نوشته شده توسط : ادمین

بیماری‌های شایع پوستی در کودکان

 

سمپاشی گال

گال یا جرب به دلیل آلودگی به نوع انگل به وجود می‌آید، این انگل اندازه حدود ۰.۲ تا ۰.۴ میلی‌متر داشته و با حرکت در لایه‌های پوست روزانه حدود ۳ میلی‌متر حرکت کرده
د‌کتر ریحانه برکتین - متخصص نوزاد‌ان و کود‌کان



تحریریه زندگی آنلاین
: گال یا جرب به دلیل آلودگی به نوع انگل به وجود می‌آید، این انگل اندازه حدود ۰.۲ تا ۰.۴ میلی‌متر داشته و با حرکت در لایه‌های پوست روزانه حدود ۳ میلی‌متر حرکت کرده، انگل ماده در حین حرکت تخم‌گذاری کرده که حدود ۴ تا ۵ هفته طول می‌کشد. تخم‌ها بعد از بالغ شدن لارو خود را آزاد می‌کنند. لارو آزاد شده دو تا سه هفته بعد بالغ شده و پس از جفت‌گیری چرخه حیات آن ادامه می‌یابد.

میزان سرایت در بیماری گال بسیار بالا است و انتقال آن در اثر تماس مستقیم پوست به پوست از فرد مبتلا به فرد سالم صورت می‌گیرد، تماس با ذرات آلوده نیز به ندرت ممکن است باعث بیماری شود. در کودکان ریسک انتقال بیماری بیشتر است. دوره نهفته بیماری معمولا ۳ هفته قبل از شروع علائم است، خارش معمولا مهم‌ترین علامت بوده و شب‌ها بیشتر است. در معاینه بثورات قرمز رنگ کوچک برجسته به قطر ۱ تا ۲ میلی‌متر روی پوست دیده می‌شود که بیشتر این محل در روی موج بین انگشتان اطراف ناف، زیر بغل و باسن می‌باشد، این ضایعات گاهی همراه با پوسته‌ریزی می‌باشد. مسیر حرکت پوستی انگل یک علامت مشخصه تشخیص بیماری است، البته در سنین کم ممکن است دیده نشود. کف دست و پا و صورت معمولا درگیر شده و اگر درمان مناسب صورت نگیرد، ممکن است باعث عفونت نیز بشود. عوارض گال علاوه بر عفونت شامل درماتیت، فولیکولیت، سلولیت و واکنش‌های افزایش حساسیت در سایر نقاط بدن می‌باشد.

بیشتربخوانید:
حمام کردن کودک در زمستان




تشخیص

در اغلب موارد به صورت بالینی می‌توان گال را تشخیص داد، اما در موارد مشکوک می‌توان با استفاده از نمونه پوستی و تراشیدن آن در زیر میکروسکوپ نمونه انگل، تخم و یا مدفوع آن را مشاهده کرد.

درمان

برای درمان گال از کرم‌های موضعی مناسب استفاده می‌گردد که لایه نازکی از این کرم باید از گردن تا انگشتان پا مالیده شود، در شیرخواران به دلیل ابتلای گسترده دارو باید از پوست سر به پایین مورد استفاده قرار گیرد، به منظور تاثیر مناسب دارو باید دقت کرد لای انگشتان، زیر ناخن‌ها، کشاله‌ران و چین‌های بدن به خوبی با استفاده از دارو پوشیده شود. این کرم باید به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت در طی مدت شب بر روی پوست باقی بماند و صبح روز بعد با آب گرم شسته شود. لباس‌ها، حوله‌ها و ملافه‌ها نیز باید با آب داغ شسته شود، در صورتی که شستشوی آنها امکان‌پذیر نباشد، می‌توان آنها را به مدت یک هفته در یک کیسه پلاستیکی به صورت در بسته نگه داشت‌. به منظور تکمیل درمان باید یک هفته بعد مراحل فوق تکرار شود، البته خارش و بثورات پوستی ممکن است برای چند روز تا چند هفته بعد از درمان باقی بماند که الزاما نشانه عدم درمان می‌باشد، لازم به ذکر است در تمام اعضای خانواده حتی اگر علامتی نداشته باشند باید درمان صورت بگیرد.

بیشتربخوانید:
ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر زیبایی کودک






زگیل‌ها

زگیل یا وارت در واقع نوعی تومور پوستی است که به علت ابتلا به نوعی ویروس به وجود می‌آید. زگیل در دوران کودکی شایع بوده و ۵ تا ۱۰ درصد کودکان زیر ۱۰ سال به آن مبتلا می‌شوند، این بیماری از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا همچنین تماس با ضایعات قبلی و یا به وسیله تماس با ذرات آلوده منتقل می‌شود، البته ممکن است گاهی چند ماه قبل از بروز علائم ویروس وارد بدن شده باشد. شایع ترین شکل زگیل برجستگی‌های روی سطح پوست، زبر و نا منظم و با حدود مشخص است که به رنگ پوست و یا کمی کمرنگ‌تر از پوست می‌باشد، شایع‌ترین مکان بروز این نوع زگیل‌ها در سطح پشتی دست اطراف ناخن‌ها، صورت، آرنج و یا زانوها می‌باشد. انواع دیگر زگیل زگیل‌هایی است که در کف دست یا پا در محل‌هایی که به آنها فشار وارد شود دیده می‌شود. همچنین زگیل‌های ناحیه تناسلی، ناحیه مقعد و یا داخل حنجره به صورت نادر در کودکان دیده می‌شود.

