا کنند ، و غذای اصلی آنها خون است. ساس ها دارای ماده خاصی در بزاق خود هستند که باعث جلوگیری از لخته شدن خون در هنگام تغذیه می شود ، به طور معمول در شب هنگام به سراغ طعمه های خود می روند .

همانطور که ذکر شد یک ساس بعد از وعده غذایی که خون می باشد ، مدت زیادی روی بدن شخص نمی مانند. در عوض ، در نزدیکی محل استراحت فرد پنهان می شوند ، غالباً در لباس یا چمدان ، به آنها اجازه می دهد هنگام انتقال وسایل به مکان دیگر ، گسترش پیدا کنند.

علائم وجود حشره ساس چیست؟
فهرست عناوین :
علائم وجود حشره ساس چیست؟
چگونه یک مکان به حشره ساس آلوده میشود؟
چگونه می توان فهمید که فردی دچار گزش حشره ساس شده است؟
گزش ساس چگونه درمان می شود؟
چگونه می توان از ساس جلوگیری کرد؟
توصیه های مسافرتی برای پیشگیری از حشره ساس
آلودگی خانه به حشره ساس
فرد معمولاً گزش واقعی ساس را احساس نمی کند. اما پس از آن ، محل نیش زدگی احساس خارش می کند. گزش ساس مانند برجستگی های کوچک قرمز (شبیه گزش پشه) است و گاهی اوقات می تواند به صورت خط قرمز روی بدن اتفاق بیفتد.

این گزش ها عمدتا در مناطقی از پوست است که هنگام خواب در معرض هوا قرار دارد. ساس ها آزار دهنده هستند ، اما میکروب یا بیماری خاصی را گسترش نمی دهند.

چگونه یک مکان به حشره ساس آلوده میشود؟
برخی معتقدند که یک اتاق کثیف می تواند ساس هایی را به ارمغان می آورد ، اما این درست نیست. ساس ها به شرط داشتن غذا می توانند در هر جایی زندگی کنند. اگر اتاقی به هم ریخته باشد ، این فضا به آنها کمک می کند تا پنهان شوند. اما بهم ریختگی اتاق سبب جذب این حشرات نیم شود .

ساسها معمولاً در مکانهایی که میزان گردش مسافران و مهمانان زیاد است مانند هتلها ، بیمارستانها یا خانه های سالمندان دیده می شوند.
اما می توان آنها را در بسیاری از مکان های دیگر مانند وسایل حمل و نقل عمومی ، آپارتمان ها و خوابگاهها یافت. این حشرات می توانند با لباس ، اثاثیه و چمدان از مکانی به مکان دیگر سفر می کنند

مدیریت امور مالی سالمند توصیه ها و رعایت نکات مهم مالیمطالعه کنید
درمان گزش حشره ساس

چگونه می توان فهمید که فردی دچار گزش حشره ساس شده است؟
گزش ساس می تواند شبیه سایر گزش های حشره های دیگر مانند گزش پشه یا گازگرفتگی باشد. برای دانستن اینکه آیا این ساس است یا خیر ، مهم است که خود احتمال وجود ساس را بررسی کنید.
به رختخواب و تشک ها نگاه کنید تا لکه های کوچکی از خون ، لکه هایی با ظاهر زنگ زده (اشکالات خرد شده) یا نقاط سیاه (مدفوع ساس ) داشته باشید.
ممکن است حشرات زنده ای در اطراف درزها یا برچسب های تشک و فنرهای تخت یا درزهای بالش و تخت و سایر مبلمان مشاهده کنید. این حشرات حتی می توانند در کتابها ، پرزهای فرش و پریزهای برق پنهان شوند.

گزش ساس چگونه درمان می شود؟
اگر فکر می کنید شخصی در خانواده شما توسط ساس گزیده شده است ، محل گزش را با آب و صابون بشویید.
لوسیون کالامین ، کرم ضد خارش یا کمپرس خنک می تواند به رفع خارش کمک کند. در برخی موارد ، آنتی هیستامین خوراکی می تواند خارش را تسکین دهد. محل گزش ها طی 1-2 هفته درمان می شوند.

به بچه ها بگویید که محل نیش ساس را با خارش زخم نکنند زیرا انجام این کار می تواند باعث عفونت پوستی مانند زرد زخم و به ندرت آبسه شود. در صورت بروز عفونت ، پزشک برای درمان ممکن است آنتی بیوتیک تجویز می کند.

چگونه می توان از ساس جلوگیری کرد؟
اگر خانه شما ساس دارد ، احساس خیلی بدی نداشته باشید. آلودگی اماکن به ساس معمولی و عادی است. این نکات می تواند به شما کمک کند:

خانه خود را تمیز و مرتب نگه دارید تا ساس ها مکانی برای پنهان شدن نداشته باشند.
هفته ای یک بار ملافه ها را عوض کنید و مرتباً کف اتاق و سطوح را جاروبرقی بزنید .
اگر ساس پیدا کردید ، همه ملافه ها ، لباس ها و رخت خواب را در آب داغ بشویید و در محیط گرم خشک کنید.

تشخیص وجود حشره ساس
برای کمک به جلوگیری از ورود حشرات به ملافه های خود ، از روکش تشکی با عنوان “ضد حساسیت” یا “تشک ضد گرد و غبار” استفاده کنید تا در صورت وجود ساس ها را راحت تر ببینید.
همچنین می توانید با شرکت های کنترل کننده آفات محلی تماس بگیرید تا در مورد راه های خلاص شدن از شر ساس تحقیق نماید و از روشهای کاربردی آنها استفاده کنید.

مشکل واقعی حل شده در رابطه با پرستار کودکمطالعه کنید
توصیه های مسافرتی برای پیشگیری از حشره ساس
از آنجا که به احتمال زیاد هنگام مسافرت ممکن است به اماکنی بروید که ساس در آن وجود داشته باشد ، برنامه ریزی برای پیشگیری کاری عاقلانه است . برخی از وب سایت ها به مسافران اجازه می دهند گزارشات آلودگی ساس را بر اساس شهر (و گاهی هتل) جستجو کنند ، بنابراین قبل از اینکه از خانه خارج شوید کمی تحقیق کنید.

در مقصد خود ، قبل از اقامت اتاق در مورد وجود ساس بررسی های لازم را انجام دهید. اگر نشانه ای از ساس پیدا کردید ، اتاق دیگری بخواهید و آنه را نیز از لحاظ وجود ساس بازرسی کنید. اگر هنوز نشانه هایی از ساس مشاهده کردید ، کلا مکان دیگری برای اقامت پیدا کنید.

چمدان ها را ازکف اتاق و تخت خواب در اتاق های هتل دور نگه دارید. از قفسه های چمدانی که اکثر هتل ها و متل ها تهیه می کنند استفاده کنید یا چمدان ها را روی میز قرار دهید.
لباس های آلوده را وقتی به خانه برگشتید مستقیماً داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

انواع حشره ساس

آلودگی خانه به حشره ساس
هنگام خرید پوشاک یا مبلمان دست دوم از فروشگاه ها مراقب باشید. همیشه این اماکن و وسایل را از نظر وجود ساس بررسی کنید.
هرگز، یک کاناپه دور انداخته شده یا سایر مبلمان خراب و شکسته را از گوشه خیابان را برندارید. ممکن است ساسهایی در پارچه های آن پنهان شوند. در واقع ، ممکن است به همین دلیل باشد که صاحب قبلی از شر آنها خلاص شد!

اگر به جایی رفته اید که متوجه شده اید آنجا ساس وجود داشته است حتما هنگام بازگشت به خانه لباس های خود را با آب گرم بشویید.
اگر نمی توانید بلافاصله لباس خود را بشویید ، آن را در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده قرار دهید تا زمانی که بتوانید آن را بشویید.

 



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

بهترین روش سمپاشی سوسک ریز کابینتی چیست؟

 

سمپاشی منازل

در این مقاله به تعریف دقیقی از سوسک ریز می پردازیم.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ارمغان بهداشت محیط، بهترین روش سمپاشی سوسک به منظور ریشه کنی سوسک به صورت کامل را معرفی می کنیم و در پایان روش های بهداشتی و بهسازی را برای پیشگیری از آلوده شدن محل زندگی و کار را به سوسک توضیح خواهیم داد:

German cockroachسوسک آلمانی:

در بین مردم عادی به سوسک ریز کابینتی یا سوسک ریز آلمانی یا سوسک آشپزخانه معروف است.

سوسک آلمانی پراکندگی جهانی دارد. این سوسک جثه ی کوچکی به طول ۱۲ الی ۱۶ میلی متر و به رنگ قهوه ای روشن دارد. در این گونه نیز بالها کامل است ولی در سطح پشتی پرونوتوم دو نوار تیره ی موازی دیده می شود. شکم در نرها باریکتر و مجهز به چهار زایده ی انتهایی است ولی در ماده ها شکم پهن تر و فقط یک جفت سر سی دارد. این گونه دارای تحرک زیاد بوده و بیشتر در قسمتهای گرم و تاریک ساختمانها مخفی هستند و برخلاف گونه قبلی کمتر وارد فاضلابها و چاهها می شوند. دوره منفی کوتاهتر و ۲ تا ۴ ماه طول می کشد.

سوسکهای ماده برای مدت طولانی کپسول تخم خود را در پشت بدن نگه داشته و کمی قبل از باز شدن آن را در محل مناسبی قرار می دهند. ولی سایر گونه های سوسک معمولاً پس از تشکیل تخم، آن را در محل مناسب می چسبانند و مدت کوتاهی آن را حمل می کنند. سوسک های آلمانی بیشتر در مراکز تهیه غذا مثل آشپزخانه دیده می شوند ولی سوسک های آمریکایی بیشتر در فاضلاب و محل های تاریک و مرطوب دیده میشود.

بهترین روش سمپاشی سوسک ریز کابینتی چیست؟

سمپاشی سوسک ریز آلمانی :

سوسک آلمانی به تمام سموم مقاوم هستند و برای ریشه کنی سوسک ریز بایستی در بازه های زمانی مناسب مطابق نظر کارشناس از ترکیبی از سموم پیرتیروئیدی و فسفره استفاده کرد و در هر بار سمپاشی ترکیب مورد نظر تغییر پیدا کند.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص گردیده که سوسک های آلمانی نسبت به سموم کلره مقاوم هستند. و از این سموم برای سمپاشی سوسک ها نمی توان استفاده کرد. سموم فسفره، کارباماتی و پیرتیروئیدی را می توان برای سمپاشی سوسک ها به کار برد.

بهترین سم سوسک

بهترین سم سوسک کش، گرد یا محلول و یا پودر های قابل تعلیق سمومی مثل سایپرمترین،مالاتیون، دیازینون، دورسبان، دی دی وی پی ، بایگون، سوین و پرمترین،دلتامترین است که به شکل سمپاشی ابقایی و بایستی در محل های تردد و استراحت سوسک ها مثل شکاف دیوارها،شوفاژ خانه ها، پشت کابینت ها و یخچال و وسایل دیگر موجود در آشپزخانه ها اسپری نمود.

در محل های غیر قابل دسترس برای سمپاشی، می توان از آئروسلها استفاده کرد. تهیه و مصرف طعمه های مسموم ۱ درصد از سموم فسفره و کارباماتی به همراه گلیسرول نیز مفید است.

معایب استفاده از سمپاشی ابقایی :

برای سمپاشی سوسک ریز به روش ابقایی که یک روش قدیمی می باشد باید کل کابینت های آشپزخانه را خالی کنید و منزل را برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت ترک کنید و پس از ورود کلیه ظروف و وسایل مورد استفاده شستشو داده شود. همچنین سموم فسفره خاصیت تدخینی دارد و باقیمانده سموم در محل هایی دیگری مثل دیوار و مبل و تلویزیون می ماند و قابل شستشو نیست و خطرات بعدی ایجاد می کند.

بهترین روش ریشه کنی سوسک ریز استفاده طعمه گذاری سوسک با استفاده از طعمه های جدید سوسک است که خطر بسیار پایینی دارد و به روش خوراکی عمل می کند و در سالهای اخیر اختراع شده است، بنابراین سوسک ها هنوز فرصت مقاومت به آنها را پیدا نکرده اند.

به ویژه حتی در آلودگی های شدید پس از یک نوبت طعمه گذاری ، ریشه کنی قطعی سوسک اتفاق می افتد.

به طور کلی طعمه ها حاوی مواد غذایی جذاب برای حشرات و مقدار بسیار کمی سم هستند و خطر خیلی کمتری نسبت به سمپاشی ابقایی دارند و نتیجه بسیار مطلوبتری از سمپاشی دارند.

شرکت سمپاشی ارمغان بهداشت محیط با استفاده از طعمه های سوسک اختصاصی با روش کاملا جدید و موثر که نیازی به خالی کردن کابینت و ترک محل و شستشوی وسایل نیست اقدام به ریشه کنی تضیمنی سوسک ریز می کند و آماده ارایه خدمات کنترل آفات ویژه کارخانجات در سطح کشور و منازل تهران و کرج می باشد .

روشهای بهداشتی و بهسازی برای مبارزه با سوسک:

شامل اقداماتی است که از ورود سوسک به منازل و اماکن جلوگیری کرده و همچنین محیط را برای زندگی آنان نامناسب می کند.

نکته مهم و کلیدی اینست که بدانید سوسکها برای ادامه حیات به آب و غذا و پناهگاه نیاز دارند و با حذف این عوامل می‌توان از شر سوسک ها راحت شد.

کاهش منابع غذایی : شامل جمع آوری و دفع مناسب زباله ها -استفاده از زباله دان مناسب درب دار- نگهداری مواد غذایی باقیمانده در یخچال- نظافت سکوها و قفسه های آشپزخانه- نظافت کف آشپزخانه- نظافت چربی باقیمانده بر روی سطوح-شستشوی منظم ظروف غذا

حذف منابع آب : تجهیز خروجی های فاضلاب مانند کف شوی آشپزخانه و ظرفشویی و توالت به درپوش و توری ریز- استفاده از توری ریز در هواکش توالت در پشت بام-مسدود نمودن کناره های لوله خروجی فاضلاب پشت لباسشویی- تعمیر شیر آب هایی که چکه میکند

حذف پناهگاه : مسدود نمودن درز و شکاف و حفره و سوراخ هایی که در ساختمان وجود دارد- استفاده از کابینت ها و قفسه های پایه دار برای نظافت راحت زیر آنها.

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

۱۲ راهکار طبیعی برای از بین بردن سوسک در منزل

سمپاشی سوسک ریز

دلگرم

از بین بردن سوسک ها : اگر از حشرات موجود در آشپزخانه خود خسته شده‌اید اگر در کابینت‌ های شما سوسک وجود دارد. اگر می‌خواهید برای همیشه از شر این موجود کثیف رهایی پیدا کنید با ما همراه باشید.
از بین بردن سوسک ها
آیا شما جز آن دسته از افراد هستید که در خانه تان سوسک دارید؟ آیا آشپزخانه شما سوسک دارد؟ برای از بین بردن سوسک‌های در منزل خود با ما همراه باشید.

سوسک‌ آلرژی ‌زا است!
سوسک ‌ها یکی از مهم ‌ترین عوامل ایجاد آسم و آلرژی در خانه محسوب می ‌شوند.

بزاق، مدفوع و حتی تمام قطعات بدن سوسک که در خانه پخش می ‌شوند، آلرژی ‌زا هستند و می‌ توانند انواع ناراحتی‌ های پوستی یا تنفسی را برای افراد ایجاد کنند.

به همین دلیل ما به همه افراد توصیه می ‌کنیم که به هر نحوی از ورود یا تکثیر سوسک‌ ها در منزل شان پیشگیری کنند.

بهترین روش از بین بردن سوسک‌ ها هم سم‌ پاشی است. حتی سوسک ‌هایی که در پناهگاه‌ شان پنهان می ‌شوند، چند روز بعد از سم‌ پاشی برای به دست آوردن هوای تازه از پناهگاه خود بیرون می‌ آیند و در معرض دید و در نتیجه مرگ قرار می‌ گیرند.

بنابراین بهتر است که افراد از هر گونه تماس مستقیم با بدن سوسک‌ ها پرهیز کنند و بدن مرده ی این حشره را با یک نایلون بردارند و در نایلون را گره بزنند و آن را در سطل زباله بیندازند.

تمام ترشحات و قطعات بدن سوسک، آلرژن هستند اما شدت حساسیت به سوسک در افراد مختلف، متفاوت است و امکان دارد که بدن فردی به سوسک خیلی حساسیت نشان بدهد و بدن فردی اصلا حساسیتی به سوسک نداشته باشد.

اما نکته ی مهم این است که بدن همه افراد نسبت به عوامل عفونی و انگلی سوسک‌ ها حساس است و امکان ابتلا به بیماری ‌های عفونی و انگلی در تماس مداوم با ترشحات یا قطعات بدن سوسک در همه افراد وجود دارد.

بنابراین همان‌ طور که گفته شد تا آن جایی که می ‌توانید به‌ طور مستقیم به بدن سوسک‌ ها دست نزنید یا آن ها را با روش ‌های فیزیکی از بین نبرید چون این کار باعث پراکنده شدن ترشحات بدن آن ها به محیط اطراف و ایجاد آلرژی بیشتر می‌ شود.

سوسک و روان افراد
در نهایت این که وجود سوسک ها به خصوص وقتی به تعداد زیاد باشند برای بسیاری از اشخاص واکنش های روانی ایجاد می ‌کند.

نقش سوسک ها در انتقال بیماری‌ ها
سوسک ها معمولا تمایل به نزدیک شدن و گاز گرفتن انسان ندارند، ولی در مورد نوزادان و افراد ناتوان و ضعیف مواردی از گاز گرفتگی سوسک ها دیده می‌ شود که گاهی موجب زخم های سطحی و عفونی می ‌شوند.

سوسک ها ناقل عوامل بیماری زای مختلف مانند : ویروس ها، باکتری ها، تخم انگل ها و غیره می ‌باشند.

عوامل بیماری زایی که تاکنون توانسته ‌اند از بدن سوسک ها جدا کنند شامل ویروس های فلج اطفال،‌ دو نوع قارچ بیماری زا، عامل بیماری تب زرد، وبا، دیفتری، کزاز، سل، ژیاردیا و انواع اسهال خونی و ….. می ‌باشند.

سوسک ها به خصوص در محل هایی مثل بیمارستان ها که عوامل بیماری زا به میزان فراوان و از انواع مختلف وجود دارند بسیار خطرناک می‌ باشند.

از طرف دیگر، چون سوسک‌ ها در چاه دستشویی و مکان ‌های کثیف رفت ‌و آمد دارند، امکان انتقال تخم انگل و باکتری توسط آن ها بسیار بالا است.

سوسک‌ ها باعث تحریک پوستی می ‌شوند

سوسک‌ ها باعث تحریک پوستی می ‌شوند
در میان حشرات، راسته‌ ای به نام قاب ‌بالان با نام عمومی سوسک ‌ها وجود دارند که در صورت تماس با پوست انسان، به ‌ویژه اگر روی پوست له شوند، باعث ایجاد تحریک شدید و بروز تاول ‌ها و زخم‌ های پوستی می ‌شوند.

یکی از جنس‌ های مهم این راسته، نوعی سوسک است که به نام‌ های محلی دراکولا، بند، شب‌ سوت، شب ‌سوز، چی‌ سوان، تله‌ ‌مورچونه و تله ‌گز خوانده می ‌شود.

این حشره‌‌ دو رنگ که بدنی باریک و کشیده به طول ۷ میلی ‌متر و سری گرد به رنگ سیاه و بال ‌پوش ‌های کوتاهی به رنگ ‌های گوناگون دارد.

از بهار تا پاییز در مزارع برنج، ذرت، پنبه و کنار جویبارها و دریاچه‌ های آب ‌شیرین فعالیت دارد و بر اثر له شدن و تماس خونش با پوست، التهاب پوستی همراه با خارش ایجاد می ‌شود و به سبب ظاهر خطی این التهاب ‌ها به آن درماتیت خطی گفته می‌ شود.

سپس تاول‌ هایی ظاهر و زخم‌ های جلدی ایجاد می ‌شود.

این زخم‌ ها بیشتر روی پا، بازو، گردن و نقاط باز بدن ایجاد می ‌شود. قرمزی همراه با خارش ۲۴ ساعت پس از تماس آغاز می ‌شود و بعد از ۴۸ ساعت تاول‌ های وزیکولی ظاهر می‌ شوند و به تدریج گسترش پیدا کرده و طی ۴۸ ساعت به حداکثر می ‌رسند.

پس از آن مرحله‌ ی پوسته ‌پوسته شدن و ریختن پوست فرا می ‌رسد و لکه رنگی به مدت یک ماه یا بیشتر باقی می ‌ماند.

اگر عوارض ناشی از له شدن چند حشره روی پوست باشد علایمی مانند تب، دردهای عصبی، درد مفاصل و استفراغ هم دیده می ‌شود.

حتی ممکن است ناراحتی چند ماه طول بکشد و عفونت ‌های ثانویه، التهاب گوش میانی و عوارض چشمی به آن اضافه شود.

کسانی که در تماس با این حشرات هستند، باید دقت کنند تا زمانی که حشره روی پوست شان قرار دارد، از هر اقدامی که به له شدن آن روی پوست منجر می‌ شود، جدا خودداری کنند.

اگر دست شان به همولنف یا مایع عمومی بدن حشره آلوده شد، باید بلافاصله دست شان را با آب و صابون بشویند و از تماس دست آلوده با چشم شدیدا خودداری کنند.

در مناطقی که شیوع بیماری بالا است، چنانچه لباس‌ ها را پس از شست ‌و ‌شو در حیاط منزل آویزان می ‌کنند، لازم است لباس ‌ها هنگام جمع‌ آوری و استفاده به دقت بررسی شوند.

برای جلوگیری از گسترش بیشتر ضایعات به هیچ وجه محل آسیب را نخارانید.

مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها همراه با مخلوطی از پودر تالک و زینک‌ اکساید می ‌تواند درمان مناسبی باشد. برای رفع خارش نیز می‌ توان از آنتی‌ هیستامین استفاده کرد.

روش قطعی از بین بردن سوسک کابینت
در این مقاله روش قطعی از بین بردن سوسک را به شما آموزش می‌دهیم.

این روزها کمتر ساختمانی است که در گوشه و کنار آن آلودگی به سوسک ها وجود نداشته باشد.

سوسک ها در تمام دنیا، خصوصا مناطق گرمسیر انتشار داشته و گرما دوست می ‌باشند.

در طول روز پشت رادیاتورها، لوله ‌های آب ‌گرم، نقاط تاریک مثل مجاری فاضلاب، توده‌ های زباله، زیر قفسه‌ ها و کشوها و دستشویی و حمام یافت می شوند.

این حشره در شب فعال است و روی کف اطاق ها و جاهای مختلف دنبال غذا می ‌گردد.

سوسک ها همه چیزخوار و پُرخوار هستند و به برگرداندن بخشی از غذای خود که کمی هضم شده و همچنین دفع مدفوع روی غذا و یا هر چیز دیگر عادت دارند.

فرم بدن سوسک به گونه ‌ای است که می تواند از شکاف های باریک عبور کند. سوسک هایی که وارد اماکن انسانی شده و از نظر بهداشتی اهمیت دارند شامل: سوسک های آلمانی، آمریکایی، استرالیایی، شرقی و … می باشند.

پیشگیری از ورود سوسک به آشپزخانه
پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین، در درجه ی اول تمیز نگه داشتن خانه، عاری از باقی مانده ی خوراکی یا طعمه های دیگر برای سوسک ها، می تواند مانع از آن شود که سوسک ها خانه تان را منزل خودشان بدانند.

به طور مرتب کف خانه، هم چنین زیر و پشت وسایل آشپزخانه را جارو کنید و تمیز کنید.
هرگونه کارتن شیاردار، و هرگونه کلکسیون ساک های پلاستیکی را از خانه بیرون ببرید، چون سوسک ها عاشق پنهان شدن در چنین جاهایی هستند.
سطوح را با سرکه تمیز کنید تا ضدعفونی شود، و خوراکی را در ظرف هایی نگه داری کنید که هوا به آنها نفوذ نمی کند.
نگذارید سطل زباله برای مدت طولانی بماند و مطمئن شوید درب آن بسته است.
سوسک ها موجوداتی تشنه هستند، بنابراین مطمئن شوید تمام شیرهای آبی را که چکه می کنند، درست کرده اید.
با این حال گاهی با وجود تلاش های مرتب ما برای پاکیزگی و ضدعفونی کردن، حتی ممکن است تمیزترین و بی لکه ترین قسمت های خانه هم هدف هجوم سوسک ها قرار بگیرد.

روش های ریشه کن کردن سوسک ریز کابینت
حضور سوسک های ریز در آشپزخانه و کابینت ها یکی از دغدغه های خانم های خانه دار می باشد.

بسیاری از افراد با این مشکل دست به گریبان می باشند و برای حل آن روشهای مختلفی را دنبال کرده اند.

در بعضی موارد به نتیجه رسیده اند و توانسته اند با استفاده از سوسک کش های مختلف سوسک های ریز کابینت را ریشه کن کنند و در بعضی موارد سوسک کش آنها در برابر سوسک ها شکست خورده و نتیجه ای بدست نیاده و هیچ تغییری در تعداد سوسک های آشپزخانه ایجاد نشده است.

سوسک های ریز و درشت مختلفی وجود دارند که دو نوع از آنها در منازل یافت می شود.

یکی سوسک های درشت حمام می باشد که به سوسک حمام معروف هستند و از طریق لوله های فاضلاب و چاه فاضلاب وارد حمام می شوند و پس از تخم ریزی زاد ولد می کنند.

دیگری سوسک های ریز آشپزخانه می باشند که غالبا در محیط آشپزخانه تجمع می کنند و در همان مکان و در کابینت ها و بخش های مختلف آشپزخانه رشد پیدا می کنند.

این سوسک های ریز آشپزخانه را سوسک آلمانی یا سوسک اسرائیلی نیز می گویند و برخی نظر دارند که نژاد آنها آلمانی و یا اسرائیلی می باشد.

به هر حال این دو نوع سوسک هستند که خواب را از چشمان خانم های خانه دار ربوده و در فصل های مختلف سال مخصوصا تابستان تعداد آنها زیاد می شود و مشکلات جانبی را برای منازل ایجاد می کنند.

سوسک های ریز موجود در آشپزخانه و کابینت ها
سوسک های ریز طوری هستند که پس از ورود اولین نفر از آنها به داخل آشپزخانه دیگر کار تمام شده و در روزهای آینده شاهد تعداد زیادی از آنها در بخش های مختلفی از آشپزخانه خواهید بود.

علت هم این است که این سوسک ها رشد قارچی دارند و با تخم گذاری تعداد زیادی از آنها متولد می شوند.

همین باعث می شود که کشتن دستی آنها تاثیری در تعداد نداشته باشد و مجددا تعدادی از آنها مشاهده شود. اصلا به همین دلیل است که به آنها سوسک اسرائیلی نیز گفته می شود.

اما بالاخره باید روشی برای از بین بردن آنها وجود داشته باشد. قطعا همینطور است. روش هایی برای کشتن سوسک ریز کابینت ها وجود دارد که در ادامه خدمت شما ذکر خواهد شد.

اگر با سوسک های ریز کابینت و آشپزخانه سر و کار داشته باشید می دانید که کشتن آنها کار ساده ای نیست و سرعت عمل بالایی می خواهد.

زیرا کمی تعلل باعث می شود هدف از تیررس شما فرار کند و دیگر دستتان به آن نرسد.

حال چه برسد به ریشه کن کردن آنها که دیگر به این راحتی ها قابل انجام نمی باشد.

اما ما روشی برای از بین بردن سوسک کابینت به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از آن بتوانید مشکل خود را حل کنید.

روشی خانگی برای از بین بردن سوسک های ریز کابینت که بسیار ساده بوده و می توانید اثر آن را مشاهده نمایید.

روش های ریشه کن کردن سوسک ریز کابینت

روش خانگی از بین بردن سوسک های ریز
برای دفع سوسکها برخی نظر دارند که استفاده از سوسک کش خانگی موثر واقع می شود.

روش خانگی از بین بردن سوسک ها موادی خانگی و طبیعی لازم دارد که با استفاده از آنها سوسک کش قوی ما حاضر می شود.

برای ساخت سوسک کش تنها چیزی که لازم دارید یک عدد پیاز و یک قاشق جوش شیرین می باشد. تنها با این دو ماده سوسک کشی قوی و موثر در خانه تولید کنید.

اما در خصوص طرز تهیه دفع‌‎ کننده سوسک باید گفت که ابتدا پیاز را خوب خرد کنید و سپس جوش شیرین را با آن مخلوط نمایید و نتیجه را در نقطه مورد نظر قرار دهید.

این کار باعث می شود سوسک های ریز و درشت آشپزخانه از لانه خود بیرون آمده و پا به فرار بگذارند.

البته ما این روش را تایید یا رد نمی کنیم و شما می توانید خودتان آن را امتحان کرده و نتیجه آن را ببینید.

روش های از بین بردن سوسک ریز آشپزخانه
برای حل مشکل حضور سوسک در منزل باید نکاتی را رعایت کنید تا از شر سوسک ها خلاص شوید. این نکات عبارتند از:

نظافت آشپزخانه و عدم باقی ماندن آشغال و زباله در سینک و بخش های مختلف آشپزخانه
خشک کردن سینک و پاک کردن آب های آن قبل از خواب
استفاده از سوسک کش های موثر خانگی
استفاده از حشره کش ها و خمیرهای مخصوص سوسک
بکارگیری محلول های قوی سوسک کش و حشره کش در آشپزخانه
از بین بردن سوسک ها با سموم کشاورزی قوی
بستن درب لوله های فاضلاب و استفاده از توری در پنجره ها
که هر یک از این نکات اهمیت فوق العاده ای دارند و لازم است به تمام آنها توجه کافی شود تا نتیجه مناسب مشاهده شود.

ریشه کن کردن سوسک های ریز با استفاده از سم کشاورزی
در خصوص از بین بردن سوسک های ریز در برخی موارد استفاده از خمیر سوسک کش موثر بوده و نتیجه مورد نظر مشاهده شده است.

می توانید از خمیر سوسک برای از بین بردن سوسک های آلمانی استفاده نمایید.

در غیر اینصورت می توان محلول سوسک کش را امتحان کرد. زیرا در بسیاری از موارد شاهد از بین رفتن سوسک های حمام با این روش شده ایم.

روش آخر بکارگیری سم کشاورزی می باشد که بهترین روش بوده و قوی ترین سوسک کش می باشد.

با استفاده از اسپری شیشه پاک کن سم مورد نظر را در بخش های مختلف ساختمان یعنی حمام، توالت، آشپزخانه، کابینت، زیر کابین ها، سرویس بهداشتی، گلخانه و... بپاشید تا سوسک ها و دیگر حشرات توالت کشته شوند و شما لاشه آنها را یکی یکی در بخش های مختلف ساختمان مشاهده نمایید.

این روش تایید شده و تست شده می باشد و صد درصد نتیجه بخش خواهد بود.

روش های از بین بردن سوسک حمام
در خصوص از بین بردن سوسک حمام استفاده از روش های معمول و رایج از بین بردن سوسک کافی می باشد و تاثیر خود را می گذارد.

روش هایی نظیر:

استفاده از اسپری های سوسک کش (پیف پاف) مخصوص سوسک
استفاده از خمیر سوسک در محل های تجمع سوسکها
نصب چاه بست در دهانه کاسه توالت جهت جلوگیری از ورود سوسک ها
بکارگیری سموم حشره کش کشاورزی برای ریشه کن کردن سوسک ها
استفاده از صافی و توری های مخصوص کفشوی ها
و روش های دیگر که می تواند در از بین بردن سوسک ها در حمام و ساختمان مفید واقع شود.

با توجه به این که سوسک های درشت یعنی همان سوسک های حمام رشد قارچی ندارند به نظر می رسد با روش های فوق می توان بر از بین بردن آنها فائق آمده و ریشه آنها را کند.

در حالی که وضعیت سوسک های ریز به این صورت نمی باشد و مقابله با آنها روشهای دیگری می طلبد.

روش های از بین بردن سوسک حمام

روش های طبیعی از بین بردن سوسک ها
در ادامه چند روش ایمن و طبیعی آمده است که کمک تان می کند از شر هجوم سوسک ها خلاص شوید، و از هجوم جدید جلوگیری کنید.