تشخیص

تشخیص زگیل نیز بر اساس شرح حال و معاینه کودک صورت می‌گیرد، البته در صورت انجام آزمایش و یا نمونه‌گیری نیز می‌توان آن را تایید نمود.

درمان

معمولا بعد از گذشت ۶ ماه حدود یک سوم زگیل‌ها و بعد از گذشت دو سال بیش از نیمی از آنها به طور خود به خود از بین می‌رود، به طور کلی اگر زگیل دردناک نباشد، محل آنها مشکل‌ساز نباشد و از نظر ظاهری چندان نازیبا نباشد نیاز به درمان ندارد، گرچه ممکن است در طول زمان بر تعداد آنها اضافه شود، بنابراین در کودکان سنین کم معمولا درمان صورت نمی‌گیرد. برای درمان انواع روش‌های درمانی مثل جراحی، استفاده از مواد شیمیایی و داروهای موضعی پیشنهاد شده است.

بیشتر بخوانید:

با تغذیه مناسب به جنگ اگزما بروید!




مولوسکوم

مولوسکوم به دلیل ابتلا به نوعی ویروس به وجود می‌آید، اما برخلاف ویروس تبخال به صورت نهفته در بدن باقی نمی‌ماند. مولوسکوم در کودکان سالم سنین قبل از مدرسه و یا در کودکان مبتلا به ضعف ایمنی شایع‌تر دیده می‌شود. مولوسکوم در اثر تماس مستقیم با فرد یا ذرات آلوده به وجود می‌آید و همچنین خود کودک می‌تواند آن را به سایر نقاط بدن خود منتقل کند. دوره نهفته بیماری حدود ۶ هفته است، اما گاهی تا ۶ ماه نیز ممکن است طول بکشد. ضایعات مولوسکوم دانه‌های برجسته کوچک، با قطر ۱ تا ۴ میلی‌متر بوده که به صورت مجزا همرنگ پوست دیده می‌شود، این ضایعات معمولا یک فرورفتگی داشته که با فشار دادن آن موادی شبیه پنیر از مولوسکوم خارج می‌گردد.

گرچه ضایعات مولوسکوم در هر جایی از بدن دیده می‌شود، اما روی صورت، گردن، زیر بغل و کشاله‌های ران شایع‌تر است، هرچه کودک دچار ضعف ایمنی بیشتری باشد تعداد ضایعات بیشتر بوده و اندازه آنها بزرگ‌تراست.

تشخیص

تشخیص این بیماری نیز بالینی نیست، اما در صورت لزوم می‌توان از بررسی میکروسکوپی مواد به دست آمده از قسمت مرکزی ضایعات استفاده کرد.

درمان

بیشتر ضایعات معمولا بعد از گذشت ۶ تا ۸ ماه و البته گاهی چند سال خود به خود برطرف می‌شوند، اما بایستی توجه نمود که بهداشت لباس، حوله و سایر وسایل شخصی را رعایت کرد. در صورت تصمیم به درمان در کودکان سن کم از کورتاژ ضایعات استفاده می‌گردد، درمان‌های موضعی دارویی نیز پیشنهاد کرده است که برای کودکان قابل استفاده است.



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

خطرات گزش کنه کبوتری (Argas)

سمپاشی کنه کبوتری

ویرگول

کنه های آرگاس و مایت ها از جمله مهمترین اکتوپارازیت ها یا انگل هایی هستند که از بدن کبوتر ها به محل سکونت انسان انتقال یافته و از خون انسان تغذیه می نمایند. این حشرات ناقل بیماری های عفونی و منبع انتقال آنتی ژن هایی هستند که آلرژی های شدید از جمله باعث شوک آنافیلاکسی در انسان می گردد.


کنه کبوتر


عدم آشنایی با کنه های کبوتری و مایت ها باعث می شود تا ما از علائم آلرژیکی ایجاد شدۀ ناشی از گزش این حشرات غافل شویم و در مرور زمان با آلرژی های شدیدتری از جمله شوک آنافیلاکسی مواجه شویم که برای سلامت انسان بسیار خطرناک می باشد.

 

رشد جمعیت کبوترها در شهرها از یک طرف و از طرفی لانه گزینی و مستقر شدن آن ها در زیستگاه انسان ها به طور فزاینده ای به عنوان یک منبع نگران کننده برای انسان ها بشمار می آید که باعث انتقال پارازیت ها و انگل هایی موجود در بدنشان نظیر کنه های آرگاس، مایت ها، مگس های کبوتری و ... به محل سکونت انسان می گردد.

 

لانه های کبوترها معمولاً در پشت بام، تراس، لبه های کناری پنجره ها ، درز انقطاع ساختمان، روی کولرها و.... مشاهده می شود و مایت های کبوتر در شکاف و درزهای لانه کبوترها زندگی می کنند . این اکتوپارازیت ها برای تغذیه به دنبال خون می باشند و از این جهت وارد منازل می شوند تا بتوانند از خون گرم انسان تغذیه داشته باشند. نیش کنه ها به همراه سوزش و آلرژی های پوستی شدید و ضعیف بسته به واکنش ایمنی که سیستم ایمنی افراد دارد، متفاوت می باشد.

 

دور کردن کبوترها از محل زندگی و حفظ اصول بهسازی محیط می تواند از آلودگی محیط به کنه ها و مایت ها پیشگیری نماید.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

شناسایی نوع حشره برای سمپاشی

سمپاشی هتل

جهان نیوز

قبل از شروع برای سمپاشی کردن باید اطلاعاتی در مورد انواع سموم و نحوه سمپاشی کردن و نوع حشره کسب کنیم. این عمل کار ساده ای نیست و تنها افراد متخصص قادر به انجام می باشند. شاید شما از این موضوع اطلاع نداشته باشید که به طور کلی هر نوع سمپاشی زمانی اثربخشی و نتیجه دلخواه را می دهد که به صورت دوره ای انجام شود، یعنی وقتی که یک دوره، مرحله اولیه سمپاشی تمام شد بعد از گذشت مدت زمان مشخص، دوباره با توجه به نظر کارشناسان یا متخصصان سم پاشی شود. ما در اینجا به توضیح سه گونه سمپاشی کنه ، سمپاشی سوسک آشپزخانه و سمپاشی ساس پرداخته‌ایم.

با دانستن نوع حشره و انتخاب نوع سم برای آن، نیمی از مسیر سمپاشی را طی کرده اید. اما چگونه می توانیم این کار را انجام بدهیم؟

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت خودسرانه اقدام به سمپاشی کنه، سوسک و ... منزل یا محل کار خود نکنید چون امکان عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت و حتما برای سمپاشی کنه و دیگر حشرات موذی با مسئولان و متخصصان شرکت های سمپاشی مشورت کنید.

سمپاشی کنه
در بسیاری از منابع معتبر از کنه به عنوان نوعی انگل معرفی شده است زیرا از خون بدن سایر موجودات زنده تغذیه می‌کند و می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های مختلف و خطرناک باشد. کنه برای زنده ماندن احتیاج به یک میزبان دارد. حالا این میزبان می‌تواند انواع حیوانات یا بدن انسان باشد. اگر این موجودات را دسته‌ بندی کنیم در گروه آفات گزشی قرار می‌گیرند و خطرات زیادی برای سلامت انسان و هم چنین حیوانات دارند.

هنگامی که یک کنه بدن انسان را گاز می‌گیرد یا به اصطلاح بدن انسان میزبان یک کنه برای تغذیه قرار می‌گیرد، بلافاصله بدن انسان سریعا واکنش نشان می‌دهد چون کنه در حال تغذیه از بدن می‌باشد. در نتیجه ناحیه گزش قرمز می‌شود و با توجه به نوع گزش ممکن است این التهاب تا چند روز باقی بماند.

بعد از مشخص شدن نوع حشره (کنه) موجود در محیط، بررسی تعداد و منشا حشره (کنه) توسط متخصصین و محاسبه تعداد و نوع کنه در هر متر مربع نوبت به انتخاب سم مناسب برای سمپاشی کنه می‌رسد. در انتخاب سم برای سمپاشی کنه دقت کافی را به خرج دهید. چرا که انتخاب سم بی کیفیت و نامرغوب برای سمپاشی ساس علاوه بر این که آفت را از بین نمی‌برد، برای انسان نیز مضرر است.

برای سمپاشی کنه محیط هایی مثل مهد کودک ها، رستوران‌ ها، کافی شاپ ها، محل کار، منازل و...باید از سم های بی بو استفاده شود تا با کمترین آسیب به سلامت انسان ها بهترین نتیجه را به دست آورد.



سمپاشی سوسک آشپزخانه
شاید به غیر از سوسک آشپزخانه، اسم‌های سوسک کابینت، سوسک آلمانی و سوسک ریز سیاه خانگی را نیز شنیده باشید. سوسک آشپزخانه به دلیل کوچکی بیش از حد در شکاف ها و درزها مخفی می‌شوند و زندگی می‌کنند. این گونه حشرات خطرات و آلودگی‌هایی برای انسان‌ها دارند. مقاومت بالای سوسک و تخم سوسک، سمپاشی سوسک آشپزخانه را سخت کرده است. اما چگونه سمپاشی سوسک آشپزخانه را به حداقل برسانیم؟

مراحل سمپاشی سوسک آشپزخانه
اگر در منزل یا محل کار خود سوسک آشپزخانه دارید و سخت در تلاش هستید که از شر سوسک آشپزخانه خلاص شوید قبل از آمدن مسئولان یا متخصصان سمپاشی سوسک آشپزخانه، می‌توانیم راه کارهایی برای جلوگیری از بیشتر نشدن سوسک آشپزخانه انجام دهیم.