1. از بوره و شکر استفاده کنید
درست کردن ترکیبی از بوره و شکر به نسبت ۳:۱ (۳ سهم بوره در ازای ۱ سهم شکر) روشی بی نهایت موثر برای خلاص شدن از شر سوسک ها است.
شکر سوسک ها را به طمع وامی دارد تا از مخفیگاه شان بیرون بیایند و آنها را به ذره ذره خوردن بوره فریب می دهد، که برای حشرات کشنده است، اما میزان سمیت آن برای انسان ها به طور چشمگیری کم تر است. تا حدی که این ماده اغلب در بازار به عنوان پودر کمکی برای شست وشوی لباس و ظرف عرضه می شود.
با این حال وقتی برای سوسک طعمه می گذارید، احتیاط کنید، آن را جایی قرار دهید که به آسانی برای سوسک ها در دسترس باشد اما در مسیر رفت و آمد انسان یا حیوان خانگی نباشد.
مواد این طعمه را ترکیب کنید و آن را در جاهایی که قبلا شاهد ورود یا فرار سوسک ها از محل زندگی تان بوده اید، نزدیک گوشه ها و شکاف های دیوار قرار دهید، تا به زودی از بین بروند.
توجه: هرگز عامدانه بوره یا دیگر محصولات بوریک اسید را نخورید!
2. چگونه با اسید بوریک از شر سوسک خلاص شویم
به عنوان جایگزینی برای بوره و شکر، می توان با استفاده از اسید بوریک، آرد، و پودر کاکائو به نسبت ۱:۲:۱ ، طعمه ای طبیعی برای سوسک درست کرد.
مانند طعمه ی شکر، این ترکیب را می توان نزدیک شکاف هایی قرار داد که ورود و خروج سوسک ها از آن جا مشاهده شده است.
قسمت هایی که سوسک ها به طور رایج در آن یافت می شود شامل، پشت و زیر و سطل زباله، پشت و زیر یخچال، و در رخنه هایی در قرنیزهای آشپزخانه یا سرویس بهداشتی است.
مطمئن شوید هر هفته طعمه ی سوسک را جایگزین می کنید تا از شر سوسک ها خلاص شوید، و طعمه هایی را که مرطوب می شوند عوض کنید، چون این روش تنها در صورتی موثر است که طعمه خشک بماند.
3. تفاله قهوه را دور نریزید
قهوه خورها خوشحال خواهند شد از این که بدانند پودر قهوه دفع کننده ای فوق العاده برای سوسک است.
اگر با سوسک مشکل دارید، تفاله قهوه ی استفاده شده را از فیلتر قهوه سازتان بردارید و آن را بیرون از خانه در جاهایی قرار دهید که گمان می کنید سوسک ها از آن وارد می شوند.
نزدیک پی خانه دنبال رخنه ها یا شکاف ها باشید، یا اگر خانه تان سقف کاذب دارد یا در کف زمین فضایی برای تاسیسات برق یا لوله کشی وجود دارد، به آن دسترسی پیدا کنید و به دنبال جاهایی باشید که احتمال وجود سوسک در آن هست. تفاله ی استفاده شده را در این مکان ها قرار دهید. این مانع از ورود سوسک ها به محل زندگی تان می شود.
4. خاک دیاتومه خوراکی را فراموش نکنید
خاک دیاتومه یک ماده ی طبیعی است که ذاتا خواص پاک کنندگی دارد، و اغلب در پودرهای پاک کننده استفاده می شود، حتی زمانی در خمیر دندان به طور شایع استفاده می شد.
هم چنین خاک دیاتومه ماده ای است که برای کنترل حشرات بی نظیر است. اگر از آن به درستی استفاده شود، خطر آن برای انسان ها و حیوانات خانگی صفر است و روشی طبیعی برای خلاص شدن از شر سوسک ها است.
از یک فروشگاه نوسازی وسایل خانه، خاربار فروشی، یا به صورت برخط خاک دیاتومه ی خوراکی بخرید. (توجه:خاک دیاتومه باید برچسب “خوراکی ” داشته باشد تا مصرف آن در خانه ایمن باشد! )، آن را در بیرون خانه و محیط اطراف بپاشید.
هم چنین می توانید خاک دیاتومه را در لبه ی پنجره ها و زیر درگاه های بیرونی قرار دهید. در عرض ۲ روز، خاک دیاتومه جادو می کند و خانه ی شما را از شر سوسک های ناخوانده خلاص می کند.
مانند طعمه هایی که اساس شان بوریک اسید است، خاک دیاتومه در صورت مرطوب شدن بی تاثیر می شود، پس بعد از بارش باران مطمئن شوید دوباره اطراف خانه تان از این ماده می پاشید.
5. آب صابون درست کنید
با پاشیدن آب صابون به سوسکی که در حال دویدن است، به وسیله ی یک اسپری، می توانید سوسک را بکشید و بعد از آن به آسانی محل را تمیز کنید، این یک روش موثر برای خلاص شدن از شر سوسک ها است که باید به سرعت انجام شود.
به هر حال، این یک روش فعال برای کنترل آفت است، که لازم است وقتی سوسک را می بینید، آب صابون را به آن اسپری کنید. این روش روی سوسک هایی که بین کف پوش ها یا پشت دیوارها کمین کرده اند تاثیری ندارد.
اما اگر هنگامی که در انتظار یک طعمه یا تله هستید تا اثر کند، گاهی سوسک ها را در حال گردش در گوشه و کنار خانه می بینید، این شیوه ای موثر و کارآمد خواهدبود. به سوسک آب صابون بپاشید، سپس کثیفی ایجاددشده را تمیز کنید.
این روشی بسیار ساده برای خلاص شدن از شر سوسک ها به طور طبیعی است.
6. از علف گربه استفاده کنید
نعنا گربه ای، که معمولا با عنوان سنبل الطیب، علف گربه، یا نعنا گربه ای شناخته می شود، گیاهی از تیره ی نعنا با بویی تند است که برای گربه ها جذاب است.
فواید سنبل الطیب بیش تر از جذب کردن گربه ها و درست کردن دمنوش آرام بخش اعصاب برای آدم ها است. شما می توانید از آن برای خلاص شدن از شر سوسک هم استفاده کنید (و یکی از ۱۰ برترین روش دفع پشه نیز هست).
سنبل الطیب را همان طور که برای نوشیدن درست می کنید آماده کنید (شما می توانید از دمنوش آن برای سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده کنید)، برای هر یک فنجان آب حدودا ۱ قاشق چای خوری سنبل الطیب خشک شده را استفاده کنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد.
یک اسپری را با این دمنوش پر کنید و این ترکیب را در سرتاسر قرنیزهای خانه، نزدیک درزها، جایی که ممکن است سوسک ها پنهان شوند، پشت و زیر وسایل، و هرجای دیگری که گمان می کنید ممکن است سوسک ها در خانه تان تجمع کرده باشند، به کار ببرید.
7. تله ی بطری نوشابه
شما می توانید با استفاده از یک بطری ۲ لیتری نوشابه ی گازدار، قیچی، یک حلقه چسب نواری، و یک فنجان آب میوه ی شیرین (آب گواوا و انبه برای این کار خیلی خوب جواب می دهد) تله ای موثر برای سوسک درست کنید.
با استفاده از قیچی یک سوم از بالای بطری (قسمت سر بطری) را ببرید، سپس آن را وارونه کنید و سر و ته روی بطری بریده شده بگذارید، تا حالت قیفی شکل به سمت درون بطری ایجاد کند.
قسمت بریده شده را با بقیه ی بطری بچسبانید، سپس یطری را، از طریق قسمت قیفی شکل، با آب میوه ای به انتخاب خودتان پر کنید.
بطری را جایی بگذارید که احتمال دارد سوسک باشد و صبر کنید، همین!
سوسک ها آب میوه ی خوشمزه را بو می کشند و دوان دوان می آیند، اما نمی توانند از بطری فرار کنند، به این طریق در تله می افتند.
این گونه می توانید سوسک ها را بکشید. این روش برای زمانی مناسب است که تعداد کمی سوسک سرگردان در خانه تان است، نه یک هجوم در ابعاد گسترده.
8. اسپری اسانس
علم ثابت کرده است استفاده از اسانس های گزینش شده می تواند برای دفع حشرات و پیشگیری از هجوم آنها خوب جواب بدهد.
در ۲۰۰۱ پژوهشگران دانشگاه آبرن طی پژوهشی پی بردند که اسانس نعنا برای بیش از یک گونه سوسک بی نهایت سمی است.
برای ساختن یک دفع کننده ی سوسک طبیعی، یک اسپری را با آب پر کنید و ۲۰ قطره اسانس نعنای کوهی یا نعنای زینتی یا سرو به آن اضافه کنید.
این ترکیب را به شدت تکان بدهید و هم بزنید (در برخی از انواع آن ۲ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می شود یا از آب صابون استفاده می شود) و “محل هایی را که مشکل سوسک دارد” – هرگونه برآمدگی یا فضا بین دیوار و قرنیز، پشت و زیر وسایل خانه (ماشین لباسشویی، مایکروویو، یخچال) اسپری کنید.
این روش نه تنها سوسک های موجود را می کشد و ورود سوسک های جدید را به تاخیر می اندازد، بلکه رایحه ای خنک و خشک به جا می گذارد! این روشی جالب است.
9. چند حبه سیر در مناطقی که تحت هجوم سوسک ها قرار گرفته است بگذارید
سیر دارای بوی تندی است که معمولا سوسک ها را دور نگه می دارد. سوسک ها نمی توانند بوی سیر را تحمل کنند و به سرعت آن جا را ترک خواهند کرد.

مواد مورد نیاز :

چند حبه سیر تازه
روش انجام کار :

همه ی حبه های سیر را پوست بکنید.
حبه ها را در مناطق آسیب دیده و مناطق اطراف آن قرار بدهید.
اجازه بدهید به مدت دو تا سه روز بماند و بعد آنها را بردارید و به جای شان سیر تازه بگذارید.
این کار را به مدت دست کم ده روز انجام بدهید تا سوسک ها از آن جا نقل مکان کنند!
10. مقداری برگ بو در قسمتی که سوسک دارد، بریزید
برگ بو یکی دیگر از گیاهان دارویی تند است که سوسک ها از آن بیزار هستند. بوی برگ بو باعث دور شدن سوسک ها می شود و آنها را از خانه تان فراری خواهد داد.

مواد مورد نیاز :

یک مشت برگ بوی تازه یا خشک
هاون
روش انجام کار :

مقدار برگ بو بردارید و آنها را با استفاده از هاون بکوبید و تبدیل به پودر کنید.
هنگامی که برگ ها پودر شدند آنها را در مناطقی که سوسک ها لانه کرده اند، مناطقی که سوسک ها زیاد از آنها عبور و مرور می کنند یا هر منطقه ی دیگری از خانه که مورد هجوم واقع شده است، بریزید.
اجازه بدهید پودربرگ بو به مدت ۵ تا ۷ روز بماند.
یک هفته ی دیگر هم این کار را تکرار کنید تا از شر سوسک ها خلاص شوید.
11. با استفاده از وازلین یک تله ی ژله ای تهیه کنید
تله ی ژله ای وازلین برای به دام انداختن و کشتن سوسک های مزاحمی که در خانه ی شما لانه کرده اند، شگفتی می آفریند.

چسبندگی و ضخامت وازلین سوسک ها را به دام خواهد انداخت و باعث خواهد شد که آنها در تله بمیرند.

مواد مورد نیاز :

وازلین
قاشق
چند تکه مقوا که به شکل مربع برش خورده است
مواد غذایی مانند نان، چیزی شیرین و یا هر خوراکی دیگری که سوسک ها را جذب خود می کند.
روش انجام کار :

یک تکه مقوا بردارید و روی آن یک قاشق غذاخوری وازلین بمالید.
ماده ی غذایی را روی آن بگذارید.
تله را در مناطقی که مورد هجوم سوسک ها قرار گرفته بگذارید.
اجازه بدهید تله به مدت دست کم یک هفته بماند و هر چند روز یک بار به آن سر بزنید و ببینید در چه وضعیتی است.
هنگامی که یک یا چند سوسک در تله وجود دارد، آن را بردارید و دور بیندازید و به جایش یک تله ی تازه بگذارید.
12. خلاص شدن از شر سوسک ها از بستنی تله بسازید
اگر شما بستنی باقی مانده در یخچال دارید که کسی قصد خوردن آن را ندارد، می توانید از آن به عنوان یک تله ی سوسک بسیار عالی استفاده کنید.

قند موجود در بستنی سوسک را جذب خود می کند و چسبندگی آن، آنها را به دام می اندازد. هنگامی که بستنی ذوب شد، سوسک در آن غرق می شود.

مواد مورد نیاز:

کمی بستنی
روش انجام کار:

بستنی را در جایی که سوسک ها زیاد عبور و مرور می کنند یا در نزدیکی لانه شان قرار بدهید.
اجازه بدهید تله ی بستنی به مدت چند روز بماند.
دائم تله را چک کنید و وقتی دیدید چند سوسک در دام افتاده اند، تله ی بستنی را بردارید و دور بریزید.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

ساس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ساس

سمپاشی ساس

ساس معمولی
آرایه‌شناسی
فرمانرو: جانوران
شاخه: بندپایان
رده: حشرات
راسته: نیم‌بالان[۱]
زیرراسته: ناجوربالان[۲]
تیره: بسترساسان
کیرکالدی، ۱۹۰۹
سرده‌ها و گونه‌ها
سرده ساس

Cimex lectularius
Cimex hemipterus (C. rotundatus)
Cimex pilosellus
Cimex pipistrella
سرده Leptocimex

Leptocimex boueti
سرده Haematosiphon

Haematosiphon inodora
سرده Oeciacus

Oeciacus hirudinis
Oeciacus vicarius
سرده Afrocimex

Afrocimex constrictus
ساس (یا به فارسیِ شرقی خَسَک[۳]) حشره‌ای از راستهٔ نیم‌بالان و خانوادهٔ بسترساسان (Cimicidae) است.

ساس از کَک بزرگ‌تر است و لای درز تشک و بالش و شکاف اجناس چوبی مخفی می‌شود و شب خارج شده و انسان را نیش می‌زند. ساسها بیشتر بهنگام شب فعالند اما اگر یک هفته از خانه دور باشید، همین که شروع به استراحت کنید یا روی مبل بنشینید به سراغ شما خواهند آمد. روشن گذاشتن چراغ‌ها در مورد این خون‌آشام‌های کوچک، مخصوصاً زمانی که گرسنه هستند، چندان تأثیری ندارد.[۴]

ساس از راه خون‌خوراکی از انسان و دیگر جانداران خون‌گرم تغذیه می‌کند.[۵]

دو نوع ساس که از نظر بهداشتی برای انسان اهمیت دارد، ساس معمولی (ساس تختخواب، Cimex lectularius) و ساس گرمسیری (Cimex hemipterus) هستند. این دو نوع ساس از روی پیش‌سینه یعنی بخش اول سینه از هم تشخیص داده می‌شوند.[۶] در حال حاضر شواهدی دال بر انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت بی یا سی یا انتقال ایدز از طریق گزش ساس در دست نیست. ویروس‌ها در داخل بدن ساس تکثیر نمی‌شوند و در مدل‌های حیوانی انتقال بیماری‌های ویروسی از طریق گزش ساس ممکن نبوده.[۷]


محتویات
۱ چرخهٔ زندگی
۲ روش تشخیص و عوارض ساس
۳ اقدامات کنترلی و راه‌های مبارزه
۳.۱ الکل
۳.۲ آب داغ
۳.۳ سرما و گرما
۳.۴ کنترل فیزیکی محیط
۳.۵ روش‌های شیمیایی
۳.۵.۱ سموم مؤثر بر ساس‌ها
۴ منابع
۵ نگارخانه
چرخهٔ زندگی

لکه ناشی از مدفوع ساس در گوشه تخت
در محل سکونت انسان مانند منازل، هتل‌ها، خوابگاه‌ها، زندان‌ها، سرباز خانه‌ها، بیمارستان‌ها، سرای سالمندان و… یافت می‌شود. این انگل‌ها در شکاف دیوار، کف خانه‌ها، اثاثیه، لابلای کارتن‌ها، پشت کاغذ دیواری، کمدها و درهای چوبی و قفسهٔ کتابخانه‌ها مبلمان، تشک‌ها، و پشتی‌ها مخفی می‌شوند. در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته یا نشسته در حال تماشای تلویزیون تغذیه می‌کنند. اگر انسان در دسترس آن‌ها نباشد از سایر حیوانات خونخواری می‌کنند. ساس روی بدن انسان زندگی نمی‌کند بلکه در محلی نزدیک به محل نشستن و خوابیدن انسان زندگی می‌کند. ساس را می‌توان به کمک لکه‌های ناشی از مدفوع آن‌ها تشخیص داد ساس در نزدیکی محل مخفی شدنش مدفوع می‌کند.[۸]

ماده بالغ روزی ۲–۳ تخم می‌گذارد؛ که در طول زندگی جمعاً ۲۰۰–۵۰۰ تخم می‌رسد. تخم‌های یک میلی‌متری سفید مروارید شکل‌اند. در مکان‌های یاد شده قرار داده می‌شوند. زمان بازشدن تخم‌ها که معمولاً ۱۰–۹ روز بعد از جنیندار شدن است به درجه حرارت بستگی دارد. ۵ مرحله نمفی وجود دارد؛ که هر مرحله قبل از پوست اندازی به یک وعده خون نیاز دارد تا تبدیل به مرحله بعدی گردد.

مراحل تخم تا بلوغ کامل و تخم‌گذاری مجدد بسته به حرارت محیط بین ۱۹–۷ هفته متغیر است. در حرارت ۲۷ درجه تخم‌ها در کمتر از یک هفته شکفته می‌شوند. در طول سال چند نسل ساس به وجود می‌آید. در دسترس بودن منبع خون در زمان تولید مثل تأثیر می‌گذارد. ساس‌های بالغ در تابستان یک بار در هفته تغذیه می‌کنند. در ماه‌های سرد تر تغذیه آن‌ها کمتر صورت می‌گیرد. در زمستان چیزی نمی‌خورند و در بهار برای تغذیه ظاهر می‌شوند. خانه‌های مستأجری بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند.

روش تشخیص و عوارض ساس
با بازدید شکاف‌ها و درزها در خانه و دیدن ساس زنده، جلد، نمف، تخم یا پوسته آن‌ها می‌توان به وجود ساس پی برد. لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه‌روی ملحفه، دیوار و کاغذدیواری نشانه‌ای احتمالی برای وجود ساس است. این لکه‌ها مدفوع ساس و عمدتاً خون اضافی است که ساس از آن تغذیه کرده‌است. همچنین رد خون روی ملحفه‌ها و در مسیر مخفی‌گاه‌های ساس‌ها نشانه دیگری از وجود ساس است. علاوه بر این می‌توان یک ملحفه سفید پهن کرده و نصفه‌های شب چراغ اتاق را روشن نمود با این روش در صورت وجود حشره راحت‌تر می‌توان آن را دید.[۹]

ساس‌ها فقط در هنگام خونخواری به طرف انسان می‌روند و بر خلاف کک‌ها و شپش‌ها مدت زیادی روی انسان باقی نمی‌مانند یعنی بعد از خونخواری محل را ترک می‌کنند. عکس‌العمل گزش ساس‌ها در افراد متفاوت است، بعضی افراد حساسیت نداشته و در برخی افراد گزش ساس دردناک، آزاردهنده و التهاب‌آور است و قادر به خوابیدن نیستند. در مواردی هم بوی ساس می‌تواند تهوع‌آور باشد. زخم‌های محل گزش، سفت‌دانه‌هایی هستند که از یکدیگر فاصله کمی داشته و دوتا دوتا یا سه‌تا سه‌تا با هم ظاهر می‌شوند. شکل خوشه‌ای گزش‌ها در تمایز گذاشتن بین زخم‌ها با گزش سایر حشرات مهم است.[۹]

ضایعه ناشی از گزش ساس در معاینه تا حدودی قابل تشخیص است ضایعات معمولاً متعدد و اغلب اوقات به صورت خطی می‌باشند. چند دلیل برای خطی بودن ضایعات وجود دارد: اولاً ساس ممکن است در گزش اول قادر به مکیدن میزان کافی خون نباشد بنابراین میزان کمی جابجا شده و شخص را در محلی نزدیک به محل گزش اولیه می‌گزد. دومین دلیل: اندامی که با سطح تشک یا تخت تماس دارد ممکن است توسط چندین ساس در یک زمان گزیده شود (بنابراین چندین محل گزش به صورت خطی در محل تماس عضو با تشک ایجاد می‌گردد) به خاطر داشته باشید که تنهایک نفر از هر چهار نفر (۲۵٪ افراد) به گزش ساس حساس هستند تنها نصف افراد بالای ۶۰ سال به گزش ساس حساس هستند.[۱۰] خارش ناشی از گزش ساس‌ها به درمان‌های علامتی پاسخ می‌دهد. (کالامین جهت خارش یا استروئید ضعیف جهت کنترل التهاب) در صورت عفونت محل گزش یا واکنش حساسیتی شدید به گزش حشره باید به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کرد.

اقدامات کنترلی و راه‌های مبارزه
الکل
این حشره‌ی مقاوم به انواع سموم اما در مقابل الکل به شدت ضعیف است. با اسپری کردن الکل به یک یا چند ساس بالغ آنها به سرعت کشته می‌شوند.

آب داغ
برای از بین بردن ساس‌های مخفی شده در یک پتو، ملحفه و مشابه به آن کافیست آن را در ظرفی از آب داغ غرق و شناور کنید. با این کار ساس و تخم‌های آن کشته خواهند شد.

سرما و گرما
تماس طولانی با دمای (-۱۹) (منفی نوزده درجه سانتیگراد) به مدت چهار روز ساس بالغ را نابود می‌کند.[۱۱] وسایلی را که امکان سم‌پاشی آن‌ها وجود ندارد؛ می‌توان در کیسه‌های پلاستیکی آب‌بندی (درزبندی) شده گذاشته و در فریزر (دمای-۱۸ درجه سانتی‌گراد) به مدت ۲۴ ساعت قرار داد تا ساس‌های آن از بین برود.[۹]

ساس بالغ بر اثر تماس با حرارت کشته می‌شود. حرارت همچنین تخم ساس را از بین می‌برد. (به‌طور مثال حرارت آفتاب یا حرارت از یک بخار ساز)

جدول زیر میزان حرارت و زمان لازم برای نابودی ساس را نشان می‌دهد:[۱۲]

دما زمان لازم برای نابودی ساس
۴۵ درجه سانتی گراد هفت ساعت
۴۸ درجه سانتی گراد ۹۰ دقیقه (یک ساعت و نیم)
۵۰ درجه سانتی گراد یک دقیقه
کنترل فیزیکی محیط
از آنجایی که ساس از سطوح چوبی به راحتی بالا می‌رود، پس بایستی پایه‌های تخت را در داخل صفحات فلزی قرار داد و تخت‌ها را از دیوار فاصله داد.

همچنین به نظر می‌رسد ساس در بالارفتن از سطوح صاف و لغزانی مانند نوار چسب شیشه‌ای نیز دچار مشکل باشد.

برای دفع این حشره یکی از راه‌هایی که می‌توان آزمود تأثیر «سیر» در دور نمودن این حشره از محیط زندگی است گزارشی از تنفر و آزاردهنده بودن «بوی سیر» بر این حشره وجود دارد. می‌توان در تخت خواب و مکان‌های مشکوک با قراردادن «سیر» تأثیرآن را مورد بررسی قرارداد.

استفاده از جارو برقی می‌تواند مفید باشد (هم ساس بالغ و هم تخم ساس را از محیط خارج می‌کند) به شرط این‌که از کیسهٔ یک‌بار مصرف استفاده شود و کیسه پس از اتمام جارو کشی داخل یک نایلون زباله قرار داده شده و دور انداخته شود. یا اینکه بلافاصله در پایان کار سوزانده شود.[۹] در صورت استفاده از کیسه دائمی می‌توان کیسه را پس از تخلیه داخل کیسه زباله جوشاند. بعضی از لباس‌ها را می‌توان با جوشاندن سالمسازی کرد. ملحفه‌ها و روبالشی‌های آلوده را می‌توان داخل یک کیسه نایلون سیاه قرار داده و جلوی آفتاب گذاشت (دمای بالا ساس را می‌کشد). پرده‌ها را با آب داغ مورد شستشو قرار دهید. در صورتی که حجم آلودگی پایین باشد با رعایت مسائل ایمنی می‌توان با مشعل‌های گازی شکاف‌ها و درزها را حرارت داد (این روش ایمن نمی‌باشد و باید مواظب اشتعال و سایل سوزنده و سیم‌کشی برق داخل و خارج دیوارها بود) استفاده از دستگاه بخار ساز مؤثر است چرا که حرارت بالا ساس را می‌کشد (در صورتی که دستگاه بخار ساز در دسترس باشد). تخت‌ها را از دیوار فاصله دهید. تمام درزها و شکاف‌های موجود در اتاق را مسدود کنید. پرده‌ها را می‌توان با آب داغ شست.

روش‌های شیمیایی
اساس مبارزه شیمیایی با این حشرات انجام سم‌پاشی ابقایی در داخل اماکن بوده و بایستی عمل سم‌پاشی را صبح زود یا شب (غروب) انجام داد.[۹] همچنین لازم به ذکر است ساس حشره‌ی بسیار مقاومی است و بسیاری از سم‌ها در برابر ساس ناکارآمد هستند.

سموم مؤثر بر ساس‌ها
سم HCH و سم BHC سم دی اکساکارب و سم بندیو کارب، سم ددت، سم دیازینون سم فن کلروفوس، یودفن فوس لیندین، مالاتیون و پرویوکسور مؤثر هستند. اضافه کردن پیرترین یا پیرتروئیدهای ترکیبی مثل بیورزمترین مفید است چون باعث خارج شدن ساس از پناهگاه‌هایشان می‌شود و تماس آن‌ها را با سطوح سمپاشی شده افزایش می‌یابد. سمپاشی به صورت دستی یا کمپرسی روی دیوارها و کف اتاق‌ها صورت می‌گیرد. رختخواب کودکان و گهواره اطفال نباید سمپاشی شود. در این مورد لباس‌ها و… را بجوشانید. سم پاشی باید یک بار دیگر تکرار شود تا ساس‌های به وجود آمده از تخم‌های باقی‌مانده از سمپاشی اول را از بین ببرد. از جمله سم‌های قابل استفاده در ایران، اسپری درمین می‌باشد که در داروخانه‌ها در بسته‌بندی‌های ۶۰ میلی‌گرم و ۲۵۰ میلی‌گرم فروخته می‌شود.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

ساس از کجا میاد و چگونه می‌توان آن را مهار کرد؟

سمپاشی منازل برای ساس

تسنیم نیوز

 

آیا به تازگی منزل شما درگیر حمله این حشره است؟ آیا شما نیز به دنبال آن هستید که ساس از کجا میاد ؟ آیا می خواهید بدانید که راه های مقابله با این حشره چیست؟ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
ما سعی داریم تا در این مقاله تمامی نکاتی که می تواند به شما درباره قیمت سمپاشی منازل یا قیمت سمپاشی سوسک و راه های مقابله با حشرات کمک زیادی کند را معرفی کنیم.

ساس از کجا میاد ؟

قبل از آنکه به سراغ بخش درمانی و ریشه کنی این حشره برویم باید علت پیدایش آن را بدانیم تا بتوانیم از رویش مجدد آن جلوگیری کنیم. برای آنکه بدانیم ساس از کجا میاد باید منبع و محل زندگی ساس را کشف کنیم. علت پیدایش، نحوه فعالیت و‌ تکثیر همگی در رشد این حشره موثر هستند. مکان هایی مانند صندلی های چوبی، مبلمان ، کمد، تخت، تشک و فرش ها، بیشترین فعالیت ساس را در‌ بردارند. به عبارتی دیگر ساس نیاز به فعالیت در مکانی تاریک داشته تا بتواند بهترین رشد و تکثیر خود را داشته باشد.
البته باید این نکته را نیز در نظر بدارید که ساس ها ممکن است در هر محیطی فعالیت داشته باشند. آنها می توانند در مکان هایی که انسان در آن حضور مکرر دارند به خوبی رشد و تکثیر داشته زیرا منبع تغذیه اصلی آن خون انسان است و مانند حشرات موذی دیگر نیش های گزنده داشته و از خون انسان یا هر حیوان دیگری تغذیه می‌کنند.
ساس از کجا میاد ؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که این حشره موذی از طریق مبلمان ، رختخواب ، وسایل دست دوم می‌تواند در خانه و مکانهای مختلف انتقال پیدا کند. سعی کنید هیچگاه رختخواب یا وسایلی که انسان به شکل مکرر با آن سر و کار دارد در محیط های آلوده قرار‌ ندهید. از دیگر راه های انتقال این حشره موذی دام ها و حیوانات هستند.

نشانه های هجوم ساس چیست؟

لکه های تیره یا خون بر روی وسایل هایی مانند تشک خواب، ملافه ها، چوب ها، گزیدگی های مکرر و سوزش دار که اثری از نیش را بر روی پوست ایجاد نمی‌کند یا خارش شدید پوست بدن هنگام مواجهه با وسایلی که قبلا هیچگاه حساسیت برای شما نداشت می‌تواند نشانه های هجوم این حشره باشد.
ساس ها جثه بسیار ریزی دارند و به سرعت تخمک گذاری کرده و تخم های خود را در محل های تاریک مانند درزها و شکاف های در و دیوار، عمیق فرش ها، زیر تختخواب و لای ملافه ها قرار داده تا بتوانند به خوبی رشد کنند.



مشکلاتی که ساس ایجاد می‌کند؟

مشکلاتی که این حشره موذی برای افراد به وجود می‌آورد به دلیل جسته بسیار ریزی که دارد است. زیرا چشم غیر مصلح قادر به دیدن این موجود نبوده و در صورتیکه به موقع ریشه کنی نشود و سمپاشی صورت نگیرد مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. ایجاد آلرژی های خطرناک، مشکلات تنفسی، بیماری های پوستی شدید به خصوص برای کودکان، گذاشتن آثار زخم های عمیق به علت گزیدن و خارش شدید، ایجاد نقطه های قرمز بر روی پوست که خارش بالایی دارد، جوش های ریز حساسیتی همگی از مشکلاتی است که در اثر حضور ساس و عدم راه های مقابله با آن به وجود می‌آید.

راه های مقابله با ساس

برای آنکه بتوانیم ساس ها را از بین برده و از تکثیر آن جلوگیری کنیم باید به چند نکته توجه کنیم که عبارت اند از:

سمپاشی منازل
نظافت مکرر و همیشگی منازل
شستن تشک ها و وسایل خواب با شوینده های قوی
بستن ترک ها و درزهای دیوارها
خود‌داری از خرید لوازم دست دوم یا حداقل نظافت آنها قبل از ورود به منزل
خارج کردن کارتن و لوازم چوبی قدیمی


قیمت سم پاشی منازل و قیمت سمپاشی سوسک

تا در این قسمت از مقاله متوجه شدیم که ساس از کجا میاد. راه های مقابله با آن را نیز برای شما عزیزان توضیح دادیم. یکی از این راه ها سمپاشی منازل است. اما نکته اساسی آن است که قیمت سمپاشی منازل چقدر است. شرکت ما قیمت سمپاشی منازل و قیمت سمپاشی سوسک را با بهترین سم ها در پایین ترین و مقرون به صرفه ترین حالت ممکن برای مشتریان عزیز ارائه داده است.
همانطور که می‌دانید قیمت سمپاشی سوسک و قیمت سمپاشی منازل با توجه به سمی که استفاده می‌شود و نوع هجوم حشره موذی متفاوت است. اما کیان پاک تمامی تلاش خود را کرده تا بهترین سم ها را استفاده کند تا بتواند رضایت مشتریان خود را از کیفیت و قیمت سمپاشی سوسک و قیمت سمپاشی منازل داشته ایجاد کند. کیان پاک در تلاش است در راستای تمامی تعهدهای کاری خود به بهترین نحوه ممکن عمل کرده و با بهترین کیفیت خدمات رسانی را ارائه کند.
عوامل مختلفی در قیمت سمپاشی منازل و قیمت سمپاشی سوسک تاثیر گذار است. یکی از مهم‌ترین عوامل نواسانات بازار ارز است. زیرا بعضی از این سم های وارداتی هستند و آشفتگی بازار ارز نیز در خرید و فروش این سم ها تاثیر مستقیمی ‌می گذارد. بعضی از سم ها بر اساس مواد اولیه وارداتی ساخته شده که همین امر نیز قادر است در قیمت سم پاشی منازل و قسمت سمپاشی سوسک تاثیر بگذارد.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که ساس از کجا میاد. راه های مقابله با این حشره موذی را نیز برای شما عزیزان توضیح دادیم. یکی از اصلی ترین راه ها برای ریشه کنی این حشرات موذی، سمپاشی منازل و مکانهای تحت هجوم است. درصورتیکه توجه‌‌ای به سمپاشی و ریشه کنی این حشره نشود، مشکلات اساسی مانند تنگی تنفس، آلرژی های شدید پوستی، مشکلات خارش و ایجاد زخم بر روی پوست به وجود آمده که می‌تواند تا حدودی زیاد سلامتی افراد را تحت شعاع قرار‌دهد. قیمت سم پاشی منازل و سمپاشی سوسک نیز با توجه به عوامل مختلفی مانند واردات و صادرات مواد اولیه و قیمت ارز، میزان متراژ مکان آلوده و ... مشخص خواهد شد که با توجه به وضعیت بازار داخلی ایران نمی‌تواند قیمت دقیقی برای آن‌ مشخص کرد.

قالیشویی

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین


بیرون کشیدن یک سوسک از گوش مرد نیوزلندی!

 

فروش سم حشرات

نصف جهان

یک مرد درخت شناس در نیوزلند هفته گذشته ناخواسته میزبان یک سوسک شده بود که ۳ روز در گوشش لانه کرده بود.

 

زین ودینگ ۴۰ ساله در ابتدا فکر کرده بود گوش چپش به خاطر شنای روز جمعه اش گرفته بود. اما وقتی روز شنبه با حس جنبیدن چیزی در گوشش از خواب بیدار شد، به سراغ پزشک رفت.

 

پزشک متوجه سوسک نشد و به اشتباه به ودینگ گفت حسی که دارد به خاطر انباشت سلول های مرده پوست روی پرده ی گوشش است. او گوش ودینگ را شستشو داد، برایش آنتی بیوتیک تجویز کرد و به او گفت که این حس خود به خود از بین خواهد رفت.

 

ودینگ گفت: «وقتی به دکتر گفتم که گوشم هنوز گرفته، به من اطمینان داد که گوشم تمیز است و باید با یک سشوار، آبی که در گوشم مانده را خشک کنم. به معنای واقعی کلمه، دو روز تمام سشوار به دست در خانه نشستم و با حرارت سشوار سوسک را در گوشم پختم.» وقتی از ودینگ سؤال شد که آیا دوباره پیش آن پزشک برگشت، در پاسخ گفت: «اصلاً!»