همانطور که می دانید، سوسک‌های آشپزخانه درون همه چیز و همه جا می روند و به سرعت تکثیر می شوند. آنها حتی می توانند تا چند ماه بدون غذا و تا دو هفته بدون آب زنده بمانند.

2 اقدام ضروری می تواند تا قبل از کمک گرفتن از متخصصین سمپاشی سوسک آشپزخانه کار شما را راحت تر کند.

1. اولین گام پاک‌ سازی: یعنی اگر متوجه ورود و خروج سوسک آشپزخانه شدید، اقدام به کشتن سوسک کنید.

2. گام بعدی نظافت صحیح و اصولی می باشد‌ زیرا با وجود آلودگی و کثیفی مقدمات و موجبات لازم را برای زندگی سوسک آشپزخانه فراهم کرده‌اید.

3. حذف منابع آب سوسک می تواند نیاز شما را به سمپاشی سوسک آشپزخانه کاهش دهد. اگر چه حذف تمام منابع آب غیر ممکن است ولی تا جای ممکن با حذف آب باعث کاهش رشد سوسک آشپزخانه می‌شوید. بدین منظور می توانید لوله ها و شیر آبهایی که عرق میکنند یا چکه دارند را تعمیر کنید.

4. برای به حداقل رساندن نیاز به سمپاشی سوسک آشپزخانه ، بعد از اتمام کار تمام سینک های حمام و آشپزخانه و وان و دوش را با دستمال خشک کنید.

5. اسکاچ و اسفنج شستشو ظرف ها را در جای خشک و در بسته قرار دهید.

6. مسواک های مرطوب را داخل ظرف های در بسته بگذارید.

7. حذف پناهگاه‌ ها یکی از راه های کاهش سمپاشی سوسک آشپزخانه: سوسک‌های آشپزخانه در روزنه‌های تاریک و باریک دیوار، شکاف ها، درزها را برای مخفی شدن ترجیح می‌دهند. هر چقدر که می‌توانید این مکان‌ها را درزگیری کنید.

8. حذف منابع غذای سوسک ریز آشپزخانه: بدین منظور کابینت‌ها را خالی و بعد تمیز کنید. وسایل آشپزخانه را تمیز کنید. هر شب بر روی کانترهای آشپزخانه را گندزدایی کنید. خوردن غذا را محدود به یک بخش از خانه کنید. کل خانه را هر 2 الی 3 روز جاروبرقی بکشید. هر شب کف آشپزخانه را جارو بزنید. از سطل زباله که به خوبی چفت می‌شود استفاده کنید و قبل از خواب آشغال‌ها را به بیرون از خانه منتقل کنید.

خطرات سوسک آشپزخانه برای انسان‌ها
. بیماری ویروسی مثل فلج اطفال
. انواع بیماری های باکتریایی، مانند اسهال
. حمل تخم های انگلی و انتقال آن به انسان‌ها
. بروز انواع واکنش‌های های آلرژیک شدید مثل: خارش پوست، تورم پلک، ناراحتی پوستی و حتی ناراحتی تنفسی.



سمپاشی ساس
ساس جزو حشراتی می باشد که از نظر بیولوژیکی دارای دگردیسی ساده و در تمام مراحل زندگی خود خون خوار بوده است. این حشره موذی از جایی نمی آید بلکه از جایی به جای دیگر منتقل می شوند. ساس ها در صورت داشتن شرایط مساعد مثل غذا و پناهگاه رشد و تکثیر می کنند. شرایط انتقال ساس از لباس، محل کار یا لباسی که درگیر ساس بوده یا خرید وسایل دست دوم مثل وسایل پشمی ،ابری(تشک، مبلمان) می باشد. ساس ها بال ندارند و نمی‌توانند مسافت زیادی را جا به جا شوند و از طریق وسایل چوبی دست دوم یا وسایل افراد ناشناخته منتقل می‌شوند.

ساس ها جز حشرات قوی هستند و تا 550 روز توانایی تحمل گرسنگی را دارند و بین 2تا 4 سال عمر می کنند. آنها شب فعال هستند و روزها در شکاف ها،درزها و جاهای تاریک مخفی می شوند و با co2 ناشی از تنفس میزبان به سمت انسان حرکت کرده و در سطح بدن مستقر می شوند و شروع به خونخواری می‌کنند.

ساس به ندرت روی پوست مستقر می‌شود و بیشتر بر روی لباس یا ملحفه قرار می‌گیرد و خونخواری را شروع می‌کند. مدت 10 تا 15 دقیقه خونخواری طول می‌کشد که در این مدت انسان چیزی حس نمی‌کند ولی کمی بعد از ترک بدن جای گزش شدیدا می خارد و ملتهب می شود. ساس‌ها چند برابر وزن خود خون می‌خورند. ساس در زمان عدم دسترسی به انسان‌ها، پرندگان، حیوانات خانگی را مورد گزش قرار می‌دهند. پس تا اینجا به اهمیت سمپاشی ساس پی بردید. اما در زمان سمپاشی ساس باید به چه نکاتی توجه نمود؟

نوع سم مصرفی برای سمپاشی ساس
ساس ها با یک نوع سم از بین نمی روند و باید از ترکیب چند سم مخصوص برای سمپاشی ساس استفاده کرد. سم مخصوص ساس از مخلوط 5نوع سم از گروه متفاوت قرص گاز سوز ساس، سموم و پودر ساس کش تهیه می شود که شامل دیازینون، مالاتیون، سایپرمترین، پرمترین، بیورزم دی کلرووس، دلتا مترین، گامگسان و ... می باشد. البته قابل ذکر است درصد استفاده از هر کدام از این سم ها برای سمپاشی ساس ها خیلی مهم می باشد تا بتواند در تخم ساس که از جنس سخت کتین است، نفوذ کند.

حشره ساس بین شکاف‌ها، درزها، کاغذ دیواری،وسایل چوبی، پشت قاب عکس، لا به لای رختخواب ها و عمق وسایل پنهان می‌شوند. بنابراین سم‌های عادی موجود در بازار توانایی کشتن و ريشه کن کردن ساس را ندارند. البته فکر نکنید با فروختن یا دور انداختن وسایل خود، ساس از بین می‌رود.

مشکلات بهداشتی ساس
. ایجاد حساسیت در افراد حساس
. بوی بد مکان ساس زده
. کم خوابی یا بی‌خوابی
. خارش شدید و عفونت های ثانویه
. ایجاد کم خونی

تشخیص ساس
زخم های محل گزش ساس سفت بوده و از یکدیگر فاصله کمی دارند به طوریکه معمولا دوتا دوتا یا سه تا سه تا کنار هم ظاهر می‌شوند. شکل خوشه‌ای گزش ها تنها راه تمایز و تشخیص با دیگر گزش حشرات است.

ساس بر خلاف کنه و سوسک آشپزخانه از هر چیزی تغذیه نمی کند و فقط خون انسان را می‌خورند. ساس ها در بزاق خود ماده‌ای خاصی دارند که باعث جلوگیری از لخته شدن خون در هنگام تغذيه می‌شود.


بهترین زمان سمپاشی ساس
معمولا حشرات با توجه به شرایط آب و هوایی، رشد و تکثیر می کنند. ساس از انواع حشراتی می باشد که فقط در فصل تابستان و با گرم شدن هوا می توان با سمپاشی ساس، نابودشان کرد. اما باید قبل از سمپاشی، مراقبت‌هایی را اعمال کرد.
همچون:

. پوشاندن روی تمام لباس ها و وسایل
. خروج ساکنین و تخلیه آن
. باز کردن در و پنجره ها
. خارج کردن تمام مواد غذایی از خانه یا ...
. استفاده از وسایل ایمنی مانند دستکش و ماسک هنگام سمپاشی

مراقبت های بعد از سمپاشی ساس
. تمامی لباس‌ها را خوب بشویید و جلوی آفتاب پهن کنید.
. مواد غذایی آغشته به سم را دور بیاندازید.
. تمام سطح لوازم آغشته به سم را با مواد شوینده خوب تمیز کنید.
. دو روز بعد از سمپاشی وارد خانه شوید.
. هواکش ها را روشن کنید و در و پنجره ها را باز بزارید.

فینگر فود غرب تهران

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

هجوم ملخ‌‌ها و سوسک‌ها به رباط کریم/ مسؤولان: نترسید، داریم مقابله می‌کنیم

 

سمپاشی منازل

چند روزی است پدیده آفات و حشرات موذی در جنوب غربی استان تهران یعنی شهرستان رباط کریم رخ نمود کرده است. در این میان هجوم ملخ‌ها به زمین‌های اطراف فرودگاه امام(ره) و سوسک‌ها به منازل شهر پرند بیش از جاهای دیگر ملموس است.

 

هجوم ملخ‌‌ها و سوسک‌ها به رباط کریم/ مسؤولان: نترسید، داریم مقابله می‌کنیم

خبرگزاری فارس از تهران؛ سیدمهدی حسینی: همه ساله با توجه تغییر شرایط آب‌وهوایی شاهد هجوم آفت‌ها به مراتع، زمین‌های کشاورزی و حتی منازل مسکونی هستیم که میزان شدت هجوم این آفات و حشرات بسته به تغییرات اقلیمی متفاوت است. در این میان امسال بدلیل بارندگی‌های مطلوبی که در استان تهران داشته‌ایم شاهد هجوم آفاتی از قبیل ملخ، سوسک و حشره به شهرها و مراتع شهرستان رباط کریم در پهنه جنوب غربی استان تهران بوده‌ایم.

 

در همین خصوص به سراغ مسؤولان امر رفتیم تا از چندوچون اقدامات ارگان‌های مختلف در زمینه دفع آفات و مقابله با آن‌ها را جویا شویم.

 

خسارتی نداشتیم/ عملیات مقابله تا رفع خطر ادامه می‌دهیم

 

عباسعلی عامری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل صورت داده بودیم از حدود یک ماه پیش همکاران ما فعالیت خود را به منظور دیده‌بانی برای آفات و مقابله با آن‌ها شروع کرده‌اند و در این خصوص نیز پیمانکارانی برای مقابله با این آفت‌ها تعیین شد.