 

به گفته ودینگ، طی روزهای بعدی هر بار که سعی بر راه رفتن می کرد با سرگیجه مواجه می شد. آن حس حرکت چیزی که در گوشش داشت ادامه یافت تا روز دوشنبه که ودینگ تصمیم گرفت پیش یک متخصص گوش برود. این بار، پزشک حشره مزاحم را پیدا کرد.

 

ودینگ گفت: «دکتر داخل گوشم را نگاه کرد و در عرض یک لحظه فهمید که یک حشره آنجا است. اما شوکه هم شده بود و باورش نمی شد.»

 

پزشک موفق شد با موچین و یک دستگاه ساکشن، حشره را بیرون بکشد. ودینگ گفت: «روز بعد از بیرون کشیدن سوسک، من و دکتر نگران بودیم که دچار عفونت شوم. اما همه چیز آنقدر خوب بوده که دوباره به حالت عادی برگشته ام.» او همچنین گفت که کماکان آنتی بیوتیک مصرف می کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

بیرون کشیدن یک سوسک از گوش مرد نیوزلندی!

سمپاشی منزل برای سوسک

نصف جهان

یک مرد درخت شناس در نیوزلند هفته گذشته ناخواسته میزبان یک سوسک شده بود که ۳ روز در گوشش لانه کرده بود.


زین ودینگ ۴۰ ساله در ابتدا فکر کرده بود گوش چپش به خاطر شنای روز جمعه اش گرفته بود. اما وقتی روز شنبه با حس جنبیدن چیزی در گوشش از خواب بیدار شد، به سراغ پزشک رفت.

 

پزشک متوجه سوسک نشد و به اشتباه به ودینگ گفت حسی که دارد به خاطر انباشت سلول های مرده پوست روی پرده ی گوشش است. او گوش ودینگ را شستشو داد، برایش آنتی بیوتیک تجویز کرد و به او گفت که این حس خود به خود از بین خواهد رفت.

 

ودینگ گفت: «وقتی به دکتر گفتم که گوشم هنوز گرفته، به من اطمینان داد که گوشم تمیز است و باید با یک سشوار، آبی که در گوشم مانده را خشک کنم. به معنای واقعی کلمه، دو روز تمام سشوار به دست در خانه نشستم و با حرارت سشوار سوسک را در گوشم پختم.» وقتی از ودینگ سؤال شد که آیا دوباره پیش آن پزشک برگشت، در پاسخ گفت: «اصلاً!»

 

به گفته ودینگ، طی روزهای بعدی هر بار که سعی بر راه رفتن می کرد با سرگیجه مواجه می شد. آن حس حرکت چیزی که در گوشش داشت ادامه یافت تا روز دوشنبه که ودینگ تصمیم گرفت پیش یک متخصص گوش برود. این بار، پزشک حشره مزاحم را پیدا کرد.

 

ودینگ گفت: «دکتر داخل گوشم را نگاه کرد و در عرض یک لحظه فهمید که یک حشره آنجا است. اما شوکه هم شده بود و باورش نمی شد.»

 

پزشک موفق شد با موچین و یک دستگاه ساکشن، حشره را بیرون بکشد. ودینگ گفت: «روز بعد از بیرون کشیدن سوسک، من و دکتر نگران بودیم که دچار عفونت شوم. اما همه چیز آنقدر خوب بوده که دوباره به حالت عادی برگشته ام.» او همچنین گفت که کماکان آنتی بیوتیک مصرف می کند.

شستشوی فرش دستباف

 

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

بهترین روش سمپاشی سوسک ریز کابینتی چیست؟

سمپاشی منزل برای ساس

آقای خبر

در این مقاله به تعریف دقیقی از سوسک ریز می پردازیم.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ارمغان بهداشت محیط، بهترین روش سمپاشی سوسک به منظور ریشه کنی سوسک به صورت کامل را معرفی می کنیم و در پایان روش های بهداشتی و بهسازی را برای پیشگیری از آلوده شدن محل زندگی و کار را به سوسک توضیح خواهیم داد:

German cockroachسوسک آلمانی:

در بین مردم عادی به سوسک ریز کابینتی یا سوسک ریز آلمانی یا سوسک آشپزخانه معروف است.

سوسک آلمانی پراکندگی جهانی دارد. این سوسک جثه ی کوچکی به طول ۱۲ الی ۱۶ میلی متر و به رنگ قهوه ای روشن دارد. در این گونه نیز بالها کامل است ولی در سطح پشتی پرونوتوم دو نوار تیره ی موازی دیده می شود. شکم در نرها باریکتر و مجهز به چهار زایده ی انتهایی است ولی در ماده ها شکم پهن تر و فقط یک جفت سر سی دارد. این گونه دارای تحرک زیاد بوده و بیشتر در قسمتهای گرم و تاریک ساختمانها مخفی هستند و برخلاف گونه قبلی کمتر وارد فاضلابها و چاهها می شوند. دوره منفی کوتاهتر و ۲ تا ۴ ماه طول می کشد.

سوسکهای ماده برای مدت طولانی کپسول تخم خود را در پشت بدن نگه داشته و کمی قبل از باز شدن آن را در محل مناسبی قرار می دهند. ولی سایر گونه های سوسک معمولاً پس از تشکیل تخم، آن را در محل مناسب می چسبانند و مدت کوتاهی آن را حمل می کنند. سوسک های آلمانی بیشتر در مراکز تهیه غذا مثل آشپزخانه دیده می شوند ولی سوسک های آمریکایی بیشتر در فاضلاب و محل های تاریک و مرطوب دیده میشود.

بهترین روش سمپاشی سوسک ریز کابینتی چیست؟

سمپاشی سوسک ریز آلمانی :

سوسک آلمانی به تمام سموم مقاوم هستند و برای ریشه کنی سوسک ریز بایستی در بازه های زمانی مناسب مطابق نظر کارشناس از ترکیبی از سموم پیرتیروئیدی و فسفره استفاده کرد و در هر بار سمپاشی ترکیب مورد نظر تغییر پیدا کند.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص گردیده که سوسک های آلمانی نسبت به سموم کلره مقاوم هستند. و از این سموم برای سمپاشی سوسک ها نمی توان استفاده کرد. سموم فسفره، کارباماتی و پیرتیروئیدی را می توان برای سمپاشی سوسک ها به کار برد.

بهترین سم سوسک

بهترین سم سوسک کش، گرد یا محلول و یا پودر های قابل تعلیق سمومی مثل سایپرمترین،مالاتیون، دیازینون، دورسبان، دی دی وی پی ، بایگون، سوین و پرمترین،دلتامترین است که به شکل سمپاشی ابقایی و بایستی در محل های تردد و استراحت سوسک ها مثل شکاف دیوارها،شوفاژ خانه ها، پشت کابینت ها و یخچال و وسایل دیگر موجود در آشپزخانه ها اسپری نمود.

در محل های غیر قابل دسترس برای سمپاشی، می توان از آئروسلها استفاده کرد. تهیه و مصرف طعمه های مسموم ۱ درصد از سموم فسفره و کارباماتی به همراه گلیسرول نیز مفید است.

معایب استفاده از سمپاشی ابقایی :

برای سمپاشی سوسک ریز به روش ابقایی که یک روش قدیمی می باشد باید کل کابینت های آشپزخانه را خالی کنید و منزل را برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت ترک کنید و پس از ورود کلیه ظروف و وسایل مورد استفاده شستشو داده شود. همچنین سموم فسفره خاصیت تدخینی دارد و باقیمانده سموم در محل هایی دیگری مثل دیوار و مبل و تلویزیون می ماند و قابل شستشو نیست و خطرات بعدی ایجاد می کند.

بهترین روش ریشه کنی سوسک ریز استفاده طعمه گذاری سوسک با استفاده از طعمه های جدید سوسک است که خطر بسیار پایینی دارد و به روش خوراکی عمل می کند و در سالهای اخیر اختراع شده است، بنابراین سوسک ها هنوز فرصت مقاومت به آنها را پیدا نکرده اند.

به ویژه حتی در آلودگی های شدید پس از یک نوبت طعمه گذاری ، ریشه کنی قطعی سوسک اتفاق می افتد.

به طور کلی طعمه ها حاوی مواد غذایی جذاب برای حشرات و مقدار بسیار کمی سم هستند و خطر خیلی کمتری نسبت به سمپاشی ابقایی دارند و نتیجه بسیار مطلوبتری از سمپاشی دارند.

شرکت سمپاشی ارمغان بهداشت محیط با استفاده از طعمه های سوسک اختصاصی با روش کاملا جدید و موثر که نیازی به خالی کردن کابینت و ترک محل و شستشوی وسایل نیست اقدام به ریشه کنی تضیمنی سوسک ریز می کند و آماده ارایه خدمات کنترل آفات ویژه کارخانجات در سطح کشور و منازل تهران و کرج می باشد .

روشهای بهداشتی و بهسازی برای مبارزه با سوسک:

شامل اقداماتی است که از ورود سوسک به منازل و اماکن جلوگیری کرده و همچنین محیط را برای زندگی آنان نامناسب می کند.

نکته مهم و کلیدی اینست که بدانید سوسکها برای ادامه حیات به آب و غذا و پناهگاه نیاز دارند و با حذف این عوامل می‌توان از شر سوسک ها راحت شد.

کاهش منابع غذایی : شامل جمع آوری و دفع مناسب زباله ها -استفاده از زباله دان مناسب درب دار- نگهداری مواد غذایی باقیمانده در یخچال- نظافت سکوها و قفسه های آشپزخانه- نظافت کف آشپزخانه- نظافت چربی باقیمانده بر روی سطوح-شستشوی منظم ظروف غذا

حذف منابع آب : تجهیز خروجی های فاضلاب مانند کف شوی آشپزخانه و ظرفشویی و توالت به درپوش و توری ریز- استفاده از توری ریز در هواکش توالت در پشت بام-مسدود نمودن کناره های لوله خروجی فاضلاب پشت لباسشویی- تعمیر شیر آب هایی که چکه میکند

حذف پناهگاه : مسدود نمودن درز و شکاف و حفره و سوراخ هایی که در ساختمان وجود دارد- استفاده از کابینت ها و قفسه های پایه دار برای نظافت راحت زیر آنها.

قالیشویی رسالت

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

دفع تمام سوسک های خانه با پیاز

 

سمپاشی سوسک درشت

سوسک های ریز و درشت حشرات موزی و چندش آوری هستند که دفع و خلاص شدن از شر آنها چندان ساده نیست اما با دانستن روش پیازی این کار ساده می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، همه ی ما ازسوسک ها متنفریم درست است ؟این نوع از مشکلات خودشان حل نمی شود حتی اگر یکسال هم منتظربمانیم پس باید راه حلی کاربردی و موثر برای آن شناخته و اجرا کنیم.سوسکها بدون دعوت می آیند و مدتی می مانند پس بنابراین همه ی صاحب خانه ها دوست دارند با بهترین و موثرترین روش این جانور موذی را ازبین ببرند.


محصولات متفاوتی درقفسه مغازه ها وجود دارداما حقیقت این است این محصولات مضراتی هم دارند که ترجیح می دهیم به خانه ما راه نیابند ، سوسک کش ها بوی بدی دارند و بوی آنهامدتی درمنزل باقی می ماند.

این محصولات شیمیایی برای سلامتی کودکان مضرهستند امانگران نباشید چون همیشه راه دیگری وجود دارد.

دراین بخش روشی خانگی و کاملا طبیعی را برای رهایی از شر تمام سوسک ها به شما خواهیم گفت .

تفاوت عمده بین آفت کش خانگی و کارخانه ای این است که آن برای سلامتی ضررندارد بنابراین اگرمی خواهید چیزی سلامت خود و کودکانتان راتهدید نکند باید سعی کنید از این روش موثر و ساده استفاده کنید .

مواد لازم برای تهیه ماده دفع سوسک:

۱عدد پیاز

۱ق غ جوش شیرین

طرز تهیه دفع کننده سوسک های ریز و درشت خانگی:

ابتدا پیاز را خردکنید و جوش شیرین روی آن بریزید خوب ترکیب کرده و گوشه ی منزل قراردهید. حدس بزنید چه اتفاقی خواهدافتاد؟ بله درست است سوسک های پنهان در گوشه کنار خانه بیرون آمده و خود به خود کشته می شوند.

برای دفع سوسک از ترکیب سیر، پیاز و فلفل استفاده کنید

بوی آزاردهنده ی ترکیب سیر و پیاز و فلفل کمک تان می کند از شر این سوسک ها خلاص شوید و مانع بازگشت مجدد آنها می شود.دفع سوسک

مواد مورد نیاز:

۱ پیاز کامل

۱ قاشق غذاخوری فلفل قرمز

۱حبه سیر تازه

۱ لیتر آب

یک کاسه ی کوچک

۱ بطری اسپری پلاستیکی تمیز

روش دفع سوسک با سیر و پیاز:

سیر و پیاز را پوست بکنید و آنها را خرد کنید و داخل کاسه بریزید ، حالا فلفل را اضافه کنید ، سپس به ترکیب آب اضافه کنید و خوب هم بزنید اجازه دهید ترکیب یک ساعت بماند تا مواد خوب خیس بخورند. بعد از اتمام این مراحل مخلوط را داخل بطری اسپری بریزید و آن را در قسمت هایی که مورد هجوم سوسک ها قرار گرفته اسپری کنید.

قالیشویی خواجه عبدالله

 

 



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

یک موش با مهندسی ژنتیک به بیت کوین زنده تبدیل می‌شود!

سمپاشی موش

شهر سخت افزلر

وب‌سایتVice Motherboard گزارش داده است که یک سازمان مستقل غیرمتمرکز جدید(DAO) به نام BitMouseDAO، می‌خواهد با مهندسی ژنتیک یک موش، یک بیت کوین را درون آن قرار داده و ارزش آن را همراه با ارزهای دیجیتال افزایش دهد. همانطور که به نظر می‌رسد و یکی از دو سرمایه گذار این ایده نیز بر آن اقرار می‌کند، این یک ایده دیوانه‌کننده است!

 

تأسیس یک شرکت DAO برای تحقق ایده‌ای دور از ذهن پیش از این نیز توسط برخی پژوهشگران دیده شده است؛ اما BitMouseDAO آن را به یک پل فراتر می‌رساند.

 

مانند سایر DAO ها، هویت سازندگان اصلی این سازمان پنهان است، اما اگر می‌توان حدس زد که یک دانشجوی زیست شناسی مولکولی که علاقه زیادی به علم رمزنگاری دارد مسئول آن باشد. الهام بخش BitMouseDAO در این راه، همانطور که در صفحه وب آن اعلام شده است، هنر زیستی ادواردو کاک است؛ یک خرگوش زنده که از نظر ژنتیکی اصلاح شده است تا پروتئین فلورسنت سبز ساطع کند.

 

با پروژه BitMouse پژوهشگران می‌خواهند از یک کلید خصوصی برای خرید بیت‌کوین استفاده کنند و سپس آن را با استفاده از بلوک‌های سازنده DNA، (A,T,G,C)، دوباره کدگذاری کنند و این کد را در داخل موش قرار دهند. صفحه وب این سازمان می‌گوید ارزش موش در کنار بازارهای بیت‌کوین در نوسان خواهد بود و ممکن است تا ده سال دیگر به ۱۰۰ میلیون دلار رسیده یا اصلاً قیمتی نداشته نباشد.

 

از آنجایی که موش قابل تولیدمثل خواهد بود، بچه‌های آن نیز کلید خصوصی مذکور را به ارث برده و به اندازه موش مادر یعنی BitMouse ارزشمند خواهند بود.

 

این DAO قصد دارد توکن‌های غیرقابل تعویض(NFT) از BitMouse اصلی و فرزندان آن بسازد که به بالاترین قیمت پیشنهادی به حراج گذاشته می‌شود و برای کسانی که اکنون از این پروژه حمایت می‌کنند درآمد کسب کند.



جالب اینجاست که سازنده همچنین آگاه است که قرار دادن یک توالی ژنتیکی ممکن است اتفاق نیفتد و یک برنامه پشتیبان برای تزریق یک ویروس غیر کشنده به موش دارد که یک کپی رمزگذاری شده از کلید خصوصی را حمل می‌کند. خالق این ایده می‌خواهد برای انجام همه این کارها در یک شرکت بیوتکنولوژیک تلاش کند و قطعاً برای شروع این پروژه به بودجه زیادی نیاز دارد.

 

در حال حاضر اینDAO تنها سه حامی دارد و تا کنون بیش از 0.02 اتر به آن اهدا شده است.

 

مدیران این سازمان در صحبت با وب‌سایت Vice تصریح کردند که پروژه آن‌ها فقط خلق یک اثر هنری متفاوت است و نه ساختن یک هیولای بیوشیمیایی. با این حال، با توجه به وضعیت فعلی بودجه، آن‌ها ممکن است اصلاً نتوانند چیزی بسازند.

قالیشویی سبلان

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

راهکارهای دائمی برای فراری‌دادن و دفع حشرات موذی بدون مواد سمی و سمپاشی

سمپاشی سوسک ریز

خبر آنلاین

سوسک ریز ، سوسک درشت ، موش ، ساس و مورچه می توانند یکی از بزرگترین معضلات در خانه باشد که خیلی از مردم با آن رو به رو هستند . این موضوع بسیار آزاردهنده و نگران کننده است و معمولا با سمپاشی و استفاده از مواد سمی و شیمیایی برطرف نمی شود و از بین نمی رود و حتی اگر تاثیری داشته باشد گذرا خواهد بود و بعد از مدتی این حشرات به خانه ها باز خواهند گشت.

 

با سمپاشی حشرات قوی تر و اکوسیستم ما ضعیف و ضعیف تر می شود.

 

حتما در خصوص خطرات جدی سمپاشی و استفاده از سموم برای اعضای خانواده از کوجک و بزرگ ، سالمندان و کودکان اطلاع دارید. حتی از مسمومیت حیوانات خانگی هم در سطح کشور گزارشاتی دریافت و ثبت شده است لذا عاقلانه ترین کار برای حفظ جان خود و عزیزانتان استفاده از دستگاه ها و تجهیزاتی می باشد که با توجه به استاندارد های جهانی و بی ضرر بودن برای انسان مشکلات حشرات و جانوران موذی خانه هایمان را برای همیشه و مادام العمر برطرف نماید.

 

یک شرکت ایرانی راهکارهایی برای دفع حشرات و جانوران موذی بدون وارد شدن آسیب های ناشی از سموم و مواد شیمیایی ارائه کرد.

 

شرکت الکتریک‌سازان افق کویر با برند ایران دی‌اچ (IRAN DH)، فعال در زمینه تولید دستگاه‌های الکتریکی دفع دائمی حشرات، حیوانات موذی و پرندگان به معرفی محصولات جدید خود پرداخت. این شرکت با تلاش بی وقفه و پایان ناپذیر خود در ضمینه تحقیقات در خصوص دفع دائمی حشرات و رفع مزاحمت های دائمی حشرات و جانوران موذی و با دریافت استاندارد رضایت مشتریان (ISO 100004) و دریافت استاندارد های جهانی همچون CE و UL که استاندارد بی خطر بودن و بی ضرر بودن دستگاه های الکتریکی می باشد و همچنین ISO 14001، ISO 9001 ، IEC ، ISO 18001 و در ادامه دریافت تندیس ها و لوح های افتخار با عناوین مختلف تنها شرکت تولیدکننده ایرانی این محصول با ضمانت طلائی کالا و 12 سال خدمات پس از فروش در ایران می باشد.

سم

این دستگاه‌ها با قابلیت‌های مختلف، جهت استفاده در منازل، محیط‌های اداری، صنعتی و کشاورزی عرضه شده است.

 

محصولات گروه خانگی این شرکت با توجه به مشکلات بزرگ خانواده‌ها در منازل ایجاد شده که با یک‌بار هزینه موجب دفع دائمی انواع سوسک (ریز، درشت و ...) مورچه، ساس، مارمولک، عنکبوت، مار، کنه و حتی موش می‌شود. همچنین دستگاه ضدگزش پشه و مگس نیز از دیگر محصولات ایران دی‌اچ بوده که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

 

راهکارهای مختلفی برای خلاص‌شدن از دست حشرات در خانه‌ها وجود دارد که خود این راه‌ها ضرر و آسیب‌های جبران‌ ناپذیری برای ما و محیط زیست دارد. در ضمن فراموش نکنیم خارج از آسیب‌های ذهنی، حشرات به عنوان ناقل بیماری‌ها هم مضر هستند.

 

از مزایای استفاده از دستگاه‌های دفع دائمی حشرات و حیوانات موذی DH برای ایرانیان، احترام به محیط‌ زیست برای جلوگیری از کشتن حیوانات موذی و فقط دفع آنها از محیط‌ زندگی خود است که به هرحال هرکدام از این موجودات رسالتی در چرخه آفرینش بر عهده دارند. همچنین عدم آسیب به افراد خانواده بر اثر استفاده از سموم شیمیایی است که علاوه بر هزینه مکرر، موجب بیماری‌های مختلف، واکسینه‌شدن نسل بعدی جانواران به آن سم و در پی آن استفاده از سم‌های قوی و قوی‌تر است که همه اینها سرطان‌ زاست.

سم

استفاده از دستگاهی بسیار کوچک بدون نیاز به موادشیمیایی (حتی قرص) و با استفاده از تکنولوژی نوین التراسونیک در محدوده کاملا بی‌خطر که در طبیعت به وفور یافت می‌شود (کیلو هرتز) باعث فراری دادن حشرات و حیوانات موذی برای همیشه می‌شود.

قالیشویی فرجام

 

 



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

بهترین روش سمپاشی سوسک ریز کابینتی چیست؟

سمپاشی موریانه

 

آقای خبر

در این مقاله به تعریف دقیقی از سوسک ریز می پردازیم.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ارمغان بهداشت محیط، بهترین روش سمپاشی سوسک به منظور ریشه کنی سوسک به صورت کامل را معرفی می کنیم و در پایان روش های بهداشتی و بهسازی را برای پیشگیری از آلوده شدن محل زندگی و کار را به سوسک توضیح خواهیم داد:

German cockroachسوسک آلمانی:

در بین مردم عادی به سوسک ریز کابینتی یا سوسک ریز آلمانی یا سوسک آشپزخانه معروف است.

سوسک آلمانی پراکندگی جهانی دارد. این سوسک جثه ی کوچکی به طول ۱۲ الی ۱۶ میلی متر و به رنگ قهوه ای روشن دارد. در این گونه نیز بالها کامل است ولی در سطح پشتی پرونوتوم دو نوار تیره ی موازی دیده می شود. شکم در نرها باریکتر و مجهز به چهار زایده ی انتهایی است ولی در ماده ها شکم پهن تر و فقط یک جفت سر سی دارد. این گونه دارای تحرک زیاد بوده و بیشتر در قسمتهای گرم و تاریک ساختمانها مخفی هستند و برخلاف گونه قبلی کمتر وارد فاضلابها و چاهها می شوند. دوره منفی کوتاهتر و ۲ تا ۴ ماه طول می کشد.

سوسکهای ماده برای مدت طولانی کپسول تخم خود را در پشت بدن نگه داشته و کمی قبل از باز شدن آن را در محل مناسبی قرار می دهند. ولی سایر گونه های سوسک معمولاً پس از تشکیل تخم، آن را در محل مناسب می چسبانند و مدت کوتاهی آن را حمل می کنند. سوسک های آلمانی بیشتر در مراکز تهیه غذا مثل آشپزخانه دیده می شوند ولی سوسک های آمریکایی بیشتر در فاضلاب و محل های تاریک و مرطوب دیده میشود.

بهترین روش سمپاشی سوسک ریز کابینتی چیست؟

سمپاشی سوسک ریز آلمانی :

سوسک آلمانی به تمام سموم مقاوم هستند و برای ریشه کنی سوسک ریز بایستی در بازه های زمانی مناسب مطابق نظر کارشناس از ترکیبی از سموم پیرتیروئیدی و فسفره استفاده کرد و در هر بار سمپاشی ترکیب مورد نظر تغییر پیدا کند.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص گردیده که سوسک های آلمانی نسبت به سموم کلره مقاوم هستند. و از این سموم برای سمپاشی سوسک ها نمی توان استفاده کرد. سموم فسفره، کارباماتی و پیرتیروئیدی را می توان برای سمپاشی سوسک ها به کار برد.

بهترین سم سوسک

بهترین سم سوسک کش، گرد یا محلول و یا پودر های قابل تعلیق سمومی مثل سایپرمترین،مالاتیون، دیازینون، دورسبان، دی دی وی پی ، بایگون، سوین و پرمترین،دلتامترین است که به شکل سمپاشی ابقایی و بایستی در محل های تردد و استراحت سوسک ها مثل شکاف دیوارها،شوفاژ خانه ها، پشت کابینت ها و یخچال و وسایل دیگر موجود در آشپزخانه ها اسپری نمود.

در محل های غیر قابل دسترس برای سمپاشی، می توان از آئروسلها استفاده کرد. تهیه و مصرف طعمه های مسموم ۱ درصد از سموم فسفره و کارباماتی به همراه گلیسرول نیز مفید است.

معایب استفاده از سمپاشی ابقایی :

برای سمپاشی سوسک ریز به روش ابقایی که یک روش قدیمی می باشد باید کل کابینت های آشپزخانه را خالی کنید و منزل را برای ۱۲ تا ۲۴ ساعت ترک کنید و پس از ورود کلیه ظروف و وسایل مورد استفاده شستشو داده شود. همچنین سموم فسفره خاصیت تدخینی دارد و باقیمانده سموم در محل هایی دیگری مثل دیوار و مبل و تلویزیون می ماند و قابل شستشو نیست و خطرات بعدی ایجاد می کند.

بهترین روش ریشه کنی سوسک ریز استفاده طعمه گذاری سوسک با استفاده از طعمه های جدید سوسک است که خطر بسیار پایینی دارد و به روش خوراکی عمل می کند و در سالهای اخیر اختراع شده است، بنابراین سوسک ها هنوز فرصت مقاومت به آنها را پیدا نکرده اند.

به ویژه حتی در آلودگی های شدید پس از یک نوبت طعمه گذاری ، ریشه کنی قطعی سوسک اتفاق می افتد.

به طور کلی طعمه ها حاوی مواد غذایی جذاب برای حشرات و مقدار بسیار کمی سم هستند و خطر خیلی کمتری نسبت به سمپاشی ابقایی دارند و نتیجه بسیار مطلوبتری از سمپاشی دارند.

شرکت سمپاشی ارمغان بهداشت محیط با استفاده از طعمه های سوسک اختصاصی با روش کاملا جدید و موثر که نیازی به خالی کردن کابینت و ترک محل و شستشوی وسایل نیست اقدام به ریشه کنی تضیمنی سوسک ریز می کند و آماده ارایه خدمات کنترل آفات ویژه کارخانجات در سطح کشور و منازل تهران و کرج می باشد .

روشهای بهداشتی و بهسازی برای مبارزه با سوسک:

شامل اقداماتی است که از ورود سوسک به منازل و اماکن جلوگیری کرده و همچنین محیط را برای زندگی آنان نامناسب می کند.

نکته مهم و کلیدی اینست که بدانید سوسکها برای ادامه حیات به آب و غذا و پناهگاه نیاز دارند و با حذف این عوامل می‌توان از شر سوسک ها راحت شد.

کاهش منابع غذایی : شامل جمع آوری و دفع مناسب زباله ها -استفاده از زباله دان مناسب درب دار- نگهداری مواد غذایی باقیمانده در یخچال- نظافت سکوها و قفسه های آشپزخانه- نظافت کف آشپزخانه- نظافت چربی باقیمانده بر روی سطوح-شستشوی منظم ظروف غذا

حذف منابع آب : تجهیز خروجی های فاضلاب مانند کف شوی آشپزخانه و ظرفشویی و توالت به درپوش و توری ریز- استفاده از توری ریز در هواکش توالت در پشت بام-مسدود نمودن کناره های لوله خروجی فاضلاب پشت لباسشویی- تعمیر شیر آب هایی که چکه میکند

حذف پناهگاه : مسدود نمودن درز و شکاف و حفره و سوراخ هایی که در ساختمان وجود دارد- استفاده از کابینت ها و قفسه های پایه دار برای نظافت راحت زیر آنها.

قالیشویی در حکیمیه

 

 



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

سمپاشی کک یکی از راه‌های مقابله با آن

سمپاشی بید

خبر آنلاین

قبل‌ از آنکه به سراغ سمپاشی کک برویم و راه‌های مقابله با آن مانند ، سم‌پاشی محل مورد هجوم این حشره موذی را تحت بررسی قرار دهیم یا اینکه با یک شرکت سم‌ پاشی تماس بگیریم ، بهتر است ابتدا بدانیم که این حشره موذی چیست و علت اصلی پیدایش آن کجاست.

کک چیست؟
کک ها از دسته حشرات موذی هستند که بدون بال، خونخوار و بسیار کوچک بوده و به رنگ قهوه‌ای می‌باشند. این حشرات بال نداشته و حرکت جهشی دارد و می‌توانند حدوداً دویست برابر طول بدن خود پرش کند. منبع تغذیه این حشرات پستانداران، پرندگان و البته خون انسان است که معمولاً از بین سه هزار گونه کک فقط دوازده گونه از آنها به خون انسان حمله‌ور می‌شوند. جای گزش کک احساس خارش شدیدی دارد و معمولاً به شکل ورم‌های خیلی کوچک و قرمز بر روی پوست ظاهر شده و باعث می‌شود تا در بعضی از موارد حساسیت و آلرژی شدیدی ایجاد کند.

علت پیدایش کک
کک ها معمولاً منازلی را درگیر کرده که دارای حیوانات خانگی مانند سگ ،گربه یا پرندگان هستند. معمولاً عمومی‌ترین انگل در سگ‌ها از طریق کک به او سرایت کرده و باعث می‌شود بیماری‌های زیادی در بدن حیوان خانگی نیز رشد کند. بعضی از حیوانات مانند دام‌ها دارای این حشره هستند که در صورت مواجهه با آن ممکن است به بدن انسان نیز سرایت پیدا کند. کک ها قادرند به لباس چسبیده و در حیاط ها، پارک‌ها و مکان‌های عمومی دیگر نیز یافت شود. چون این مکانها انواع حیوانات یا انسان‌ها در رفت‌وآمد بوده و کک قادر است میزبان خود را به‌راحتی پیدا کند. یک کک ماده قادر است در روز پنجاه تخم بگذارد و طبق آزمایش‌هایی که انجام‌شده در صورت مواجه با این حشره حدوداً سی و پنج درصد از تخم‌های آن به لارو تبدیل می‌شود.

راه‌های مقابله با کک چگونه است؟
سمپاشی کک یکی از راه‌های اصلی مقابله با این حشره موذی هست. در واقع باید برای آنکه شرح این حشره موذی را به‌سرعت از محل مورد هجوم کم کنیم سمپاشی کک را شروع کرده و با شرکت سم‌ پاشی تماس بگیرید.
سمپاشی ساختمان یا محلی که مورد هجوم این حشره موذی است کمتر از یک ربع طول می‌کشد و معمولاً سم‌هایی که در شرکت سم‌ پاشی برای سمپاشی کک استفاده می‌شود کاملاً بدون خطر بوده و هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کند.

آنچه که باید درباره سمپاشی کک بدانیم
همانطور که در پاراگراف قبلی بیان شد سمپاشی کک تنها راه نجات کامل از آثار این حشره، به شمار می‌رود. در واقع سمپاشی ساختمان یا محل هجوم این حشره موذی از طریق روش‌ها و سبک‌های گوناگونی اتفاق می‌افتد و به شکل دوره‌ای انجام شده تا با تغییرات آب‌وهوایی، این حشرات مجددا تخمک‌گذاری نکرده و زیاد نشود.
معمولا شرکت سم‌ پاشی هر شش ماه یک‌بار اقدام به سمپاشی کک کرده تا بتواند در دو نیم‌ساله تخمک‌گذاری این حشره را در نطفه خفه کند. سم‌هایی که برای سمپاشی کک وجود دارد معمولاً به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.
پراستفاده ترین سم در شرکت سم‌ پاشی عبارت‌اند از:
اسپری ضد کک، گرد حشره‌کش، پودر مخصوص کک، نفتالین مخصوص برای کک، سم قوی برای نابودی کک، محلول‌های خانگی مانند بابونه، برگ اکالیپتوس و غیره.

سمپاشی کک یکی از راه‌های مقابله با آن

اقدامات لازم قبل‌از سمپاشی کک
از مهم‌ترین اقدامات قبل‌ از سمپاشی کک یا برای سمپاشی ساختمان باید انجام دهید آن است که ابتدا منزل خود را ترک کنید و تا زمانیکه این سم ها که توسط شرکت سم‌ پاشی استفاده‌شده خشک نشده‌اند نباید به منزل بر گردید. معمولاً خشک شدن این سموم حدوداً به دو تا شش ساعت زمان لازم دارد. مدت زمان خشک شدن هرکدام از این سم‌ها با یکدیگر متفاوت است و برخی از سموم با تخلیه منزل صورت‌گرفته و برخی از سمومی که در سمپاشی ساختمان استفاده می‌شود نیاز به تخلیه محل ندارد.
البته توجه داشته باشید که قبل‌ از ترک کردن منزل باید تمامی مبل‌های منزل خود را تمیز کرده و بر روی آن‌ها با دقت جارو بکشید. همین‌طور تمام فرش‌ها و روفرشی ها و یا گلیم‌ها را با جارو تمیز کنید تا هنگام مواجه شدن با سم این مواد بر روی محل شکل بدی بعد از خشک شدن نگیرند. نکته‌ای دیگر قبل است سمپاشی کک در سمپاشی ساختمان آن است که کلیه خوراکی‌ها و مواد بهداشتی را دور از دسترس این سمپاشی‌ها قرار داده تا آن‌ها آسیبی پیدا نکند.