 

وی ادامه داد:در طی این مدت به محض آنکه شبکه‌های دیده‌بانی ما اعلام می‌کردند که تراکم آفات به حدی شده است که باید با آن‌ها مقابله صورت گیرد، دست به کار می‌شدند و به پاک سازی نقطه مورد نظر در منطقه می‌پرداختند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به این نکته که این ملخ‌ها بومی هستند نه مهاجر، گفت:امروز اگرچه به صورت لکه‌ای در بعضی از مناطق با این ملخ‌ها روبه رو هستیم ولی پیش‌بینی می‌کنم با ادامه این روند دیگر مشکل خاصی در این نقاط نخواهیم داشت.

 

عامری با بیان اینکه کشاورزان از آفت ملخ خسارتی ندیده‌اند، عنوان کرد: هنوز این ملخ‌ها به عرصه‌های کشاورزی وارد نشده‌اند که خساراتی داشته باشیم به همین منظور بحث آفت زدایی را تا انتهای پاکسازی این ملخ‌ها ادامه می‌دهیم.

 

 

 

وی درخصوص هجوم سوسک‌ها در منطقه پرند نیز ابراز داشت: این نوع سوسک‌ها جزو آفت به حساب نمی‌آیند و تعداد زیادشان نیز بخاطر شرایط آب وهوایی و بارندگی‌های اخیر در سطح منطقه است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران در پایان یادآور شد: در تمام ایام کشاورزان و مردم هرگونه مشاهده میدانی مبنی بر مشاهده آفات و حشرات را می‌توانند به ادارات این اداره کل در سطح شهرستان‌ها اطلاع دهند.

 

با مشخص شدن نتیجه هجوم ملخ‌ها و اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آن از سوی جهاد کشاورزی استان به سراغ مسؤولان شهر پرند می‌رویم تا صحبت‌های آن‌ها را نیز بشنویم. اما در پرند از آنجا که مدیریت قسمت‌هایی از شهر با شرکت عمران و قسمت‌هایی با شهرداری پرند است موضوع را از هردو دستگاه پیگیری و جویا شدیم.

 

آغاز عملیات سم‌پاشی در پرند

 

علی قسمتی مدیر روابط عمومی مسکن مهر شرکت عمران پرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ذکر این نکته که این سوسک‌ها بی‌خطر هستند اظهار داشت: در موضوع مقابله با معضل سوسک‌ها، همانطور که در کانال‌های اطلاع رسانی شرکت عمران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردیم از شب گذشته عملیات سم‌پاشی را در کلیه فازهای در اختیار شرکت عمران پرند یعنی فازهای سه، چهار، پنج و شش آغاز کردیم.

 

علاوه بر سوسک به مقابله با حشرات نیز رفته‌ایم

 

فریبا مرادپور رئیس شورای شهر پرند نیز در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس با ذکر این نکته که محیط زیست اعلام کرده است خطری از جانب این سوسک‌ها مردم را تهدید نمی‌کند، ابراز کرد: از سه‌شنبه همکاران ما عملیات سم‌پاشی را در فازهای یک و دو شروع کرده‌اند اما از آنجا که دیروز در سطح شهر و این مناطق بارندگی موجب خیسی و رطوبت زمین شده بود، ادامه عملیات را به پنج‌شنبه موکول کردیم.

 

 

 

وی اضافه کرد: هرساله از آنجایی که با معضل هجوم حشره و پشه‌هایی که از رودخانه شور پرند سرچشمه می‌گیرند هستیم، قصد آن داریم تا از شنبه اقدام به سم‌پاشی کامل این رودخانه نیز کنیم تا همانطور که بساط سوسک‌های مزاحم برچیده می‌شود بساط این حشرات که همه ساله در این فصل از سال به شهر هجوم می‌آورند نیز برچیده شود.

 

بهداشت روانی شهروندان فراموش نشود

 

به نظر می‌رسد دستگاه‌های مسؤول در این زمینه از آگاهی لازم برخوردار هستند و اقداماتی را نیز برای مقابله با آن انجام داده‌اند و یا برنامه‌ریزی کرده‌اند اما نکته مهمی که ممکن است در لابه‌لای این اخبار گم شود و بدان پرداخته نشود لزوم توجه به بهداشت روان شهروندان از جمله کودکان و بانوان است که از حمله این حشرات و آفات به محل زندگی خود دچار ترس، وحشت و استرس شده‌اند که همین امر ‌می‌طلبد مسؤولان امر تمهیداتی را به منظور تدوین یک پیوست بهداشت روانی برای شهروندان اندیشه کنند.

 

قالیشویی نارمک

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

روش های برق آسا برای از بین بردن انواع موریانه در خانه

 

سمپاشی موریانه

نمناک

“از بین بردن موریانه” کار آسانی نیست موریانه به داخل وسایل چوبی نفوذ می کند پس قبل از اینکه خیلی دیر بشود وسایل چوبیتان را بطور مرتب چک کنید.

دفع و از بین بردن موریانه ها در خانه با روش های عالی

از میان حشرات، جوندگان و آفات دیگر، موریانه ها به نظر می رسد که خطرناک ترین موجودات هستند آن ها آفاتی هستند که می تواند بنیاد خانه شما را در عرض چند سال خراب کند. بدترین بخشش این است که آن ها در چند سال اول حتی قابل فهمیدن هم نیستند به این معنی است که آن ها هشدار نمیدهند.

 

وقتی متوجه شدید که خانه تان مورد هجوم موریانه ها قرار گرفته، می تواند خیلی دیر شده باشد. خانه شما با ارزش است و ممکن است شانس مجددی برای سرمایه گذاری مجدد به خاطر این آفت نداشته باشد پس مهم است که برای محافظت از خانه خود، گام هایی بردارید و اقدام های لازم را انجام دهید. قبل از اینکه به طور مستقیم روش های کنترل موریانه ها را انجام دهیم، باید اطلاعاتی در مورد آن ها داشته باشیم.

 

خلاصی از موریانه

 

راهکارهایی برای از بین بردن موریانه در خانه

علائم وجود موریانه در خانه :

از کجا می توان فهمید که خانه مورد حمله موریانه ها قرار گرفته است؟ در این بخش از نکات مهم و طایی خانه داری در نمناک نشانه های کمی وجود دارند که به شما کمک می کنند بدانید که موریانه ها به خانه شما هجوم آورده اند.

 

1. آسیب چوب ها:

 

اگر خانه تان بیشتر از چوب ساخته شده، مراقب باشید معمولا ً چوب در پشت و زیر سطوحی نظیر کف و دیوار پیدا می شود.هفته ای یک بار به کف یا سازه های چوبی خانه نگاه کنید تا مطمئن شوید که آسیبی به وجود آمده یا خیر.همانطور که می دانید موریانه ها در واقع به درختان آسیب می رسانند و آنها را می جوند.با گذشت سال ها، چوب آسیب می بیند و تضعیف می شود.

 

از بین بردن موریانه در دیوار

 

از بین بردن موریانه چوب ها

2. بال:

 

موریانه ها بال دارند ؛ شما ممکن است بال های آنها را نزدیک پنجره، در یا سایر نقاط دسترسی به منزل پیدا کنید.زمانی که موریانه ها در محل مناسب برای کندن چوب پیدا می شوند، بال های خود را از هم باز می کنند، زیرا می دانند که دیگر به بال نیاز نخواهند داشت.بال های موریانه ها شبیه بال های مورچه هستند ؛ اگر شما بال ها را پیدا کردید، یک اقدام فوری باید انجام دهید.

 

3. تونل های گِلی:

 

گِل می تواند در نزدیکی درختان یا انبارها یا جایی که زمین خانه شما را به هم متصل می کند، پیدا شود.همانطور که می دانید موریانه ها به دمای خاصی نیاز دارند تا زنده بمانند. آن ها در مکان هایی که رطوبت وجود دارد رشد خواهند کرد. لوله ها و تونل ها برایشان مناسب اند. می توانید قسمتی از لوله را بردارید تا ببینید آیا موریانه ها در حال بیرون رفتن هستند یا خیر.

 

4. فضله های قهوه ای:

 

چراغ قوه خود را بردارید و به موریانه ها نگاه کنید ، فضله موریانه ها ممکن است به شکل قرص های قهوه ای تیره و یا رنگ چوب باشد.این فضله ها نزدیک چوب ضعیفی یافت می شوند که موریانه ها به آن هجوم برده اند چیزهایی وجود دارند که موریانه ها را می کشند.

 

از بین بردن موریانه در دیوار

 

از بین بردن موریانه و و روش شناسایی موریانه

روش های از بین بردن موریانه در خانه

درمان گرما و سرمایی:

 

تغییر دمای اطراف کلونی یک روش طبیعی برای خلاص شدن از موریانه ها است که از هیچ ماده سمی نیز استفاده نمی شود.

 

درمان گرمایی:

درمان های گرمایی توسط متخصصین کنترل آفت انجام می شود و می توانند برای کل خانه و یا فقط برای مبلمان مورد استفاده قرار گیرند.برای رفع مشکل خانگی تان، یک متخصص برای بازرسی به خانه تان خواهد آمد تا ببیند موریانه ها در کجا قرار دارند و توصیه می کنند که چه چیزهایی باید از خانه شما بیرون برده شوند.

 

وسیله گرمایشی نصب خواهد شد تا درجه حرارت خانه شما بین 120-140 درجه فارنهایت را حداقل برای 35 دقیقه افزایش دهند.برای حل مشکل مبلمان ها، آیتم های آلوده را می توان در یک محفظه حرارتی قرار داد و تا 4 ساعت در معرض همان حرارت قرار داد.

 

درمان سرمایشی:

درمان های سرمایشی معمولا برای مبل و اثاثیه مورد استفاده قرار می گیرند ؛ نیتروژن مایع یک قاتل طبیعی برای موریانه ها است که می تواند برای آفات به کار رود.این روش معمولا توسط یک متخصص انجام می شود که نیتروژن مایع را به مناطق آلوده پمپ می کند.اگر در جایی زندگی می کنید که در آن زمستان به زیر 20 درجه فارنهایت می رسد، می توانید مبلمان خود را در خارج از منزل قرار دهید.این دما برای موریانه ها خیلی پایین است تا زنده بماند و بیشتر یا همه موریانه ها در این دما بمیرند.