مراحل سم‌پاشی توسط شرکت سم‌ پاشی چگونه انجام می‌شود؟
تا به اینجای مقاله با اقدامات لازم قبل‌ از سمپاشی کک آشنا شده و متوجه شدید قبل‌ از آنکه اقدام به سم‌پاشی ساختمان کنید، باید حتما باید مواردی را تحت نظر بگیرید. اما در این قسمت قصد داریم تا اطلاعاتی درباره چگونگی سم‌پاشی این حشره خون‌خوار در اختیار شما قرار دهیم.

در مرحله اول باید سم توسط دستورالعمل‌هایی که روی بروشور آن ذکر شده با مقداری آب سرد مخلوط شود سپس در مرحله دوم باید دستگاه سم‌پاشی را بر زاویه چهل و پنج یا نود درجه تنظیم کنید. بعد از آن دورتادور محیط را مانند اتاق‌خواب را سم‌پاشی کرده و تمامی این سم‌پاشی را به شکل نواری در عرض پانزده تا سی سانتی‌متر انجام دهیم.
بعد از این مرحله باید منازل سمپاشی را به شکل سوزنی به‌صورت مستقیم تنظیم کرده و بر روی شکاف‌ها و در سایه دیواری و کف بزنید زیرا در این قسمت آن معمولاً این حشره موذی بیشتر از سایر قسمت‌ها تخمک‌گذاری می‌کند.

سمپاشی کک یکی از راه‌های مقابله با آن

سخن پایانی
همان‌طور که بیان شد سمپاشی کک تنها راه مقابله با این حشره است. معمولاً برای مقابله با حشرات موذی، شرکتهای سم‌ پاشی زیادی وجود دارد که با توجه به اعتبار آن‌ها می‌توان از خدماتشان استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که هر نوع سم با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد نحوه استفاده آن نیز متفاوت است و برای آنکه بتوانید بهترین نوع سم‌پاشی را در ساختمان داشته باشید حتما از شرکت‌های معتبر کمک بگیرید. شرکت کیان پاک یکی از آندسته شرکتهای سم‌ پاشی است که توانسته دراین‌راستا با ارائه خدمات منحصربه‌فرد و باکیفیت خود رضایت مشتریان را جلب کند.



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

چرا پشه‌ها بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زنند؟
آیا شما جز آن دسته‌ای هستید که احساس می‌کنید پشه‌ها بیشتر نیششان می‌زنند؟ برای اینکه دلیل آن را بدانید این گزارش را از دست ندهید.

سمپاشی پشه

مجله تازه
پشه
به گزارش‌تازه‌نیوز، مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۲۰٪ از مردم در برابر حشرات آسیب‌پذیرتر هستند. گروه خونی می‌تواند نقش داشته باشد، و نیز عوامل مختلفی مانند لباس‌ها، تنفس و حتی باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند.

پوشاک

پشه‌ها از چشمان خود برای هدف قرار دادن قربانیان استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد پوشیدن رنگ‌های تیره (سبز، سیاه و قرمز) تشخیص شما را آسان‌تر می‌کند. به جای آن رنگ‌های ملایم‌تری مانند پاستلی، بژ یا حتی سفید را انتخاب کنید.

گروه خونی

تحقیقات نشان داده است که افراد دارای گروه خونی O برای پشه‌ها تقریبا دو برابر افراد دارای گروه خونی A جذاب هستند. گروه خونی B در وسط قرار داشت. بعلاوه، حدود ۸۰ درصد از افراد ترشحاتی تولید می‌کنند که نشان می‌دهد چه گروه خونی هستند. پشه‌ها بدون توجه به گروه خونی بیش از دیگران به سمت این افراد کشیده می‌شوند.

گاز

پشه‌ها می‌توانند دی‌اکسید کربن را از فاصله قابل توجهی حس کنند. علاوه بر این، آنها می‌توانند انسان‌ها را از فاصله ۵ تا ۱۵ متری ببینند. این دو نشانه به آنها کمک می‌کند تا شما را ردیابی کنند. هر چه بیشتر بازدم کنید، جذاب‌تر می‌شوید. افراد بزرگتر بیشتر بازدم می‌کنند.

گرما و عرق

پشه‌ها برای بوی‌های دیگر نیز بینی دارند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند اسید لاکتیک، آمونیاک و سایر ترکیبات منتشر شده در عرق را بو کنند. ورزش شدید باعث افزایش تجمع اسید لاکتیک و گرما در بدن می‌شود. علاوه بر این، عوامل ژنتیکی بر تعداد سایر موادی که به طور طبیعی آزاد می‌کنید تاثیر می‌گذارد.

پوست “سرزنده”

پوست شما به طور طبیعی مملو از حیات میکروسکوپی است. این باکتری که با عرق مخلوط می‌شود رایحه‌ای متمایز ایجاد می‌کند. برخی تحقیقات نشان داده است که انواع و میزان باکتری روی پوست افراد می‌تواند در جذب پشه‌ها نقش داشته باشد.

بارداری

به نظر می‌رسد که بارداری برخی از گونه‌های پشه را جذب می‌کند. یک مطالعه در آفریقا نشان داد که دو برابر بیشتر از افراد غیر باردار، پشه‌ها به سمت افراد باردار جذب می‌شوند.

محققان معتقدند این ممکن است به چند دلیل رخ دهد، از جمله

• دی اکسید کربن: افراد در اواخر بارداری ۲۱ درصد بیشتر از افراد غیر باردار حجم نفس خود را بازدم کردند.

• گرما: شکم افراد باردار ۰.۷ درجه سانتیگراد گرمتر بود.

قالیشویی حکیمیه

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

ساس در خانه را چگونه از بین ببریم؟

سمپاشی ساس

رکنا : حشراتی به نام ساس در تشک پنهان می شوند.


ساس در خانه را چگونه از بین ببریم؟
علی بابا
ساس از حشرات کوچک و قهوه ای مایل به قرمز به اندازه یک دانه سیب است. ساس به شرط داشتن غذا می تواند در هر جایی زندگی کند. اگر فکر می کنید شخصی در خانواده شما توسط ساس گزیده شده است ، محل گزش را با آب و صابون بشویید. اگر در خانه خود در تخت خواب، ملحفه ها و درزهای مبل حشره ساس دیدید، نگران نباشید. شما می توانید با استفاده از روش های طبیعی ساس را به طور کامل از بین ببرید.

دکتر یونسیان : آغاز موج ششم کرونا در ایران / از بیستم بهمن روزی 30 هزار ایرانی مبتلا به کرونا می شوند
دکتر یونسیان : آغاز موج ششم کرونا در ایران / از بیستم بهمن روزی 30 هزار ایرانی مبتلا به کرونا می شوند
به گزارش رکنا ، آیا تا به حال متوجه لکه های قرمز روی ملحفه شده اید؟ این لکه های کوچک خون هستند. متأسفانه حشراتی به نام ساس در تشک پنهان می شوند و به طور معمول خون بدن انسان یا حیوان را می مکند. در ادامه راه حل های خانگی را به شما ارائه می دهیم که در از بین بردن ساس ها بسیار موثر هستند.

محلول سرکه:
اگر به دنبال راهی برای از بین بردن ساس ها هستید محلول سرکه روشی مناسب و موثر برای از بین بردن ساس ها است. مقداری سرکه سفید را داخل یک بطری اسپری بریزید؛ قبل از پاشیدن محلول مطمئن شوید که درپوش را محکم کرده اید. مناطقی که علائم ساس وجود دارد مثل چارچوب تخت، طاقچه اتاق خواب، شکاف و درز سطوح و داخل مبلمان را اسپری کنید.

استفاده از این محلول برای از بین بردن آفات کوچک بسیار موثر است. شاید لازم باشد این کار را هر هفته انجام دهید تا از تخم ریزی ساس ها و آلوده شدن منزل جلوگیری کنید.

قارچ بوریا باسینا:
قارچ بوریاباسیانا را بر کف زمین، ملحفه، تشک ها و یا روی درز مبلمان اسپری کنید. این قارچ در از بین بردن ساس های منزل تاثیر بسیار زیادی دارد.

جارو برقی:
یکی از روش های بسیار ساده خانگی، کشیدن جارو برقی در کل فضای منزل است. بطور معمول ساس ها زیر مبلمان وجود دارند و ساس های بزرگ، بیشتر در شکاف و درزها تخم گذاری می کنند.

کشیدن جارو برقی در مبلمان و تمام مناطقی که ساس ها به طور بالقوه می توانند پنهان شوند می تواند به سیستم عصبی آنها حمله کرده و آنها را از بین برد. سپس با مکش ساس ها توسط جاروبرقی تعداد ساس ها به شدت کاهش می یابد.

سرمای زیاد:
ساس های تحمل سرمای زیاد را ندارند و نابود می شوند. برای از بین رفتن ساس حداقل 4 روز دمای کمتر از 18- درجه سانتی گراد نیاز است. برای استفاده از این شرایط می توان اشیا کوچکی را که به ساس یا تخم آن آلوده است را در فریزر به مدت 4 روز قرار داد.

گرمای بالا:
اگرچه محل زندگی ساس ها ترجیحا داخل مبلمان و درز وسایل است اما قادر به تحمل حرارت بالا نیستند. پس برای جلوگیری از گزش حشرات می توانید تله های ساس را نصب و آنها را در معرض مکنده های حرارتی کوچک قرار دهید.

همچنین پارچه تمام وسایل مانند ملحفه ها، بالش ها، رو فرشی و تاکسیدرمی را با استفاده از ماشین لباسشویی و درجه حرارت بالا بشویید.

خاک دیاتومه:
در صورتی که نمی توانید برخی وسایل را با ماشین لباسشویی بشویید، می توانید برای از بین بردن ساس ها از خاک دیاتومه استفاده کنید. این ماده طبیعی از بقایای فسیل جلبک های کوچک به وجود آماده است که در از بین بردن ساس موثر است.

دور ریختن لوازم:
برای رهایی از شر ساس و نابودی آن، تا حد امکان مواد به شدت آلوده را دور بریزید. به طور مثال:ملحفه یا تشک آلوده به ساس را در یک کیسه پلاستیکی ریخته و سر کیسه را محکم ببندید و آن را دور از منزل قرار دهید.

آویشن:
آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت و سالم در جهان است که برای از بین بردن ساس در حجم گسترده کاربرد دارد. برای نابودی ساس کافی است برگ آویشن تازه را در زیر مبل یا تختواب قرار دهید یا چوب آویشن را در اتاق بسوزانید تا شاهد از بین رفتن تمام ساس ها باشید.

اسپری روغن های گیاهی:
روغنهای گیاهی مانند روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس را می توان به عنوان مواد اصلی برای مقابله با برخی از ساس ها استفاده کرد. بنابراین می توان با ترکیب روغن های زیر، اسپری کاملی ساخت.

مواد لازم برای تهیه اسپری:
1 قاشق غذاخوری روغن فندق خالص

1 فنجان آب

5 قطره روغن ترنج

5 قطره روغن چوب سدر

5 قطره روغن اسطوخودوس

همه مواد را در یک بطری اسپری ترکیب کنید و به اطراف تخت و ملحفه ها اسپری کنید.

ژل سیلیکا:
برای نابود کردن ساس، می توانید مقداری ژل سیلیکا را روی مناطق آلوده قرار دهید. این ژل باعث چسبیدن ساس به خود می شود و پس از جذب آب بدن ساس، موجب از بین رفتن آنها می شود.

بوریک اسید:
اگر ساس ها هنوز تکثیر و شدت نیافته اند می توانید از بوریک اسید که یک روش تضمینی است برای از بین بردن آنها استفاده کنید. مقداری از این پودر را روی مناطق آلوده مانند لحاف، تشک، درز مبلمان و ... اسپری کنید.

استفاده از سشوار:
یکی از روشهای ساده برای از بین بردن ساس، استفاده از سشورا است. سشوار را در دمای بالا تنظیم کنید و با استفاده از باد داغ آن اقدام به از بین بردن ساس نمائید.

پودر تالک:
استفاده از پودر تالک برای از بین بردن ساس ها بسیار ساده تر از بیرون آوردن آنها از تشک و مبلمان یا شست وشوی ملحفه ها است. پودر را روی نقاطی که ساس وجود دارد و زیر همه مبلمان که فکر می کنید آلوده به ساس است بریزید تا در نهایت باعث از بین رفتن آنها شود.

استفاده از مواد سفیدکننده:
برای از بین بردن ساس می توانید از مواد سفید کننده مانند وایتکس برای تمیز کردن کف و دیوارهای خانه استفاده کنید.

الکل:
با استفاده از الکل می توانید از شر ساس هایی که در اطراف درزها وجود دارد خلاص شوید. الکل 100 درصد را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید و محلول را داخل یک بطری اسپری بریزید؛ سپس مناطقی را که احتمال می دهید ساس مخفی شده اند را اسپری کنید.

بخارشوی:
دیوارها، مبلمان و فرش های را با استفاده از بخارشوی با دمای 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) تمیز کنید. بخارشوی را در بالاترین درجه حرارت تنظیم کرده و بخار را در امتداد چارچوب تخت، کف زمین و فرش بگیرید. این کار باعث از بین رفتن هر گونه ساس می شود.

پودر زردچوبه:
پودر زرد چوبه حاوی ماده ای شیمیایی به نام کورکومین است که خاصیت ضد میکروبی دارد. برای از بین بردن ساس در منزل می توان از پودر زرد چوبه استفاده کرد.

آفت کش:
آفت کش ها حداقل باید 10 روز یا حتی بیشتر در محیط بمانند زیرا این مدت زمان لازم برای تخم ریزی ساس ها است، بعد از اینکه از نابودی ساس ها مطمئن شدید، جاروبرقی بکشید و لباس های خود را به کشوها بازگردانید.

پر کردن ترک دیوار با گچ:
یکی از روش های موثر برای از بین بردن ساس، نابود کردن مخفیگاه آنها است. با تهیه مقداری گچ، تمام درزها و شکافهای دیوارها را بپوشانید تا امکان تاکثیر و رشد ساس ها وجود نداشته باشد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

راهکاری علمی برای رهایی از "سوسک خانگی"

سمپاشی سوسک

 

محققان کشور در یک پژوهش مروری ارزشمند، سوسک حمام را به زیر ذره‌بین تحقیقاتی برده و بهترین روش کنترل آن را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش ایسنا، سوسری‌ها یا همان سوسک‌های خانگی که برای بسیاری از مردم جهان، چندش‌آور محسوب می‌شوند، با بیش از ۴۶۰۰ گونه تقریباً در سرتاسر دنیا پراکندگی دارند. طبق آخرین چک‌لیست ارائه‌شده، ۲۶ گونه از این حشرات مزاحم در ایران شناسایی شده‌اند که در میان آن‌ها، گونه‌ای به نام سوسری آلمانی با نام علمی "جرمانیکا بلاتلا" به‌عنوان یکی از رایج‌ترین آفات خانگی در اماکن انسانی به‌ویژه در آشپزخانه‌ها و همچنین حمام و سرویس‌های بهداشتی مطرح است. علاوه بر این گونه، گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی به سوسری نوار قهوه‌ای نیز با فراوانی کمتر در اماکن مختلف انسانی در ایران ارائه شده‌اند.

 

در این میان، به گفته متخصصان، عدم آگاهی افراد و فقر بهداشتی، عدم نگهداری مناسب از منازل و رستوران‌ها، ضعف در اقدامات کنترلی آفت و جابه‌جایی سوسری‌ها در بین آپارتمان‌های چندواحده ازجمله علل سببی درصد زیاد آلودگی به سوسری‌ها ازجمله سوسری آلمانی در ایران است. همچنین سالن‌های پخت و توزیع مواد غذایی، سلف‌سرویس‌ها، آبدارخانه‌ها، سوئیت‌ها و انبارهای مواد غذایی به دلیل ورود مکرر مواد غذایی به‌صورت عمده، به‌ویژه همراه با کارتن‌های آلوده و در مواردی ورود تجهیزات دست دوم، همواره در معرض تهدید آلودگی به سوسری آلمانی و سوسری نوار قهوه‌ای هستند.

 

با توجه به اهمیت شناسایی این موجود مزاحم و اجرای عملیات صحیح کنترل آن در اماکن مسکونی و تجاری، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، تحقیقی مروری را در این خصوص انجام داده‌اند که در آن روش‌های پیشگیری و کنترل سوسری‌های آلمانی و نوار قهوه‌ای بررسی شده‌اند.

 

آن‌ها برای انجام این تحقیق، با استفاده از کلیدواژه‌های خاص، مقالات علمی پژوهشی مربوطه را از پایگاه‌های Google Scholar، ScienceDirect، Scopus، Pub Med، Web of Science، Medline و SID منتشرشده بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۲۱ استخراج کرده و مورد بررسی عمیق قرار داده‌اند.

 

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهند که برنامه‌های مبتنی بر کنترل تلفیقی سوسری‌ها در قالب «هرم تاکتیک‌های مدیریت تلفیقی» بهترین کارایی را در کنترل آلودگی به سوسری‌ها در اماکن انسانی ارائه می‌دهند.

 

در این خصوص، حسین دهقان، استادیار و پژوهشگر مرکز تحقیقات بهداشت و تغذیه پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) و همکارانش می‌گویند: «نتایج منتشرشده از مقالات در سال‌های اخیر، بهترین رویکرد را در کنترل سوسری‌ها، اجرای برنامه‌های مبتنی بر استراتژی کنترل تلفیقی سوسری‌ها بیان کرده‌اند. در این استراتژی، ارتقای سطح آگاهی کارکنان و نیروهای خدماتی با استفاده از تجهیزات کمک‌آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی تأثیر قابل‌توجهی در پیشگیری از آلودگی به سوسری‌ها دارد».

 

به گفته آن‌ها، «در بین روش‌های کنترل، استفاده از فرمولاسیون‌هایی با کمترین سمیت، کارایی قابل‌توجهی را در کنترل سوسری‌ها از خود نشان داده‌اند. در این میان، کاربرد طعمه جاذب مسموم به‌ویژه به‌صورت ژل توانست در کمتر از یک هفته جمعیت سوسری‌ها را به صفر برساند».

 

طبق اطلاعات ارائه‌شده در این تحقیق، از مزایای فرمولاسیون فوق، استفاده هدفمند از حشره‌کش‌ها، کاهش مقاومت به حشره‌کش‌ها و به حداقل رسیدن آلودگی محیط و مخاطرات ناشی از بقایای حشره‌کش‌هاست که در استراتژی کنترل تلفیقی مورد توجه قرار گرفته است.

 

دهقان و همکارانش معتقدند، «با اجرای استراتژی کنترل تلفیقی آفات که همزمان با استفاده از آفت‌کش‌ها، موارد متعدد دیگری را نظیر افزایش آگاهی در بر می‌گیرد، کاهش قابل‌توجهی در استفاده از حشره‌کش‌ها و بقایای آن‌ها در محیط و همچنین ارتقای اثرگذاری طولانی‌مدت و کاهش سطح آلرژن‌های ناشی از سوسری‌ها ایجاد خواهد شد».

 

گفتنی است این یافته‌های علمی پژوهشی که می‌توانند برای کنترل سوسری، این آفت آزاردهنده اماکن خانگی و تجاری مورد استفاده قرار گیرند، در فصل‌نامه «تحقیقات سلامت در جامعه» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران منتشر شده‌اند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

بیماری‌های شایع پوستی در کودکان

 

سمپاشی گال

گال یا جرب به دلیل آلودگی به نوع انگل به وجود می‌آید، این انگل اندازه حدود ۰.۲ تا ۰.۴ میلی‌متر داشته و با حرکت در لایه‌های پوست روزانه حدود ۳ میلی‌متر حرکت کرده
د‌کتر ریحانه برکتین - متخصص نوزاد‌ان و کود‌کان



تحریریه زندگی آنلاین
: گال یا جرب به دلیل آلودگی به نوع انگل به وجود می‌آید، این انگل اندازه حدود ۰.۲ تا ۰.۴ میلی‌متر داشته و با حرکت در لایه‌های پوست روزانه حدود ۳ میلی‌متر حرکت کرده، انگل ماده در حین حرکت تخم‌گذاری کرده که حدود ۴ تا ۵ هفته طول می‌کشد. تخم‌ها بعد از بالغ شدن لارو خود را آزاد می‌کنند. لارو آزاد شده دو تا سه هفته بعد بالغ شده و پس از جفت‌گیری چرخه حیات آن ادامه می‌یابد.

میزان سرایت در بیماری گال بسیار بالا است و انتقال آن در اثر تماس مستقیم پوست به پوست از فرد مبتلا به فرد سالم صورت می‌گیرد، تماس با ذرات آلوده نیز به ندرت ممکن است باعث بیماری شود. در کودکان ریسک انتقال بیماری بیشتر است. دوره نهفته بیماری معمولا ۳ هفته قبل از شروع علائم است، خارش معمولا مهم‌ترین علامت بوده و شب‌ها بیشتر است. در معاینه بثورات قرمز رنگ کوچک برجسته به قطر ۱ تا ۲ میلی‌متر روی پوست دیده می‌شود که بیشتر این محل در روی موج بین انگشتان اطراف ناف، زیر بغل و باسن می‌باشد، این ضایعات گاهی همراه با پوسته‌ریزی می‌باشد. مسیر حرکت پوستی انگل یک علامت مشخصه تشخیص بیماری است، البته در سنین کم ممکن است دیده نشود. کف دست و پا و صورت معمولا درگیر شده و اگر درمان مناسب صورت نگیرد، ممکن است باعث عفونت نیز بشود. عوارض گال علاوه بر عفونت شامل درماتیت، فولیکولیت، سلولیت و واکنش‌های افزایش حساسیت در سایر نقاط بدن می‌باشد.

بیشتربخوانید:
حمام کردن کودک در زمستان




تشخیص

در اغلب موارد به صورت بالینی می‌توان گال را تشخیص داد، اما در موارد مشکوک می‌توان با استفاده از نمونه پوستی و تراشیدن آن در زیر میکروسکوپ نمونه انگل، تخم و یا مدفوع آن را مشاهده کرد.

درمان

برای درمان گال از کرم‌های موضعی مناسب استفاده می‌گردد که لایه نازکی از این کرم باید از گردن تا انگشتان پا مالیده شود، در شیرخواران به دلیل ابتلای گسترده دارو باید از پوست سر به پایین مورد استفاده قرار گیرد، به منظور تاثیر مناسب دارو باید دقت کرد لای انگشتان، زیر ناخن‌ها، کشاله‌ران و چین‌های بدن به خوبی با استفاده از دارو پوشیده شود. این کرم باید به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت در طی مدت شب بر روی پوست باقی بماند و صبح روز بعد با آب گرم شسته شود. لباس‌ها، حوله‌ها و ملافه‌ها نیز باید با آب داغ شسته شود، در صورتی که شستشوی آنها امکان‌پذیر نباشد، می‌توان آنها را به مدت یک هفته در یک کیسه پلاستیکی به صورت در بسته نگه داشت‌. به منظور تکمیل درمان باید یک هفته بعد مراحل فوق تکرار شود، البته خارش و بثورات پوستی ممکن است برای چند روز تا چند هفته بعد از درمان باقی بماند که الزاما نشانه عدم درمان می‌باشد، لازم به ذکر است در تمام اعضای خانواده حتی اگر علامتی نداشته باشند باید درمان صورت بگیرد.

بیشتربخوانید:
ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر زیبایی کودک






زگیل‌ها

زگیل یا وارت در واقع نوعی تومور پوستی است که به علت ابتلا به نوعی ویروس به وجود می‌آید. زگیل در دوران کودکی شایع بوده و ۵ تا ۱۰ درصد کودکان زیر ۱۰ سال به آن مبتلا می‌شوند، این بیماری از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا همچنین تماس با ضایعات قبلی و یا به وسیله تماس با ذرات آلوده منتقل می‌شود، البته ممکن است گاهی چند ماه قبل از بروز علائم ویروس وارد بدن شده باشد. شایع ترین شکل زگیل برجستگی‌های روی سطح پوست، زبر و نا منظم و با حدود مشخص است که به رنگ پوست و یا کمی کمرنگ‌تر از پوست می‌باشد، شایع‌ترین مکان بروز این نوع زگیل‌ها در سطح پشتی دست اطراف ناخن‌ها، صورت، آرنج و یا زانوها می‌باشد. انواع دیگر زگیل زگیل‌هایی است که در کف دست یا پا در محل‌هایی که به آنها فشار وارد شود دیده می‌شود. همچنین زگیل‌های ناحیه تناسلی، ناحیه مقعد و یا داخل حنجره به صورت نادر در کودکان دیده می‌شود.

تشخیص

تشخیص زگیل نیز بر اساس شرح حال و معاینه کودک صورت می‌گیرد، البته در صورت انجام آزمایش و یا نمونه‌گیری نیز می‌توان آن را تایید نمود.

درمان

معمولا بعد از گذشت ۶ ماه حدود یک سوم زگیل‌ها و بعد از گذشت دو سال بیش از نیمی از آنها به طور خود به خود از بین می‌رود، به طور کلی اگر زگیل دردناک نباشد، محل آنها مشکل‌ساز نباشد و از نظر ظاهری چندان نازیبا نباشد نیاز به درمان ندارد، گرچه ممکن است در طول زمان بر تعداد آنها اضافه شود، بنابراین در کودکان سنین کم معمولا درمان صورت نمی‌گیرد. برای درمان انواع روش‌های درمانی مثل جراحی، استفاده از مواد شیمیایی و داروهای موضعی پیشنهاد شده است.

بیشتر بخوانید:

با تغذیه مناسب به جنگ اگزما بروید!




مولوسکوم

مولوسکوم به دلیل ابتلا به نوعی ویروس به وجود می‌آید، اما برخلاف ویروس تبخال به صورت نهفته در بدن باقی نمی‌ماند. مولوسکوم در کودکان سالم سنین قبل از مدرسه و یا در کودکان مبتلا به ضعف ایمنی شایع‌تر دیده می‌شود. مولوسکوم در اثر تماس مستقیم با فرد یا ذرات آلوده به وجود می‌آید و همچنین خود کودک می‌تواند آن را به سایر نقاط بدن خود منتقل کند. دوره نهفته بیماری حدود ۶ هفته است، اما گاهی تا ۶ ماه نیز ممکن است طول بکشد. ضایعات مولوسکوم دانه‌های برجسته کوچک، با قطر ۱ تا ۴ میلی‌متر بوده که به صورت مجزا همرنگ پوست دیده می‌شود، این ضایعات معمولا یک فرورفتگی داشته که با فشار دادن آن موادی شبیه پنیر از مولوسکوم خارج می‌گردد.

گرچه ضایعات مولوسکوم در هر جایی از بدن دیده می‌شود، اما روی صورت، گردن، زیر بغل و کشاله‌های ران شایع‌تر است، هرچه کودک دچار ضعف ایمنی بیشتری باشد تعداد ضایعات بیشتر بوده و اندازه آنها بزرگ‌تراست.

تشخیص

تشخیص این بیماری نیز بالینی نیست، اما در صورت لزوم می‌توان از بررسی میکروسکوپی مواد به دست آمده از قسمت مرکزی ضایعات استفاده کرد.

درمان

بیشتر ضایعات معمولا بعد از گذشت ۶ تا ۸ ماه و البته گاهی چند سال خود به خود برطرف می‌شوند، اما بایستی توجه نمود که بهداشت لباس، حوله و سایر وسایل شخصی را رعایت کرد. در صورت تصمیم به درمان در کودکان سن کم از کورتاژ ضایعات استفاده می‌گردد، درمان‌های موضعی دارویی نیز پیشنهاد کرده است که برای کودکان قابل استفاده است.



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

خطرات گزش کنه کبوتری (Argas)

سمپاشی کنه کبوتری

ویرگول

کنه های آرگاس و مایت ها از جمله مهمترین اکتوپارازیت ها یا انگل هایی هستند که از بدن کبوتر ها به محل سکونت انسان انتقال یافته و از خون انسان تغذیه می نمایند. این حشرات ناقل بیماری های عفونی و منبع انتقال آنتی ژن هایی هستند که آلرژی های شدید از جمله باعث شوک آنافیلاکسی در انسان می گردد.


کنه کبوتر


عدم آشنایی با کنه های کبوتری و مایت ها باعث می شود تا ما از علائم آلرژیکی ایجاد شدۀ ناشی از گزش این حشرات غافل شویم و در مرور زمان با آلرژی های شدیدتری از جمله شوک آنافیلاکسی مواجه شویم که برای سلامت انسان بسیار خطرناک می باشد.

 

رشد جمعیت کبوترها در شهرها از یک طرف و از طرفی لانه گزینی و مستقر شدن آن ها در زیستگاه انسان ها به طور فزاینده ای به عنوان یک منبع نگران کننده برای انسان ها بشمار می آید که باعث انتقال پارازیت ها و انگل هایی موجود در بدنشان نظیر کنه های آرگاس، مایت ها، مگس های کبوتری و ... به محل سکونت انسان می گردد.

 

لانه های کبوترها معمولاً در پشت بام، تراس، لبه های کناری پنجره ها ، درز انقطاع ساختمان، روی کولرها و.... مشاهده می شود و مایت های کبوتر در شکاف و درزهای لانه کبوترها زندگی می کنند . این اکتوپارازیت ها برای تغذیه به دنبال خون می باشند و از این جهت وارد منازل می شوند تا بتوانند از خون گرم انسان تغذیه داشته باشند. نیش کنه ها به همراه سوزش و آلرژی های پوستی شدید و ضعیف بسته به واکنش ایمنی که سیستم ایمنی افراد دارد، متفاوت می باشد.

 

دور کردن کبوترها از محل زندگی و حفظ اصول بهسازی محیط می تواند از آلودگی محیط به کنه ها و مایت ها پیشگیری نماید.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

شناسایی نوع حشره برای سمپاشی

سمپاشی هتل

جهان نیوز

قبل از شروع برای سمپاشی کردن باید اطلاعاتی در مورد انواع سموم و نحوه سمپاشی کردن و نوع حشره کسب کنیم. این عمل کار ساده ای نیست و تنها افراد متخصص قادر به انجام می باشند. شاید شما از این موضوع اطلاع نداشته باشید که به طور کلی هر نوع سمپاشی زمانی اثربخشی و نتیجه دلخواه را می دهد که به صورت دوره ای انجام شود، یعنی وقتی که یک دوره، مرحله اولیه سمپاشی تمام شد بعد از گذشت مدت زمان مشخص، دوباره با توجه به نظر کارشناسان یا متخصصان سم پاشی شود. ما در اینجا به توضیح سه گونه سمپاشی کنه ، سمپاشی سوسک آشپزخانه و سمپاشی ساس پرداخته‌ایم.

با دانستن نوع حشره و انتخاب نوع سم برای آن، نیمی از مسیر سمپاشی را طی کرده اید. اما چگونه می توانیم این کار را انجام بدهیم؟

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت خودسرانه اقدام به سمپاشی کنه، سوسک و ... منزل یا محل کار خود نکنید چون امکان عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت و حتما برای سمپاشی کنه و دیگر حشرات موذی با مسئولان و متخصصان شرکت های سمپاشی مشورت کنید.

سمپاشی کنه
در بسیاری از منابع معتبر از کنه به عنوان نوعی انگل معرفی شده است زیرا از خون بدن سایر موجودات زنده تغذیه می‌کند و می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های مختلف و خطرناک باشد. کنه برای زنده ماندن احتیاج به یک میزبان دارد. حالا این میزبان می‌تواند انواع حیوانات یا بدن انسان باشد. اگر این موجودات را دسته‌ بندی کنیم در گروه آفات گزشی قرار می‌گیرند و خطرات زیادی برای سلامت انسان و هم چنین حیوانات دارند.

هنگامی که یک کنه بدن انسان را گاز می‌گیرد یا به اصطلاح بدن انسان میزبان یک کنه برای تغذیه قرار می‌گیرد، بلافاصله بدن انسان سریعا واکنش نشان می‌دهد چون کنه در حال تغذیه از بدن می‌باشد. در نتیجه ناحیه گزش قرمز می‌شود و با توجه به نوع گزش ممکن است این التهاب تا چند روز باقی بماند.

بعد از مشخص شدن نوع حشره (کنه) موجود در محیط، بررسی تعداد و منشا حشره (کنه) توسط متخصصین و محاسبه تعداد و نوع کنه در هر متر مربع نوبت به انتخاب سم مناسب برای سمپاشی کنه می‌رسد. در انتخاب سم برای سمپاشی کنه دقت کافی را به خرج دهید. چرا که انتخاب سم بی کیفیت و نامرغوب برای سمپاشی ساس علاوه بر این که آفت را از بین نمی‌برد، برای انسان نیز مضرر است.

برای سمپاشی کنه محیط هایی مثل مهد کودک ها، رستوران‌ ها، کافی شاپ ها، محل کار، منازل و...باید از سم های بی بو استفاده شود تا با کمترین آسیب به سلامت انسان ها بهترین نتیجه را به دست آورد.