 

برای از بین بردن موریانه در خانه چه باید کرد؟

سیل موریانه ها را می کشد:

 

به سادگی موریانه ها را از بین ببرید تا از شر آن ها خلاص شوید اگر شما یک باغ دارید و یک لوله کوچک گِلی را می بینید، آن را حفاری کنید و در آنجا آب بریزید.

 

خورشید:

 

اگر نور خورشید به اندازه کافی به منزل شما نفوذ نکند، احتمال دارد که موریانه ها خانه شما را خراب کنند. نور خورشید به طور طبیعی نقش مهمی در کشتن موریانه ها ایفا می کند.اجاره دهید نور کافی برسد.

 

کشتن موریانه

 

از بین بردن موریانه با نور خورشید در خانه

نمک موریانه ها را می کشد:

 

نمک می تواند یک روش موثر و طبیعی برای کشتن موریانه ها باشد شما فقط باید یک شیشه پر از نمک و آب گرم را تهیه کنید بله، باید خیلی شور باشد.سرنگ را بردارید و با آب شور پر کنید. به تمام مناطق آسیب دیده تزریق کنید موریانه ها با از دست دادن آب بدنشان می میرند.

 

از بین بردن موریانه های چوب

چگونه می توان موریانه های چوب خشکی و زیرزمینی را کشت؟

 

راه های بی شماری برای کشتن موریانه ها وجود دارد موریانه های مختلف، به روش های متفاوتی نیاز دارند.شما می توانید چیزهایی را از بازار محلی بگیرید و یا خودتان درست کنید که در این بخش از نمناک راه های دیگری برای کشتن چوب خشک و زیرزمینی وجود دارد.

 

روش کشتن موریانه

 

از بین بردن موریانه چوب های خانه

کشتن و از بین بردن موریانه های چوب خشک :

1. برق:

 

این روش ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این یکی از موثرترین روش های ریشه کنی موریانه ها است.حفر سوراخ ضروری نیست، اما اگر این کار را انجام دهید، موثرتر خواهد بود.

 

2. روغن پرتقال:

 

روغن پرتقال، عصاره پوست پرتقال است. در آب حل نمی شود.شما باید با این روغن بسیار مراقب باشید چون برای انسان ها خطرناک است.اگر این روغن را از طریق اشتباه مصرف کنید، ممکن است از مشکلات شکمی رنج ببرید.هم چنین پوست و یا چشمان شما را تحریک می کند.

 

روغن پرتقال برای درمان انواع حشرات از طریق تخریب غشا سلولی شان مورد استفاده قرار می گیرد ؛ شما باید یک سوراخ کوچک در چوب خراب شده را حفر کنید و روغن را در فضاهای خالی آن بریزید.نتایج در عرض یک یا دو هفته دیده خواهد شد.

 

3. نور خورشید:

 

همانطور که قبلا بحث شد، نور خورشید راهی برای کشتن موریانه ها است.موریانه ها عاشق تاریکی هستند و نور برایشان مضر است به عنوان مثال، اگر میز یا صندلی تان آلوده شده باشد، شما می توانید آن ها را در نور خورشید بیرون ببرید و آن را بگذارید 2-3 روز بیرون بمانند.

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

سوسک های ریز لار خطرناک نیست؛ به جای سم از تله نوری استفاده کنید

 

سمپاشی سوسک ریز

 

چند روزی است که سوسک های ریز و سیاه رنگی در سطح شهر لار و در منازل مشاهده شده که اگرچه شاید خیلی خطرناک نیز نباشند اما کلونی و انبوه…

 

 

چند روزی است که سوسک های ریز و سیاه رنگی در سطح شهر لار و در منازل مشاهده شده که اگرچه شاید خیلی خطرناک نیز نباشند اما کلونی و انبوه آنها باعث وحشت در بین خانواده های لاری شده است. رفعت حقيقي كارشناس ارشد علوم كشاورزي و باغباني مدیریت جهاد کشاورزی لارستان در این زمینه می گوید:

 

اين سوسك ها به دليل شرايط اب و هوايي كنوني فعاليت داشته و به محض بالا رفتن دماي شب فعاليتشان محدود و به مرور از بين ميروند.

 

به گزارش میلادلارستان وی اظهار می دارد: سوسک های مذکور حشراتی بي خطر هستند و با عمومي ترين و ضعيف ترين سم ها از جمله حشره كش هاي خانگي موجود در بازار از جمله *حشره كشي به نام كامِن* كنترل ميشوند اما به دليل رعايت نكات بهداشتي و زيست محيطي بهتر است از سم استفاده نگردیده و از *تله نوري* استفاده گردد.

 

رفعت حقیقی در پایان توصیه می کند: در ابتداي امر تا حد امكان چراغهاي ورودي ساختمان را خاموش كنيد و يك تله نوري در گوشه اي از حياط قرار دهید بدین صورت که در يك تشت اب ريكا ریخته و يك لامپ در قسمت بالاي آن قرار دهید، سوسك ها به سمت نور جذب شده و در تله به دام مي افتند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 | نظرات ()