سمپاشی سوسک آشپزخانه
شاید به غیر از سوسک آشپزخانه، اسم‌های سوسک کابینت، سوسک آلمانی و سوسک ریز سیاه خانگی را نیز شنیده باشید. سوسک آشپزخانه به دلیل کوچکی بیش از حد در شکاف ها و درزها مخفی می‌شوند و زندگی می‌کنند. این گونه حشرات خطرات و آلودگی‌هایی برای انسان‌ها دارند. مقاومت بالای سوسک و تخم سوسک، سمپاشی سوسک آشپزخانه را سخت کرده است. اما چگونه سمپاشی سوسک آشپزخانه را به حداقل برسانیم؟

مراحل سمپاشی سوسک آشپزخانه
اگر در منزل یا محل کار خود سوسک آشپزخانه دارید و سخت در تلاش هستید که از شر سوسک آشپزخانه خلاص شوید قبل از آمدن مسئولان یا متخصصان سمپاشی سوسک آشپزخانه، می‌توانیم راه کارهایی برای جلوگیری از بیشتر نشدن سوسک آشپزخانه انجام دهیم.

همانطور که می دانید، سوسک‌های آشپزخانه درون همه چیز و همه جا می روند و به سرعت تکثیر می شوند. آنها حتی می توانند تا چند ماه بدون غذا و تا دو هفته بدون آب زنده بمانند.

2 اقدام ضروری می تواند تا قبل از کمک گرفتن از متخصصین سمپاشی سوسک آشپزخانه کار شما را راحت تر کند.

1. اولین گام پاک‌ سازی: یعنی اگر متوجه ورود و خروج سوسک آشپزخانه شدید، اقدام به کشتن سوسک کنید.

2. گام بعدی نظافت صحیح و اصولی می باشد‌ زیرا با وجود آلودگی و کثیفی مقدمات و موجبات لازم را برای زندگی سوسک آشپزخانه فراهم کرده‌اید.

3. حذف منابع آب سوسک می تواند نیاز شما را به سمپاشی سوسک آشپزخانه کاهش دهد. اگر چه حذف تمام منابع آب غیر ممکن است ولی تا جای ممکن با حذف آب باعث کاهش رشد سوسک آشپزخانه می‌شوید. بدین منظور می توانید لوله ها و شیر آبهایی که عرق میکنند یا چکه دارند را تعمیر کنید.

4. برای به حداقل رساندن نیاز به سمپاشی سوسک آشپزخانه ، بعد از اتمام کار تمام سینک های حمام و آشپزخانه و وان و دوش را با دستمال خشک کنید.

5. اسکاچ و اسفنج شستشو ظرف ها را در جای خشک و در بسته قرار دهید.

6. مسواک های مرطوب را داخل ظرف های در بسته بگذارید.

7. حذف پناهگاه‌ ها یکی از راه های کاهش سمپاشی سوسک آشپزخانه: سوسک‌های آشپزخانه در روزنه‌های تاریک و باریک دیوار، شکاف ها، درزها را برای مخفی شدن ترجیح می‌دهند. هر چقدر که می‌توانید این مکان‌ها را درزگیری کنید.

8. حذف منابع غذای سوسک ریز آشپزخانه: بدین منظور کابینت‌ها را خالی و بعد تمیز کنید. وسایل آشپزخانه را تمیز کنید. هر شب بر روی کانترهای آشپزخانه را گندزدایی کنید. خوردن غذا را محدود به یک بخش از خانه کنید. کل خانه را هر 2 الی 3 روز جاروبرقی بکشید. هر شب کف آشپزخانه را جارو بزنید. از سطل زباله که به خوبی چفت می‌شود استفاده کنید و قبل از خواب آشغال‌ها را به بیرون از خانه منتقل کنید.

خطرات سوسک آشپزخانه برای انسان‌ها
. بیماری ویروسی مثل فلج اطفال
. انواع بیماری های باکتریایی، مانند اسهال
. حمل تخم های انگلی و انتقال آن به انسان‌ها
. بروز انواع واکنش‌های های آلرژیک شدید مثل: خارش پوست، تورم پلک، ناراحتی پوستی و حتی ناراحتی تنفسی.



سمپاشی ساس
ساس جزو حشراتی می باشد که از نظر بیولوژیکی دارای دگردیسی ساده و در تمام مراحل زندگی خود خون خوار بوده است. این حشره موذی از جایی نمی آید بلکه از جایی به جای دیگر منتقل می شوند. ساس ها در صورت داشتن شرایط مساعد مثل غذا و پناهگاه رشد و تکثیر می کنند. شرایط انتقال ساس از لباس، محل کار یا لباسی که درگیر ساس بوده یا خرید وسایل دست دوم مثل وسایل پشمی ،ابری(تشک، مبلمان) می باشد. ساس ها بال ندارند و نمی‌توانند مسافت زیادی را جا به جا شوند و از طریق وسایل چوبی دست دوم یا وسایل افراد ناشناخته منتقل می‌شوند.

ساس ها جز حشرات قوی هستند و تا 550 روز توانایی تحمل گرسنگی را دارند و بین 2تا 4 سال عمر می کنند. آنها شب فعال هستند و روزها در شکاف ها،درزها و جاهای تاریک مخفی می شوند و با co2 ناشی از تنفس میزبان به سمت انسان حرکت کرده و در سطح بدن مستقر می شوند و شروع به خونخواری می‌کنند.

ساس به ندرت روی پوست مستقر می‌شود و بیشتر بر روی لباس یا ملحفه قرار می‌گیرد و خونخواری را شروع می‌کند. مدت 10 تا 15 دقیقه خونخواری طول می‌کشد که در این مدت انسان چیزی حس نمی‌کند ولی کمی بعد از ترک بدن جای گزش شدیدا می خارد و ملتهب می شود. ساس‌ها چند برابر وزن خود خون می‌خورند. ساس در زمان عدم دسترسی به انسان‌ها، پرندگان، حیوانات خانگی را مورد گزش قرار می‌دهند. پس تا اینجا به اهمیت سمپاشی ساس پی بردید. اما در زمان سمپاشی ساس باید به چه نکاتی توجه نمود؟

نوع سم مصرفی برای سمپاشی ساس
ساس ها با یک نوع سم از بین نمی روند و باید از ترکیب چند سم مخصوص برای سمپاشی ساس استفاده کرد. سم مخصوص ساس از مخلوط 5نوع سم از گروه متفاوت قرص گاز سوز ساس، سموم و پودر ساس کش تهیه می شود که شامل دیازینون، مالاتیون، سایپرمترین، پرمترین، بیورزم دی کلرووس، دلتا مترین، گامگسان و ... می باشد. البته قابل ذکر است درصد استفاده از هر کدام از این سم ها برای سمپاشی ساس ها خیلی مهم می باشد تا بتواند در تخم ساس که از جنس سخت کتین است، نفوذ کند.

حشره ساس بین شکاف‌ها، درزها، کاغذ دیواری،وسایل چوبی، پشت قاب عکس، لا به لای رختخواب ها و عمق وسایل پنهان می‌شوند. بنابراین سم‌های عادی موجود در بازار توانایی کشتن و ريشه کن کردن ساس را ندارند. البته فکر نکنید با فروختن یا دور انداختن وسایل خود، ساس از بین می‌رود.

مشکلات بهداشتی ساس
. ایجاد حساسیت در افراد حساس
. بوی بد مکان ساس زده
. کم خوابی یا بی‌خوابی
. خارش شدید و عفونت های ثانویه
. ایجاد کم خونی

تشخیص ساس
زخم های محل گزش ساس سفت بوده و از یکدیگر فاصله کمی دارند به طوریکه معمولا دوتا دوتا یا سه تا سه تا کنار هم ظاهر می‌شوند. شکل خوشه‌ای گزش ها تنها راه تمایز و تشخیص با دیگر گزش حشرات است.

ساس بر خلاف کنه و سوسک آشپزخانه از هر چیزی تغذیه نمی کند و فقط خون انسان را می‌خورند. ساس ها در بزاق خود ماده‌ای خاصی دارند که باعث جلوگیری از لخته شدن خون در هنگام تغذيه می‌شود.


بهترین زمان سمپاشی ساس
معمولا حشرات با توجه به شرایط آب و هوایی، رشد و تکثیر می کنند. ساس از انواع حشراتی می باشد که فقط در فصل تابستان و با گرم شدن هوا می توان با سمپاشی ساس، نابودشان کرد. اما باید قبل از سمپاشی، مراقبت‌هایی را اعمال کرد.
همچون:

. پوشاندن روی تمام لباس ها و وسایل
. خروج ساکنین و تخلیه آن
. باز کردن در و پنجره ها
. خارج کردن تمام مواد غذایی از خانه یا ...
. استفاده از وسایل ایمنی مانند دستکش و ماسک هنگام سمپاشی

مراقبت های بعد از سمپاشی ساس
. تمامی لباس‌ها را خوب بشویید و جلوی آفتاب پهن کنید.
. مواد غذایی آغشته به سم را دور بیاندازید.
. تمام سطح لوازم آغشته به سم را با مواد شوینده خوب تمیز کنید.
. دو روز بعد از سمپاشی وارد خانه شوید.
. هواکش ها را روشن کنید و در و پنجره ها را باز بزارید.

فینگر فود غرب تهران

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

هجوم ملخ‌‌ها و سوسک‌ها به رباط کریم/ مسؤولان: نترسید، داریم مقابله می‌کنیم

 

سمپاشی منازل

چند روزی است پدیده آفات و حشرات موذی در جنوب غربی استان تهران یعنی شهرستان رباط کریم رخ نمود کرده است. در این میان هجوم ملخ‌ها به زمین‌های اطراف فرودگاه امام(ره) و سوسک‌ها به منازل شهر پرند بیش از جاهای دیگر ملموس است.

 

هجوم ملخ‌‌ها و سوسک‌ها به رباط کریم/ مسؤولان: نترسید، داریم مقابله می‌کنیم

خبرگزاری فارس از تهران؛ سیدمهدی حسینی: همه ساله با توجه تغییر شرایط آب‌وهوایی شاهد هجوم آفت‌ها به مراتع، زمین‌های کشاورزی و حتی منازل مسکونی هستیم که میزان شدت هجوم این آفات و حشرات بسته به تغییرات اقلیمی متفاوت است. در این میان امسال بدلیل بارندگی‌های مطلوبی که در استان تهران داشته‌ایم شاهد هجوم آفاتی از قبیل ملخ، سوسک و حشره به شهرها و مراتع شهرستان رباط کریم در پهنه جنوب غربی استان تهران بوده‌ایم.

 

در همین خصوص به سراغ مسؤولان امر رفتیم تا از چندوچون اقدامات ارگان‌های مختلف در زمینه دفع آفات و مقابله با آن‌ها را جویا شویم.

 

خسارتی نداشتیم/ عملیات مقابله تا رفع خطر ادامه می‌دهیم

 

عباسعلی عامری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل صورت داده بودیم از حدود یک ماه پیش همکاران ما فعالیت خود را به منظور دیده‌بانی برای آفات و مقابله با آن‌ها شروع کرده‌اند و در این خصوص نیز پیمانکارانی برای مقابله با این آفت‌ها تعیین شد.

 

وی ادامه داد:در طی این مدت به محض آنکه شبکه‌های دیده‌بانی ما اعلام می‌کردند که تراکم آفات به حدی شده است که باید با آن‌ها مقابله صورت گیرد، دست به کار می‌شدند و به پاک سازی نقطه مورد نظر در منطقه می‌پرداختند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به این نکته که این ملخ‌ها بومی هستند نه مهاجر، گفت:امروز اگرچه به صورت لکه‌ای در بعضی از مناطق با این ملخ‌ها روبه رو هستیم ولی پیش‌بینی می‌کنم با ادامه این روند دیگر مشکل خاصی در این نقاط نخواهیم داشت.

 

عامری با بیان اینکه کشاورزان از آفت ملخ خسارتی ندیده‌اند، عنوان کرد: هنوز این ملخ‌ها به عرصه‌های کشاورزی وارد نشده‌اند که خساراتی داشته باشیم به همین منظور بحث آفت زدایی را تا انتهای پاکسازی این ملخ‌ها ادامه می‌دهیم.

 

 

 

وی درخصوص هجوم سوسک‌ها در منطقه پرند نیز ابراز داشت: این نوع سوسک‌ها جزو آفت به حساب نمی‌آیند و تعداد زیادشان نیز بخاطر شرایط آب وهوایی و بارندگی‌های اخیر در سطح منطقه است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران در پایان یادآور شد: در تمام ایام کشاورزان و مردم هرگونه مشاهده میدانی مبنی بر مشاهده آفات و حشرات را می‌توانند به ادارات این اداره کل در سطح شهرستان‌ها اطلاع دهند.

 

با مشخص شدن نتیجه هجوم ملخ‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آن از سوی جهاد کشاورزی استان به سراغ مسؤولان شهر پرند می‌رویم تا صحبت‌های آن‌ها را نیز بشنویم. اما در پرند از آنجا که مدیریت قسمت‌هایی از شهر با شرکت عمران و قسمت‌هایی با شهرداری پرند است موضوع را از هردو دستگاه پیگیری و جویا شدیم.

 

آغاز عملیات سم‌پاشی در پرند

 

علی قسمتی مدیر روابط عمومی مسکن مهر شرکت عمران پرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ذکر این نکته که این سوسک‌ها بی‌خطر هستند اظهار داشت: در موضوع مقابله با معضل سوسک‌ها، همانطور که در کانال‌های اطلاع رسانی شرکت عمران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردیم از شب گذشته عملیات سم‌پاشی را در کلیه فازهای در اختیار شرکت عمران پرند یعنی فازهای سه، چهار، پنج و شش آغاز کردیم.

 

علاوه بر سوسک به مقابله با حشرات نیز رفته‌ایم

 

فریبا مرادپور رئیس شورای شهر پرند نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس با ذکر این نکته که محیط زیست اعلام کرده است خطری از جانب این سوسک‌ها مردم را تهدید نمی‌کند، ابراز کرد: از سه‌شنبه همکاران ما عملیات سم‌پاشی را در فازهای یک و دو شروع کرده‌اند اما از آنجا که دیروز در سطح شهر و این مناطق بارندگی موجب خیسی و رطوبت زمین شده بود، ادامه عملیات را به پنج‌شنبه موکول کردیم.

 

 

 

وی اضافه کرد: هرساله از آنجایی که با معضل هجوم حشره و پشه‌هایی که از رودخانه شور پرند سرچشمه می‌گیرند هستیم، قصد آن داریم تا از شنبه اقدام به سم‌پاشی کامل این رودخانه نیز کنیم تا همانطور که بساط سوسک‌های مزاحم برچیده می‌شود بساط این حشرات که همه ساله در این فصل از سال به شهر هجوم می‌آورند نیز برچیده شود.

 

بهداشت روانی شهروندان فراموش نشود

 

به نظر می‌رسد دستگاه‌های مسؤول در این زمینه از آگاهی لازم برخوردار هستند و اقداماتی را نیز برای مقابله با آن انجام داده‌اند و یا برنامه‌ریزی کرده‌اند اما نکته مهمی که ممکن است در لابه‌لای این اخبار گم شود و بدان پرداخته نشود لزوم توجه به بهداشت روان شهروندان از جمله کودکان و بانوان است که از حمله این حشرات و آفات به محل زندگی خود دچار ترس، وحشت و استرس شده‌اند که همین امر ‌می‌طلبد مسؤولان امر تمهیداتی را به منظور تدوین یک پیوست بهداشت روانی برای شهروندان اندیشه کنند.

 

قالیشویی نارمک

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

روش های برق آسا برای از بین بردن انواع موریانه در خانه

 

سمپاشی موریانه

نمناک

“از بین بردن موریانه” کار آسانی نیست موریانه به داخل وسایل چوبی نفوذ می کند پس قبل از اینکه خیلی دیر بشود وسایل چوبیتان را بطور مرتب چک کنید.

دفع و از بین بردن موریانه ها در خانه با روش های عالی

از میان حشرات، جوندگان و آفات دیگر، موریانه ها به نظر می رسد که خطرناک ترین موجودات هستند آن ها آفاتی هستند که می تواند بنیاد خانه شما را در عرض چند سال خراب کند. بدترین بخشش این است که آن ها در چند سال اول حتی قابل فهمیدن هم نیستند به این معنی است که آن ها هشدار نمیدهند.

 

وقتی متوجه شدید که خانه تان مورد هجوم موریانه ها قرار گرفته، می تواند خیلی دیر شده باشد. خانه شما با ارزش است و ممکن است شانس مجددی برای سرمایه گذاری مجدد به خاطر این آفت نداشته باشد پس مهم است که برای محافظت از خانه خود، گام هایی بردارید و اقدام های لازم را انجام دهید. قبل از اینکه به طور مستقیم روش های کنترل موریانه ها را انجام دهیم، باید اطلاعاتی در مورد آن ها داشته باشیم.

 

خلاصی از موریانه

 

راهکارهایی برای از بین بردن موریانه در خانه

علائم وجود موریانه در خانه :

از کجا می توان فهمید که خانه مورد حمله موریانه ها قرار گرفته است؟ در این بخش از نکات مهم و طایی خانه داری در نمناک نشانه های کمی وجود دارند که به شما کمک می کنند بدانید که موریانه ها به خانه شما هجوم آورده اند.

 

1. آسیب چوب ها:

 

اگر خانه تان بیشتر از چوب ساخته شده، مراقب باشید معمولا ً چوب در پشت و زیر سطوحی نظیر کف و دیوار پیدا می شود.هفته ای یک بار به کف یا سازه های چوبی خانه نگاه کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به وجود آمده یا خیر.همانطور که می دانید موریانه ها در واقع به درختان آسیب می رسانند و آنها را می جوند.با گذشت سال ها، چوب آسیب می بیند و تضعیف می شود.

 

از بین بردن موریانه در دیوار

 

از بین بردن موریانه چوب ها

2. بال:

 

موریانه ها بال دارند ؛ شما ممکن است بال های آنها را نزدیک پنجره، در یا سایر نقاط دسترسی به منزل پیدا کنید.زمانی که موریانه ها در محل مناسب برای کندن چوب پیدا می شوند، بال های خود را از هم باز می کنند، زیرا می دانند که دیگر به بال نیاز نخواهند داشت.بال های موریانه ها شبیه بال های مورچه هستند ؛ اگر شما بال ها را پیدا کردید، یک اقدام فوری باید انجام دهید.

 

3. تونل های گِلی:

 

گِل می تواند در نزدیکی درختان یا انبارها یا جایی که زمین خانه شما را به هم متصل می کند، پیدا شود.همانطور که می دانید موریانه ها به دمای خاصی نیاز دارند تا زنده بمانند. آن ها در مکان هایی که رطوبت وجود دارد رشد خواهند کرد. لوله ها و تونل ها برایشان مناسب اند. می توانید قسمتی از لوله را بردارید تا ببینید آیا موریانه ها در حال بیرون رفتن هستند یا خیر.

 

4. فضله های قهوه ای:

 

چراغ قوه خود را بردارید و به موریانه ها نگاه کنید ، فضله موریانه ها ممکن است به شکل قرص های قهوه ای تیره و یا رنگ چوب باشد.این فضله ها نزدیک چوب ضعیفی یافت می شوند که موریانه ها به آن هجوم برده اند چیزهایی وجود دارند که موریانه ها را می کشند.

 

از بین بردن موریانه در دیوار

 

از بین بردن موریانه و و روش شناسایی موریانه

روش های از بین بردن موریانه در خانه

درمان گرما و سرمایی:

 

تغییر دمای اطراف کلونی یک روش طبیعی برای خلاص شدن از موریانه ها است که از هیچ ماده سمی نیز استفاده نمی شود.

 

درمان گرمایی:

درمان های گرمایی توسط متخصصین کنترل آفت انجام می شود و می توانند برای کل خانه و یا فقط برای مبلمان مورد استفاده قرار گیرند.برای رفع مشکل خانگی تان، یک متخصص برای بازرسی به خانه تان خواهد آمد تا ببیند موریانه ها در کجا قرار دارند و توصیه می کنند که چه چیزهایی باید از خانه شما بیرون برده شوند.

 

وسیله گرمایشی نصب خواهد شد تا درجه حرارت خانه شما بین 120-140 درجه فارنهایت را حداقل برای 35 دقیقه افزایش دهند.برای حل مشکل مبلمان ها، آیتم های آلوده را می توان در یک محفظه حرارتی قرار داد و تا 4 ساعت در معرض همان حرارت قرار داد.

 

درمان سرمایشی:

درمان های سرمایشی معمولا برای مبل و اثاثیه مورد استفاده قرار می گیرند ؛ نیتروژن مایع یک قاتل طبیعی برای موریانه ها است که می تواند برای آفات به کار رود.این روش معمولا توسط یک متخصص انجام می شود که نیتروژن مایع را به مناطق آلوده پمپ می کند.اگر در جایی زندگی می کنید که در آن زمستان به زیر 20 درجه فارنهایت می رسد، می توانید مبلمان خود را در خارج از منزل قرار دهید.این دما برای موریانه ها خیلی پایین است تا زنده بماند و بیشتر یا همه موریانه ها در این دما بمیرند.

 

برای از بین بردن موریانه در خانه چه باید کرد؟

سیل موریانه ها را می کشد:

 

به سادگی موریانه ها را از بین ببرید تا از شر آن ها خلاص شوید اگر شما یک باغ دارید و یک لوله کوچک گِلی را می بینید، آن را حفاری کنید و در آنجا آب بریزید.

 

خورشید:

 

اگر نور خورشید به اندازه کافی به منزل شما نفوذ نکند، احتمال دارد که موریانه ها خانه شما را خراب کنند. نور خورشید به طور طبیعی نقش مهمی در کشتن موریانه ها ایفا می کند.اجاره دهید نور کافی برسد.

 

کشتن موریانه

 

از بین بردن موریانه با نور خورشید در خانه

نمک موریانه ها را می کشد:

 

نمک می تواند یک روش موثر و طبیعی برای کشتن موریانه ها باشد شما فقط باید یک شیشه پر از نمک و آب گرم را تهیه کنید بله، باید خیلی شور باشد.سرنگ را بردارید و با آب شور پر کنید. به تمام مناطق آسیب دیده تزریق کنید موریانه ها با از دست دادن آب بدنشان می میرند.

 

از بین بردن موریانه های چوب

چگونه می توان موریانه های چوب خشکی و زیرزمینی را کشت؟

 

راه های بی شماری برای کشتن موریانه ها وجود دارد موریانه های مختلف، به روش های متفاوتی نیاز دارند.شما می توانید چیزهایی را از بازار محلی بگیرید و یا خودتان درست کنید که در این بخش از نمناک راه های دیگری برای کشتن چوب خشک و زیرزمینی وجود دارد.

 

روش کشتن موریانه

 

از بین بردن موریانه چوب های خانه

کشتن و از بین بردن موریانه های چوب خشک :

1. برق:

 

این روش ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این یکی از موثرترین روش های ریشه کنی موریانه ها است.حفر سوراخ ضروری نیست، اما اگر این کار را انجام دهید، موثرتر خواهد بود.

 

2. روغن پرتقال:

 

روغن پرتقال، عصاره پوست پرتقال است. در آب حل نمی شود.شما باید با این روغن بسیار مراقب باشید چون برای انسان ها خطرناک است.اگر این روغن را از طریق اشتباه مصرف کنید، ممکن است از مشکلات شکمی رنج ببرید.هم چنین پوست و یا چشمان شما را تحریک می کند.

 

روغن پرتقال برای درمان انواع حشرات از طریق تخریب غشا سلولی شان مورد استفاده قرار می گیرد ؛ شما باید یک سوراخ کوچک در چوب خراب شده را حفر کنید و روغن را در فضاهای خالی آن بریزید.نتایج در عرض یک یا دو هفته دیده خواهد شد.

 

3. نور خورشید:

 

همانطور که قبلا بحث شد، نور خورشید راهی برای کشتن موریانه ها است.موریانه ها عاشق تاریکی هستند و نور برایشان مضر است به عنوان مثال، اگر میز یا صندلی تان آلوده شده باشد، شما می توانید آن ها را در نور خورشید بیرون ببرید و آن را بگذارید 2-3 روز بیرون بمانند.

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

سوسک های ریز لار خطرناک نیست؛ به جای سم از تله نوری استفاده کنید

 

سمپاشی سوسک ریز

 

چند روزی است که سوسک های ریز و سیاه رنگی در سطح شهر لار و در منازل مشاهده شده که اگرچه شاید خیلی خطرناک نیز نباشند اما کلونی و انبوه…

 

 

چند روزی است که سوسک های ریز و سیاه رنگی در سطح شهر لار و در منازل مشاهده شده که اگرچه شاید خیلی خطرناک نیز نباشند اما کلونی و انبوه آنها باعث وحشت در بین خانواده های لاری شده است. رفعت حقيقي كارشناس ارشد علوم كشاورزي و باغباني مدیریت جهاد کشاورزی لارستان در این زمینه می گوید:

 

اين سوسك ها به دليل شرايط اب و هوايي كنوني فعاليت داشته و به محض بالا رفتن دماي شب فعاليتشان محدود و به مرور از بين ميروند.

 

به گزارش میلادلارستان وی اظهار می دارد: سوسک های مذکور حشراتی بي خطر هستند و با عمومي ترين و ضعيف ترين سم ها از جمله حشره كش هاي خانگي موجود در بازار از جمله *حشره كشي به نام كامِن* كنترل ميشوند اما به دليل رعايت نكات بهداشتي و زيست محيطي بهتر است از سم استفاده نگردیده و از *تله نوري* استفاده گردد.

 

رفعت حقیقی در پایان توصیه می کند: در ابتداي امر تا حد امكان چراغهاي ورودي ساختمان را خاموش كنيد و يك تله نوري در گوشه اي از حياط قرار دهید بدین صورت که در يك تشت اب ريكا ریخته و يك لامپ در قسمت بالاي آن قرار دهید، سوسك ها به سمت نور جذب شده و در تله به دام مي افتند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

سوسک ها بدون سر تا چند روز زنده می مانند؟

 

سمپاشی سوسک ریز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سوسک‌ها می‌توانند بدون سر تا چند هفته زنده بمانند.

 

به گزارش برنا؛سر بریدن برای انسان کشنده به شمار می‌رود چراکه ما سیستم گردش خونی با فشار بالا داریم و برای اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن به آن وابسته‌ایم.

 

بریدن شریان‌های شاهرگی در گردن باعث می‌شود تمام خون یک انسان طی چند دقیقه به طور کامل از بدنش خارج شود. حتی اگر بریدگی‌ها فورا سوزانده شده و جلوی خونریزی آنها گرفته شود، بدن نمی‌تواند بدون سیگنال‌های عصبی مغز نفس بکشد یا زنده بماند.

 

با این حال سوسک‌ها مانند اکثر حشرات متفاوت از انسان‌ها هستند. این حشرات به طور منفعلانه از طریق شبکه‌ای از لوله‌های متصل به منافذی به نام «مارپیچ» نفس می‌کشند. مارپیچ در طول بدن این حشرات کشیده شده، درواقع سوسک برای انتقال اکسیژن به گردش خون متکی نیست. میزان فشار مایعات بدن این حشرات نیز در سطح پایینی است.

 

مغز سوسک‌ها معمولا با داده‌های ورودی از چشم‌ها و آنتن‌ها را کنترل می‌کند، رفتارهای دیگر مانند دویدن و واکنش به لمس این حشرات تحت کنترل مغزهای کوچکی به نام «گانگلیون» است که در هبر بخش بدن وجود دارد. یک سوسک سربریده درنهایت از گرسنگی می‌میرد اما ممکن است که این روند چند هفته طول بکشد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
شناخت کک + نحوه از بین بردن کک
 
 
 
 
 
یک کک ماده می تواند در روز 50 تخم بگذارد
 
 
 
یک مساله ای که در روستاها زیاد هست این است که حشره بسیار ریزی به نام کک باعث گزش و اذیت و آزار انسان ها می شود.
کک ها، حشرات موذی و بسیار خطرناکی هستند که به واسطه ویژگی های حرکتی و دوره زندگی، به دام انداختن آن ها بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است. حتی استفاده از سموم در مبارزه با آن ها راه به جایی نمی برد. اگر کک ها، وارد محیط های مسکونی شوند، بیرون راندن آن ها بسیار مشکل است. این چگونه سعی در شناساندن کک ها به شما و ارائه چند راه برای مبارزه با آن ها دارد.
 
 
 
کک ها حشراتی از راسته سیفوننپترا هستند. حشراتی کوچک، بدون بال و خونخوار که حرکت های جهشی دارند. کک ها بیشتر از پستانداران و گاهی از پرندگان خونخواری می کنند. به طور کلی از 3000 گونه کک فقط 12 گونه به انسان حمله می کنند. مهمترین گونه های کک، کک جوندگان، کک انسان و کک گربه (Ctenocephalides felis) و کک سگ (Ctenocephalides canis) هستند. گزش آن ها باعث تحریک، ناراحتی شدید و خونریزی می شود. کک جوندگان ناقل مهم طاعون خیارکی و تیفوس منتقله توسط کک است. کک های گربه کرم های نواری (ستودها) را منتقل می کند. کک تونگا (کک شنی) پوست انسان را سوراخ کرده و باعث عفونت می شود. کک هایی که انسان را می گزند در بیشتر نقاط جهان یافت می شوند.
 
 
 
مشخصات کک ها و نحوه زندگی آن ها
 
کک ها اغلب منازلی را که حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه در آن ها نگه داری می شود؛ درگیر می کنند. عمومی ترین انگل در سگ ها در حقیقت از طریق کک به او سرایت می کند. عموماً کک های سگ در اروپا یافت می شوند به طوری که کک هایگربه عموماً در آمریکا یافت می شود. کک های گربه در موارد نادر با خود بیماری هایی را حمل می کنند. کک ها می توانند به لباس ها یا حیوان شما بچسبند. آن ها در حیاط ها، پرورشگاه های سگ و گربه، جنگل ها و پارک ها یا در مکان های دیگری که حیوانات در آنجا زندگی می کنند؛ یافت می شوند. چون این ها مکان هایی هستند که کک ها می توانند میزبان های خود را پیدا کرده و تولید مثل کنند. یک کک ماده می تواند در روز 50 تخم بگذارد. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی، فقط 50% از تخم های هر کک به لارو تبدیل می شوند و در حدود 35% از لاروها موفق به تنیدن پیله و تشکیل پوپ می گردند. جای خوشبختی است که از کل تخم های اولیه کک فقط 5% آن ها به بلوغ می رسند.
 
 
 
نحوه زندگی کک ها
 
چرخه زندگی کک ها شامل 4 مرحله تخم، لارو، شفیره و بالغ است. کک های بالغ 1 تا 4 میلیمتر طول و بدنی بیضی شکل دارند و در طرفین فشرده و بدون بال هستند. همچنین پاهای آن ها رشد مناسبی داشته و برای پریدن سازگاری دارند. تخم کک ها حدود 0.5 میلیمتر طول دارد و تخم مرغی شکل و سفید می باشد.
 
 
 
کک روی میزبان خود تخم گذاری می کند، که این تخم ها از بدن میزبان روی فرش، زمین، خاک یا هر جای دیگری میافتند و در شرایطی که دمای هوا اندکی بالا و هوا نسبتاً مرطوب باشد می توانند دوام بیاورند و چرخه زندگی خود را کامل کنند. در عرض 10 روز پس از قرار گرفتن تخم در محیط مناسب، لارو کرم مانندی که فاقد ضمائم حرکتی است خارج می شود.
 
 
 
این لاروها از زیر سطح خاک حرکت می کنند و یا اگر داخل اتاق باشد به داخل فرش ها و یا شکاف های کف نفوذ می کنند، لاروها از مدفوع کک های بالغ تغذیه می کنند و در عرض 5-12 روز پیله ای ابریشم مانند (silk like cocoon) در اطراف خود تولید و در آن شفیره گذاری می کنند. خروج حشره بالغ از پیله بسته به شرایط ممکن است از 5 تا 140 روز طول بکشد، پس از خارج شدن حشره بالغ از پیله، خود را به میزبانش می رساند و ادامه عمرش را که حدود 100 روز می باشد روی میزبان سپری می کند.
 
 
 
چرخه زندگی کک معمولاً در عرض 3-4 هفته کامل می شود. کک ها 48 ساعت پس از اولین خونخواری، جفت گیری کرده و به تولید تخم می پردازند. کک ها نسبت به سرما حساسند و در زمستان قادر به تحمل سرمای هوای بیرون از منزل نیستند و در ساختمان هایی که هوای گرم و مرطوب و غذای کافی وجود دارد به سر می برند.
 
 
 
به طور معمول انسان به وسیله کک گربه (کتنو سفالیدس فلیس)، بیشتر از کک سگ (کتنوسفالیدس کنیس) گزیده می شود.
 
 
 
کک انسان (پولکس ایرتیانس) علی رغم نامش خطر چندانی برای انسان ندارد. کک ها معمولا از روی زمین به قسمت هایی از بدن انسان مانند مچ و ساق پا که دسترسی به آن آسان است می جهند. هر چند به تمام قسمت های بدن انسان ممکن است حمله شود. گزش کک سبب تحریک و گاهی ناراحتی زیاد می شود. آلودگی های زیاد به کک ممکن است سبب واکنش های شدید و درماتیت شود.
 
 
 
اقدامات کنترل
 
حفاظت فردی: استفاده از دور کننده های شخصی
 
اقدام های ساده بهداشتی: برای از بین بردن کک ها، تخم ها، لاورها و پیله ها می توان خانه را تمیز نموده و کف اتاق ها را شست. استفاده از جارو برقی نیز موثر است.
 
سمپاشی: در آلودگی های شدید جهت ریشه کنی موثر کک ها می بایست سمپاشی با سمومی از قبیل (پیروتروئیدها، پروپکسور، بندیوکارب) انجام گیرد.
 
 
 
برای یک مبارزه کلی با کک ها می توان کف منازل و مسیر حرکت جوندگان را با ددت 5-10 درصد، گامکسان 1 درصد یا دیلدرین 0.5(نیم) درصد سمپاشی کرد یا گرد حشره کش را به داخل لانه جوندگان پاشید. در بسیاری از نقاط دنیا گونه های گزنوپسیلا کئوپیس و پولکس ایریتانس نسبت به ددت دیلدرین و گامکسان مقاوم شده اند بنابراین استفاده از حشره کش های فسفره یا کاربامات ها مثل دیازنیون2 درصد، فنتیون(بایتکس) 2 درصد، مالاتیون 5 درصد، فنتروتیون (سومیتیون) 2 درصد آیدو فنفوس 2 درصد با سوین 5-3 درصد بهتر است.
 
 
 
برای مبارزه با کک های سگ و گربه می توان از حشره کش های انتخابی مثل گامکسان 1 درصد مالاتیون 2-5 درصد کارباریل 3-5 درصد با پیرترین 1 درصد برای گرد پاشی بدن سگ و گربه استفاده شود.
 
 
 
به دنبال یافتن راه حلی برای مبارزه با کک ها، با بررسی انواعی از گیاهان، تعدادی از آن ها که دارای ترکیبات موثری در جهت فراری دادن حشرات بودند شناسایی گردیدند.
 
 
 
این گیاهان عبارت بودند از: بابونه، سیر، اوکالیپتوس، پونه، شمعدانی، درخت چای (روغن این درخت)، و اوسطوخودوس.
 
 
 
جهت ساخت ترکیب موثری از آن ها، عصاره این گیاهان به صورت عرق گیری تهیه گردید. سپس از مقدار کمی وازلین، پمادی تهیه شد.
 
در بررسی نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده، معلوم شد به احتمال 95% پماد مذکور می تواند سبب دور کردن کک ها و کاهش گزش آن ها شود.
 
 
 
ضد خارش کک, آشنایی با کک
 
جهت ساخت ترکیب موثری از آن ها، عصاره این گیاهان به صورت عرق گیری تهیه گردید
 
 
 
یک مساله ای که در روستاها زیاد هست این است که حشره بسیار ریزی به نام کک باعث گزش و اذیت و آزار انسان ها می شود.
 
 
 
در مکانها و خانه هایی که کک زیاد دارد از چند روش می شود استفاده کرد.
 
 
 
اول اینکه چنانچه داخل خانه نشیمن کک افتاده می توانید از جارو برقی جهت نابودی و خارج کردن این موجود از لابه لای فرش ها استفاده کنید. جارو برقی باعث می شود که پرز بدن این موجود از بین بره و باعث مرگ آن می شود و از جهتی هم اغلب کک در بین پرز فرش ها و یا پتوها مخفی می شود که از این طریق می توانید به طور ۷۰ الی ۸۰ درصد از شر آن راحت بشوید.
 
 
 
اگر پتوی گلباف یا مدل گلباف استفاده می کنید به نظرم تا وقتی کک دارید کمتر استفاده کنید چون حالتی مثله مو(موژه) داره و حشره راحت می تواند داخل آن پنهان شود و شب ها یا وقت استراحت مزاحم شود. به جای آن می توانید از پتوهای قدیمی یا مدل سربازی استفاده کنید و حتی اگر داشتید بالاش را ملحفه هم بدوزید (ملحفه هر چه سفید تر بهتر) تا میزان ورود این انگل را حداقل به یک طرف پتو محدود کنید. می توانید دو سه بار داخل خانه تان را با حشره کش مانند تار و مار و….. سم پاشی کنید و هم چنین کنار دیوار را با پودرهای سمی که به فراوانی در بازار یافت می شود سم ریزی کنید. چون من شنیدم مسیر حرکت این موجود از کناره های دیوار است.
پیشنهاد ویژه
بارداری,درمان ناباروری,درمان نازاییدرمان نازایی با بالاترین درصد موفقیتمحصولات غذایی,نان و نانواییاعطای نمایندگی فروش کیک و کلوچهبیتوتهکف قیمت محبوب‌ ترین پروازهای چارتر خارجی
 
 
 
روش بعدی که در محدوده یک الی دو متر می شود از آن استفاده کرد به دو قسمت تقسیم می شود.
 
 
 
۱- می توانید از پارچه سفید استفاده کنید و با توجه به رنگ تیره ای که کک دارد پارچه با ابعاد تقریبی یک متر در یک متر را پهن کنید تا طی پرشهایی که این موجود دارد به راحتی برای شما قابل مشاهده باشد تا بتوانید دستگیرش کنید و دستبند به آن بزنید. البته استفاده از زیرپوش سفید هم توصیه می شود به این علت که به محض ورود کک به بدن در فاصله کوتاهی می توانید آن را پیدا و از بین ببرید.
 
 
 
۲- استفاده از سینی بزرگ(مجمعه) که داخل آن را با آب پر کرده باشید که در اولین پرش کک داخل آب می افتد و در داخل آب و مناطق خیس کک بسیار آسیب پذیر هست و وقتی می خواهید یک کک را که در حال گزش یا لابه لای لباس ها قایم شده را با انگشت بگیرید حتما دستتان را کمی با آب دهان یا هر چیز دیگری خیس کنید تا توان حرکت را از حشره بگیرید که اگر خدای ناکرده از زیر انگشتتان فرار کرد قدرت مانور آن گرفته شود.
 
 
 
درمان نیش کک, از بین بردن کک
 
هوای سرد کک را کرخت می کند و به راحتی می توان آن را کشت
 
 
 
روش بعدی از بین بردن کک از داخل طویله چهارپایان علی الخصوص گوسفندان هست. اغلب کسانی که در خانه و زندگی زیاد کک دارند از طویله گوسفندان و اکثرا از حیوان بز و بزغاله یا سگ گرفتار این انگل می شوند. بزغاله و بز و حتی سگ به علت بدن پوشیده از مو پناهگاه خوبی برای رشد ککهای موذی هستند.
 
 
 
برای از بین بردن کک در آغل (طویله) گوسفندان و پاکسازی آن ابتدا باید خاک حاصله از پهن و فضوله حیوانات را به صورت کامل از خانه و محل آلوده خارج کرد. چنانچه خانه مورد نظر در سطح آلودگی بسیار بالایی قرار دارد و به محض ورود مورد حمله شدید کک ها قرار می گیرید می توانید از چکمه ای استفاده کنید که قبلا تا لبه بالایی آن را به گازوئیل آغشته کرده باشید البته تاکید می کنم که حتما گازوئیل باشد به این علت که چرب است و دیرتر خشک می شود.
 
 
 
لازم به ذکر است که خاک هایی حیوانی که به مرور زمان روی همدیگر تلمبار شده و به صورت فشرده (به قول معروف کتم) شده را حتما به حدی حفر و خارج کنید که به خاک ساده برسید. بعد از اتمام کار به وسیله سمپاش یا در صورت در دسترس نبودن سمپاش با چیزی مثل نفت دان و با کمک گرفتن از یک جارو تمام داخل خانه تا نیم متر از دیوار رو با گازوئیل آغشته کنید و باز هم تاکید می کنم که گازوئیل باشد چون تا حدود یک و نیم الی دو سال (باز هم از اون آمارهای عجیب) خاطر جمع هستید که هیچ گونه ککی نمی تواند داخل آن خانه رشد و نمو بکند ولی در صورت استفاده از نفت یا برخی سموم که زود اثر آن از بین می رود به زودی باید منتظر برگشت انگل باشید.
 
 
 
باید بدانید که این موجود در مکان های گرم می تواند ادامه حیات بدهد به همین دلیل در فصل زمستان جمعیت شان کم می شود. شما چنانچه لباسی به تن دارید که مطمئن شدید این حشره داخل آن هست در هوای سرد زمستان می تونید آن را در بیرون از خانه و هوای سرد رها کنید و بعد از مدتی حشره تقریبا کرخت شده و گرفتن آن راحت تر می شود ولی در هوای گرم می توانید لباس آلوده به حشره را داخل ظرف پر از آب بیاندازید تا توانایی حشره را به طرز چشمگیری کاهش بدهید و در صورتی که لباس کاملا زیر آب قرار گرفته و هوای داخل آن خارج شود حشره نابود خواهد شد. خفه می شود.
 
 
 
بیماری های قابل انتقال از کک ها:
 
طاعون
 
یک بیماری باکتریایی است که ابتدا در میان حیوانات وحشی مثل رات ها و دیگر جوندگان بروز می کند. عامل طاعون باکتری یرسینا پستیس است، که به وسیله کک ها انتقال می یابد.
 
 
 
تیفوس ککی
 
نام دیگر آن تیفوس مورن است، عامل آن ریکتسیا تیفی است و به طور تک گیر در جمعیت رات ها و موش ها اتفاق می افتد. این بیماری به طور کلی توسط کک های جوندگان و گربه انتقال پیدا می کند.
 
 
 
بیماری تولارمی
 
به وسیله باسیل فرانسیسلا تولارنسیس ایجاد می شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

کنه کبوتری چیست ؟

سمپاشی کنه کبوتری

سمپاشان

حشره کنه کبوتری به طور طبیعی در جاهایی که پرندگانی مانند کبوترها ، گنجشک ها ، سارها ، مرغ و خروس و… نگهداری می شوند و یا در آنجا لانه گذاری کرده اند یافت می شود.

 

اما انتقال این حشرات به خانه ما به چه صورت است؟ این آفات از خون پرندگان تغذیه می کنند و در زمانی که کبوترها لانه قدیمی خود را برای ساخت لانه دیگری ترک می کنند، کنه های کبوتری برای جستجوی غذا خود را به منازل مسکونی می رسانند و از خون انسان ها تغذیه می کنند. جای نیش ناشی از کنه کبوتری می تواند باعث تحریک شدید شود.

 

حشره کنه کبوتری در مناطق گرم تر دنیا از جمله ایران بیشتر یافت می شوند. گونه های مختلفی از این آفات وجود دارند که شایع ترین آن ها Mite Domesticها هستند از خانواده Macronyssidae.

 

شکل و ویژگی های ظاهری کنه کبوتری

خیلی کوچک هستند (کمتز از 1 میلی متر طول)

دارای 8 پا هستند

بسیار متحرک

بدن آن ها نیمه شفاف است و بعد از تغذیه خون متمایل به قرمز می شوند.

بیضی شکل هستند با پوششی از موهای کوتاه

 

 

 

کنه کبوتری در کجا بیشتر یافت می شوند ؟

کنه پرندگان عموما در جاهای مرطوب و گرم زیاد پیدا می شوند و در طول بهار و اوایل تابستان فعالیت آن ها بیشتر می شود و به طور طبیعی در جاهایی که کبوتر ، گنجشک و مرغ لانه گذاری کرده باشند دیده می شوند.

 

انسان ها در زمان کوچ و تغییر مکان پرندگان کوچک از لانه های خود در معرض حمله این حشره قرار می گیرند و آن ها برای یافتن غذا و تغذیه از خون انسان ها از درزها و شکاف های موجود در خانه خود را برای زنده ماندن به داخل می رسانند.

 

حشره کنه کبوتر چگونه زنده می ماند ؟

از خون پرندگان تغذیه می کنند

 

در لانه پرندگان به سرعت تولید مثل می کنند

 

اگر سه هفته متوالی بدون غذا بمانند از بین می روند

 

روش های از بین بردن کنه کبوتری در خانه

همانطور که در مطالب قبلی هم گفتیم از بین بردن حشرات و آفات در خانه نیازمند پیشگیری از ورود آن ها است و بهترین راه برای مبارزه با کنه کبوتری برای جلوگیری از ورود به منزل بستن شکاف و درزهای موجود است و همچنین سمپاشی کنه کبوتری در جاهایی که پرندگان در آن محل ها زیاد هستند هر 6 ماه یکبار الزامی است و خیال شما را از هر فکر و مشکلی آسوده می سازد.

 

مرحله 1 : شناسایی

شناسایی مناسب از کنه کبوتری در شناخت نحوه کنترل هجوم ان ها به داخل خانه بسیار مهم است.

 

مرحله 2 : پیدا کردن و برداشتن لانه های پرندگان

بهترین رویکرد برای کنترل هجوم کنه های کبوتری ، یافتن و از بین بردن لانه های پرندگان است. در هنگام برداشتن لانه ها حتما برای جلوگیری از انتقال کنه ها و عفونت های باکتریایی از ماسک و دستکش استفاده کنید. جاهایی که ممکن است لانه ها را در آنجا پیدا کنید :

 

در اطراف پشت بام و دودکش ها

در فضاهای زیر شیروانی و سقف

در حفره های دیوار

زیرزمین ها و زیر پله ها

اطراف دیوارهای پنجره

بالکن و تراس ها

 

مرحله 3 : پیشگیری و ریشه کن کردن

جلوگیری از ورود پرندگان به داخل سوراخ های موجود با بستن و درزگیری ان ها و مسدود سازی تمامی راهای موجود به زیر شیروانی.

 

بعد از مسدود سازی درزها و راه های نفوذ برای از بین بردن کنه کبوتری در خانه محل مورد نظر را با سم مخصوص کنه کبوتری پاکسازی نمایید. همچنین اگر لانه های موحود در جاهای غیر قابل دسترسی به شما هستند می توانید از شرکت کنترل آفات سمپاشان برای حل مشکل یاری بگیرید.

 

خطرات نیش کنه کبوتری بر انسان ها

کنه های کبوتری از انسان ها فقط تغذیه می کنند و چون نمی توانند چرخه زندگی خود را روی بدن آن ها تکمیل نمایند به طور طبیعی جا به جا می شوند و به دنبال لانه جدید می گردند. ترجیح می دهند جای خاصی از بدن را نیش بزنند و در زیر پوست زندگی می کنند. اگر گرفتار این حشرات شده باشید در هنگام فعالیت آن ها می توانید حس راه رفتن ان ها بر روی پوست خود را احساس نمایید.

 

نیش کنه کبوتری موجب خارش شدید و تورم و قرمزی در جای گزش می شود و خال های قرمز رنگی بر روی پوست ایجاد می کنند که به خاطر نوعی ماده در بزاق است. تشخیص جای نیش حشره کنه کبوتری در مقایسه با سایر آفات کار سختی است. همچنین در هنگام گزش استفاده از کرم و لوسیون زد خارش می تواند به شما کمک نماید.

 



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
حشرات
 
 
حَشَرَه (به عربی: حشرة، جمع: حَشَرات) یک رده از بی‌مهرگان هستند که بزرگ‌ترین گروه را در میان گروه بندپایان به خود اختصاص می‌دهند. بندپایان جانورانی هستند که دارای استخوان‌بندی بیرونی بوده و اعضای آن‌ها به‌هم‌پیوسته‌اند.شاخه بندپایان موفق‌ترین جانوران بوده و نسبت به سایر شاخه‌ها از تعدد و تنوع بی‌شماری برخوردارهستند. حشرات شش یا هشت پا دارند و بیشتر آن‌ها دارای بال هستند. بدن یک حشره از ۳ بخش تشکیل می‌شود: سر، سینه و شکم.
 
حدود یک میلیون گونهٔ مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نام‌گذاری شده‌است. مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونهٔ مختلف می‌رسد. حشرات تقریباً در همهٔ نقاط روی زمین پیدا می‌شوند و همچنین می‌توان آن‌ها را در آب‌های شیرین یافت. حشرات اولین جانوران پرنده‌اند که در روی زمین به وجود آمدند. ۳۵۰ میلیون سال قبل، اولین بار آن‌ها توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند، و این میلیون‌ها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاش‌ها بود.
 
برای بیشتر حشرات قدرت بینایی و بویایی از مهم‌ترین احساس‌ها می‌باشد حشرات دارای چشم‌های مرکب هستند به این معنی که چشم حشره از دو قسمت مجزا تشکیل شده‌است هر قسمت از چشم حشره دارای لنز مخصوص به خود می‌باشد حشرات برای بو کشیدن و مزه کردن از شاخک‌هایشان و بعضی اوقات از قسمت‌های دیگر بدنشان استفاده می‌کنند آنها همچنین برای لمس کردن اشیاء از شاخک‌هایشان استفاده می‌کنند.
 
حشرات در طول رشدِ خود به‌طور دوره‌ای پوست‌اندازی می‌کنند و یا پوستهٔ خارجیِ خود را می‌اندازند. بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تغییرشکل می‌دهند، اما سنجاقک‌های یک‌روزه و حشرات بدون بال می‌توانند ۲۰ مرتبه یا بیشتر پوست‌اندازی کنند و تغییرشکل دهند. هر بار که یک حشره تغییرشکل می‌دهد، شکل بدنش عوض می‌شود. این حالت را در حشرات دگردیسی (دگرگونی) می‌نامند. بعضی از حشرات با هر بار پوست‌اندازی به‌آرامی تغییرشکل می‌دهند و نوع بالغ آن‌ها بسیار با نوع نوزاد تفاوت دارد. این حشرات عبارت‌اند از زنبورهای عسل، مگس‌ها، سوسک‌های بزرگ، پروانه‌ها و زنبورهای معمولی.
 
 
محتویات
۱کالبدشناسی
۲حشرات اجتماعی
۳گردش خون
۴اشکال مختلف پا در حشرات
۵تولیدمثل در حشرات
۶گوناگونی
۷جستارهای وابسته
۸منابع
۹پیوند به بیرون
کالبدشناسی
 
آناتومی حشره
A- دماغه B- قفسه سینه C- شکم
۱. شاخک[۳]
۲. ریزچشم (پایینی)[۴]
۳. ریزچشم (باایی)
۴. چشم مرکب[۵]
۵. مغز[۶] (cerebral ganglia)
۶. پیش‌سینه[۷]
۷. dorsal blood vessel
۸. tracheal tubes (trunk with اسپیراکل)
۹. میان‌سینه[۸]
۱۰. پس‌سینه[۹]
۱۱. بال جلو
۱۲. hindwing
۱۳. mid-gut (stomach)
۱۴. dorsal blood vessel ("aorta")
۱۵. تخمدان[۱۰]
۱۶. قسمت خلفی لوله گوارش[۱۱] (intestine, rectum & anus)
۱۷. مقعد
۱۸. لوله رحمی[۱۲]
۱۹. nerve chord (abdominal ganglia)
۲۰. Malpighian tubes
۲۱. tarsal pads
۲۲. claws
۲۳. قوزک پا
۲۴. ساق پا
۲۵. ران. سومین و بزرگترین مفصل پای حشرات.
۲۶. پی ران. زائده ران. مفصل دوم پا واقع در بین ران و تهیگاه.
۲۷. fore-gut (crop, gizzard)
۲۸. thoracic ganglion
۲۹. پیش ران. تهیگاه. مفصل قاعده پا که آن را به بدن متصل می‌کند.
۳۰. salivary gland
۳۱. subesophageal ganglion
۳۲. mouthparts
حشرات اجتماعی
این گروه از حشرات شامل گونه‌های بی‌شماری از زنبورهای معمولی و تمام گونه‌های مورچه‌ها و موریانه‌ها می‌شود. حشرات اجتماعی در گروه‌های خانوادگی زندگی می‌کنند و یا به‌صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند و لانه‌های بسیار بزرگ می‌سازند. در هر قبیله فقط یک حشره، یعنی ملکه، تولید مثل می‌کند. بیشتر حشرات دیگر کارگر هستند که به جمع‌آوری غذا و حفاظت از لانه می‌پردازند.
 
گردش خون
اندام اصلی دستگاه گردش خون کلی در حشرات نوعی رگ لوله‌ای است که درست در زیر دیوارهٔ جسم نخاعی واقع شده‌است که در امتداد طول بدن حشره می‌باشد. خون نیز معمولاً همولنف نامیده می‌شود که وارد بخش شکمی (قلب) از طریق منفذ دهانه‌ای جفتی می‌گردد و از بخش سینه‌ای به سمت جلوتر بدن پمپ می‌شود (منفذ آئورتی). آئورت نیز در برخی از حشرات انشعاباتی ارسال می‌کند که لوله‌ای ساده با منفذ انتهایی در سر می‌باشد. موج انقباضی معمولاً از بخش قدامی آغاز و به بخش عقبی می‌رود. ضربان قلب نیز میوژنی می‌باشد ولی از طریق ورودی عصبی و ترشحات عصبی اصلاح می‌شود. اندام‌های فرعی ضربانی یا نبض‌ها نیز در پایهٔ این سامانه‌ها واقعند نظیر گیرنده‌ها، پاها و بال‌ها که سبب بهبود جریان گردش خون به این بخش‌های ضمیمه می‌شوند، همولنف اکسیژن را منتقل نمی‌کند اما در انتقال مواد تغذیه‌ای و هورمون‌ها و دفع مواد زائد مهم است.[۱۳][۱۴]
 
اشکال مختلف پا در حشرات
 
سوسک خرطوم‌دار درخت فندقی آفت گونه‌های مختلف درخت بلوط است.
۱. پاهای رونده (Gressori): ران و ساق پا قوی و پهن شده و از ساختمان قابل توجهی برخوردارند. (سخت بالپوشان)
 
۲. پاهای دونده (Cursori): ساق و ران طویل، بلند و باریک شده‌اند. مثل سوسری‌ها
 
۳. پاهای جهنده (Saltatori): ران بسیار قوی و عریض و ساق بلند می‌باشد. مثل پای عقب ملخ که برای جهیدن سازگاری یافته است.
 
۴. پاهای کننده (Fossori): ساق پا گاهی پهن و قوی و مجهز به دندانه‌هایی می‌باشد مانند پای جلو در آبدوزدک که برای کندن سازش یافته است.
 
۵. پاهای شکاری (Raptatori): ران و ساق پا مثل ۲ لبهٔ قیچی روی هم خم می‌شوند و ران پا مجهز به خارهای بلند و دارای شیاری است که ساق پا در صورت لزوم در آن قرار می‌گیرد. ساق نیز مجهز به دندانه یا خار است. مثل پاهای جلویی شیخک.
 
۶. پاهای شناگر (Natatori): پاها به شکل پارو و ران و ساق پهن و طویل و پوشیده از موهای متراکم است مانند پاهای عقب سن‌های آبی و بعضی از سخت بالپوشان آبزی
 
۷‌. پاهای سبدی یا جمع‌کننده: ساق پای عقبی عضوی به نام سبد گرده و نخستین بند پنجهٔ پای عقب برس گرده را ایجاد می‌کنند. مانند پای عقب در زنبور کارگر که با برس گرده، گرده را جمع کرده و سپس آن را برای انتقال به کندو به سبد گرده می‌فرستد.
 
۸. پاهای قلابی (Clasping): این حالت که در پاهای شپش‌های مکنده دیده می‌شود. ناخن پا به صورت قلاب درآمده و برای نگه داشتن شکار به کار می‌رود.
 
۹. پاهای مکشی (Suctioning): این حالت پا که در سوسک‌های شناگر دیده می‌شود. این نوع پا مجهز به دیسک‌هایی می‌باشد که به آنها کمک می‌کند که به کف رودخانه و … بچسبد.[۱۵]
 
تولیدمثل در حشرات
روش اصلی تولیدمثل در بندپایان به طریقهٔ دوجنسی است که در آن برای به وجود آوردن موجود جدید نر و ماده شرکت دارند. جنس‌های نر و ماده از لحاظ شکل ظاهری معمولاً با همدیگر اختلاف فاحشی دارند به‌طوری که تمیز دادن آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر می‌باشد. این اختلاف که در نقاط مختلف بدن مانند آرواره‌ها، شاخک‌ها، بال‌ها، پاها و سرسی، شانه‌های سطح زیرین بدن (کژدم‌ها) نمایان است صفات دوشکلی جنسی نامیده می‌شود.[۱۶]
 
پیدایش این گونه صفات مربوط به وجود هتروکروموزوم‌ها است. اغلب حشرات از تیپ مگس سرکه هستند که در آن‌ها ماده‌ها هوموگامت و نرها هتروگامت هستند ولی در حشرات راستهٔ بال‌موداران و پروانه‌ها برعکس ماده‌ها هتروگامت و نرها هوموگامت می‌باشند. از طریق دوجنسی و با انجام عمل لقاح یا ترکیب گامت نر (اسپرماتوزوئید) و گامت ماده (اوول) صورت می‌گیرد. روش‌های فرعی تولید مثلی دیگری در بندپایان دیده شده‌است. از جمله بکرزایی یا دخترزایی که در ماده هائی جفت‌گیری ننموده صورت می‌گیرد. تولید مثل به طریق بکرزایی بدون دخالت گامت نر انجام می‌شود و جنین در داخل تخم‌های تلقیح نشده رشد می‌کند. بکرزایی به دو صورت اختیاری، مثل زنبور عسل، یا اجباری، مثل بعضی از زنبورها و شپشک‌ها صورت می‌گیرد.[۱۶]
 
پدوژنز در واقع یک نوع بکرزایی پیشرس است. لاروهای ماده حاوی تخمدان‌های رشدیافته‌ای بوده و سلول‌های اووسیت آن‌ها بدون تلقیح رشد می‌نماید و تبدیل به لاروهای ماده می‌شوند که از بافت‌های لارو مادر تغذیه می‌نمایند و تولید تخم‌های دیگر می‌کنند. این تخم‌ها مجدداً لاروهای زاینده، ایجاد می‌نمایند. به این طریق در نسل‌های متوالی، به طرق بکرزایی پیشرس و بدون اینکه تبدیل به حشره کامل بشوند تولید مثل می‌کنند. گاهی همین حشرات تحت تأثیر درجه حرارت، رطوبت، غذا و عوامل دیگر تبدیل به شفیره و سپس حشرهٔ کامل می‌گردند و حشرهٔ ماده پس از جفتگیری تخمریزی می‌نماید.[۱۷]


:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

ترفند خلاص شدن از شر سوسک های خانگی

سمپاشی هتل

طلا نیوز

این ترفندهای ساده به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان از شر سوسک ها خلاص شوید!

سوسک ها

 

سوسک ها نفرت انگیز هستند و هیچ کس دوست ندارد یکی از آن موجودات زننده را در خانه خود پیدا کند. سوسک ها این موجودات آزار دهنده حامل باکتری های بالقوه خطرناک هستند و می توانند غذای شما را آلوده کنند. به علاوه، به نظر می رسد خلاص شدن از شر آنها بسیار دشوار است. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم مشکلات سوسک خود را حل کنید!

 

بسیاری از مردم با هجوم سوسک ها در خانه های خود دست و پنجه نرم می کنند. سوسک ها مکان های گرم و مرطوبی را دوست دارند که می توانند غذای زیادی پیدا کنند. به همین دلیل است که اغلب می‌توانید آن‌ها را در آشپزخانه پیدا کنید، اگرچه آن‌ها مکان‌های دیگری مانند کمد و حمام را نیز دوست دارند. اگر با هجوم سوسک روبرو هستید، نباید آن را ساده بگیرید؛ سوسک‌ها می‌توانند باکتری E.coli را منتقل کنند و باعث سالمونلا شوند، بنابراین هرچه زودتر باید آنها را حذف کنید. در اینجا کارهایی است که می توانید برای خلاص شدن از شر آنها انجام دهید:

 

نکات

 

خانه خود را تمیز نگه دارید:

 

این امر ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر می‌خواهید از شر سوسک‌ها خلاص شوید یا از ابتلا به آنها کلا اجتناب کنید، تمیز نگه داشتن خانه مهم است. آنها عاشق غذا و کثیفی هستند، به همین دلیل است که باید بلافاصله بعد از خوردن غذا، محیط را تمیز کنید و زباله ها را مرتباً بیرون ببرید.

 

از اسپری مو استفاده کنید:

 

یک بطری اسپری مو می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. اگر سوسک ها را با اسپری مو اسپری کنید، آنها دیگر نمی توانند پاها و بال های خود را حرکت دهند و به هم می چسبند، کم کم خفه می شوند و می میرند. همچنین می توانید از اسپری استفاده کنید و بعد از اینکه سوسک بی حرکت شد، آن را له کنید.

 

 

 

برگ بو:

 

سوسک ها از بوی برگ بو بیزارند. چند برگ بو را خرد کنید و سپس در اطراف خانه خود بپاشید. اگر می‌دانید سوسک‌ها کجا لانه دارند، برگ‌های بو را در اطراف آن بگذارید. آنها به احتمال زیاد بلند می شوند و خانه ای جدید بدون بوی برگ بو پیدا می کنند.

 

 

 

با آمونیاک تمیز کنید:

 

شاید این بو کمی ناخوشایند باشد، بنابراین بهتر است ابتدا ترفندهای دیگر را امتحان کنید. با این حال، اگر از بوی آن ناراحت نیستید، می‌توانید میزهای خود را با آمونیاک تمیز کنید. دو فنجان آمونیاک را با یک سطل آب مخلوط کنید و از آن به عنوان محلول تمیزکننده استفاده کنید. سوسک ها از آن متنفر خواهند شد.

 

تله بسازید:

 

بسیار ساده است، اما همچنین بسیار موثر نیز هست. مقداری نوار چسب با کیفیت خوب بخرید. تکه هایی از نوار را در اطراف خانه قرار دهید که قسمت چسبنده آن به سمت بالا باشد. آنها را نزدیک منافذی قرار دهید که سوسک ها برای ورود به خانه از آنها استفاده می کنند (ترک، چاه کابینت). از آنجایی که سوسک ها در شب بیرون می آیند، بهتر است این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

ساس

سمپاشی منزل برای ساس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ساس معمولی

آرایه‌شناسی

فرمانرو:جانوران

شاخه:بندپایان

رده:حشرات

راسته:نیم‌بالان[۱]

زیرراسته:ناجوربالان[۲]

تیره:بسترساسان

کیرکالدی، ۱۹۰۹

سرده‌ها و گونه‌ها

سرده ساس

 

ساس (یا به فارسیِ شرقی خَسَک[۳]) حشره‌ای از راستهٔ نیم‌بالان و خانوادهٔ بسترساسان (Cimicidae) است.

 

ساس از کَک بزرگ‌تر است و لای درز تشک و بالش و شکاف اجناس چوبی مخفی می‌شود و شب خارج شده و انسان را نیش می‌زند. ساسها بیشتر بهنگام شب فعالند اما اگر یک هفته از خانه دور باشید، همین که شروع به استراحت کنید یا روی مبل بنشینید به سراغ شما خواهند آمد. روشن گذاشتن چراغ‌ها در مورد این خون‌آشام‌های کوچک، مخصوصاً زمانی که گرسنه هستند، چندان تأثیری ندارد.[۴]

 

ساس از راه خون‌خوراکی از انسان و دیگر جانداران خون‌گرم تغذیه می‌کند.[۵]

 

دو نوع ساس که از نظر بهداشتی برای انسان اهمیت دارد، ساس معمولی (ساس تختخواب، Cimex lectularius) و ساس گرمسیری (Cimex hemipterus) هستند. این دو نوع ساس از روی پیش‌سینه یعنی بخش اول سینه از هم تشخیص داده می‌شوند.[۶] در حال حاضر شواهدی دال بر انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت بی یا سی یا انتقال ایدز از طریق گزش ساس در دست نیست. ویروس‌ها در داخل بدن ساس تکثیر نمی‌شوند و در مدل‌های حیوانی انتقال بیماری‌های ویروسی از طریق گزش ساس ممکن نبوده.[۷]

 

 

محتویات

۱چرخهٔ زندگی

۲روش تشخیص و عوارض ساس

۳اقدامات کنترلی و راه‌های مبارزه

۳.۱الکل

۳.۲آب داغ

۳.۳سرما و گرما

۳.۴کنترل فیزیکی محیط

۳.۵روش‌های شیمیایی

۳.۵.۱سموم مؤثر بر ساس‌ها

۴منابع

۵نگارخانه

چرخهٔ زندگی

 

لکه ناشی از مدفوع ساس در گوشه تخت

در محل سکونت انسان مانند منازل، هتل‌ها، خوابگاه‌ها، زندان‌ها، سرباز خانه‌ها، بیمارستان‌ها، سرای سالمندان و… یافت می‌شود. این انگل‌ها در شکاف دیوار، کف خانه‌ها، اثاثیه، لابلای کارتن‌ها، پشت کاغذ دیواری، کمدها و درهای چوبی و قفسهٔ کتابخانه‌ها مبلمان، تشک‌ها، و پشتی‌ها مخفی می‌شوند. در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته یا نشسته در حال تماشای تلویزیون تغذیه می‌کنند. اگر انسان در دسترس آن‌ها نباشد از سایر حیوانات خونخواری می‌کنند. ساس روی بدن انسان زندگی نمی‌کند بلکه در محلی نزدیک به محل نشستن و خوابیدن انسان زندگی می‌کند. ساس را می‌توان به کمک لکه‌های ناشی از مدفوع آن‌ها تشخیص داد ساس در نزدیکی محل مخفی شدنش مدفوع می‌کند.[۸]

 

ماده بالغ روزی ۲–۳ تخم می‌گذارد؛ که در طول زندگی جمعاً ۲۰۰–۵۰۰ تخم می‌رسد. تخم‌های یک میلی‌متری سفید مروارید شکل‌اند. در مکان‌های یاد شده قرار داده می‌شوند. زمان بازشدن تخم‌ها که معمولاً ۱۰–۹ روز بعد از جنیندار شدن است به درجه حرارت بستگی دارد. ۵ مرحله نمفی وجود دارد؛ که هر مرحله قبل از پوست اندازی به یک وعده خون نیاز دارد تا تبدیل به مرحله بعدی گردد.

 

مراحل تخم تا بلوغ کامل و تخم‌گذاری مجدد بسته به حرارت محیط بین ۱۹–۷ هفته متغیر است. در حرارت ۲۷ درجه تخم‌ها در کمتر از یک هفته شکفته می‌شوند. در طول سال چند نسل ساس به وجود می‌آید. در دسترس بودن منبع خون در زمان تولید مثل تأثیر می‌گذارد. ساس‌های بالغ در تابستان یک بار در هفته تغذیه می‌کنند. در ماه‌های سرد تر تغذیه آن‌ها کمتر صورت می‌گیرد. در زمستان چیزی نمی‌خورند و در بهار برای تغذیه ظاهر می‌شوند. خانه‌های مستأجری بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند.

 

روش تشخیص و عوارض ساس

با بازدید شکاف‌ها و درزها در خانه و دیدن ساس زنده، جلد، نمف، تخم یا پوسته آن‌ها می‌توان به وجود ساس پی برد. لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه‌روی ملحفه، دیوار و کاغذدیواری نشانه‌ای احتمالی برای وجود ساس است. این لکه‌ها مدفوع ساس و عمدتاً خون اضافی است که ساس از آن تغذیه کرده‌است. همچنین رد خون روی ملحفه‌ها و در مسیر مخفی‌گاه‌های ساس‌ها نشانه دیگری از وجود ساس است. علاوه بر این می‌توان یک ملحفه سفید پهن کرده و نصفه‌های شب چراغ اتاق را روشن نمود با این روش در صورت وجود حشره راحت‌تر می‌توان آن را دید.[۹]

 

ساس‌ها فقط در هنگام خونخواری به طرف انسان می‌روند و بر خلاف کک‌ها و شپش‌ها مدت زیادی روی انسان باقی نمی‌مانند یعنی بعد از خونخواری محل را ترک می‌کنند. عکس‌العمل گزش ساس‌ها در افراد متفاوت است، بعضی افراد حساسیت نداشته و در برخی افراد گزش ساس دردناک، آزاردهنده و التهاب‌آور است و قادر به خوابیدن نیستند. در مواردی هم بوی ساس می‌تواند تهوع‌آور باشد. زخم‌های محل گزش، سفت‌دانه‌هایی هستند که از یکدیگر فاصله کمی داشته و دوتا دوتا یا سه‌تا سه‌تا با هم ظاهر می‌شوند. شکل خوشه‌ای گزش‌ها در تمایز گذاشتن بین زخم‌ها با گزش سایر حشرات مهم است.[۹]

 

ضایعه ناشی از گزش ساس در معاینه تا حدودی قابل تشخیص است ضایعات معمولاً متعدد و اغلب اوقات به صورت خطی می‌باشند. چند دلیل برای خطی بودن ضایعات وجود دارد: اولاً ساس ممکن است در گزش اول قادر به مکیدن میزان کافی خون نباشد بنابراین میزان کمی جابجا شده و شخص را در محلی نزدیک به محل گزش اولیه می‌گزد. دومین دلیل: اندامی که با سطح تشک یا تخت تماس دارد ممکن است توسط چندین ساس در یک زمان گزیده شود (بنابراین چندین محل گزش به صورت خطی در محل تماس عضو با تشک ایجاد می‌گردد) به خاطر داشته باشید که تنهایک نفر از هر چهار نفر (۲۵٪ افراد) به گزش ساس حساس هستند تنها نصف افراد بالای ۶۰ سال به گزش ساس حساس هستند.[۱۰] خارش ناشی از گزش ساس‌ها به درمان‌های علامتی پاسخ می‌دهد. (کالامین جهت خارش یا استروئید ضعیف جهت کنترل التهاب) در صورت عفونت محل گزش یا واکنش حساسیتی شدید به گزش حشره باید به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کرد.

 

اقدامات کنترلی و راه‌های مبارزه

الکل

این حشره‌ی مقاوم به انواع سموم اما در مقابل الکل به شدت ضعیف است. با اسپری کردن الکل به یک یا چند ساس بالغ آنها به سرعت کشته می‌شوند.

 

آب داغ

برای از بین بردن ساس‌های مخفی شده در یک پتو، ملحفه و مشابه به آن کافیست آن را در ظرفی از آب داغ غرق و شناور کنید. با این کار ساس و تخم‌های آن کشته خواهند شد.

 

سرما و گرما

تماس طولانی با دمای (-۱۹) (منفی نوزده درجه سانتیگراد) به مدت چهار روز ساس بالغ را نابود می‌کند.[۱۱] وسایلی را که امکان سم‌پاشی آن‌ها وجود ندارد؛ می‌توان در کیسه‌های پلاستیکی آب‌بندی (درزبندی) شده گذاشته و در فریزر (دمای-۱۸ درجه سانتی‌گراد) به مدت ۲۴ ساعت قرار داد تا ساس‌های آن از بین برود.[۹]

 

ساس بالغ بر اثر تماس با حرارت کشته می‌شود. حرارت همچنین تخم ساس را از بین می‌برد. (به‌طور مثال حرارت آفتاب یا حرارت از یک بخار ساز)

 

جدول زیر میزان حرارت و زمان لازم برای نابودی ساس را نشان می‌دهد:[۱۲]

 

دمازمان لازم برای نابودی ساس

۴۵ درجه سانتی گرادهفت ساعت

۴۸ درجه سانتی گراد۹۰ دقیقه (یک ساعت و نیم)

۵۰ درجه سانتی گرادیک دقیقه

کنترل فیزیکی محیط

از آنجایی که ساس از سطوح چوبی به راحتی بالا می‌رود، پس بایستی پایه‌های تخت را در داخل صفحات فلزی قرار داد و تخت‌ها را از دیوار فاصله داد.

 

همچنین به نظر می‌رسد ساس در بالارفتن از سطوح صاف و لغزانی مانند نوار چسب شیشه‌ای نیز دچار مشکل باشد.

 

برای دفع این حشره یکی از راه‌هایی که می‌توان آزمود تأثیر «سیر» در دور نمودن این حشره از محیط زندگی است گزارشی از تنفر و آزاردهنده بودن «بوی سیر» بر این حشره وجود دارد. می‌توان در تخت خواب و مکان‌های مشکوک با قراردادن «سیر» تأثیرآن را مورد بررسی قرارداد.

 

استفاده از جارو برقی می‌تواند مفید باشد (هم ساس بالغ و هم تخم ساس را از محیط خارج می‌کند) به شرط این‌که از کیسهٔ یک‌بار مصرف استفاده شود و کیسه پس از اتمام جارو کشی داخل یک نایلون زباله قرار داده شده و دور انداخته شود. یا اینکه بلافاصله در پایان کار سوزانده شود.[۹] در صورت استفاده از کیسه دائمی می‌توان کیسه را پس از تخلیه داخل کیسه زباله جوشاند. بعضی از لباس‌ها را می‌توان با جوشاندن سالمسازی کرد. ملحفه‌ها و روبالشی‌های آلوده را می‌توان داخل یک کیسه نایلون سیاه قرار داده و جلوی آفتاب گذاشت (دمای بالا ساس را می‌کشد). پرده‌ها را با آب داغ مورد شستشو قرار دهید. در صورتی که حجم آلودگی پایین باشد با رعایت مسائل ایمنی می‌توان با مشعل‌های گازی شکاف‌ها و درزها را حرارت داد (این روش ایمن نمی‌باشد و باید مواظب اشتعال و سایل سوزنده و سیم‌کشی برق داخل و خارج دیوارها بود) استفاده از دستگاه بخار ساز مؤثر است چرا که حرارت بالا ساس را می‌کشد (در صورتی که دستگاه بخار ساز در دسترس باشد). تخت‌ها را از دیوار فاصله دهید. تمام درزها و شکاف‌های موجود در اتاق را مسدود کنید. پرده‌ها را می‌توان با آب داغ شست.

 

روش‌های شیمیایی

اساس مبارزه شیمیایی با این حشرات انجام سم‌پاشی ابقایی در داخل اماکن بوده و بایستی عمل سم‌پاشی را صبح زود یا شب (غروب) انجام داد.[۹] همچنین لازم به ذکر است ساس حشره‌ی بسیار مقاومی است و بسیاری از سم‌ها در برابر ساس ناکارآمد هستند.

 

سموم مؤثر بر ساس‌ها

سم HCH و سم BHC سم دی اکساکارب و سم بندیو کارب، سم ددت، سم دیازینون سم فن کلروفوس، یودفن فوس لیندین، مالاتیون و پرویوکسور مؤثر هستند. اضافه کردن پیرترین یا پیرتروئیدهای ترکیبی مثل بیورزمترین مفید است چون باعث خارج شدن ساس از پناهگاه‌هایشان می‌شود و تماس آن‌ها را با سطوح سمپاشی شده افزایش می‌یابد. سمپاشی به صورت دستی یا کمپرسی روی دیوارها و کف اتاق‌ها صورت می‌گیرد. رختخواب کودکان و گهواره اطفال نباید سمپاشی شود. در این مورد لباس‌ها و… را بجوشانید. سم پاشی باید یک بار دیگر تکرار شود تا ساس‌های به وجود آمده از تخم‌های باقی‌مانده از سمپاشی اول را از بین ببرد. از جمله سم‌های قابل استفاده در ایران، اسپری درمین می‌باشد که در داروخانه‌ها در بسته‌بندی‌های ۶۰ میلی‌گرم و ۲۵۰ میلی‌گرم فروخته می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

طعمه ای برای خلاصی از شر همه سوسک ها

سمپاشی منزل برای سوسک

نمناک

وجود سوسک در منازل برای بانوان بسیار آزار دهنده است، به همین دلیل قصد داریم بهترین روش ها برای نابودی و از بین بردن سوسک ها را معرفی کنیم.

چه چیزی فورا سوسک ها را می کشد؟ بهترین راه های طبیعی و بدون ضرر برای نابودی سوسک ها

بسیاری از مواد ضدعفونی کننده برای سوسک ها یا روش های پیشگیری که در بازار موجود می باشند حاوی مواد شیمیایی خطرناک هستند و بسیاری از شماها قطعا از آنها برای خلاص شدن از سوسک ها استفاده می کنید. روش های خانگی متعددی برای ازبین بردن سوسک ها بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر وجود دارد که در این بخش از نکات خانه داری نمناک به شما می گوییم که "چگونه می توان سوسک ها را فورا از بین برد؟" به طوری که شما می توانید بهترین روش را انتخاب کرده و به طور موثر آنها را دنبال کنید.

 

بهترین روش های خانگی و گیاهی برای از بین بردن و دفع سوسکها

1.) شکر و جوش شیرین:

این یک روش ساده و طبیعی برای کشتن سوسک ها است. در شکر و جوش شیرین، شکر برای جذب سوسک ها و جوش شیرین برای کشتن آنها استفاده می شود. جوش شیرین سیستم گوارش سوسک ها را از بین می برد و آنها را به مرگ می کشاند. شما می توانید مخلوط پودر شکر و جوش شیرین را با مقدار مساوی ترکیب کنید، این مخلوط را در نزدیکی مناطق آلوده به سوسک در خانه خود پخش کنید. سوسک هایی که این مخلوط را بخورند،جوش شیرین با اسید معده آنها واکنش نشان می دهد و باعث می شود تا گاز به وجود بیاید.

 

2.) مایع کنسانتره برای کشتن سوسک ها:

این نیز یک روش بزرگ برای سریع کشتن سوسک ها است. استفاده از کنسانتره مایع، که به عنوان یک عامل بازدارنده یا سم برای سوسک ها عمل می کند و کمک می کند تا سوسک ها تا 2-3 هفته در صورت استفاده دور نگه داشته شوند. قبل از استفاده از این ماده، آن را با آب رقیق کنید و آن را روی دیوار و جاهای بالقوه و در ورودی بریزید. از این مخلوط استفاده کنید تا کف و دیگر مناطق را تمیز کنید.

 

cockroaches

 

3.) محلول آمونیاک برای کشتن سوسک ها :

آمونیاک همچنین دارای بوی قوی است که سوسک ها را دفع و تحریک می کند؛ برای استفاده از این روش، دو فنجان پودر آمونیاک را در یک ظرف پر از آب اضافه کنید و آن را در توالت حمام و سینک آشپزخانه بریزید بوی آمونیاک از سوسکها جلوگیری می کند تا دوباره برنگردند. این روند را یک بار در دو هفته انجام دهید تا جانوران را از خانه بیرون ببرید؛ این یک روش بسیار عالی برای خلاص شدن سریع و طبیعی از شر سوسک ها است.

 

4.) آرد سفید و طعمه اسید بوریک برای کشتن سوسک ها:

این یک طعمه خانگی است که سوسک ها را می کشند پس این روش را امتحان کنید، یک نسبت آرد سفید و اسید بوریک را باهم مخلوط کنی و حالا خمیر را بیرون بگذارید. توپ های کوچکی درست کنید و در مناطق مختلف منزل، جاهایی که سوسک ها زیاد هستند قرار دهید تا از شر سوسک ها سریع خلاص شوید.

 

شکر و آرد در محلول سوسک ها را جذب می کنند و اسید بوریک موجود در مخلوط آنها را می کشد ؛ از این راه حل برای حداقل 1-2 هفته استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام سوسک ها نابود شده اند.

 

** این مخلوط را از حیوانات خانگی و بچه ها دور نگه دارید زیرا می تواند حیوان خانگی و انسان را مسموم کند.**

 

5.) طعمه نشاسته ذرت و شکر برای کشتن سوسک ها :

طعمه سوسک به کشتن سوسک ها کمک می کند. طعمه نیز باید در یک منطقه ای نگهداری شود که از کودکان دور باشد، یا به عنوان یک ژل استفاده می شود که حاوی یک سم ضعیف است که به راحتی با مواد غذایی برای سوسک ها جذاب می شود. آفات، سم را می خورند و آن را به لانه خود حمل می کنند، جایی که سوسک ها را نابود می کند.

 

به طور استراتژیکی طعمه را در جاهایی قرار دهید که سوسک ها با آن مواجه می شوند، مثلا در گوشه های تاریک، در کابینت ها و مناطق زیر کابینت. اطمینان حاصل کنید که طعمه در دسترس کودکان و حیوانات خانگی نباشد.

 

شما می توانید این طعمه را با مخلوط کردن 2 نسبت ذرت استریل با 1 نسبت از پودر قند مخلوط کنید.

 

این طعمه برای انسان غیر سمی است، اما جوش شیرین و نشاسته ذرت است که سیستم گوارشی سوسک ها را خراب می کند.

 

این یک روش آهسته است، اما برای کشتن با یک روش غیر سمی بسیار مهم است.

 

کشتن سوسک ها

6.) استفاده از کاکائو، آرد و پودر اسید بوریک برای کشتن سوسک:

این دستور شامل یک نسبت از اسید بوریک، دو نسبت آرد و یک نسبت از پودر کاکائو است.

 

با این حال، این مخلوط برای بچه ها و حیوانات خانگی خطرناک است، اما مانند بسیاری از مواد سوسک کش دیگر سمی نیست.

 

سوسک ها توسط آنها دفع نمی شوند، این مواد را می خورند و برای تغذیه به داخل لانه هایشان می برند.

 

همه جای خانه را تمیز کنید، تمام مناطق ریز و تاریک، توالت ها، کابینت ها، کنج ها، فضاهای خالی خانه و غیره.

 

اسید بوریک مانند هر اسید دیگری می تواند ریه ها را تحریک کند، بنابراین باید از تنفسش احتیاط کرد.

 

هنگام استفاده از اسید بوریک همیشه از دستکش استفاده کنید.

 

7.) استفاده از اسپری حشره کش:

یک حشره کش مخصوص سوسک بگیرید و به طور دائم مناطقی که سوسک ها در آنجاها هستند یا پنهان می شوند را اسپری کنید. این مناطق شامل امتداد دیوارها، مجسمه ها، و گوشه ها است. به دلیل ماهیت سمی حشره کش ها، از ایمنی اسپری کردن در مقابل حیوانات خانگی و بچه هایتان مطمعن باشید. اسپری را در برابر جهت باد نزنید، زیرا حشره کش ممکن است با چشم ها تماس پیدا کند و موجب تحریکش شود.

 

حتما همه دستورالعمل های ایمنی و طرز استفاده برچسب محصول را بخوانید.

 

8.) فلفل، سیر و پیاز برای کشتن سوسک ها:

یک محلول ساخته شده از یک قاشق غذاخوری یک حبه سیر، پودر فلفل کایین و خمیر پیاز و یک لیتر آب. حالا یک قاشق غذاخوری از صابون مایع را به این محلول اضافه کنید و این مخلوط را در جاهایی که سوسک ها را می بینید، بزنید.

عطر این محلول باعث می شود که سوسک ها از خانه خارج شوند.

 

از بین بردن سوسک

9.) محلول صابون برای سوسک ها:

شما می توانید از صابون حمام روزانه خود را برای خلاص شدن از شر سوسک ها استفاده کنید. محلول آب و صابون را با مقدار خوبی از صابون تهیه کنید و این محلول را به صورت اسپری بر روی سوسک اسپری کنید. بسیاری از آنها بلافاصله می میرند ،زیرا منافذ تنفسیشان با آب صابون محصور می شود. شما همچنین می توانید محلول را به ناحیه آلوده اسپری کنید تا آنها را بیرون ببرید.

 

این یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن سوسک ها است.

 

10.) استفاده از لیسترین برای کشتن سوسک ها :

بهترین راه برای خلاص شدن از شر سوسک هاست.

 

برای استفاده از این روش مقدار مساوی از لیسترین و آب و 2-3 قطره مایع ظرفشویی را مخلوط کنید. این محلول را در یک بطری اسپری بریزید و آن را در مناطقی که سوسک ها به طور منظم دیده می شوند، اسپری کنید. آنها مطمئنا از خانه شما فرار خواهند کرد.

 

11.) پینستول و سفید کننده برای از بین بردن سوسک ها:

پینستول و محلول سفید کننده دارای بوی بسیار قوی است که به شما کمک می کند تا از هر گونه عفونت به طور دائم خلاص شوید. این روش را امتحان کنید، 2 فنجان پینستول، سفید کننده و یک فنجان آب گرم را باهم مخلوط کنید.

 

این محلول را در مناطق آلوده به سوسک در خانه بریزید. پنجره های اتاق خود را باز کنید زیرا بوی بسیار قوی دارد. حالا بعد از 30 دقیقه منطقه را پاکسازی کنید. این یکی از راه های موثر برای خلاص شدن از شر سوسک ها است.

 

خلاص شدن از شر سوسک

12.) طعمه سوسک را خودتان درست کنید :

طعمه سوسک شامل یک ژل شیمیایی است که به آرامی به جذب سوسک ها کمک می کند. سوسک ها به راحتی به سمت طعمه کشیده می شوند و تمام اعضای خانواده خود را به سمت طعمه می برند. تمام سوسک ها در دو هفته کشته خواهند شد. محل طعمه را در نزدیکی منطقه ای بگذارید که سوسک را معمولا می بینید، مانند زیر سینک، روی زمین، حمام ها، کابینت ها و غیره. سوسک ها طعمه را می خورند و آنها را به خودشان به پیش دیگران منتقل می کنند. این کار کمک خواهد کرد که سوسک ها سریع و طبیعی در خانه دور شوند.

 

13.) تله فرمالدئید برای سوسک ها :

این ترفندی آسان برای کشتن سوسک ها است. برای تنظیم این تله، یک بطری با دهانه وسیع بیاورید و کمی از روغن ژله ای را در روی قسمت داخلی لبه ی ظرف قرار دهید. کمی میوه پوست کنده شده مانند موز، سیب یا انبه در بطری قرار دهید.

 

ظرف را تمام شب را بدون بستن درش در حمام و آشپزخانه خود قرار دهید تا سوسک ها آن را ببینند، عطر این میوه ها سوسک ها را جذب خود می کند.

 

به علت وجود نفت خام در لبه های شیشه ای سوسک ها به دام می افتند. صبح روز بعد، سوسک ها را با جاروبرقی بکشید و سپس داخل سطل زباله بیندازید.

 

14.) از اسپری حشره کش استفاده کنید:

بسیاری از اسپری های شیمیایی در بازار وجود دارند که شامل سیفلوتین است که در از بین بردن کامل سوسک ها بسیار موثر هستند. اسپری حشره کش در گوشه ها مانند ترک ها، دریچه ها، دیوارها، منطقه سوراخ، زباله ها و غیره بزنید. سوسک ها به طور کلی در مناطق مرطوب و گرم رشد می کنند. ضروری است که تمام نکات ایمنی را در حین زدن اسپری رعایت کنید. حیوانات خانگی و بچه ها را از حشره کش دور نگه دارید ؛ این یکی از روش های عالی برای خلاص شدن از شر سوسک ها است.

 

کشتن سوسک ها

15.) تله ی خیار برای کشتن سوسک ها ؛

یک ظرف آلمینیومی بیاورید و قطعات کوچکی از خایار را داخل آن قرار دهید. بگذارید یک شب بماند. آب خیار، سپس با ظرف آلومینیومی واکنش نشان می دهد و بویی را ایجاد می کند که سوسک ها را از خانه خارج می کند. این یکی از بهترین روش ها برای کشتن سوسک ها در خانه است.

 

16.) تله های دیگر سوسک:

این روش کارآمد دیگری برای خلاص شدن از شر سوسک ها است. تله سوسک موجود در بازار از مواد چسبنده به عنوان چاشنی استفاده می کند و هنگامی که سوسکها به طعم طعمه می رسند، توسط چسب به دام می افتند. به درستی یک دام را در مناطقی که سوسک دارد بگذارید و تله را چندین بار به مدت حداقل یک هفته قرار دهید تا سریعا از شر سوسک ها خلاص شوید. این روند را بعد از دو هفته انجام دهید تا هر گونه آلودگی دوباره بررسی شود.



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:
سمپاشی علیه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد
 
 
 
رکنا: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پشه خطرناک آئدس در بندرعباس مشاهده و سمپاشی محله به محله علیه آن آغاز شده است.
 
 
سمپاشی علیه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد
علی بابا
به گزارش رکنا در هرمزگان؛ دکتر فاطمه نوروزیان دراین زمینه به رسانه ها اعلام کرد: در ۲ روز گذشته متاسفانه این پشه در محلات شهر بندرعباس مشاهده و توسط همکاران حشره شناس صید شده است .
 
 
وی با تاکید بر خطرناک بودن این پشه تصریح کرد: پشه صید شده خطر ویروسی نداشت و تاکنون نیز بیمار مشکوک نداشتیم اما نیاز است شهروندان رعایت موارد پیشگیرانه را به سرعت در دستور کار قرار دهند.
 
رییس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: از جمله اقداماتی که باید انجام شود این است که پشه‌های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکان مشاهده آن باید ضدعفونی شود.
 
نوروزیان گفت: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند و گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است.
 
وی ادامه داد: موارد یاد شده محل تخم ریزی و رشد پشه است و به همین دلیل باید در منازل نیز سم پاشی شود و وزارت نیز بهداشت تعلل در خصوص سم پاشی را جایز ندانست و اعلام کرده باید به سرعت سم پاشی صورت گیرد.
 
آئدس را بیشتر بشناسیم
 
این پشه ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون تب دنگی(دانگ) است که واکسن و درمان قطعی تاکنون برای آن کشف نشده است.
 
آئدس که به ببر آسیایی نیز مشهور است ، بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع بالای آن در برخی از کشورها گزارش شده که با توجه به انتقال آن از طریق جابجایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است.
 
ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است .
 
راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها ، تخم ریزی کند.
 
تب دنگی که از آن به عنوان 'تب استخوان شکن' نیز یاد می شود، یکی از بیماریی هایی است که از طریق آئدس منتقل می شود.
 
درد شدید حاصل از این بیماری به گونه ای است که فرد تصور می کند، استخوان هایش در حال شکستن هستند و از همین رو نیز به تب استخوان شکن معروف شده است.
 
هرمزگان از جمله استان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این استان هستیم که این مساله هرمزگان را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.
 
ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.
 
ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.
 
به پشه بند دلخوش نباشید
 
آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و به همین دلیل استفاده شبانه از پشه بند کمکی در پیشگیری از گزش آن نمی‌کند.
 
در صورت استقرار و بقای آئدس در هرمزگان، مهار آن نیازمند صرف هزینه بالاست و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه و بیماریابی فعال از مهمترین برنامه های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای مقابله با آن است.
 
به گفته کارشناسان بهداشتی ، با توجه به اینکه یکی از محل های زندگی این پشه در میان لاستیک و لنج های فرسوده است ،شهرداری ها و دهیاری ها باید با همکاری شبکه های بهداشت و درمان تمهیدات لازم جهت جمع‌آوری قایق ها و لاستیک های فرسوده را فراهم کنند.
 
جابه جایی و از بین بردن لاشه لنج‌های فرسوده به علت اینکه مکانی مناسب برای رشد پشه و تخم‌گذاری است، جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و لاستیک‌های فرسوده در محوطه های بندری و گمرکی، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، نیزارها و آب‌های راکد در حاشیه خورها و سواحل از اقدام‌های ضروری جهت پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه است.


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

سوسک

سمپاشی سوسک

دانشنامه رشد

حشره شناسی علمی است که خصوصیات حشرات را مورد بحث قرار می‌دهد. بسیاری از حشره شناسان صرفا به مطالعات علمی اشتغال دارند و عده‌ای دیگر به زمینه‌های علمی می‌پردازند.

 

 

مقدمه

حشرات جانورانی هستند که دارای سر ، سینه و شکم بوده و دارای یک جفت شاخک هستند. حشرات دارای قطعات دهانی برای مکیدن ، جویدن و لیسیدن هستند. سینه دارای سه زوج پاهای بندبند و دو زوج بال است که تغییر یافته و یا تحلیل رفته یا وجود ندارد. دارای قلب پشتی باریک می‌باشند. تنفس به کمک نایهای منشعب که پوشش درونی آنها از کوتیکول است صورت می‌گیرد. نایها اکسیژن هوا را از منافذ تنفسی مستقیما به بافتها می‌رسانند.

 

وازنش به توسط دو یا تعداد زیادی لوله‌های مالپیگی کوچک صورت می‌گیرد. دستگاه عصبی عبارتست از عقده‌هایی که به طناب عصبی شکمی دولا اتصال دارد. اندامهای حسی عبارتند از چشمهای ساده و مرکب. بعضی حشرات دارای وسایلی برای تولید و درک صدا هستند استاتوسیت در آنها وجود ندارد. جنسهای نر و ماده از هم جداست. لقاح داخلی است. تقسیم تخم آنها سطحی است. سیر تکامل توام با چندین بار پوست‌اندازی است.

رده بندی

 

زیر رده بی‌بالان یا بی‌دگردیسان

که بدون بال هستند دارای دگردیسی کم و یا فاقد دگردیسی هستند. شکم دارای زواید شکمی به اضافه دنباله است و دارای چندین راسته‌اند.

زیر رده بال‌داران یا حشرات بال‌دار

این حشرات دارای بال هستند بعضی دارای بال بعضی بدون بال یا بال تغییر یافته هستند. غیر از دنباله‌های شکمی و زواید تناسلی زایده‌های دیگری در آنها موجود نیست.

راسته راست بالان

راست بالان در مراحل جوانی به صورت لاروهایی با چشمهای مرکب هستند بالها تکامل می‌یابد و دگردیسی آهسته و تدریجی دارند و دارای اندازه‌های متوسط و بزرگند. قطعات دهانی خرد کننده دارند. بالهای جلوی آنها نازک و پوست مانند است و دارای رگبال می‌باشند. بالهای عقبی آنها غشایی حاشیه‌دار و دارای رگبالهای بسیار زیاد است این بالها به صورت بادبزنی زیر بال جلوی تا می‌خورد بعضی نیز بدون بالند، شکم معمولا دارای دنباله و اندام تخم ریز است. اکثرا آنها گیاهخوارند و دارای 230000 گونه می‌باشند و از کربونیفر تاکنون وجود دارند.

خزوکها یا سوسکهای حمام

بدن این جانوران پهن است قسمتی از سر در زیر سینه آنها قرار گرفته است شاخکهای این جانوران طویل و تیره رنگ است و اغلب آنها بدبو هستند.

 

 

محل زندگی

روزها در سوراخها مخفی می‌شوند و در شب و تاریکی سریع می‌دوند.

نوع تغذیه

همه چیز خوارند، و از غذاهای فاسد شده، البسه ، چرم و کتاب و بسیاری از مواد دیگری تغذیه می‌کنند مانند سوسک آمریکایی یا پریپلانتا آمریکانا ، سوسک شرقی یا بلاتااوریبانتالی

سوسک آمریکایی یا پریپلانتا آمریکانا

بدنی پهن با رنگی تیره دارد و حیوان نر بالدار و کوچکتر از حیوان ماده است و حیوان ماده فاقد بال است.

 

 

سوسک آلمانی یا بلاتاژرمانیکا

در این گونه نیز حیوان بدون بال و بزرگتر از حیوان نر است و حیوان بالدار است نرها دارای صدای مخصوص می‌باشند. ماده تخمهای خود را در کپسول کیتینی می‌ریزد و آن را مدتی در انتهای شکم خود حمل می‌کند. در هر کپسول تعداد زیادی تخم وجود دارد. حیوان ماده می‌تواند سه تا چهار کپسول تولید نماید. نوزادهای تازه بیرون آمده سفید یا زرد رنگند پسی از چندن پوست اندازی رنگ پوره‌ها تغییر می‌کند تا پس از آخرین پوست اندازی حیوان بالغ شود در جاهای مرطوب و تاریک زندگی می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
آیا سوسک ها به تهران حمله می کنند؟
راضیه زمانی دهکردی
 
 
تهران- ایرنا - افزایش آلودگی هوا در تهران و مشکلات ناشی از آن موجب شده است تا این روزها برخی از کارشناسان از پدیده ای به نام افزایش غیرقابل مهار سوسک های قرمز در پایتخت سخن بگویند؛ مساله ای که اگر درست باشد، می توان آن را حمله به تهران توصیف کرد.
 
به گزارش ایرنا، طرح این موضوع از سوی یکی از استادان دانشگاه، با اظهارنظر متفاوت یکی دیگر از کارشناسان حشره شناسی روبرو شده و بازتاب رسانه ای گسترده ای نیز داشته است اما به نظر می رسد هنوز ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است و عجیب تر آنکه، هیچ دستگاهی نیز مسئولیت بررسی و رسیدگی به این موضوع را وظیفه خود نمی داند.
 
همه اینها در حالی است که آلودگی هوای تهران هر روز بیشتر به یک کلاف سر در گم شبیه می شود و اجرای راهکارهای مختلف برای برون رفت از این وضعیت، با کوچکترین تغییرات آب و هوایی به مشکلات جدی بر می خورد.
 
همزمان با این رخدادها، پدیده گرم شدن روزافزون کره زمین مزید بر علت شده و شرایط را هر بار بیشتر برای زندگی برخی موجودات از جمله حشرات موذی نظیر سوسک ها فراهم تر می سازد.
 
در حالی که تلقی عموم مردم این است که فصل تابستان به دلیل افزایش گرمای هوا شرایط مساعد زیست محیطی را برای تکثیر و ازدیاد سوسک های خانگی فراهم می سازد اما شواهد نشان می دهد با افزایش پدیده آلودگی هوا حتی در فصل های سرد پاییز و زمستان که با افزایش میزان استفاده مردم از سیستم های گرم کننده ارتباط مستقیم دارد، خانه ها به زیستگاه مناسبی برای زندگی سوسکها تبدیل می شود.
 
دکتر «حبیب الله فصیحی» جغرافیدان، کارشناس مسایل زیست شهری و عضو هیات علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی در این زمینه اعتقاد دارد که آلودگی‌ هوا با ایجاد تغییرات بیولوژیکی در ترکیب هوا، موجب تهدید سلامت انسان و حیوانات می شود و شرایط را برای جایگزینی گونه های غیرمفید با گونه های مفید جانوری فراهم می سازد.
 
وی اخیرا به رسانه ها گفته است: آلودگی هوا در سال‌های اخیر باعث افزایش جمعیت برخی گونه‌های مضر و مهاجرت برخی پرندگان شده است، مثلاً دیگر در آسمان تهران، پرنده سار مشاهده نمی‌شود.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرده است: با رفتن پرنده سار به دلیل آلودگی هوا در تهران، سوسک قرمز امروزه شهر را فرا گرفته است در حالی که در گذشته این حشره به این گستردگی وجود نداشت.
 
سار از حشراتی مانند سوسک تغذیه می کند.
 
به اعتقاد این استاد دانشگاه، حیوانات نیز به شدت به گیاهان وابسته‌اند و تغییر گیاهان در نتیجه آلودگی هوا، زندگی آن‌ها را نیز به خطر انداخته است. به همین دلیل، این حیوانات مدتی است کوچ کرده یا تلف شده اند چون حجم آلودگی‌ها خارج از توان تحمل این موجودات است.
 
«علیرضا نادری» کارشناس حشرات و پروانه‌شناس شاغل در سازمان حفاظت محیط زیست نیز این موضوع که آلاینده‌ها بر سلامت برخی گونه‌های جانوری اثر گذاشته است را تایید می کند و آن را پدیده ای غیرقابل انکار می داند اما می گوید: افزایش شمار حشراتی از جمله سوسک قرمز ارتباطی با آلودگی هوا ندارد.
 
وی می افزاید: گونه سوسری یا سوسک قرمز آفت شهری نیست بلکه یک گونه آمریکایی و ژاپنی سلولزخوار است و با توجه به اینکه سلولزها در فضولات انسانی وجود دارد، این سوسک‌ها در فاضلاب‌ها و پسماندها زندگی می کنند.
 
این کارشناس در عین حال اذعان کرده است که آلودگی و آلاینده‌ها حشرات آفت را زیاد می‌کند اما در باره ارتباط تاثیر آلودگی هوا بر افزایش سوسک های قرمز به یک گزارش مستند نیاز است و چنین گزارشی اکنون وجود ندارد.
 
اما در غیاب چنین گزارش مستندی در تهران، تحقیقات جهانی نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند عاملی برای ایجاد آسم حاصل از آلرژی به سوسک باشد.
 
نتایج تحقیقاتی که به تازگی توسط محققان دانشگاه کلمبیا در امریکا انجام شده، تایید کرده است که قرار گرفتن در معرض اجزای خاصی از آلودگی هوا می تواند خطر ابتلا به آلرژی سوسک را در سن ۷ سالگی افزایش دهد و در این میان کودکانی که دارای یک جهش مشترک در ژنی به نام GSTM هستند، بیشتر در معرض خطرند.
 
محققان در جریان این پژوهش، میزان قرارگرفتن در معرض آلرژن سوسک را با جمع آوری نمونه هایی از گرد و غبار آشپزخانه و تخت اندازه گیری کردند و علاوه بر آن، از هوا نیز برای ارزیابی میزان مواجهه مادر با هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای یا PAH(محصولات حاصل از احتراق که اجزای مضری از آلودگی هوا هستند) نمونه برداشتند.
 
آنها همچنین، حضور جهش GSTM۱ را از طریق نمونه گیری از خون بررسی کردند و از طریق آزمایش خون توانستند حضور آنتی بادی IGE که نشانگر پاسخ به این آلرژی است را در کودکان ۵ و ۷ ساله اندازه گیری کنند.
 
نتایج حاصله نشان داد میزان بالاتری از آلرژی به سوسک در میان کودکانی که مادران آنها هنگام بارداری در معرض غلظت‌های بیشتری از PAH‌ بودند، مشاهده می شود و به همین دلیل، محققان بر به حداقل رساندن مواجهه با PAH‌ در دوران بارداری برای جلوگیری از آلرژی به سوسک و آسم حاصل از آن در کودکان شهری تاکید دارند.
 
سوسک قرمز کیست؟
 
سوسک قرمز یک گونه تهاجمی است که تعداد 300 تا 400 تخم لارو را در یک دوره 5 تا 8 ماهه تولید می کند. حجم لارو سوسک قرمز ، نبود رقیب در طبیعت به دلیل آلودگی هوا و از بین رفتن منابع طبیعی می تواند جمعیت آنان را در دوره های کوتاه مدت به شدت افزایش دهدآنگونه که بر اساس پژوهش های منطقه ای استنباط می شود از سال 1388 یعنی حدود 10 سال پیش و با شدت گرفتن آلودگی هوا، جمعیت این حشره موذی در تهران بیش از 8 برابر شده است.
 
سوسک‌های قرمز یا سوسک‌های حمام و فاضلاب، در اصطلاح حشره‌شناسی با نام سوسری معروف هستند و و از متداولترین آفات در بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها به شمار می روند.
 
سوسری‌ها در چرخه زندگی خود سه مرحله تخم گذاری، نمف و بالغ را دارند. سوسک‌های ماده تخم‌های خود را به شکل گروهی داخل کپسولی لوبیا شکل و چرم مانند به نام ااتکا (ootcheca ) می‌گذارند. سوسک‌های قرمز این کپسول‌ها را در محل‌های تاریک و دور از چشم انسان، در شکاف‌ها و درز دیوارها گذاشته یا به سطوح زیرین مـیز و صندلی یا تختخواب، جعبه‌چوبی و دیگر وسایـل بسته‌بـندی شده می‌چسبانند.
 
از ابتدای تخـم‌ریزی تا خارج شدن نوزاد سـوسک (نـمف) بسته به درجه حرارت، رطوبت و نوع، تخم سوسری بعد از یک تا سه ماه باز و سوسک های جوان سفید رنگ کوچک بدون بال از درون آن خارج می‌شوند. حشرات بالغ چند ماه تا یکسال زندگی می‌کند و در این مدت عمل تخم‌ریزی چندین بار تکرار می‌شود.
 
این نوع از سوسک‌ها از لوله‌های آب، باغ، فاضلاب و توالت‌ها به محل زندگی انسان وارد می‌شوند. آنها از مدفوع و غذای انسان تغذیه می‌کنند و از حاملان قطعی یا مشکوک عوامل بیماری‌زایی نظیر اسهال، اسهال خونی، طاعون، وبا، جذام، تب تیفوئید و فلج اطفال هستند.
 
سوسری‌ها تخم کرم‌های انگلی را حمل کرده و می‌توانند موجب واکنش آلرژیک از جمله ناراحتی پوستی، خارش، تورم پلک و ناراحتی‌های جدی تنفسی بشوند.
 
گونه "بلاتلا ژرمانیکا" و یا سوسری آلمانی مختص آشپزخانه‌هاست و اغلب باعث دردسر کارکنان در رستوران ها و شیرینی‌پزی‌ها می‌شوند. اینگونه حشرات نسبت به سموم معمول مقاومت می‌کنند و برای ریشه کنی آنها روش‌های خاصی اخذ می‌شود.
 
گونه "پریپلانتا امریکانا" و یا سوسری آمریکایی، همان سوسک‌های فاضلاب هستند که منشا فاضلاب دارند و برای ریشه‌کنی کامل آنها علاوه بر مجاری فاضلاب، محل‌های عبور و مرور این حشرات باید بسته شود.
 
محیط‌های گرم و مرطوب بهترین مکان برای زندگی سوسک‌ها
 
«اسماعیل کهرم» کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار ایرنا گفت: بهترین محیط برای زندگی سوسک‌های قرمز مکان‌های گرم و مرطوب نظیر دستشویی و حمام است. بیشتر این سوسک‌ها در عمق ۱۵۰ متری چاه های فاضلاب زندگی می کنند و حتی در صورت برخورد بمب اتم با زمین که تمام موجودات زنده از بین می روند، آنها همچنان زنده می‌مانند.
 
وی افزود: سوسک‌های قرمز موجوداتی سمج و دوستدار زندگی هستند که در تاریکی و محیط‌های امن، خود را جا می دهند و با استفاده از شاخک هایشان توانایی دیدن و استشمام را دارند. به همین دلیل، اگر زیر وان حمام که آب نشت می کند پیف پاف زده شود می بینید بعد از مدتی آنها بیرون می‌آیند.
 
کهرم با بیان اینکه سوسک‌های قرمز خصوصیات ژنتیکی دارند و سیستم تخمگذاری آنها به اندازه یک دانه لوبیا درشت است که در آن تخم ۲۰ بچه وجود دارد، گفت: ساختار بدنی سوسری‌ها فوق العاده مقاوم است و استخوان اسکلت آنها از ماده‌ای به‌نام کیتین ساخته شده است.
 
وی افزود: کتین به اندازه ای محکم است که اگر سوسک از ارتفاع زیاد سقوط کند، بدون آسیب زنده می‌ماند.
 
 
 
انتقال ۳۹ بیماری از سوسک‌ها به انسان
 
به گفته این کارشناس محیط‌زیست، بیش از ۳۹ بیماری نظیر طاعون، وبا و جذام از موش ها به واسطه سوسک ها به انسان منتقل می شود.
 
کهرم یادآور شد: کارگران شهرداری زمانی که در حال کندن زمین برای احداث خط مترو تهران بودند به تعداد زیادی فاضلاب جذبی خانه‌ها، کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها برخورد کردند و در هر چاهی را که باز می کردند صدهاهزار سوسک از درون آنها بیرون می‌آمد.
 
وی تصریح کرد: وقتی در سال 1986 حادثه انفجار راکتور هسته ای چرنوبیل در شوروی سابق (شمال اوکراین کنونی) رخ داد، بسیاری از افراد بر اثر آن، جان باختند یا دچار عوارض جسمی فراوان شدند و به به دلیل تشعشع فراوان رادیو اکتیو تا مدتها طولانی به مردم اجازه ورود و خروج از شهر نمی دادند اما در همین شرایط، سوسکها توانستند خود را با محیط تطبیق دهند و دوام بیاورند.
 
این کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تاثیر عوامل محیطی بر افزایش سوسک‌های قرمز یا سوسری گفت: آلودگی هوا ممکن است در کوچ پرندگان، از بین رفتن برخی از موجودات زنده و افزایش جمعیت این نوع از سوسک‌ها موثر باشد اما تا زمانی که ما بررسی نکرده ایم، نمی توانیم در باره میزان تاثیر آن بر جمعیت سوسکها اظهارنظر کنیم.
 
گاز سوسک شاخدار بسیار سهمگین است
 
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در باره سوسکها نوشته است: اگر تا به حال جوابی برای اینکه چرا از سوسک می‌ترسید نداشتید، حالا می‌توانید بگویید که دانشمندان متوجه شده‌اند یک سوسک حمام که آرواره‌های بسیار قوی‌ هم دارد، می‌تواند گازی پنج برابر قوی‌تر از انسان بگیرد.
 
بر اساس این گزارش، با توجه به اندازه جثه این موجود موذی، شدت گاز سوسک 50 برابر وزن آن است و گاهی بی‌رحمانه طعمه‌هایش را با این آرواره‌ها تکه و پاره می کند.
 
به گفته محققانی که برای اولین بار قدرت گاز حشرات خانگی را در آمریکا اندازه گرفته‌اند، آرواره‌های سوسک سوسری زمانی که به جسم سختی می‌رسد مانند یک اره فعال می‌شود تا بتواند قدرت بیشتری را برای سوسک ایجاد کند.
 
چه کسی مسئول مبارزه است؟
 
اکنون پرسش اینجاست که برای مقابله با چنین موجودات جان سخت و خطرناکی در تهران که به نظر می رسد آلودگی هوا هر روز شرایط را برای ازدیاد آنها بیشتر فراهم می سازند، چه نهاد و دستگاهی مسئول است.
 
در جست وجوی پاسخ به این پرسش، خبرنگار ایرنا با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران تماس گرفت اما یکی از مسئولان این شرکت گفت: فعالیت ما در مبارزه با حیواناتی نظیر موش و گربه است و حشراتی مانند سوسک به ما ارتباط ندارد.
 
پس از آن، خبرنگار ایرنا موضوع را از طریق سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران دنبال کردیم اما مسئولان این سازمان نیز گفتند که بوستان‌ها، فضای سبز و آفات گیاهی فقط بر عهده ما است .
 
آنها پیشنهاد دادند تا موضوع را از طریق سازمان محیط زیست دنبال کنیم. با یکی از مسئولان این سازمان در این خصوص صحبت کردیم اما وی گفت که بررسی وضعیت سوسک‌ها و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با آنها بر عهده ما نیست و باید موضوع را از طریق موسسه تحقیقاتی و پژوهشی حشره‌شناسی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است دنبال کنید.
 
پس از تماس با این موسسه نیز آنها گفتند که فعالیت ما در زمینه حشره‌شناسی و آفت‌های گیاهی است و سوسک های سوسری در زمره آنها قرار ندارد.
 
این وضعیت به روشنی نشان می دهد که گویا سوسک های سرسری در پایتخت متولی ندارند و اگر تحلیلها در مورد ازدیاد و تکثیر آنها در نتیجه آلودگی هوا درست باشد، آنها می توانند با لشکری عظیم به تهران و ساکنان آن حمله ور شوند.


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

جهان فناوری در هفته‌ای که گذشت/ ۶۳؛

 

سمپاشی موش

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

طی هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی در جهان فناوری روی داد و شرکت‌های بزرگ و کوچک با معرفی محصولات جدید طرفداران خود را غافلگیر کردند.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تغییرات در جهان فناوری به‌سرعت در حال وقوع است و هر لحظه خبری تازه از محصولات پیشرفته و اتفاقات مختلف منتشر می‌شود. از ابتدای هفته تاکنون خبرها و گزارش‌های گوناگونی در حوزه فناوری به اطلاع خوانندگان رسیده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

بهترین روش برای جلوگیری از پیری چیست؟

تحقیقات علمی ارتباط بین پیری طبیعی بدن و متابولیسم افراد را نشان می‌دهد. فرآیند متابولیسم و پیری طبیعی بدن ذاتاً به یکدیگر مرتبط هستند. سوخت‌وساز بدن افراد به محض افزایش سن کمی کندتر می‌شود. با کاهش سوخت‌وساز بدن وزن افراد به‌راحتی افزایش پیدا می‌کند و عضله‌سازی بسیار سخت‌تر می‌شود. زوال سوخت‌وساز بدن به معنای واقعی فرآیند پیری را عملی می‌کند. بدن افراد با کاهش سوخت‌وساز به‌خصوص با افزایش سن بیش‌تر مستعد ابتلا به شرایط متعددی از جمله دیابت، بیماری قلبی، چاقی و سکته هستند.

 

طبق مطالعات گذشته چاقی که شاخص اصلی کمبود سوخت‌وساز در بدن بوده روی بدن و سلول‌هایی که با فرآیندهای پیری زودرس در ارتباط است تأثیر می‌گذارد. همچنین افزایش فشار خون، قند و کلسترول نیز با کاهش سوخت‌وساز بدن ارتباط مستقیمی دارد. دانشمندان هنوز بهترین راه برای ترویج طول‌عمر بدن و سلامت متابولسیم قوی را به‌طور کامل کشف نکرده‌اند. مطالعات جدید اثر رژیم غذایی را با چند داروی متمایز در رابطه با حفظ کیفیت ضدپیری مقایسه کرد. در ادامه به بررسی این‌که چه‌چیزی در مبارزه با پیری قوی‌تر است می‌پردازیم. رژیم غذایی در مقایسه با داروهای ضدپیری بسیار قدرتمندتر عمل می‌کند.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

کم‌کاری دولت‌های قبل یقه صنعت بازی‌های رایانه‌ای را گرفت

امروزه صنعت بازی‌های ویدئویی بعد از صنعت نفت جزء سودآورترین صنایع جهان است، که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه درآمد هنگفتی از طریق این صنعت به جیب می‌زنند. کشورهایی همچون ایالات متحده، چین، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، بریتانیا، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر جزء پردرآمدترین کشورهای جهان فعال در این صنعت محسوب می‌شوند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:

 

بیشتر بخوانید:

 

سایه نومیدی بر سر صنعت بازی‌های رایانه‌ای

 

در سال ۲۰۱۵ درآمد چین از صنعت بازی‌های ویدئویی ۲۲ میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۱۹۴ هزار دلار بوده‌ است. این حجم از درآمد، بیانگر ظرفیت‌های خارق‌العاده و عظیم این صنعت به لحاظ سودآوری برای هر کشوری است. دیگر ویژگی‌ صنعت بازی‌های ویدئویی امکان رشد و توسعه صنایع، فناوری‌ها و هنرهایی است که این صنعت به آن‌ها وابسته است. صنایع نرم‌افزار و سخت‌افزار، انیمیشن، نویسندگی، آهنگسازی، گرافیک، طراحی و بسیاری از هنرها و صنایع دیگر امکان خلق ارزش افزوده بسیار و اشتغال‌زایی در این عرصه‌های ذی‌ربط به صنعت بازی‌های ویدئویی را ایجاد می‌کنند.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

کشف حیات فرازمینی در کمتر از ۲۰ ساعت

اخترشناسان معتقدند پس از پرتاب تلسکوپ تحقیقاتی جیمز وب به فضا فصل جدیدی در مطالعات فضایی آغاز می‌شود و این تلسکوپ می‌تواند هرگونه نشانه‌ای از حیات را در کمتر از ۲۰ ساعت تشخیص دهد.

 

یکی از مدیران ارشد ناسا می‌گوید «ممکن است تلسکوپ جیمز وب دقیقاً در مدت ۲۰ ساعت نتواند نشانه‌های حیات احتمالی در اقصی نقاط کیهان را تشخیص دهد ولی تجهیزات نصب‌شده روی این تلسکوپ به حدی قدرتمند است که قطعاً دانش بشر درباره اسرار فضا را افزایش می‌دهد.» دانشمندان تاکنون روش‌های متعددی برای شناسایی و مطالعه سیارات خارج از منظومه شمسی معرفی کرده‌اند ولی تقریباً تمامی این روش‌ها نتیجه بسیار محدودی برای کشف جهان‌های بیگانه دارند ولی حالا تلسکوپ تحقیقاتی جیمز وب با اتکا بر دوربین‌های بسیار قدرتمندی که روی آن نصب شده می‌تواند اطلاعاتی دقیقی را در سیارات فراخورشیدی ارائه دهد.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی مشغول بررسی طرح صیانت هستند که خطرات سایبری به شدت کشور را تهدید می‌کند و همچنان اجماع نظر در مورد این طرح در بین آن‌ها وجود ندارد. در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس صحبت‌هایی را در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مطرح کرده‌اند که سبب شد بار دیگر جنجال‌هایی در مورد این طرح در جامعه شکل گرفته و صحبت در مورد آن در شبکه‌های اجتماعی داغ شود. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:

 

بیشتر بخوانید:

 

سایه سنگین طرح صیانت بر سر شبکه ملی اطلاعات

 

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارها در دیدارهای خود با مسئولان نظام و گروه‌های مختلفی از جوانان به اهمیت به‌کارگیری فضای مجازی اشاره و از نابسامانی این فضا در کشور گلایه کردند. رهبر انقلاب در ملاقات هفته گذشته با جمعی از نخبگان نیز به فناوری هوش مصنوعی اشاره کردند و فرمودند: «من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیس‌جمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حداقل در بین ۱۰ کشور اول در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم.»

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

«داشبورد خجالتی» هر زمان که راننده به آن نیاز دارد نمایان می‌شود

اگرچه صفحه نمایش روی داشبورد خودروهای هوشمند هر روز پیشرفته‌تر از قبل می‌شود ولی نمایش بدون وقفه و دائمی آن‌ها خالی از مشکل نیست و تعداد زیادی از رانندگان وسایل نقلیه هوشمند معتقدند این نوع داشبورد موجب حواس‌پرتی می‌شود.

 

حال یکی از شرکت‌های مطرح خودروسازی در آلمان فناوری به نام «شای‌تک»(shytech) یا داشبورد خجالتی را اختراع کرده است که پس از نصب آن در اتومبیل نمایشگر داشبورد زمانی ظاهر می‌شود که راننده یا سایر سرنشینان خودرو به آن نیاز داشته باشند. یکی از مدیران ارشد این شرکت خودروسازی می‌گوید «نمایشگر داشبورد رابط اصلی بین راننده و خودرو است و از طریق این نمایشگر تمامی اطلاعات لازم در مورد وسیله نقلیه نمایش داده می‌شود. داشبوردهای دیجیتال در خودروهای هوشمند اتاق اتومبیل را شبیه به کابین خلبان کرده است.» داشبورد «شای‌تک» تنها در موقع نیاز راننده نمایش داده می‌شود.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته

امروزه موش‌های تراریخته به منظور ایجاد مدل بیماری‌های ژنتیکی انسان در موش، بررسی عملکرد ژن‌ها از طریق حذف و اضافه کردن ژن، مطالعات ژنتیک تکوینی و بررسی تاثیر داروها به منظور یافتن درمان‌های جدید کاربرد فراوانی پیدا کرده‌اند؛ موش‌هایی که ژنوم آنها از طریق اضافه یا حذف کردن ژن دچار تغییر شده و صفات جدیدی یافته‌اند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:

 

بیشتر بخوانید:

 

موش‌های تراریخته جنبه تحقیقاتی دارند

 

اهمیت این موضوع باعث شده تا هم‌اکنون پژوهشگران دنیا تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تولید انواع موش‌های تراریخت انجام دهند. پژوهشگران ایرانی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز اکنون همگام با محققان دنیا در این زمینه دستاوردهای ارزنده‌ای کسب کرده‌اند؛ تولید موش تراریخت از طریق ریز تزریقی به پیش هسته، تولید موش ژن سرکوب شده، مشاوره در طراحی و ساخت سازه‌های ژنی، کشت و دستکاری ژنتیکی سلول‌ها بنیادی جنینی از جمله این دستاوردهاست.



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

آیا حیوانات نیز از ستارگان برای حرکت استفاده می‌کنند؟

 

سمپاشی منازل

انسان‌ها تنها گونه‌هایی نیستند که با نور ستاره حرکت می‌کنند، حیوانات از پرندگان گرفته تا سوسک‌های ریز ممکن است این کار را انجام دهند.

 

به گزارش شفاف، به نقل از nytimes، بیش از یک دهه گذشته، یک شب که آسمان بدون ماه بود، ماری داکه و اریک وارانت، متخصصان بینایی حیوانات از دانشگاه لوند سوئد، در آفریقای جنوبی به یک کشف غافلگیرکننده دست یافتند، محققان سوسک‌های شبانه سرگردان را در حال از بین بردن توپ‌های غول پیکر تماشا می‌کردند، به نظر می‌رسید که سوسک‌ها می‌توانند بطور قابل ملاحظه‌ای بچرخند.

 

ستارگان

 

دکتر داک گفت: ما فکر کردیم شاید آن‌ها از دوربین استفاده می‌کردند یا شاید کسی در جایی آتش روشن کرده بود، ما واقعا گیج شده بودیم. سپس متوجه شدیم که سوسک‌ها توسط خط ۱۰۰۰۰۰ سال نوری کهکشان راه شیری هدایت می‌شوند، ستارگان به ما اجازه عبور از دریا‌ها را داده و علوم را روشن کردند که بعداً توانستیم با موشک به سمت آن‌ها حرکت کنیم، کهکشان راه شیری برای دانشمندان از ابتدا تا کنون الهام بخش مطالب جالب و منبع غنی برای اکتشاف بوده است.

 

پژوهشگرانی مانند دکتر داکه گمان می‌کنند که بخش وسیعی از دنیای حیوانات گاهی اوقات با نور حرکت می‌کنند و ممکن است با خاموش شدن بیشتر چراغ‌های شهر از بین بروند، جدیدترین مطالعه تیم او نشان داد که سوسک‌های سرگین زیر آسمان پرتلاطم دچار سردرگمی شده اند، با وجود چپنین آزمایش‌هایی سوالاتی از قبیل آیا حیوانات می‌توانند ستاره‌ها را ببینند و از آن‌ها استفاده کنند؟ یا وقتی آن‌ها را از دست می‌دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ برای سایر دانشمندان به وجود آورده است.

 

دنیای حیوانات

 

در دهه ۱۷۸۰، منجمانی به نام‌های ویلیام و کارولین آسمان را برای یافتن سحاب‌هایی شبیه صدف‌های دریایی مارپیچی جستجو کردند، در دهه ۱۹۲۰، ادوین هابل با استفاده از یک تلسکوپ عظیم کشف کرد که کهکشان راه شیری و مارپیچ‌های آندرومدا جزایر کهکشانی در دریای وسیع کیهانی هستند.

 

آزمایشات دکتر ماوک و دکتر دهنهارت

دکتر دهنهارت و همکارش بیورن ماوک فرض کردند که اگر فک ها بتوانند ستاره‌ها را تشخیص دهند، این می‌تواند توضیح دهد که چگونه حیوانات قادرند در دریا‌های دیگر به مدت طولانی شنا کنند. برای آزمایش مهارت‌های او، دکتر ماوک دو مورد از چشمگیرترین آزمایشات تاریخ علم را که دارای حیرت و شگفتی هستند، ابداع کرد.

 

ابتدا لوله‌ای بدون لنز، ساخت، هنگامی که نقاط روشن مانند ناهید، سیریوس و شفق قطبی به چشم می‌خورد، فک ها دست و پای خود را به طور مداوم تکان می‌دادند؛ به گفته محققان بسیاری از نقاط دیدنی آسمان در دسترس آن هاست، بعد دکتر ماوک مورد بزرگتر ساخت و این بار دو نفر برای شرکت دعوت شدند، نیک و برادر باهوش ترش، مالته.

 

فک ها

 

در استخر باغ وحش کلن، نمونه ها وارد گنبدی به عرض ۱۵ فوت شدند که لبه آن روی حلقه‌ای شناور قرار داشت. قسمت‌های داخلی آن سیاره نمایی با ۶۰۰۰ ستاره روشن بود، دکتر دهنهارت گفت: آن‌ها بلافاصله در سراسر سیاره شنا کردند و به ستاره‌هایی مانند اوه، این چیست؟ برخورد کردند.

 

ابتدا محققان از یک نشانگر لیزری برای هدایت آن‌ها به جایی که لبه گنبد با نزدیکترین سیریوس برخورد می‌کرد، استفاده کردند. هر دو در نهایت می‌توانند در جهت سیریوس شنا کنند که این نشان می‌دهد فک هایی که از دریای آزاد عبور می‌کنند، می‌توانند از ستارگان برای راهنمایی سفر خود استفاده کنند.

 

در حالی که فک ها (پستانداران دریایی) ممکن است توسط ستارگان هدایت شوند، برخی از پرندگان قطعاً این کار را انجام می‌دهند. در اوایل دهه ۱۹۶۰، دکتر املن که آن زمان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه میشیگان بود و در حال حاضر استاد برجسته در کرنل، غروب‌ها شروع به تماشای حرکات نیلی در سیاره زمین می‌کرد.

 

تحقیقات دکتر املن بر روی پرندگان

پرنده نیلی در شب مهاجرت می‌کند و می‌تواند تا ۲۰۰۰ مایل پرواز کند، قبل از شروع پرواز آن‌ها مسیر را مشخص می‌کنند، دکتر املن نشان داد که اگر بال‌های نیلی در معرض ستاره‌ها قرار بگیرند، پرندگان طرف شمال را تشخیص داده و می‌پریدند و در کمال تعجب متوجه شد که پرندگان یک صورت فلکی در مجاورت شمال را به خاطر می‌سپارند و از آن برای جهت گیری استفاده می‌کنند.

 

بعداً دکتر املن بوته‌های نیلی جوان را که تازه لانه خود را ترک کرده بود، ثبت کرد و در طول تابستان او پروژکتور سیاره را طوری تغییر داد که آسمان به جای پلاریس، به دور بتلژئوس، ستاره غول پیکر قرمز رنگ، چرخید و او و همکارانش استدلال کردند که این نشان می‌دهد که پرنده مهارت مشاهده ستاره‌ها را آموخته است.

 

پرنده نیلی

 

در همان زمان که نیک و مالته یاد گرفتند که سیریوس را تشخیص دهند، دکتر داکه و دکتر وارانت بررسی‌هایی را در آفریقای جنوبی بر روی سوسک‌های سرگین انجام دادند. یک سوسک، با زحمت زیادی یک گلوله برفی از سرگین بزرگتر از خودش را با هم ترکیب می‌کند، سپس به دور خود می‌چرخد، گویی آسمان را رمزگشایی می‌کند.

 

در چشم ترکیبی یک سوسک سرگین، ستارهگان به صورت حباب ظاهر می‌شوند، نه به عنوان نقاط نورانی. اما همان‌ها نسبت به چشم‌های ما در برابر اجسام تیره مانند الگو‌های ناهموار کهکشان راه شیری حساس‌تر هستند، پس از اسکن چرخشی، سوسک توپ خود را به مدت چند دقیقه در یک خط مستقیم می‌چرخاند (به نظر می‌رسد این احتمال برخورد دو سوسک را به حداقل می‌رساند، که اغلب منجر به دعوا می‌شود.) و دکتر داک متوجه شد که سوسک‌ها با تأیید صحنه درون کهکشانی که به سمت آن حرکت می‌کنند همچنان خود را در حال چرخش نگه می‌دارند

 

دکتر داک و دکتر فاستر تصمیم گرفتند آزمایش کنند که آیا آسمان نورانی نیز برای نمونه مورد مطالعه آن‌ها اهمیت دارد یا خیر، بنابراین به سوسک‌ها نورافشانی کردند و آن‌ها را به پشت بام ساختمان زیست شناسی دانشگاه ویتس در مرکز ژوهانسبورگ آوردند، بعد از این انجام این کار دو نتیجه حاصل شد: اول اینکه هنگامی که آسمان تحت سلطه یک نور درخشان قرار داشت، سوسک می‌تواند مستقیم حرکت کند، اما به جای حرکت در یک جهت تصادفی، برای حرکت خود خطی ایجاد کرد و نتیجه دوم اینکه آسمان‌های تارک و به اصطلاح خاموش برای آن‌ها گیج کننده‌تر است چرا که سوسک‌ها فقط دایره‌ای می‌چرخند.

 

سوسک سرگین

 

با پایان یافتن مطالعات خود، هر کدام از آن حیوانات به یک سرنوشت دچار شدند، تعدادی از سوسک‌های سرگین آفریقای جنوبی اکنون در آزمایشگاه لوند زندگی می‌کنند، جایی که محققان گاهی آن‌ها را در آسمان کاملاً شبیه سازی شده مورد مطالعه قرار می‌دهند.

 

قالیشویی اتوبان باقری

دکتر املن پرنده سوزن نیل فریب خورده بتلژوز را زمستان در آزمایشگاه خود نگه داشت و در بهار رها کرد. به گفته وی، آن‌ها امیدوارند که قبل از شروع اولین مهاجرت خود، جهت شمال واقعی را بازنگری کنند؛ و نیک هنوز هم در زمینه‌هایی مانند آکوستیک، هیدرودینامیک و اپتیک مشارکت فعال دارد، اگرچه مالته چند سال پیش درگذشت، او اکنون در آزمایشگاه بندری زندگی می‌کند که به دریای بالتیک باز می‌شود. دکتر دهنهارت می گوید در شب، او و سایر مهر‌های موجود در محوطه می‌توانند آسمان خارق العاده‌ای را در بالای سر ببینند.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

آیا مورچه ها و موریانه ها می توانند عامل بیماری باشند؟

 

سمپاشی موریانه

مورچه ها و موریانه ها از ریزترین جاندارانی هستند که می تواند انسان با چشم نامسلح ببیند.

 

مورچه ها و موریانه ها

 

به گزارش گروه اجتماعی یکتا پرس، مورچه ها از اجتماعی ترین حشراتی هستند که با انسان ها زندگی می کنند. امروزه بیش از ۱۲۰۰۰ گونه مورچه طبقه‌ بندی شده‌اند و حدس زده می‌شود این تعداد تا ۲۲۰۰۰ گونه نیز برسد. مورچه ها و موریانه ها در رده بند پایان قرار می گیرند. اما همین موجودات کوچک می توانند ناقل بیماری های متنوعی برای ما انسان ها باشند. تمام مورچه ها خطرناک و بیماری زا نیستند اما تعدادی از گونه ها این حشرات می توانند به ما آسیب برسانند.

 

موریانه ها حشراتی بسیار مخرب هستند اما هدف آن ها، صدمه زدن به انسان ها نیست، بلکه آن ها فقط به یک منبع غذایی ثابت از چوب نیاز دارند. در هر حال عوارض جانبی که آن ها در خلال دستیابی به هدفشان ایجاد می کنند می تواند برای انسان مضر باشد.

 

موریانه ها جزء مخرب ترین آفات خانگی به حساب می آیند و اغلب از مبلمان، کف و سقف چوبی یا هر چیزی که از چوب ساخته شده باشد تغذیه می کنند.آن ها موجب تخریب و فروپاشی وسایل و قسمت های چوبی ساختمان و بناها می گردند. موریانه ها حشراتی هستند که یافتن و خلاص شدن از شر آن ها اغلب دشوار است.

 

مورچه ها به چند دسته تقسیم می شوند.

 

مورچه های غیر بیماری زا

معمولا مورچه های آفتی بیماری زا محسوب نمی شوند. چند علت وجود دارد که سبب می شود این مورچه ها برای ما خطر ناک نباشند. مواردی مانند:

 

نظافت مداوم

 

عادات و سبک زندگی

 

آنزیم های ضد میکروب در بزاق

 

رژیم غذایی

 

وجود لایه محافظ بر سطح بدن

 

مورچه های بیماری زا

مورچه هایی وجود دارند که باعث ایجاد بیماری می شوند. این مورچه ها را می توان به ۳ دسته تقسیم کرد:

 

مورچه های فرعون

 

مورچه آتشین

 

سایر گونه های مورچه

 

یکی از مشکلات ناشی از مورچه ها، حساسیت به زهر مورچه می باشد. این حساسیت جدی نیست اما موارد حاد می تواند برای انسان کشنده باشد. مورچه ها به اندازه سوسک ها و موش ها ناقل بیماری نیستند ولی حامل و ناقل ارگانیسم های باکتری و قارچ بوده و سبب بروز بیماری های بسیار خطرناکی می شوند و امکان سرایت بیماری از مورچه ها به انسان ها وجود دارد.

 

بررسی اثرات موریانه بر ابعاد مختلف زندگی انسان

شکی نیست که موریانه ها می توانند به شیوه های مختلفی زندگی انسان را تحت تأثیر قرار دهند. گذشته از این که موجب نا ایمن شدن ساختمان ها می شوند، سلامتی افراد را نیز تهدید می کنند. اگر چه آن ها به طور مستقیم بیماری را گسترش نمی دهند اما باز هم می توانند افراد را بیمار کرده و باعث بروز عفونت شوند.

 

موریانه ها چگونه ایمنی خانه را تحت تأثیر قرار می دهند؟

موریانه ها به دنبال سلولز موجود در چوب هستند، از اشیای چوبی مختلف در هر جایی مانند مراکز مسکونی و تجاری تغذیه می کنند. این بدان معنی است که هر مکانی که از چوب ساخته شده باشد و یا وسایل چوبی در آن باشد، مستعد آلودگی به موریانه است.

 

از چه سمومی برای دفع موریانه استفاده کنیم؟

 

شما باید سمی را انتخاب کنید که علاوه بر اینکه کمترین آسیب را برای انسان ها دارد، بهترین نتیحه را برای دفع موریانه داشته باشد. انتخاب این سم به سادگی صورت نمی پذیرد. چرا که تشخیص اصل یا فرع بودن سمومی که در بازار وجود دارد، کار ساده ای نیست. اگر بتوانید سمی را بیابید که علاوه بر دفع موریانه بتواند سمپاشی مورچه را انجام دهد، بسیار به نفع شما خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد