نوشته شده توسط : ادمین

سوسک ها بدون سر تا چند روز زنده می مانند؟

 

سمپاشی سوسک ریز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سوسک‌ها می‌توانند بدون سر تا چند هفته زنده بمانند.

 

به گزارش برنا؛سر بریدن برای انسان کشنده به شمار می‌رود چراکه ما سیستم گردش خونی با فشار بالا داریم و برای اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن به آن وابسته‌ایم.

 

بریدن شریان‌های شاهرگی در گردن باعث می‌شود تمام خون یک انسان طی چند دقیقه به طور کامل از بدنش خارج شود. حتی اگر بریدگی‌ها فورا سوزانده شده و جلوی خونریزی آنها گرفته شود، بدن نمی‌تواند بدون سیگنال‌های عصبی مغز نفس بکشد یا زنده بماند.

 

با این حال سوسک‌ها مانند اکثر حشرات متفاوت از انسان‌ها هستند. این حشرات به طور منفعلانه از طریق شبکه‌ای از لوله‌های متصل به منافذی به نام «مارپیچ» نفس می‌کشند. مارپیچ در طول بدن این حشرات کشیده شده، درواقع سوسک برای انتقال اکسیژن به گردش خون متکی نیست. میزان فشار مایعات بدن این حشرات نیز در سطح پایینی است.

 

مغز سوسک‌ها معمولا با داده‌های ورودی از چشم‌ها و آنتن‌ها را کنترل می‌کند، رفتارهای دیگر مانند دویدن و واکنش به لمس این حشرات تحت کنترل مغزهای کوچکی به نام «گانگلیون» است که در هبر بخش بدن وجود دارد. یک سوسک سربریده درنهایت از گرسنگی می‌میرد اما ممکن است که این روند چند هفته طول بکشد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
شناخت کک + نحوه از بین بردن کک
 
 
 
 
 
یک کک ماده می تواند در روز 50 تخم بگذارد
 
 
 
یک مساله ای که در روستاها زیاد هست این است که حشره بسیار ریزی به نام کک باعث گزش و اذیت و آزار انسان ها می شود.
کک ها، حشرات موذی و بسیار خطرناکی هستند که به واسطه ویژگی های حرکتی و دوره زندگی، به دام انداختن آن ها بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است. حتی استفاده از سموم در مبارزه با آن ها راه به جایی نمی برد. اگر کک ها، وارد محیط های مسکونی شوند، بیرون راندن آن ها بسیار مشکل است. این چگونه سعی در شناساندن کک ها به شما و ارائه چند راه برای مبارزه با آن ها دارد.
 
 
 
کک ها حشراتی از راسته سیفوننپترا هستند. حشراتی کوچک، بدون بال و خونخوار که حرکت های جهشی دارند. کک ها بیشتر از پستانداران و گاهی از پرندگان خونخواری می کنند. به طور کلی از 3000 گونه کک فقط 12 گونه به انسان حمله می کنند. مهمترین گونه های کک، کک جوندگان، کک انسان و کک گربه (Ctenocephalides felis) و کک سگ (Ctenocephalides canis) هستند. گزش آن ها باعث تحریک، ناراحتی شدید و خونریزی می شود. کک جوندگان ناقل مهم طاعون خیارکی و تیفوس منتقله توسط کک است. کک های گربه کرم های نواری (ستودها) را منتقل می کند. کک تونگا (کک شنی) پوست انسان را سوراخ کرده و باعث عفونت می شود. کک هایی که انسان را می گزند در بیشتر نقاط جهان یافت می شوند.
 
 
 
مشخصات کک ها و نحوه زندگی آن ها
 
کک ها اغلب منازلی را که حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه در آن ها نگه داری می شود؛ درگیر می کنند. عمومی ترین انگل در سگ ها در حقیقت از طریق کک به او سرایت می کند. عموماً کک های سگ در اروپا یافت می شوند به طوری که کک هایگربه عموماً در آمریکا یافت می شود. کک های گربه در موارد نادر با خود بیماری هایی را حمل می کنند. کک ها می توانند به لباس ها یا حیوان شما بچسبند. آن ها در حیاط ها، پرورشگاه های سگ و گربه، جنگل ها و پارک ها یا در مکان های دیگری که حیوانات در آنجا زندگی می کنند؛ یافت می شوند. چون این ها مکان هایی هستند که کک ها می توانند میزبان های خود را پیدا کرده و تولید مثل کنند. یک کک ماده می تواند در روز 50 تخم بگذارد. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی، فقط 50% از تخم های هر کک به لارو تبدیل می شوند و در حدود 35% از لاروها موفق به تنیدن پیله و تشکیل پوپ می گردند. جای خوشبختی است که از کل تخم های اولیه کک فقط 5% آن ها به بلوغ می رسند.
 
 
 
نحوه زندگی کک ها
 
چرخه زندگی کک ها شامل 4 مرحله تخم، لارو، شفیره و بالغ است. کک های بالغ 1 تا 4 میلیمتر طول و بدنی بیضی شکل دارند و در طرفین فشرده و بدون بال هستند. همچنین پاهای آن ها رشد مناسبی داشته و برای پریدن سازگاری دارند. تخم کک ها حدود 0.5 میلیمتر طول دارد و تخم مرغی شکل و سفید می باشد.
 
 
 
کک روی میزبان خود تخم گذاری می کند، که این تخم ها از بدن میزبان روی فرش، زمین، خاک یا هر جای دیگری میافتند و در شرایطی که دمای هوا اندکی بالا و هوا نسبتاً مرطوب باشد می توانند دوام بیاورند و چرخه زندگی خود را کامل کنند. در عرض 10 روز پس از قرار گرفتن تخم در محیط مناسب، لارو کرم مانندی که فاقد ضمائم حرکتی است خارج می شود.
 
 
 
این لاروها از زیر سطح خاک حرکت می کنند و یا اگر داخل اتاق باشد به داخل فرش ها و یا شکاف های کف نفوذ می کنند، لاروها از مدفوع کک های بالغ تغذیه می کنند و در عرض 5-12 روز پیله ای ابریشم مانند (silk like cocoon) در اطراف خود تولید و در آن شفیره گذاری می کنند. خروج حشره بالغ از پیله بسته به شرایط ممکن است از 5 تا 140 روز طول بکشد، پس از خارج شدن حشره بالغ از پیله، خود را به میزبانش می رساند و ادامه عمرش را که حدود 100 روز می باشد روی میزبان سپری می کند.
 
 
 
چرخه زندگی کک معمولاً در عرض 3-4 هفته کامل می شود. کک ها 48 ساعت پس از اولین خونخواری، جفت گیری کرده و به تولید تخم می پردازند. کک ها نسبت به سرما حساسند و در زمستان قادر به تحمل سرمای هوای بیرون از منزل نیستند و در ساختمان هایی که هوای گرم و مرطوب و غذای کافی وجود دارد به سر می برند.
 
 
 
به طور معمول انسان به وسیله کک گربه (کتنو سفالیدس فلیس)، بیشتر از کک سگ (کتنوسفالیدس کنیس) گزیده می شود.
 
 
 
کک انسان (پولکس ایرتیانس) علی رغم نامش خطر چندانی برای انسان ندارد. کک ها معمولا از روی زمین به قسمت هایی از بدن انسان مانند مچ و ساق پا که دسترسی به آن آسان است می جهند. هر چند به تمام قسمت های بدن انسان ممکن است حمله شود. گزش کک سبب تحریک و گاهی ناراحتی زیاد می شود. آلودگی های زیاد به کک ممکن است سبب واکنش های شدید و درماتیت شود.
 
 
 
اقدامات کنترل
 
حفاظت فردی: استفاده از دور کننده های شخصی
 
اقدام های ساده بهداشتی: برای از بین بردن کک ها، تخم ها، لاورها و پیله ها می توان خانه را تمیز نموده و کف اتاق ها را شست. استفاده از جارو برقی نیز موثر است.
 
سمپاشی: در آلودگی های شدید جهت ریشه کنی موثر کک ها می بایست سمپاشی با سمومی از قبیل (پیروتروئیدها، پروپکسور، بندیوکارب) انجام گیرد.
 
 
 
برای یک مبارزه کلی با کک ها می توان کف منازل و مسیر حرکت جوندگان را با ددت 5-10 درصد، گامکسان 1 درصد یا دیلدرین 0.5(نیم) درصد سمپاشی کرد یا گرد حشره کش را به داخل لانه جوندگان پاشید. در بسیاری از نقاط دنیا گونه های گزنوپسیلا کئوپیس و پولکس ایریتانس نسبت به ددت دیلدرین و گامکسان مقاوم شده اند بنابراین استفاده از حشره کش های فسفره یا کاربامات ها مثل دیازنیون2 درصد، فنتیون(بایتکس) 2 درصد، مالاتیون 5 درصد، فنتروتیون (سومیتیون) 2 درصد آیدو فنفوس 2 درصد با سوین 5-3 درصد بهتر است.
 
 
 
برای مبارزه با کک های سگ و گربه می توان از حشره کش های انتخابی مثل گامکسان 1 درصد مالاتیون 2-5 درصد کارباریل 3-5 درصد با پیرترین 1 درصد برای گرد پاشی بدن سگ و گربه استفاده شود.
 
 
 
به دنبال یافتن راه حلی برای مبارزه با کک ها، با بررسی انواعی از گیاهان، تعدادی از آن ها که دارای ترکیبات موثری در جهت فراری دادن حشرات بودند شناسایی گردیدند.
 
 
 
این گیاهان عبارت بودند از: بابونه، سیر، اوکالیپتوس، پونه، شمعدانی، درخت چای (روغن این درخت)، و اوسطوخودوس.
 
 
 
جهت ساخت ترکیب موثری از آن ها، عصاره این گیاهان به صورت عرق گیری تهیه گردید. سپس از مقدار کمی وازلین، پمادی تهیه شد.
 
در بررسی نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده، معلوم شد به احتمال 95% پماد مذکور می تواند سبب دور کردن کک ها و کاهش گزش آن ها شود.
 
 
 
ضد خارش کک, آشنایی با کک
 
جهت ساخت ترکیب موثری از آن ها، عصاره این گیاهان به صورت عرق گیری تهیه گردید
 
 
 
یک مساله ای که در روستاها زیاد هست این است که حشره بسیار ریزی به نام کک باعث گزش و اذیت و آزار انسان ها می شود.
 
 
 
در مکانها و خانه هایی که کک زیاد دارد از چند روش می شود استفاده کرد.
 
 
 
اول اینکه چنانچه داخل خانه نشیمن کک افتاده می توانید از جارو برقی جهت نابودی و خارج کردن این موجود از لابه لای فرش ها استفاده کنید. جارو برقی باعث می شود که پرز بدن این موجود از بین بره و باعث مرگ آن می شود و از جهتی هم اغلب کک در بین پرز فرش ها و یا پتوها مخفی می شود که از این طریق می توانید به طور ۷۰ الی ۸۰ درصد از شر آن راحت بشوید.
 
 
 
اگر پتوی گلباف یا مدل گلباف استفاده می کنید به نظرم تا وقتی کک دارید کمتر استفاده کنید چون حالتی مثله مو(موژه) داره و حشره راحت می تواند داخل آن پنهان شود و شب ها یا وقت استراحت مزاحم شود. به جای آن می توانید از پتوهای قدیمی یا مدل سربازی استفاده کنید و حتی اگر داشتید بالاش را ملحفه هم بدوزید (ملحفه هر چه سفید تر بهتر) تا میزان ورود این انگل را حداقل به یک طرف پتو محدود کنید. می توانید دو سه بار داخل خانه تان را با حشره کش مانند تار و مار و….. سم پاشی کنید و هم چنین کنار دیوار را با پودرهای سمی که به فراوانی در بازار یافت می شود سم ریزی کنید. چون من شنیدم مسیر حرکت این موجود از کناره های دیوار است.
پیشنهاد ویژه
بارداری,درمان ناباروری,درمان نازاییدرمان نازایی با بالاترین درصد موفقیتمحصولات غذایی,نان و نانواییاعطای نمایندگی فروش کیک و کلوچهبیتوتهکف قیمت محبوب‌ ترین پروازهای چارتر خارجی
 
 
 
روش بعدی که در محدوده یک الی دو متر می شود از آن استفاده کرد به دو قسمت تقسیم می شود.
 
 
 
۱- می توانید از پارچه سفید استفاده کنید و با توجه به رنگ تیره ای که کک دارد پارچه با ابعاد تقریبی یک متر در یک متر را پهن کنید تا طی پرشهایی که این موجود دارد به راحتی برای شما قابل مشاهده باشد تا بتوانید دستگیرش کنید و دستبند به آن بزنید. البته استفاده از زیرپوش سفید هم توصیه می شود به این علت که به محض ورود کک به بدن در فاصله کوتاهی می توانید آن را پیدا و از بین ببرید.
 
 
 
۲- استفاده از سینی بزرگ(مجمعه) که داخل آن را با آب پر کرده باشید که در اولین پرش کک داخل آب می افتد و در داخل آب و مناطق خیس کک بسیار آسیب پذیر هست و وقتی می خواهید یک کک را که در حال گزش یا لابه لای لباس ها قایم شده را با انگشت بگیرید حتما دستتان را کمی با آب دهان یا هر چیز دیگری خیس کنید تا توان حرکت را از حشره بگیرید که اگر خدای ناکرده از زیر انگشتتان فرار کرد قدرت مانور آن گرفته شود.
 
 
 
درمان نیش کک, از بین بردن کک
 
هوای سرد کک را کرخت می کند و به راحتی می توان آن را کشت
 
 
 
روش بعدی از بین بردن کک از داخل طویله چهارپایان علی الخصوص گوسفندان هست. اغلب کسانی که در خانه و زندگی زیاد کک دارند از طویله گوسفندان و اکثرا از حیوان بز و بزغاله یا سگ گرفتار این انگل می شوند. بزغاله و بز و حتی سگ به علت بدن پوشیده از مو پناهگاه خوبی برای رشد ککهای موذی هستند.
 
 
 
برای از بین بردن کک در آغل (طویله) گوسفندان و پاکسازی آن ابتدا باید خاک حاصله از پهن و فضوله حیوانات را به صورت کامل از خانه و محل آلوده خارج کرد. چنانچه خانه مورد نظر در سطح آلودگی بسیار بالایی قرار دارد و به محض ورود مورد حمله شدید کک ها قرار می گیرید می توانید از چکمه ای استفاده کنید که قبلا تا لبه بالایی آن را به گازوئیل آغشته کرده باشید البته تاکید می کنم که حتما گازوئیل باشد به این علت که چرب است و دیرتر خشک می شود.
 
 
 
لازم به ذکر است که خاک هایی حیوانی که به مرور زمان روی همدیگر تلمبار شده و به صورت فشرده (به قول معروف کتم) شده را حتما به حدی حفر و خارج کنید که به خاک ساده برسید. بعد از اتمام کار به وسیله سمپاش یا در صورت در دسترس نبودن سمپاش با چیزی مثل نفت دان و با کمک گرفتن از یک جارو تمام داخل خانه تا نیم متر از دیوار رو با گازوئیل آغشته کنید و باز هم تاکید می کنم که گازوئیل باشد چون تا حدود یک و نیم الی دو سال (باز هم از اون آمارهای عجیب) خاطر جمع هستید که هیچ گونه ککی نمی تواند داخل آن خانه رشد و نمو بکند ولی در صورت استفاده از نفت یا برخی سموم که زود اثر آن از بین می رود به زودی باید منتظر برگشت انگل باشید.
 
 
 
باید بدانید که این موجود در مکان های گرم می تواند ادامه حیات بدهد به همین دلیل در فصل زمستان جمعیت شان کم می شود. شما چنانچه لباسی به تن دارید که مطمئن شدید این حشره داخل آن هست در هوای سرد زمستان می تونید آن را در بیرون از خانه و هوای سرد رها کنید و بعد از مدتی حشره تقریبا کرخت شده و گرفتن آن راحت تر می شود ولی در هوای گرم می توانید لباس آلوده به حشره را داخل ظرف پر از آب بیاندازید تا توانایی حشره را به طرز چشمگیری کاهش بدهید و در صورتی که لباس کاملا زیر آب قرار گرفته و هوای داخل آن خارج شود حشره نابود خواهد شد. خفه می شود.
 
 
 
بیماری های قابل انتقال از کک ها:
 
طاعون
 
یک بیماری باکتریایی است که ابتدا در میان حیوانات وحشی مثل رات ها و دیگر جوندگان بروز می کند. عامل طاعون باکتری یرسینا پستیس است، که به وسیله کک ها انتقال می یابد.
 
 
 
تیفوس ککی
 
نام دیگر آن تیفوس مورن است، عامل آن ریکتسیا تیفی است و به طور تک گیر در جمعیت رات ها و موش ها اتفاق می افتد. این بیماری به طور کلی توسط کک های جوندگان و گربه انتقال پیدا می کند.
 
 
 
بیماری تولارمی
 
به وسیله باسیل فرانسیسلا تولارنسیس ایجاد می شود.

 



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

کنه کبوتری چیست ؟

سمپاشی کنه کبوتری

سمپاشان

حشره کنه کبوتری به طور طبیعی در جاهایی که پرندگانی مانند کبوترها ، گنجشک ها ، سارها ، مرغ و خروس و… نگهداری می شوند و یا در آنجا لانه گذاری کرده اند یافت می شود.

 

اما انتقال این حشرات به خانه ما به چه صورت است؟ این آفات از خون پرندگان تغذیه می کنند و در زمانی که کبوترها لانه قدیمی خود را برای ساخت لانه دیگری ترک می کنند، کنه های کبوتری برای جستجوی غذا خود را به منازل مسکونی می رسانند و از خون انسان ها تغذیه می کنند. جای نیش ناشی از کنه کبوتری می تواند باعث تحریک شدید شود.

 

حشره کنه کبوتری در مناطق گرم تر دنیا از جمله ایران بیشتر یافت می شوند. گونه های مختلفی از این آفات وجود دارند که شایع ترین آن ها Mite Domesticها هستند از خانواده Macronyssidae.

 

شکل و ویژگی های ظاهری کنه کبوتری

خیلی کوچک هستند (کمتز از 1 میلی متر طول)

دارای 8 پا هستند

بسیار متحرک

بدن آن ها نیمه شفاف است و بعد از تغذیه خون متمایل به قرمز می شوند.

بیضی شکل هستند با پوششی از موهای کوتاه

 

 

 

کنه کبوتری در کجا بیشتر یافت می شوند ؟

کنه پرندگان عموما در جاهای مرطوب و گرم زیاد پیدا می شوند و در طول بهار و اوایل تابستان فعالیت آن ها بیشتر می شود و به طور طبیعی در جاهایی که کبوتر ، گنجشک و مرغ لانه گذاری کرده باشند دیده می شوند.

 

انسان ها در زمان کوچ و تغییر مکان پرندگان کوچک از لانه های خود در معرض حمله این حشره قرار می گیرند و آن ها برای یافتن غذا و تغذیه از خون انسان ها از درزها و شکاف های موجود در خانه خود را برای زنده ماندن به داخل می رسانند.

 

حشره کنه کبوتر چگونه زنده می ماند ؟

از خون پرندگان تغذیه می کنند

 

در لانه پرندگان به سرعت تولید مثل می کنند

 

اگر سه هفته متوالی بدون غذا بمانند از بین می روند

 

روش های از بین بردن کنه کبوتری در خانه

همانطور که در مطالب قبلی هم گفتیم از بین بردن حشرات و آفات در خانه نیازمند پیشگیری از ورود آن ها است و بهترین راه برای مبارزه با کنه کبوتری برای جلوگیری از ورود به منزل بستن شکاف و درزهای موجود است و همچنین سمپاشی کنه کبوتری در جاهایی که پرندگان در آن محل ها زیاد هستند هر 6 ماه یکبار الزامی است و خیال شما را از هر فکر و مشکلی آسوده می سازد.

 

مرحله 1 : شناسایی

شناسایی مناسب از کنه کبوتری در شناخت نحوه کنترل هجوم ان ها به داخل خانه بسیار مهم است.

 

مرحله 2 : پیدا کردن و برداشتن لانه های پرندگان

بهترین رویکرد برای کنترل هجوم کنه های کبوتری ، یافتن و از بین بردن لانه های پرندگان است. در هنگام برداشتن لانه ها حتما برای جلوگیری از انتقال کنه ها و عفونت های باکتریایی از ماسک و دستکش استفاده کنید. جاهایی که ممکن است لانه ها را در آنجا پیدا کنید :

 

در اطراف پشت بام و دودکش ها

در فضاهای زیر شیروانی و سقف

در حفره های دیوار

زیرزمین ها و زیر پله ها

اطراف دیوارهای پنجره

بالکن و تراس ها

 

مرحله 3 : پیشگیری و ریشه کن کردن

جلوگیری از ورود پرندگان به داخل سوراخ های موجود با بستن و درزگیری ان ها و مسدود سازی تمامی راهای موجود به زیر شیروانی.

 

بعد از مسدود سازی درزها و راه های نفوذ برای از بین بردن کنه کبوتری در خانه محل مورد نظر را با سم مخصوص کنه کبوتری پاکسازی نمایید. همچنین اگر لانه های موحود در جاهای غیر قابل دسترسی به شما هستند می توانید از شرکت کنترل آفات سمپاشان برای حل مشکل یاری بگیرید.

 

خطرات نیش کنه کبوتری بر انسان ها

کنه های کبوتری از انسان ها فقط تغذیه می کنند و چون نمی توانند چرخه زندگی خود را روی بدن آن ها تکمیل نمایند به طور طبیعی جا به جا می شوند و به دنبال لانه جدید می گردند. ترجیح می دهند جای خاصی از بدن را نیش بزنند و در زیر پوست زندگی می کنند. اگر گرفتار این حشرات شده باشید در هنگام فعالیت آن ها می توانید حس راه رفتن ان ها بر روی پوست خود را احساس نمایید.

 

نیش کنه کبوتری موجب خارش شدید و تورم و قرمزی در جای گزش می شود و خال های قرمز رنگی بر روی پوست ایجاد می کنند که به خاطر نوعی ماده در بزاق است. تشخیص جای نیش حشره کنه کبوتری در مقایسه با سایر آفات کار سختی است. همچنین در هنگام گزش استفاده از کرم و لوسیون زد خارش می تواند به شما کمک نماید.

 



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
حشرات
 
 
حَشَرَه (به عربی: حشرة، جمع: حَشَرات) یک رده از بی‌مهرگان هستند که بزرگ‌ترین گروه را در میان گروه بندپایان به خود اختصاص می‌دهند. بندپایان جانورانی هستند که دارای استخوان‌بندی بیرونی بوده و اعضای آن‌ها به‌هم‌پیوسته‌اند.شاخه بندپایان موفق‌ترین جانوران بوده و نسبت به سایر شاخه‌ها از تعدد و تنوع بی‌شماری برخوردارهستند. حشرات شش یا هشت پا دارند و بیشتر آن‌ها دارای بال هستند. بدن یک حشره از ۳ بخش تشکیل می‌شود: سر، سینه و شکم.
 
حدود یک میلیون گونهٔ مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نام‌گذاری شده‌است. مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونهٔ مختلف می‌رسد. حشرات تقریباً در همهٔ نقاط روی زمین پیدا می‌شوند و همچنین می‌توان آن‌ها را در آب‌های شیرین یافت. حشرات اولین جانوران پرنده‌اند که در روی زمین به وجود آمدند. ۳۵۰ میلیون سال قبل، اولین بار آن‌ها توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند، و این میلیون‌ها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاش‌ها بود.
 
برای بیشتر حشرات قدرت بینایی و بویایی از مهم‌ترین احساس‌ها می‌باشد حشرات دارای چشم‌های مرکب هستند به این معنی که چشم حشره از دو قسمت مجزا تشکیل شده‌است هر قسمت از چشم حشره دارای لنز مخصوص به خود می‌باشد حشرات برای بو کشیدن و مزه کردن از شاخک‌هایشان و بعضی اوقات از قسمت‌های دیگر بدنشان استفاده می‌کنند آنها همچنین برای لمس کردن اشیاء از شاخک‌هایشان استفاده می‌کنند.
 
حشرات در طول رشدِ خود به‌طور دوره‌ای پوست‌اندازی می‌کنند و یا پوستهٔ خارجیِ خود را می‌اندازند. بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تغییرشکل می‌دهند، اما سنجاقک‌های یک‌روزه و حشرات بدون بال می‌توانند ۲۰ مرتبه یا بیشتر پوست‌اندازی کنند و تغییرشکل دهند. هر بار که یک حشره تغییرشکل می‌دهد، شکل بدنش عوض می‌شود. این حالت را در حشرات دگردیسی (دگرگونی) می‌نامند. بعضی از حشرات با هر بار پوست‌اندازی به‌آرامی تغییرشکل می‌دهند و نوع بالغ آن‌ها بسیار با نوع نوزاد تفاوت دارد. این حشرات عبارت‌اند از زنبورهای عسل، مگس‌ها، سوسک‌های بزرگ، پروانه‌ها و زنبورهای معمولی.
 
 
محتویات
۱کالبدشناسی
۲حشرات اجتماعی
۳گردش خون
۴اشکال مختلف پا در حشرات
۵تولیدمثل در حشرات
۶گوناگونی
۷جستارهای وابسته
۸منابع
۹پیوند به بیرون
کالبدشناسی
 
آناتومی حشره
A- دماغه B- قفسه سینه C- شکم
۱. شاخک[۳]
۲. ریزچشم (پایینی)[۴]
۳. ریزچشم (باایی)
۴. چشم مرکب[۵]
۵. مغز[۶] (cerebral ganglia)
۶. پیش‌سینه[۷]
۷. dorsal blood vessel
۸. tracheal tubes (trunk with اسپیراکل)
۹. میان‌سینه[۸]
۱۰. پس‌سینه[۹]
۱۱. بال جلو
۱۲. hindwing
۱۳. mid-gut (stomach)
۱۴. dorsal blood vessel ("aorta")
۱۵. تخمدان[۱۰]
۱۶. قسمت خلفی لوله گوارش[۱۱] (intestine, rectum & anus)
۱۷. مقعد
۱۸. لوله رحمی[۱۲]
۱۹. nerve chord (abdominal ganglia)
۲۰. Malpighian tubes
۲۱. tarsal pads
۲۲. claws
۲۳. قوزک پا
۲۴. ساق پا
۲۵. ران. سومین و بزرگترین مفصل پای حشرات.
۲۶. پی ران. زائده ران. مفصل دوم پا واقع در بین ران و تهیگاه.
۲۷. fore-gut (crop, gizzard)
۲۸. thoracic ganglion
۲۹. پیش ران. تهیگاه. مفصل قاعده پا که آن را به بدن متصل می‌کند.
۳۰. salivary gland
۳۱. subesophageal ganglion
۳۲. mouthparts
حشرات اجتماعی
این گروه از حشرات شامل گونه‌های بی‌شماری از زنبورهای معمولی و تمام گونه‌های مورچه‌ها و موریانه‌ها می‌شود. حشرات اجتماعی در گروه‌های خانوادگی زندگی می‌کنند و یا به‌صورت قبیله‌ای زندگی می‌کنند و لانه‌های بسیار بزرگ می‌سازند. در هر قبیله فقط یک حشره، یعنی ملکه، تولید مثل می‌کند. بیشتر حشرات دیگر کارگر هستند که به جمع‌آوری غذا و حفاظت از لانه می‌پردازند.
 
گردش خون
اندام اصلی دستگاه گردش خون کلی در حشرات نوعی رگ لوله‌ای است که درست در زیر دیوارهٔ جسم نخاعی واقع شده‌است که در امتداد طول بدن حشره می‌باشد. خون نیز معمولاً همولنف نامیده می‌شود که وارد بخش شکمی (قلب) از طریق منفذ دهانه‌ای جفتی می‌گردد و از بخش سینه‌ای به سمت جلوتر بدن پمپ می‌شود (منفذ آئورتی). آئورت نیز در برخی از حشرات انشعاباتی ارسال می‌کند که لوله‌ای ساده با منفذ انتهایی در سر می‌باشد. موج انقباضی معمولاً از بخش قدامی آغاز و به بخش عقبی می‌رود. ضربان قلب نیز میوژنی می‌باشد ولی از طریق ورودی عصبی و ترشحات عصبی اصلاح می‌شود. اندام‌های فرعی ضربانی یا نبض‌ها نیز در پایهٔ این سامانه‌ها واقعند نظیر گیرنده‌ها، پاها و بال‌ها که سبب بهبود جریان گردش خون به این بخش‌های ضمیمه می‌شوند، همولنف اکسیژن را منتقل نمی‌کند اما در انتقال مواد تغذیه‌ای و هورمون‌ها و دفع مواد زائد مهم است.[۱۳][۱۴]
 
اشکال مختلف پا در حشرات
 
سوسک خرطوم‌دار درخت فندقی آفت گونه‌های مختلف درخت بلوط است.
۱. پاهای رونده (Gressori): ران و ساق پا قوی و پهن شده و از ساختمان قابل توجهی برخوردارند. (سخت بالپوشان)
 
۲. پاهای دونده (Cursori): ساق و ران طویل، بلند و باریک شده‌اند. مثل سوسری‌ها
 
۳. پاهای جهنده (Saltatori): ران بسیار قوی و عریض و ساق بلند می‌باشد. مثل پای عقب ملخ که برای جهیدن سازگاری یافته است.
 
۴. پاهای کننده (Fossori): ساق پا گاهی پهن و قوی و مجهز به دندانه‌هایی می‌باشد مانند پای جلو در آبدوزدک که برای کندن سازش یافته است.
 
۵. پاهای شکاری (Raptatori): ران و ساق پا مثل ۲ لبهٔ قیچی روی هم خم می‌شوند و ران پا مجهز به خارهای بلند و دارای شیاری است که ساق پا در صورت لزوم در آن قرار می‌گیرد. ساق نیز مجهز به دندانه یا خار است. مثل پاهای جلویی شیخک.
 
۶. پاهای شناگر (Natatori): پاها به شکل پارو و ران و ساق پهن و طویل و پوشیده از موهای متراکم است مانند پاهای عقب سن‌های آبی و بعضی از سخت بالپوشان آبزی
 
۷‌. پاهای سبدی یا جمع‌کننده: ساق پای عقبی عضوی به نام سبد گرده و نخستین بند پنجهٔ پای عقب برس گرده را ایجاد می‌کنند. مانند پای عقب در زنبور کارگر که با برس گرده، گرده را جمع کرده و سپس آن را برای انتقال به کندو به سبد گرده می‌فرستد.
 
۸. پاهای قلابی (Clasping): این حالت که در پاهای شپش‌های مکنده دیده می‌شود. ناخن پا به صورت قلاب درآمده و برای نگه داشتن شکار به کار می‌رود.
 
۹. پاهای مکشی (Suctioning): این حالت پا که در سوسک‌های شناگر دیده می‌شود. این نوع پا مجهز به دیسک‌هایی می‌باشد که به آنها کمک می‌کند که به کف رودخانه و … بچسبد.[۱۵]
 
تولیدمثل در حشرات
روش اصلی تولیدمثل در بندپایان به طریقهٔ دوجنسی است که در آن برای به وجود آوردن موجود جدید نر و ماده شرکت دارند. جنس‌های نر و ماده از لحاظ شکل ظاهری معمولاً با همدیگر اختلاف فاحشی دارند به‌طوری که تمیز دادن آن‌ها به آسانی امکان‌پذیر می‌باشد. این اختلاف که در نقاط مختلف بدن مانند آرواره‌ها، شاخک‌ها، بال‌ها، پاها و سرسی، شانه‌های سطح زیرین بدن (کژدم‌ها) نمایان است صفات دوشکلی جنسی نامیده می‌شود.[۱۶]
 
پیدایش این گونه صفات مربوط به وجود هتروکروموزوم‌ها است. اغلب حشرات از تیپ مگس سرکه هستند که در آن‌ها ماده‌ها هوموگامت و نرها هتروگامت هستند ولی در حشرات راستهٔ بال‌موداران و پروانه‌ها برعکس ماده‌ها هتروگامت و نرها هوموگامت می‌باشند. از طریق دوجنسی و با انجام عمل لقاح یا ترکیب گامت نر (اسپرماتوزوئید) و گامت ماده (اوول) صورت می‌گیرد. روش‌های فرعی تولید مثلی دیگری در بندپایان دیده شده‌است. از جمله بکرزایی یا دخترزایی که در ماده هائی جفت‌گیری ننموده صورت می‌گیرد. تولید مثل به طریق بکرزایی بدون دخالت گامت نر انجام می‌شود و جنین در داخل تخم‌های تلقیح نشده رشد می‌کند. بکرزایی به دو صورت اختیاری، مثل زنبور عسل، یا اجباری، مثل بعضی از زنبورها و شپشک‌ها صورت می‌گیرد.[۱۶]
 
پدوژنز در واقع یک نوع بکرزایی پیشرس است. لاروهای ماده حاوی تخمدان‌های رشدیافته‌ای بوده و سلول‌های اووسیت آن‌ها بدون تلقیح رشد می‌نماید و تبدیل به لاروهای ماده می‌شوند که از بافت‌های لارو مادر تغذیه می‌نمایند و تولید تخم‌های دیگر می‌کنند. این تخم‌ها مجدداً لاروهای زاینده، ایجاد می‌نمایند. به این طریق در نسل‌های متوالی، به طرق بکرزایی پیشرس و بدون اینکه تبدیل به حشره کامل بشوند تولید مثل می‌کنند. گاهی همین حشرات تحت تأثیر درجه حرارت، رطوبت، غذا و عوامل دیگر تبدیل به شفیره و سپس حشرهٔ کامل می‌گردند و حشرهٔ ماده پس از جفتگیری تخمریزی می‌نماید.[۱۷]


:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

ترفند خلاص شدن از شر سوسک های خانگی

سمپاشی هتل

طلا نیوز

این ترفندهای ساده به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان از شر سوسک ها خلاص شوید!

سوسک ها

 

سوسک ها نفرت انگیز هستند و هیچ کس دوست ندارد یکی از آن موجودات زننده را در خانه خود پیدا کند. سوسک ها این موجودات آزار دهنده حامل باکتری های بالقوه خطرناک هستند و می توانند غذای شما را آلوده کنند. به علاوه، به نظر می رسد خلاص شدن از شر آنها بسیار دشوار است. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم مشکلات سوسک خود را حل کنید!

 

بسیاری از مردم با هجوم سوسک ها در خانه های خود دست و پنجه نرم می کنند. سوسک ها مکان های گرم و مرطوبی را دوست دارند که می توانند غذای زیادی پیدا کنند. به همین دلیل است که اغلب می‌توانید آن‌ها را در آشپزخانه پیدا کنید، اگرچه آن‌ها مکان‌های دیگری مانند کمد و حمام را نیز دوست دارند. اگر با هجوم سوسک روبرو هستید، نباید آن را ساده بگیرید؛ سوسک‌ها می‌توانند باکتری E.coli را منتقل کنند و باعث سالمونلا شوند، بنابراین هرچه زودتر باید آنها را حذف کنید. در اینجا کارهایی است که می توانید برای خلاص شدن از شر آنها انجام دهید:

 

نکات

 

خانه خود را تمیز نگه دارید:

 

این امر ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر می‌خواهید از شر سوسک‌ها خلاص شوید یا از ابتلا به آنها کلا اجتناب کنید، تمیز نگه داشتن خانه مهم است. آنها عاشق غذا و کثیفی هستند، به همین دلیل است که باید بلافاصله بعد از خوردن غذا، محیط را تمیز کنید و زباله ها را مرتباً بیرون ببرید.

 

از اسپری مو استفاده کنید:

 

یک بطری اسپری مو می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. اگر سوسک ها را با اسپری مو اسپری کنید، آنها دیگر نمی توانند پاها و بال های خود را حرکت دهند و به هم می چسبند، کم کم خفه می شوند و می میرند. همچنین می توانید از اسپری استفاده کنید و بعد از اینکه سوسک بی حرکت شد، آن را له کنید.

 

 

 

برگ بو:

 

سوسک ها از بوی برگ بو بیزارند. چند برگ بو را خرد کنید و سپس در اطراف خانه خود بپاشید. اگر می‌دانید سوسک‌ها کجا لانه دارند، برگ‌های بو را در اطراف آن بگذارید. آنها به احتمال زیاد بلند می شوند و خانه ای جدید بدون بوی برگ بو پیدا می کنند.

 

 

 

با آمونیاک تمیز کنید:

 

شاید این بو کمی ناخوشایند باشد، بنابراین بهتر است ابتدا ترفندهای دیگر را امتحان کنید. با این حال، اگر از بوی آن ناراحت نیستید، می‌توانید میزهای خود را با آمونیاک تمیز کنید. دو فنجان آمونیاک را با یک سطل آب مخلوط کنید و از آن به عنوان محلول تمیزکننده استفاده کنید. سوسک ها از آن متنفر خواهند شد.

 

تله بسازید:

 

بسیار ساده است، اما همچنین بسیار موثر نیز هست. مقداری نوار چسب با کیفیت خوب بخرید. تکه هایی از نوار را در اطراف خانه قرار دهید که قسمت چسبنده آن به سمت بالا باشد. آنها را نزدیک منافذی قرار دهید که سوسک ها برای ورود به خانه از آنها استفاده می کنند (ترک، چاه کابینت). از آنجایی که سوسک ها در شب بیرون می آیند، بهتر است این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

ساس

سمپاشی منزل برای ساس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ساس معمولی

آرایه‌شناسی

فرمانرو:جانوران

شاخه:بندپایان

رده:حشرات

راسته:نیم‌بالان[۱]

زیرراسته:ناجوربالان[۲]

تیره:بسترساسان

کیرکالدی، ۱۹۰۹

سرده‌ها و گونه‌ها

سرده ساس

 

ساس (یا به فارسیِ شرقی خَسَک[۳]) حشره‌ای از راستهٔ نیم‌بالان و خانوادهٔ بسترساسان (Cimicidae) است.

 

ساس از کَک بزرگ‌تر است و لای درز تشک و بالش و شکاف اجناس چوبی مخفی می‌شود و شب خارج شده و انسان را نیش می‌زند. ساسها بیشتر بهنگام شب فعالند اما اگر یک هفته از خانه دور باشید، همین که شروع به استراحت کنید یا روی مبل بنشینید به سراغ شما خواهند آمد. روشن گذاشتن چراغ‌ها در مورد این خون‌آشام‌های کوچک، مخصوصاً زمانی که گرسنه هستند، چندان تأثیری ندارد.[۴]

 

ساس از راه خون‌خوراکی از انسان و دیگر جانداران خون‌گرم تغذیه می‌کند.[۵]

 

دو نوع ساس که از نظر بهداشتی برای انسان اهمیت دارد، ساس معمولی (ساس تختخواب، Cimex lectularius) و ساس گرمسیری (Cimex hemipterus) هستند. این دو نوع ساس از روی پیش‌سینه یعنی بخش اول سینه از هم تشخیص داده می‌شوند.[۶] در حال حاضر شواهدی دال بر انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت بی یا سی یا انتقال ایدز از طریق گزش ساس در دست نیست. ویروس‌ها در داخل بدن ساس تکثیر نمی‌شوند و در مدل‌های حیوانی انتقال بیماری‌های ویروسی از طریق گزش ساس ممکن نبوده.[۷]

 

 

محتویات

۱چرخهٔ زندگی

۲روش تشخیص و عوارض ساس

۳اقدامات کنترلی و راه‌های مبارزه

۳.۱الکل

۳.۲آب داغ

۳.۳سرما و گرما

۳.۴کنترل فیزیکی محیط

۳.۵روش‌های شیمیایی

۳.۵.۱سموم مؤثر بر ساس‌ها

۴منابع

۵نگارخانه

چرخهٔ زندگی

 

لکه ناشی از مدفوع ساس در گوشه تخت

در محل سکونت انسان مانند منازل، هتل‌ها، خوابگاه‌ها، زندان‌ها، سرباز خانه‌ها، بیمارستان‌ها، سرای سالمندان و… یافت می‌شود. این انگل‌ها در شکاف دیوار، کف خانه‌ها، اثاثیه، لابلای کارتن‌ها، پشت کاغذ دیواری، کمدها و درهای چوبی و قفسهٔ کتابخانه‌ها مبلمان، تشک‌ها، و پشتی‌ها مخفی می‌شوند. در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته یا نشسته در حال تماشای تلویزیون تغذیه می‌کنند. اگر انسان در دسترس آن‌ها نباشد از سایر حیوانات خونخواری می‌کنند. ساس روی بدن انسان زندگی نمی‌کند بلکه در محلی نزدیک به محل نشستن و خوابیدن انسان زندگی می‌کند. ساس را می‌توان به کمک لکه‌های ناشی از مدفوع آن‌ها تشخیص داد ساس در نزدیکی محل مخفی شدنش مدفوع می‌کند.[۸]

 

ماده بالغ روزی ۲–۳ تخم می‌گذارد؛ که در طول زندگی جمعاً ۲۰۰–۵۰۰ تخم می‌رسد. تخم‌های یک میلی‌متری سفید مروارید شکل‌اند. در مکان‌های یاد شده قرار داده می‌شوند. زمان بازشدن تخم‌ها که معمولاً ۱۰–۹ روز بعد از جنیندار شدن است به درجه حرارت بستگی دارد. ۵ مرحله نمفی وجود دارد؛ که هر مرحله قبل از پوست اندازی به یک وعده خون نیاز دارد تا تبدیل به مرحله بعدی گردد.

 

مراحل تخم تا بلوغ کامل و تخم‌گذاری مجدد بسته به حرارت محیط بین ۱۹–۷ هفته متغیر است. در حرارت ۲۷ درجه تخم‌ها در کمتر از یک هفته شکفته می‌شوند. در طول سال چند نسل ساس به وجود می‌آید. در دسترس بودن منبع خون در زمان تولید مثل تأثیر می‌گذارد. ساس‌های بالغ در تابستان یک بار در هفته تغذیه می‌کنند. در ماه‌های سرد تر تغذیه آن‌ها کمتر صورت می‌گیرد. در زمستان چیزی نمی‌خورند و در بهار برای تغذیه ظاهر می‌شوند. خانه‌های مستأجری بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند.

 

روش تشخیص و عوارض ساس

با بازدید شکاف‌ها و درزها در خانه و دیدن ساس زنده، جلد، نمف، تخم یا پوسته آن‌ها می‌توان به وجود ساس پی برد. لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه‌روی ملحفه، دیوار و کاغذدیواری نشانه‌ای احتمالی برای وجود ساس است. این لکه‌ها مدفوع ساس و عمدتاً خون اضافی است که ساس از آن تغذیه کرده‌است. همچنین رد خون روی ملحفه‌ها و در مسیر مخفی‌گاه‌های ساس‌ها نشانه دیگری از وجود ساس است. علاوه بر این می‌توان یک ملحفه سفید پهن کرده و نصفه‌های شب چراغ اتاق را روشن نمود با این روش در صورت وجود حشره راحت‌تر می‌توان آن را دید.[۹]

 

ساس‌ها فقط در هنگام خونخواری به طرف انسان می‌روند و بر خلاف کک‌ها و شپش‌ها مدت زیادی روی انسان باقی نمی‌مانند یعنی بعد از خونخواری محل را ترک می‌کنند. عکس‌العمل گزش ساس‌ها در افراد متفاوت است، بعضی افراد حساسیت نداشته و در برخی افراد گزش ساس دردناک، آزاردهنده و التهاب‌آور است و قادر به خوابیدن نیستند. در مواردی هم بوی ساس می‌تواند تهوع‌آور باشد. زخم‌های محل گزش، سفت‌دانه‌هایی هستند که از یکدیگر فاصله کمی داشته و دوتا دوتا یا سه‌تا سه‌تا با هم ظاهر می‌شوند. شکل خوشه‌ای گزش‌ها در تمایز گذاشتن بین زخم‌ها با گزش سایر حشرات مهم است.[۹]

 

ضایعه ناشی از گزش ساس در معاینه تا حدودی قابل تشخیص است ضایعات معمولاً متعدد و اغلب اوقات به صورت خطی می‌باشند. چند دلیل برای خطی بودن ضایعات وجود دارد: اولاً ساس ممکن است در گزش اول قادر به مکیدن میزان کافی خون نباشد بنابراین میزان کمی جابجا شده و شخص را در محلی نزدیک به محل گزش اولیه می‌گزد. دومین دلیل: اندامی که با سطح تشک یا تخت تماس دارد ممکن است توسط چندین ساس در یک زمان گزیده شود (بنابراین چندین محل گزش به صورت خطی در محل تماس عضو با تشک ایجاد می‌گردد) به خاطر داشته باشید که تنهایک نفر از هر چهار نفر (۲۵٪ افراد) به گزش ساس حساس هستند تنها نصف افراد بالای ۶۰ سال به گزش ساس حساس هستند.[۱۰] خارش ناشی از گزش ساس‌ها به درمان‌های علامتی پاسخ می‌دهد. (کالامین جهت خارش یا استروئید ضعیف جهت کنترل التهاب) در صورت عفونت محل گزش یا واکنش حساسیتی شدید به گزش حشره باید به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کرد.

 

اقدامات کنترلی و راه‌های مبارزه

الکل

این حشره‌ی مقاوم به انواع سموم اما در مقابل الکل به شدت ضعیف است. با اسپری کردن الکل به یک یا چند ساس بالغ آنها به سرعت کشته می‌شوند.

 

آب داغ

برای از بین بردن ساس‌های مخفی شده در یک پتو، ملحفه و مشابه به آن کافیست آن را در ظرفی از آب داغ غرق و شناور کنید. با این کار ساس و تخم‌های آن کشته خواهند شد.

 

سرما و گرما

تماس طولانی با دمای (-۱۹) (منفی نوزده درجه سانتیگراد) به مدت چهار روز ساس بالغ را نابود می‌کند.[۱۱] وسایلی را که امکان سم‌پاشی آن‌ها وجود ندارد؛ می‌توان در کیسه‌های پلاستیکی آب‌بندی (درزبندی) شده گذاشته و در فریزر (دمای-۱۸ درجه سانتی‌گراد) به مدت ۲۴ ساعت قرار داد تا ساس‌های آن از بین برود.[۹]

 

ساس بالغ بر اثر تماس با حرارت کشته می‌شود. حرارت همچنین تخم ساس را از بین می‌برد. (به‌طور مثال حرارت آفتاب یا حرارت از یک بخار ساز)

 

جدول زیر میزان حرارت و زمان لازم برای نابودی ساس را نشان می‌دهد:[۱۲]

 

دمازمان لازم برای نابودی ساس

۴۵ درجه سانتی گرادهفت ساعت

۴۸ درجه سانتی گراد۹۰ دقیقه (یک ساعت و نیم)

۵۰ درجه سانتی گرادیک دقیقه

کنترل فیزیکی محیط

از آنجایی که ساس از سطوح چوبی به راحتی بالا می‌رود، پس بایستی پایه‌های تخت را در داخل صفحات فلزی قرار داد و تخت‌ها را از دیوار فاصله داد.

 

همچنین به نظر می‌رسد ساس در بالارفتن از سطوح صاف و لغزانی مانند نوار چسب شیشه‌ای نیز دچار مشکل باشد.

 

برای دفع این حشره یکی از راه‌هایی که می‌توان آزمود تأثیر «سیر» در دور نمودن این حشره از محیط زندگی است گزارشی از تنفر و آزاردهنده بودن «بوی سیر» بر این حشره وجود دارد. می‌توان در تخت خواب و مکان‌های مشکوک با قراردادن «سیر» تأثیرآن را مورد بررسی قرارداد.

 

استفاده از جارو برقی می‌تواند مفید باشد (هم ساس بالغ و هم تخم ساس را از محیط خارج می‌کند) به شرط این‌که از کیسهٔ یک‌بار مصرف استفاده شود و کیسه پس از اتمام جارو کشی داخل یک نایلون زباله قرار داده شده و دور انداخته شود. یا اینکه بلافاصله در پایان کار سوزانده شود.[۹] در صورت استفاده از کیسه دائمی می‌توان کیسه را پس از تخلیه داخل کیسه زباله جوشاند. بعضی از لباس‌ها را می‌توان با جوشاندن سالمسازی کرد. ملحفه‌ها و روبالشی‌های آلوده را می‌توان داخل یک کیسه نایلون سیاه قرار داده و جلوی آفتاب گذاشت (دمای بالا ساس را می‌کشد). پرده‌ها را با آب داغ مورد شستشو قرار دهید. در صورتی که حجم آلودگی پایین باشد با رعایت مسائل ایمنی می‌توان با مشعل‌های گازی شکاف‌ها و درزها را حرارت داد (این روش ایمن نمی‌باشد و باید مواظب اشتعال و سایل سوزنده و سیم‌کشی برق داخل و خارج دیوارها بود) استفاده از دستگاه بخار ساز مؤثر است چرا که حرارت بالا ساس را می‌کشد (در صورتی که دستگاه بخار ساز در دسترس باشد). تخت‌ها را از دیوار فاصله دهید. تمام درزها و شکاف‌های موجود در اتاق را مسدود کنید. پرده‌ها را می‌توان با آب داغ شست.

 

روش‌های شیمیایی

اساس مبارزه شیمیایی با این حشرات انجام سم‌پاشی ابقایی در داخل اماکن بوده و بایستی عمل سم‌پاشی را صبح زود یا شب (غروب) انجام داد.[۹] همچنین لازم به ذکر است ساس حشره‌ی بسیار مقاومی است و بسیاری از سم‌ها در برابر ساس ناکارآمد هستند.

 

سموم مؤثر بر ساس‌ها

سم HCH و سم BHC سم دی اکساکارب و سم بندیو کارب، سم ددت، سم دیازینون سم فن کلروفوس، یودفن فوس لیندین، مالاتیون و پرویوکسور مؤثر هستند. اضافه کردن پیرترین یا پیرتروئیدهای ترکیبی مثل بیورزمترین مفید است چون باعث خارج شدن ساس از پناهگاه‌هایشان می‌شود و تماس آن‌ها را با سطوح سمپاشی شده افزایش می‌یابد. سمپاشی به صورت دستی یا کمپرسی روی دیوارها و کف اتاق‌ها صورت می‌گیرد. رختخواب کودکان و گهواره اطفال نباید سمپاشی شود. در این مورد لباس‌ها و… را بجوشانید. سم پاشی باید یک بار دیگر تکرار شود تا ساس‌های به وجود آمده از تخم‌های باقی‌مانده از سمپاشی اول را از بین ببرد. از جمله سم‌های قابل استفاده در ایران، اسپری درمین می‌باشد که در داروخانه‌ها در بسته‌بندی‌های ۶۰ میلی‌گرم و ۲۵۰ میلی‌گرم فروخته می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

طعمه ای برای خلاصی از شر همه سوسک ها

سمپاشی منزل برای سوسک

نمناک

وجود سوسک در منازل برای بانوان بسیار آزار دهنده است، به همین دلیل قصد داریم بهترین روش ها برای نابودی و از بین بردن سوسک ها را معرفی کنیم.

چه چیزی فورا سوسک ها را می کشد؟ بهترین راه های طبیعی و بدون ضرر برای نابودی سوسک ها

بسیاری از مواد ضدعفونی کننده برای سوسک ها یا روش های پیشگیری که در بازار موجود می باشند حاوی مواد شیمیایی خطرناک هستند و بسیاری از شماها قطعا از آنها برای خلاص شدن از سوسک ها استفاده می کنید. روش های خانگی متعددی برای ازبین بردن سوسک ها بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر وجود دارد که در این بخش از نکات خانه داری نمناک به شما می گوییم که "چگونه می توان سوسک ها را فورا از بین برد؟" به طوری که شما می توانید بهترین روش را انتخاب کرده و به طور موثر آنها را دنبال کنید.

 

بهترین روش های خانگی و گیاهی برای از بین بردن و دفع سوسکها

1.) شکر و جوش شیرین:

این یک روش ساده و طبیعی برای کشتن سوسک ها است. در شکر و جوش شیرین، شکر برای جذب سوسک ها و جوش شیرین برای کشتن آنها استفاده می شود. جوش شیرین سیستم گوارش سوسک ها را از بین می برد و آنها را به مرگ می کشاند. شما می توانید مخلوط پودر شکر و جوش شیرین را با مقدار مساوی ترکیب کنید، این مخلوط را در نزدیکی مناطق آلوده به سوسک در خانه خود پخش کنید. سوسک هایی که این مخلوط را بخورند،جوش شیرین با اسید معده آنها واکنش نشان می دهد و باعث می شود تا گاز به وجود بیاید.

 

2.) مایع کنسانتره برای کشتن سوسک ها:

این نیز یک روش بزرگ برای سریع کشتن سوسک ها است. استفاده از کنسانتره مایع، که به عنوان یک عامل بازدارنده یا سم برای سوسک ها عمل می کند و کمک می کند تا سوسک ها تا 2-3 هفته در صورت استفاده دور نگه داشته شوند. قبل از استفاده از این ماده، آن را با آب رقیق کنید و آن را روی دیوار و جاهای بالقوه و در ورودی بریزید. از این مخلوط استفاده کنید تا کف و دیگر مناطق را تمیز کنید.

 

cockroaches

 

3.) محلول آمونیاک برای کشتن سوسک ها :

آمونیاک همچنین دارای بوی قوی است که سوسک ها را دفع و تحریک می کند؛ برای استفاده از این روش، دو فنجان پودر آمونیاک را در یک ظرف پر از آب اضافه کنید و آن را در توالت حمام و سینک آشپزخانه بریزید بوی آمونیاک از سوسکها جلوگیری می کند تا دوباره برنگردند. این روند را یک بار در دو هفته انجام دهید تا جانوران را از خانه بیرون ببرید؛ این یک روش بسیار عالی برای خلاص شدن سریع و طبیعی از شر سوسک ها است.

 

4.) آرد سفید و طعمه اسید بوریک برای کشتن سوسک ها:

این یک طعمه خانگی است که سوسک ها را می کشند پس این روش را امتحان کنید، یک نسبت آرد سفید و اسید بوریک را باهم مخلوط کنی و حالا خمیر را بیرون بگذارید. توپ های کوچکی درست کنید و در مناطق مختلف منزل، جاهایی که سوسک ها زیاد هستند قرار دهید تا از شر سوسک ها سریع خلاص شوید.

 

شکر و آرد در محلول سوسک ها را جذب می کنند و اسید بوریک موجود در مخلوط آنها را می کشد ؛ از این راه حل برای حداقل 1-2 هفته استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام سوسک ها نابود شده اند.

 

** این مخلوط را از حیوانات خانگی و بچه ها دور نگه دارید زیرا می تواند حیوان خانگی و انسان را مسموم کند.**

 

5.) طعمه نشاسته ذرت و شکر برای کشتن سوسک ها :

طعمه سوسک به کشتن سوسک ها کمک می کند. طعمه نیز باید در یک منطقه ای نگهداری شود که از کودکان دور باشد، یا به عنوان یک ژل استفاده می شود که حاوی یک سم ضعیف است که به راحتی با مواد غذایی برای سوسک ها جذاب می شود. آفات، سم را می خورند و آن را به لانه خود حمل می کنند، جایی که سوسک ها را نابود می کند.

 

به طور استراتژیکی طعمه را در جاهایی قرار دهید که سوسک ها با آن مواجه می شوند، مثلا در گوشه های تاریک، در کابینت ها و مناطق زیر کابینت. اطمینان حاصل کنید که طعمه در دسترس کودکان و حیوانات خانگی نباشد.

 

شما می توانید این طعمه را با مخلوط کردن 2 نسبت ذرت استریل با 1 نسبت از پودر قند مخلوط کنید.

 

این طعمه برای انسان غیر سمی است، اما جوش شیرین و نشاسته ذرت است که سیستم گوارشی سوسک ها را خراب می کند.

 

این یک روش آهسته است، اما برای کشتن با یک روش غیر سمی بسیار مهم است.

 

کشتن سوسک ها

6.) استفاده از کاکائو، آرد و پودر اسید بوریک برای کشتن سوسک:

این دستور شامل یک نسبت از اسید بوریک، دو نسبت آرد و یک نسبت از پودر کاکائو است.

 

با این حال، این مخلوط برای بچه ها و حیوانات خانگی خطرناک است، اما مانند بسیاری از مواد سوسک کش دیگر سمی نیست.

 

سوسک ها توسط آنها دفع نمی شوند، این مواد را می خورند و برای تغذیه به داخل لانه هایشان می برند.

 

همه جای خانه را تمیز کنید، تمام مناطق ریز و تاریک، توالت ها، کابینت ها، کنج ها، فضاهای خالی خانه و غیره.

 

اسید بوریک مانند هر اسید دیگری می تواند ریه ها را تحریک کند، بنابراین باید از تنفسش احتیاط کرد.

 

هنگام استفاده از اسید بوریک همیشه از دستکش استفاده کنید.

 

7.) استفاده از اسپری حشره کش:

یک حشره کش مخصوص سوسک بگیرید و به طور دائم مناطقی که سوسک ها در آنجاها هستند یا پنهان می شوند را اسپری کنید. این مناطق شامل امتداد دیوارها، مجسمه ها، و گوشه ها است. به دلیل ماهیت سمی حشره کش ها، از ایمنی اسپری کردن در مقابل حیوانات خانگی و بچه هایتان مطمعن باشید. اسپری را در برابر جهت باد نزنید، زیرا حشره کش ممکن است با چشم ها تماس پیدا کند و موجب تحریکش شود.

 

حتما همه دستورالعمل های ایمنی و طرز استفاده برچسب محصول را بخوانید.

 

8.) فلفل، سیر و پیاز برای کشتن سوسک ها:

یک محلول ساخته شده از یک قاشق غذاخوری یک حبه سیر، پودر فلفل کایین و خمیر پیاز و یک لیتر آب. حالا یک قاشق غذاخوری از صابون مایع را به این محلول اضافه کنید و این مخلوط را در جاهایی که سوسک ها را می بینید، بزنید.

عطر این محلول باعث می شود که سوسک ها از خانه خارج شوند.

 

از بین بردن سوسک

9.) محلول صابون برای سوسک ها:

شما می توانید از صابون حمام روزانه خود را برای خلاص شدن از شر سوسک ها استفاده کنید. محلول آب و صابون را با مقدار خوبی از صابون تهیه کنید و این محلول را به صورت اسپری بر روی سوسک اسپری کنید. بسیاری از آنها بلافاصله می میرند ،زیرا منافذ تنفسیشان با آب صابون محصور می شود. شما همچنین می توانید محلول را به ناحیه آلوده اسپری کنید تا آنها را بیرون ببرید.

 

این یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن سوسک ها است.

 

10.) استفاده از لیسترین برای کشتن سوسک ها :

بهترین راه برای خلاص شدن از شر سوسک هاست.

 

برای استفاده از این روش مقدار مساوی از لیسترین و آب و 2-3 قطره مایع ظرفشویی را مخلوط کنید. این محلول را در یک بطری اسپری بریزید و آن را در مناطقی که سوسک ها به طور منظم دیده می شوند، اسپری کنید. آنها مطمئنا از خانه شما فرار خواهند کرد.

 

11.) پینستول و سفید کننده برای از بین بردن سوسک ها:

پینستول و محلول سفید کننده دارای بوی بسیار قوی است که به شما کمک می کند تا از هر گونه عفونت به طور دائم خلاص شوید. این روش را امتحان کنید، 2 فنجان پینستول، سفید کننده و یک فنجان آب گرم را باهم مخلوط کنید.

 

این محلول را در مناطق آلوده به سوسک در خانه بریزید. پنجره های اتاق خود را باز کنید زیرا بوی بسیار قوی دارد. حالا بعد از 30 دقیقه منطقه را پاکسازی کنید. این یکی از راه های موثر برای خلاص شدن از شر سوسک ها است.

 

خلاص شدن از شر سوسک

12.) طعمه سوسک را خودتان درست کنید :

طعمه سوسک شامل یک ژل شیمیایی است که به آرامی به جذب سوسک ها کمک می کند. سوسک ها به راحتی به سمت طعمه کشیده می شوند و تمام اعضای خانواده خود را به سمت طعمه می برند. تمام سوسک ها در دو هفته کشته خواهند شد. محل طعمه را در نزدیکی منطقه ای بگذارید که سوسک را معمولا می بینید، مانند زیر سینک، روی زمین، حمام ها، کابینت ها و غیره. سوسک ها طعمه را می خورند و آنها را به خودشان به پیش دیگران منتقل می کنند. این کار کمک خواهد کرد که سوسک ها سریع و طبیعی در خانه دور شوند.

 

13.) تله فرمالدئید برای سوسک ها :

این ترفندی آسان برای کشتن سوسک ها است. برای تنظیم این تله، یک بطری با دهانه وسیع بیاورید و کمی از روغن ژله ای را در روی قسمت داخلی لبه ی ظرف قرار دهید. کمی میوه پوست کنده شده مانند موز، سیب یا انبه در بطری قرار دهید.

 

ظرف را تمام شب را بدون بستن درش در حمام و آشپزخانه خود قرار دهید تا سوسک ها آن را ببینند، عطر این میوه ها سوسک ها را جذب خود می کند.

 

به علت وجود نفت خام در لبه های شیشه ای سوسک ها به دام می افتند. صبح روز بعد، سوسک ها را با جاروبرقی بکشید و سپس داخل سطل زباله بیندازید.

 

14.) از اسپری حشره کش استفاده کنید:

بسیاری از اسپری های شیمیایی در بازار وجود دارند که شامل سیفلوتین است که در از بین بردن کامل سوسک ها بسیار موثر هستند. اسپری حشره کش در گوشه ها مانند ترک ها، دریچه ها، دیوارها، منطقه سوراخ، زباله ها و غیره بزنید. سوسک ها به طور کلی در مناطق مرطوب و گرم رشد می کنند. ضروری است که تمام نکات ایمنی را در حین زدن اسپری رعایت کنید. حیوانات خانگی و بچه ها را از حشره کش دور نگه دارید ؛ این یکی از روش های عالی برای خلاص شدن از شر سوسک ها است.

 

کشتن سوسک ها

15.) تله ی خیار برای کشتن سوسک ها ؛

یک ظرف آلمینیومی بیاورید و قطعات کوچکی از خایار را داخل آن قرار دهید. بگذارید یک شب بماند. آب خیار، سپس با ظرف آلومینیومی واکنش نشان می دهد و بویی را ایجاد می کند که سوسک ها را از خانه خارج می کند. این یکی از بهترین روش ها برای کشتن سوسک ها در خانه است.

 

16.) تله های دیگر سوسک:

این روش کارآمد دیگری برای خلاص شدن از شر سوسک ها است. تله سوسک موجود در بازار از مواد چسبنده به عنوان چاشنی استفاده می کند و هنگامی که سوسکها به طعم طعمه می رسند، توسط چسب به دام می افتند. به درستی یک دام را در مناطقی که سوسک دارد بگذارید و تله را چندین بار به مدت حداقل یک هفته قرار دهید تا سریعا از شر سوسک ها خلاص شوید. این روند را بعد از دو هفته انجام دهید تا هر گونه آلودگی دوباره بررسی شود.



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:
سمپاشی علیه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد
 
 
 
رکنا: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پشه خطرناک آئدس در بندرعباس مشاهده و سمپاشی محله به محله علیه آن آغاز شده است.
 
 
سمپاشی علیه پشه آئدس در بندرعباس آغاز شد
علی بابا
به گزارش رکنا در هرمزگان؛ دکتر فاطمه نوروزیان دراین زمینه به رسانه ها اعلام کرد: در ۲ روز گذشته متاسفانه این پشه در محلات شهر بندرعباس مشاهده و توسط همکاران حشره شناس صید شده است .
 
 
وی با تاکید بر خطرناک بودن این پشه تصریح کرد: پشه صید شده خطر ویروسی نداشت و تاکنون نیز بیمار مشکوک نداشتیم اما نیاز است شهروندان رعایت موارد پیشگیرانه را به سرعت در دستور کار قرار دهند.
 
رییس روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: از جمله اقداماتی که باید انجام شود این است که پشه‌های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکان مشاهده آن باید ضدعفونی شود.
 
نوروزیان گفت: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند و گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است.
 
وی ادامه داد: موارد یاد شده محل تخم ریزی و رشد پشه است و به همین دلیل باید در منازل نیز سم پاشی شود و وزارت نیز بهداشت تعلل در خصوص سم پاشی را جایز ندانست و اعلام کرده باید به سرعت سم پاشی صورت گیرد.
 
آئدس را بیشتر بشناسیم
 
این پشه ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون تب دنگی(دانگ) است که واکسن و درمان قطعی تاکنون برای آن کشف نشده است.
 
آئدس که به ببر آسیایی نیز مشهور است ، بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع بالای آن در برخی از کشورها گزارش شده که با توجه به انتقال آن از طریق جابجایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است.
 
ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است .
 
راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها ، تخم ریزی کند.
 
تب دنگی که از آن به عنوان 'تب استخوان شکن' نیز یاد می شود، یکی از بیماریی هایی است که از طریق آئدس منتقل می شود.
 
درد شدید حاصل از این بیماری به گونه ای است که فرد تصور می کند، استخوان هایش در حال شکستن هستند و از همین رو نیز به تب استخوان شکن معروف شده است.
 
هرمزگان از جمله استان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این استان هستیم که این مساله هرمزگان را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.
 
ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.
 
ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.
 
به پشه بند دلخوش نباشید
 
آئدس در ساعات فعالیت انسان خونخواری می‌کند و به همین دلیل استفاده شبانه از پشه بند کمکی در پیشگیری از گزش آن نمی‌کند.
 
در صورت استقرار و بقای آئدس در هرمزگان، مهار آن نیازمند صرف هزینه بالاست و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه و بیماریابی فعال از مهمترین برنامه های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای مقابله با آن است.
 
به گفته کارشناسان بهداشتی ، با توجه به اینکه یکی از محل های زندگی این پشه در میان لاستیک و لنج های فرسوده است ،شهرداری ها و دهیاری ها باید با همکاری شبکه های بهداشت و درمان تمهیدات لازم جهت جمع‌آوری قایق ها و لاستیک های فرسوده را فراهم کنند.
 
جابه جایی و از بین بردن لاشه لنج‌های فرسوده به علت اینکه مکانی مناسب برای رشد پشه و تخم‌گذاری است، جمع‌آوری سریع و روزانه زباله‌ها و لاستیک‌های فرسوده در محوطه های بندری و گمرکی، از بین بردن نخاله‌های ساختمانی، نیزارها و آب‌های راکد در حاشیه خورها و سواحل از اقدام‌های ضروری جهت پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری در منطقه است.


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

سوسک

سمپاشی سوسک

دانشنامه رشد

حشره شناسی علمی است که خصوصیات حشرات را مورد بحث قرار می‌دهد. بسیاری از حشره شناسان صرفا به مطالعات علمی اشتغال دارند و عده‌ای دیگر به زمینه‌های علمی می‌پردازند.

 

 

مقدمه

حشرات جانورانی هستند که دارای سر ، سینه و شکم بوده و دارای یک جفت شاخک هستند. حشرات دارای قطعات دهانی برای مکیدن ، جویدن و لیسیدن هستند. سینه دارای سه زوج پاهای بندبند و دو زوج بال است که تغییر یافته و یا تحلیل رفته یا وجود ندارد. دارای قلب پشتی باریک می‌باشند. تنفس به کمک نایهای منشعب که پوشش درونی آنها از کوتیکول است صورت می‌گیرد. نایها اکسیژن هوا را از منافذ تنفسی مستقیما به بافتها می‌رسانند.

 

وازنش به توسط دو یا تعداد زیادی لوله‌های مالپیگی کوچک صورت می‌گیرد. دستگاه عصبی عبارتست از عقده‌هایی که به طناب عصبی شکمی دولا اتصال دارد. اندامهای حسی عبارتند از چشمهای ساده و مرکب. بعضی حشرات دارای وسایلی برای تولید و درک صدا هستند استاتوسیت در آنها وجود ندارد. جنسهای نر و ماده از هم جداست. لقاح داخلی است. تقسیم تخم آنها سطحی است. سیر تکامل توام با چندین بار پوست‌اندازی است.

رده بندی

 

زیر رده بی‌بالان یا بی‌دگردیسان

که بدون بال هستند دارای دگردیسی کم و یا فاقد دگردیسی هستند. شکم دارای زواید شکمی به اضافه دنباله است و دارای چندین راسته‌اند.

زیر رده بال‌داران یا حشرات بال‌دار

این حشرات دارای بال هستند بعضی دارای بال بعضی بدون بال یا بال تغییر یافته هستند. غیر از دنباله‌های شکمی و زواید تناسلی زایده‌های دیگری در آنها موجود نیست.

راسته راست بالان

راست بالان در مراحل جوانی به صورت لاروهایی با چشمهای مرکب هستند بالها تکامل می‌یابد و دگردیسی آهسته و تدریجی دارند و دارای اندازه‌های متوسط و بزرگند. قطعات دهانی خرد کننده دارند. بالهای جلوی آنها نازک و پوست مانند است و دارای رگبال می‌باشند. بالهای عقبی آنها غشایی حاشیه‌دار و دارای رگبالهای بسیار زیاد است این بالها به صورت بادبزنی زیر بال جلوی تا می‌خورد بعضی نیز بدون بالند، شکم معمولا دارای دنباله و اندام تخم ریز است. اکثرا آنها گیاهخوارند و دارای 230000 گونه می‌باشند و از کربونیفر تاکنون وجود دارند.

خزوکها یا سوسکهای حمام

بدن این جانوران پهن است قسمتی از سر در زیر سینه آنها قرار گرفته است شاخکهای این جانوران طویل و تیره رنگ است و اغلب آنها بدبو هستند.

 

 

محل زندگی

روزها در سوراخها مخفی می‌شوند و در شب و تاریکی سریع می‌دوند.

نوع تغذیه

همه چیز خوارند، و از غذاهای فاسد شده، البسه ، چرم و کتاب و بسیاری از مواد دیگری تغذیه می‌کنند مانند سوسک آمریکایی یا پریپلانتا آمریکانا ، سوسک شرقی یا بلاتااوریبانتالی

سوسک آمریکایی یا پریپلانتا آمریکانا

بدنی پهن با رنگی تیره دارد و حیوان نر بالدار و کوچکتر از حیوان ماده است و حیوان ماده فاقد بال است.

 

 

سوسک آلمانی یا بلاتاژرمانیکا

در این گونه نیز حیوان بدون بال و بزرگتر از حیوان نر است و حیوان بالدار است نرها دارای صدای مخصوص می‌باشند. ماده تخمهای خود را در کپسول کیتینی می‌ریزد و آن را مدتی در انتهای شکم خود حمل می‌کند. در هر کپسول تعداد زیادی تخم وجود دارد. حیوان ماده می‌تواند سه تا چهار کپسول تولید نماید. نوزادهای تازه بیرون آمده سفید یا زرد رنگند پسی از چندن پوست اندازی رنگ پوره‌ها تغییر می‌کند تا پس از آخرین پوست اندازی حیوان بالغ شود در جاهای مرطوب و تاریک زندگی می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
آیا سوسک ها به تهران حمله می کنند؟
راضیه زمانی دهکردی
 
 
تهران- ایرنا - افزایش آلودگی هوا در تهران و مشکلات ناشی از آن موجب شده است تا این روزها برخی از کارشناسان از پدیده ای به نام افزایش غیرقابل مهار سوسک های قرمز در پایتخت سخن بگویند؛ مساله ای که اگر درست باشد، می توان آن را حمله به تهران توصیف کرد.
 
به گزارش ایرنا، طرح این موضوع از سوی یکی از استادان دانشگاه، با اظهارنظر متفاوت یکی دیگر از کارشناسان حشره شناسی روبرو شده و بازتاب رسانه ای گسترده ای نیز داشته است اما به نظر می رسد هنوز ابعاد مختلف این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته است و عجیب تر آنکه، هیچ دستگاهی نیز مسئولیت بررسی و رسیدگی به این موضوع را وظیفه خود نمی داند.
 
همه اینها در حالی است که آلودگی هوای تهران هر روز بیشتر به یک کلاف سر در گم شبیه می شود و اجرای راهکارهای مختلف برای برون رفت از این وضعیت، با کوچکترین تغییرات آب و هوایی به مشکلات جدی بر می خورد.
 
همزمان با این رخدادها، پدیده گرم شدن روزافزون کره زمین مزید بر علت شده و شرایط را هر بار بیشتر برای زندگی برخی موجودات از جمله حشرات موذی نظیر سوسک ها فراهم تر می سازد.
 
در حالی که تلقی عموم مردم این است که فصل تابستان به دلیل افزایش گرمای هوا شرایط مساعد زیست محیطی را برای تکثیر و ازدیاد سوسک های خانگی فراهم می سازد اما شواهد نشان می دهد با افزایش پدیده آلودگی هوا حتی در فصل های سرد پاییز و زمستان که با افزایش میزان استفاده مردم از سیستم های گرم کننده ارتباط مستقیم دارد، خانه ها به زیستگاه مناسبی برای زندگی سوسکها تبدیل می شود.
 
دکتر «حبیب الله فصیحی» جغرافیدان، کارشناس مسایل زیست شهری و عضو هیات علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی در این زمینه اعتقاد دارد که آلودگی‌ هوا با ایجاد تغییرات بیولوژیکی در ترکیب هوا، موجب تهدید سلامت انسان و حیوانات می شود و شرایط را برای جایگزینی گونه های غیرمفید با گونه های مفید جانوری فراهم می سازد.
 
وی اخیرا به رسانه ها گفته است: آلودگی هوا در سال‌های اخیر باعث افزایش جمعیت برخی گونه‌های مضر و مهاجرت برخی پرندگان شده است، مثلاً دیگر در آسمان تهران، پرنده سار مشاهده نمی‌شود.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرده است: با رفتن پرنده سار به دلیل آلودگی هوا در تهران، سوسک قرمز امروزه شهر را فرا گرفته است در حالی که در گذشته این حشره به این گستردگی وجود نداشت.
 
سار از حشراتی مانند سوسک تغذیه می کند.
 
به اعتقاد این استاد دانشگاه، حیوانات نیز به شدت به گیاهان وابسته‌اند و تغییر گیاهان در نتیجه آلودگی هوا، زندگی آن‌ها را نیز به خطر انداخته است. به همین دلیل، این حیوانات مدتی است کوچ کرده یا تلف شده اند چون حجم آلودگی‌ها خارج از توان تحمل این موجودات است.
 
«علیرضا نادری» کارشناس حشرات و پروانه‌شناس شاغل در سازمان حفاظت محیط زیست نیز این موضوع که آلاینده‌ها بر سلامت برخی گونه‌های جانوری اثر گذاشته است را تایید می کند و آن را پدیده ای غیرقابل انکار می داند اما می گوید: افزایش شمار حشراتی از جمله سوسک قرمز ارتباطی با آلودگی هوا ندارد.
 
وی می افزاید: گونه سوسری یا سوسک قرمز آفت شهری نیست بلکه یک گونه آمریکایی و ژاپنی سلولزخوار است و با توجه به اینکه سلولزها در فضولات انسانی وجود دارد، این سوسک‌ها در فاضلاب‌ها و پسماندها زندگی می کنند.
 
این کارشناس در عین حال اذعان کرده است که آلودگی و آلاینده‌ها حشرات آفت را زیاد می‌کند اما در باره ارتباط تاثیر آلودگی هوا بر افزایش سوسک های قرمز به یک گزارش مستند نیاز است و چنین گزارشی اکنون وجود ندارد.
 
اما در غیاب چنین گزارش مستندی در تهران، تحقیقات جهانی نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند عاملی برای ایجاد آسم حاصل از آلرژی به سوسک باشد.
 
نتایج تحقیقاتی که به تازگی توسط محققان دانشگاه کلمبیا در امریکا انجام شده، تایید کرده است که قرار گرفتن در معرض اجزای خاصی از آلودگی هوا می تواند خطر ابتلا به آلرژی سوسک را در سن ۷ سالگی افزایش دهد و در این میان کودکانی که دارای یک جهش مشترک در ژنی به نام GSTM هستند، بیشتر در معرض خطرند.
 
محققان در جریان این پژوهش، میزان قرارگرفتن در معرض آلرژن سوسک را با جمع آوری نمونه هایی از گرد و غبار آشپزخانه و تخت اندازه گیری کردند و علاوه بر آن، از هوا نیز برای ارزیابی میزان مواجهه مادر با هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای یا PAH(محصولات حاصل از احتراق که اجزای مضری از آلودگی هوا هستند) نمونه برداشتند.
 
آنها همچنین، حضور جهش GSTM۱ را از طریق نمونه گیری از خون بررسی کردند و از طریق آزمایش خون توانستند حضور آنتی بادی IGE که نشانگر پاسخ به این آلرژی است را در کودکان ۵ و ۷ ساله اندازه گیری کنند.
 
نتایج حاصله نشان داد میزان بالاتری از آلرژی به سوسک در میان کودکانی که مادران آنها هنگام بارداری در معرض غلظت‌های بیشتری از PAH‌ بودند، مشاهده می شود و به همین دلیل، محققان بر به حداقل رساندن مواجهه با PAH‌ در دوران بارداری برای جلوگیری از آلرژی به سوسک و آسم حاصل از آن در کودکان شهری تاکید دارند.
 
سوسک قرمز کیست؟
 
سوسک قرمز یک گونه تهاجمی است که تعداد 300 تا 400 تخم لارو را در یک دوره 5 تا 8 ماهه تولید می کند. حجم لارو سوسک قرمز ، نبود رقیب در طبیعت به دلیل آلودگی هوا و از بین رفتن منابع طبیعی می تواند جمعیت آنان را در دوره های کوتاه مدت به شدت افزایش دهدآنگونه که بر اساس پژوهش های منطقه ای استنباط می شود از سال 1388 یعنی حدود 10 سال پیش و با شدت گرفتن آلودگی هوا، جمعیت این حشره موذی در تهران بیش از 8 برابر شده است.
 
سوسک‌های قرمز یا سوسک‌های حمام و فاضلاب، در اصطلاح حشره‌شناسی با نام سوسری معروف هستند و و از متداولترین آفات در بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها به شمار می روند.
 
سوسری‌ها در چرخه زندگی خود سه مرحله تخم گذاری، نمف و بالغ را دارند. سوسک‌های ماده تخم‌های خود را به شکل گروهی داخل کپسولی لوبیا شکل و چرم مانند به نام ااتکا (ootcheca ) می‌گذارند. سوسک‌های قرمز این کپسول‌ها را در محل‌های تاریک و دور از چشم انسان، در شکاف‌ها و درز دیوارها گذاشته یا به سطوح زیرین مـیز و صندلی یا تختخواب، جعبه‌چوبی و دیگر وسایـل بسته‌بـندی شده می‌چسبانند.
 
از ابتدای تخـم‌ریزی تا خارج شدن نوزاد سـوسک (نـمف) بسته به درجه حرارت، رطوبت و نوع، تخم سوسری بعد از یک تا سه ماه باز و سوسک های جوان سفید رنگ کوچک بدون بال از درون آن خارج می‌شوند. حشرات بالغ چند ماه تا یکسال زندگی می‌کند و در این مدت عمل تخم‌ریزی چندین بار تکرار می‌شود.
 
این نوع از سوسک‌ها از لوله‌های آب، باغ، فاضلاب و توالت‌ها به محل زندگی انسان وارد می‌شوند. آنها از مدفوع و غذای انسان تغذیه می‌کنند و از حاملان قطعی یا مشکوک عوامل بیماری‌زایی نظیر اسهال، اسهال خونی، طاعون، وبا، جذام، تب تیفوئید و فلج اطفال هستند.
 
سوسری‌ها تخم کرم‌های انگلی را حمل کرده و می‌توانند موجب واکنش آلرژیک از جمله ناراحتی پوستی، خارش، تورم پلک و ناراحتی‌های جدی تنفسی بشوند.
 
گونه "بلاتلا ژرمانیکا" و یا سوسری آلمانی مختص آشپزخانه‌هاست و اغلب باعث دردسر کارکنان در رستوران ها و شیرینی‌پزی‌ها می‌شوند. اینگونه حشرات نسبت به سموم معمول مقاومت می‌کنند و برای ریشه کنی آنها روش‌های خاصی اخذ می‌شود.
 
گونه "پریپلانتا امریکانا" و یا سوسری آمریکایی، همان سوسک‌های فاضلاب هستند که منشا فاضلاب دارند و برای ریشه‌کنی کامل آنها علاوه بر مجاری فاضلاب، محل‌های عبور و مرور این حشرات باید بسته شود.
 
محیط‌های گرم و مرطوب بهترین مکان برای زندگی سوسک‌ها
 
«اسماعیل کهرم» کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار ایرنا گفت: بهترین محیط برای زندگی سوسک‌های قرمز مکان‌های گرم و مرطوب نظیر دستشویی و حمام است. بیشتر این سوسک‌ها در عمق ۱۵۰ متری چاه های فاضلاب زندگی می کنند و حتی در صورت برخورد بمب اتم با زمین که تمام موجودات زنده از بین می روند، آنها همچنان زنده می‌مانند.
 
وی افزود: سوسک‌های قرمز موجوداتی سمج و دوستدار زندگی هستند که در تاریکی و محیط‌های امن، خود را جا می دهند و با استفاده از شاخک هایشان توانایی دیدن و استشمام را دارند. به همین دلیل، اگر زیر وان حمام که آب نشت می کند پیف پاف زده شود می بینید بعد از مدتی آنها بیرون می‌آیند.
 
کهرم با بیان اینکه سوسک‌های قرمز خصوصیات ژنتیکی دارند و سیستم تخمگذاری آنها به اندازه یک دانه لوبیا درشت است که در آن تخم ۲۰ بچه وجود دارد، گفت: ساختار بدنی سوسری‌ها فوق العاده مقاوم است و استخوان اسکلت آنها از ماده‌ای به‌نام کیتین ساخته شده است.
 
وی افزود: کتین به اندازه ای محکم است که اگر سوسک از ارتفاع زیاد سقوط کند، بدون آسیب زنده می‌ماند.
 
 
 
انتقال ۳۹ بیماری از سوسک‌ها به انسان
 
به گفته این کارشناس محیط‌زیست، بیش از ۳۹ بیماری نظیر طاعون، وبا و جذام از موش ها به واسطه سوسک ها به انسان منتقل می شود.
 
کهرم یادآور شد: کارگران شهرداری زمانی که در حال کندن زمین برای احداث خط مترو تهران بودند به تعداد زیادی فاضلاب جذبی خانه‌ها، کارخانه‌ها و بیمارستان‌ها برخورد کردند و در هر چاهی را که باز می کردند صدهاهزار سوسک از درون آنها بیرون می‌آمد.
 
وی تصریح کرد: وقتی در سال 1986 حادثه انفجار راکتور هسته ای چرنوبیل در شوروی سابق (شمال اوکراین کنونی) رخ داد، بسیاری از افراد بر اثر آن، جان باختند یا دچار عوارض جسمی فراوان شدند و به به دلیل تشعشع فراوان رادیو اکتیو تا مدتها طولانی به مردم اجازه ورود و خروج از شهر نمی دادند اما در همین شرایط، سوسکها توانستند خود را با محیط تطبیق دهند و دوام بیاورند.
 
این کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تاثیر عوامل محیطی بر افزایش سوسک‌های قرمز یا سوسری گفت: آلودگی هوا ممکن است در کوچ پرندگان، از بین رفتن برخی از موجودات زنده و افزایش جمعیت این نوع از سوسک‌ها موثر باشد اما تا زمانی که ما بررسی نکرده ایم، نمی توانیم در باره میزان تاثیر آن بر جمعیت سوسکها اظهارنظر کنیم.
 
گاز سوسک شاخدار بسیار سهمگین است
 
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در باره سوسکها نوشته است: اگر تا به حال جوابی برای اینکه چرا از سوسک می‌ترسید نداشتید، حالا می‌توانید بگویید که دانشمندان متوجه شده‌اند یک سوسک حمام که آرواره‌های بسیار قوی‌ هم دارد، می‌تواند گازی پنج برابر قوی‌تر از انسان بگیرد.
 
بر اساس این گزارش، با توجه به اندازه جثه این موجود موذی، شدت گاز سوسک 50 برابر وزن آن است و گاهی بی‌رحمانه طعمه‌هایش را با این آرواره‌ها تکه و پاره می کند.
 
به گفته محققانی که برای اولین بار قدرت گاز حشرات خانگی را در آمریکا اندازه گرفته‌اند، آرواره‌های سوسک سوسری زمانی که به جسم سختی می‌رسد مانند یک اره فعال می‌شود تا بتواند قدرت بیشتری را برای سوسک ایجاد کند.
 
چه کسی مسئول مبارزه است؟
 
اکنون پرسش اینجاست که برای مقابله با چنین موجودات جان سخت و خطرناکی در تهران که به نظر می رسد آلودگی هوا هر روز شرایط را برای ازدیاد آنها بیشتر فراهم می سازند، چه نهاد و دستگاهی مسئول است.
 
در جست وجوی پاسخ به این پرسش، خبرنگار ایرنا با شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران تماس گرفت اما یکی از مسئولان این شرکت گفت: فعالیت ما در مبارزه با حیواناتی نظیر موش و گربه است و حشراتی مانند سوسک به ما ارتباط ندارد.
 
پس از آن، خبرنگار ایرنا موضوع را از طریق سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران دنبال کردیم اما مسئولان این سازمان نیز گفتند که بوستان‌ها، فضای سبز و آفات گیاهی فقط بر عهده ما است .
 
آنها پیشنهاد دادند تا موضوع را از طریق سازمان محیط زیست دنبال کنیم. با یکی از مسئولان این سازمان در این خصوص صحبت کردیم اما وی گفت که بررسی وضعیت سوسک‌ها و اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با آنها بر عهده ما نیست و باید موضوع را از طریق موسسه تحقیقاتی و پژوهشی حشره‌شناسی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است دنبال کنید.
 
پس از تماس با این موسسه نیز آنها گفتند که فعالیت ما در زمینه حشره‌شناسی و آفت‌های گیاهی است و سوسک های سوسری در زمره آنها قرار ندارد.
 
این وضعیت به روشنی نشان می دهد که گویا سوسک های سرسری در پایتخت متولی ندارند و اگر تحلیلها در مورد ازدیاد و تکثیر آنها در نتیجه آلودگی هوا درست باشد، آنها می توانند با لشکری عظیم به تهران و ساکنان آن حمله ور شوند.


:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

جهان فناوری در هفته‌ای که گذشت/ ۶۳؛

 

سمپاشی موش

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

طی هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی در جهان فناوری روی داد و شرکت‌های بزرگ و کوچک با معرفی محصولات جدید طرفداران خود را غافلگیر کردند.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تغییرات در جهان فناوری به‌سرعت در حال وقوع است و هر لحظه خبری تازه از محصولات پیشرفته و اتفاقات مختلف منتشر می‌شود. از ابتدای هفته تاکنون خبرها و گزارش‌های گوناگونی در حوزه فناوری به اطلاع خوانندگان رسیده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

بهترین روش برای جلوگیری از پیری چیست؟

تحقیقات علمی ارتباط بین پیری طبیعی بدن و متابولیسم افراد را نشان می‌دهد. فرآیند متابولیسم و پیری طبیعی بدن ذاتاً به یکدیگر مرتبط هستند. سوخت‌وساز بدن افراد به محض افزایش سن کمی کندتر می‌شود. با کاهش سوخت‌وساز بدن وزن افراد به‌راحتی افزایش پیدا می‌کند و عضله‌سازی بسیار سخت‌تر می‌شود. زوال سوخت‌وساز بدن به معنای واقعی فرآیند پیری را عملی می‌کند. بدن افراد با کاهش سوخت‌وساز به‌خصوص با افزایش سن بیش‌تر مستعد ابتلا به شرایط متعددی از جمله دیابت، بیماری قلبی، چاقی و سکته هستند.

 

طبق مطالعات گذشته چاقی که شاخص اصلی کمبود سوخت‌وساز در بدن بوده روی بدن و سلول‌هایی که با فرآیندهای پیری زودرس در ارتباط است تأثیر می‌گذارد. همچنین افزایش فشار خون، قند و کلسترول نیز با کاهش سوخت‌وساز بدن ارتباط مستقیمی دارد. دانشمندان هنوز بهترین راه برای ترویج طول‌عمر بدن و سلامت متابولسیم قوی را به‌طور کامل کشف نکرده‌اند. مطالعات جدید اثر رژیم غذایی را با چند داروی متمایز در رابطه با حفظ کیفیت ضدپیری مقایسه کرد. در ادامه به بررسی این‌که چه‌چیزی در مبارزه با پیری قوی‌تر است می‌پردازیم. رژیم غذایی در مقایسه با داروهای ضدپیری بسیار قدرتمندتر عمل می‌کند.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

کم‌کاری دولت‌های قبل یقه صنعت بازی‌های رایانه‌ای را گرفت

امروزه صنعت بازی‌های ویدئویی بعد از صنعت نفت جزء سودآورترین صنایع جهان است، که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه درآمد هنگفتی از طریق این صنعت به جیب می‌زنند. کشورهایی همچون ایالات متحده، چین، ژاپن، کره جنوبی، آلمان، بریتانیا، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر جزء پردرآمدترین کشورهای جهان فعال در این صنعت محسوب می‌شوند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:

 

بیشتر بخوانید:

 

سایه نومیدی بر سر صنعت بازی‌های رایانه‌ای

 

در سال ۲۰۱۵ درآمد چین از صنعت بازی‌های ویدئویی ۲۲ میلیارد و ۲۲۷ میلیون و ۱۹۴ هزار دلار بوده‌ است. این حجم از درآمد، بیانگر ظرفیت‌های خارق‌العاده و عظیم این صنعت به لحاظ سودآوری برای هر کشوری است. دیگر ویژگی‌ صنعت بازی‌های ویدئویی امکان رشد و توسعه صنایع، فناوری‌ها و هنرهایی است که این صنعت به آن‌ها وابسته است. صنایع نرم‌افزار و سخت‌افزار، انیمیشن، نویسندگی، آهنگسازی، گرافیک، طراحی و بسیاری از هنرها و صنایع دیگر امکان خلق ارزش افزوده بسیار و اشتغال‌زایی در این عرصه‌های ذی‌ربط به صنعت بازی‌های ویدئویی را ایجاد می‌کنند.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

کشف حیات فرازمینی در کمتر از ۲۰ ساعت

اخترشناسان معتقدند پس از پرتاب تلسکوپ تحقیقاتی جیمز وب به فضا فصل جدیدی در مطالعات فضایی آغاز می‌شود و این تلسکوپ می‌تواند هرگونه نشانه‌ای از حیات را در کمتر از ۲۰ ساعت تشخیص دهد.

 

یکی از مدیران ارشد ناسا می‌گوید «ممکن است تلسکوپ جیمز وب دقیقاً در مدت ۲۰ ساعت نتواند نشانه‌های حیات احتمالی در اقصی نقاط کیهان را تشخیص دهد ولی تجهیزات نصب‌شده روی این تلسکوپ به حدی قدرتمند است که قطعاً دانش بشر درباره اسرار فضا را افزایش می‌دهد.» دانشمندان تاکنون روش‌های متعددی برای شناسایی و مطالعه سیارات خارج از منظومه شمسی معرفی کرده‌اند ولی تقریباً تمامی این روش‌ها نتیجه بسیار محدودی برای کشف جهان‌های بیگانه دارند ولی حالا تلسکوپ تحقیقاتی جیمز وب با اتکا بر دوربین‌های بسیار قدرتمندی که روی آن نصب شده می‌تواند اطلاعاتی دقیقی را در سیارات فراخورشیدی ارائه دهد.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی مشغول بررسی طرح صیانت هستند که خطرات سایبری به شدت کشور را تهدید می‌کند و همچنان اجماع نظر در مورد این طرح در بین آن‌ها وجود ندارد. در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس صحبت‌هایی را در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مطرح کرده‌اند که سبب شد بار دیگر جنجال‌هایی در مورد این طرح در جامعه شکل گرفته و صحبت در مورد آن در شبکه‌های اجتماعی داغ شود. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:

 

بیشتر بخوانید:

 

سایه سنگین طرح صیانت بر سر شبکه ملی اطلاعات

 

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارها در دیدارهای خود با مسئولان نظام و گروه‌های مختلفی از جوانان به اهمیت به‌کارگیری فضای مجازی اشاره و از نابسامانی این فضا در کشور گلایه کردند. رهبر انقلاب در ملاقات هفته گذشته با جمعی از نخبگان نیز به فناوری هوش مصنوعی اشاره کردند و فرمودند: «من پیشنهاد می‌کنم یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجه و تعمیق واقع می‌شود، مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت؛ حالا یا در معاونت علمی رئیس‌جمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حداقل در بین ۱۰ کشور اول در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم.»

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

«داشبورد خجالتی» هر زمان که راننده به آن نیاز دارد نمایان می‌شود

اگرچه صفحه نمایش روی داشبورد خودروهای هوشمند هر روز پیشرفته‌تر از قبل می‌شود ولی نمایش بدون وقفه و دائمی آن‌ها خالی از مشکل نیست و تعداد زیادی از رانندگان وسایل نقلیه هوشمند معتقدند این نوع داشبورد موجب حواس‌پرتی می‌شود.

 

حال یکی از شرکت‌های مطرح خودروسازی در آلمان فناوری به نام «شای‌تک»(shytech) یا داشبورد خجالتی را اختراع کرده است که پس از نصب آن در اتومبیل نمایشگر داشبورد زمانی ظاهر می‌شود که راننده یا سایر سرنشینان خودرو به آن نیاز داشته باشند. یکی از مدیران ارشد این شرکت خودروسازی می‌گوید «نمایشگر داشبورد رابط اصلی بین راننده و خودرو است و از طریق این نمایشگر تمامی اطلاعات لازم در مورد وسیله نقلیه نمایش داده می‌شود. داشبوردهای دیجیتال در خودروهای هوشمند اتاق اتومبیل را شبیه به کابین خلبان کرده است.» داشبورد «شای‌تک» تنها در موقع نیاز راننده نمایش داده می‌شود.

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته/ طرح صیانت؛ محرک یا مانع اجرای شبکه ملی اطلاعات؟

 

تولید آنتی‌بادی انسانی با استفاده از موش‌های تراریخته

امروزه موش‌های تراریخته به منظور ایجاد مدل بیماری‌های ژنتیکی انسان در موش، بررسی عملکرد ژن‌ها از طریق حذف و اضافه کردن ژن، مطالعات ژنتیک تکوینی و بررسی تاثیر داروها به منظور یافتن درمان‌های جدید کاربرد فراوانی پیدا کرده‌اند؛ موش‌هایی که ژنوم آنها از طریق اضافه یا حذف کردن ژن دچار تغییر شده و صفات جدیدی یافته‌اند. شرح کامل این گزارش را در لینک زیر مطالعه کنید:

 

بیشتر بخوانید:

 

موش‌های تراریخته جنبه تحقیقاتی دارند

 

اهمیت این موضوع باعث شده تا هم‌اکنون پژوهشگران دنیا تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تولید انواع موش‌های تراریخت انجام دهند. پژوهشگران ایرانی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز اکنون همگام با محققان دنیا در این زمینه دستاوردهای ارزنده‌ای کسب کرده‌اند؛ تولید موش تراریخت از طریق ریز تزریقی به پیش هسته، تولید موش ژن سرکوب شده، مشاوره در طراحی و ساخت سازه‌های ژنی، کشت و دستکاری ژنتیکی سلول‌ها بنیادی جنینی از جمله این دستاوردهاست.



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

آیا حیوانات نیز از ستارگان برای حرکت استفاده می‌کنند؟

 

سمپاشی منازل

انسان‌ها تنها گونه‌هایی نیستند که با نور ستاره حرکت می‌کنند، حیوانات از پرندگان گرفته تا سوسک‌های ریز ممکن است این کار را انجام دهند.

 

به گزارش شفاف، به نقل از nytimes، بیش از یک دهه گذشته، یک شب که آسمان بدون ماه بود، ماری داکه و اریک وارانت، متخصصان بینایی حیوانات از دانشگاه لوند سوئد، در آفریقای جنوبی به یک کشف غافلگیرکننده دست یافتند، محققان سوسک‌های شبانه سرگردان را در حال از بین بردن توپ‌های غول پیکر تماشا می‌کردند، به نظر می‌رسید که سوسک‌ها می‌توانند بطور قابل ملاحظه‌ای بچرخند.

 

ستارگان

 

دکتر داک گفت: ما فکر کردیم شاید آن‌ها از دوربین استفاده می‌کردند یا شاید کسی در جایی آتش روشن کرده بود، ما واقعا گیج شده بودیم. سپس متوجه شدیم که سوسک‌ها توسط خط ۱۰۰۰۰۰ سال نوری کهکشان راه شیری هدایت می‌شوند، ستارگان به ما اجازه عبور از دریا‌ها را داده و علوم را روشن کردند که بعداً توانستیم با موشک به سمت آن‌ها حرکت کنیم، کهکشان راه شیری برای دانشمندان از ابتدا تا کنون الهام بخش مطالب جالب و منبع غنی برای اکتشاف بوده است.

 

پژوهشگرانی مانند دکتر داکه گمان می‌کنند که بخش وسیعی از دنیای حیوانات گاهی اوقات با نور حرکت می‌کنند و ممکن است با خاموش شدن بیشتر چراغ‌های شهر از بین بروند، جدیدترین مطالعه تیم او نشان داد که سوسک‌های سرگین زیر آسمان پرتلاطم دچار سردرگمی شده اند، با وجود چپنین آزمایش‌هایی سوالاتی از قبیل آیا حیوانات می‌توانند ستاره‌ها را ببینند و از آن‌ها استفاده کنند؟ یا وقتی آن‌ها را از دست می‌دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ برای سایر دانشمندان به وجود آورده است.

 

دنیای حیوانات

 

در دهه ۱۷۸۰، منجمانی به نام‌های ویلیام و کارولین آسمان را برای یافتن سحاب‌هایی شبیه صدف‌های دریایی مارپیچی جستجو کردند، در دهه ۱۹۲۰، ادوین هابل با استفاده از یک تلسکوپ عظیم کشف کرد که کهکشان راه شیری و مارپیچ‌های آندرومدا جزایر کهکشانی در دریای وسیع کیهانی هستند.

 

آزمایشات دکتر ماوک و دکتر دهنهارت

دکتر دهنهارت و همکارش بیورن ماوک فرض کردند که اگر فک ها بتوانند ستاره‌ها را تشخیص دهند، این می‌تواند توضیح دهد که چگونه حیوانات قادرند در دریا‌های دیگر به مدت طولانی شنا کنند. برای آزمایش مهارت‌های او، دکتر ماوک دو مورد از چشمگیرترین آزمایشات تاریخ علم را که دارای حیرت و شگفتی هستند، ابداع کرد.

 

ابتدا لوله‌ای بدون لنز، ساخت، هنگامی که نقاط روشن مانند ناهید، سیریوس و شفق قطبی به چشم می‌خورد، فک ها دست و پای خود را به طور مداوم تکان می‌دادند؛ به گفته محققان بسیاری از نقاط دیدنی آسمان در دسترس آن هاست، بعد دکتر ماوک مورد بزرگتر ساخت و این بار دو نفر برای شرکت دعوت شدند، نیک و برادر باهوش ترش، مالته.

 

فک ها

 

در استخر باغ وحش کلن، نمونه ها وارد گنبدی به عرض ۱۵ فوت شدند که لبه آن روی حلقه‌ای شناور قرار داشت. قسمت‌های داخلی آن سیاره نمایی با ۶۰۰۰ ستاره روشن بود، دکتر دهنهارت گفت: آن‌ها بلافاصله در سراسر سیاره شنا کردند و به ستاره‌هایی مانند اوه، این چیست؟ برخورد کردند.

 

ابتدا محققان از یک نشانگر لیزری برای هدایت آن‌ها به جایی که لبه گنبد با نزدیکترین سیریوس برخورد می‌کرد، استفاده کردند. هر دو در نهایت می‌توانند در جهت سیریوس شنا کنند که این نشان می‌دهد فک هایی که از دریای آزاد عبور می‌کنند، می‌توانند از ستارگان برای راهنمایی سفر خود استفاده کنند.

 

در حالی که فک ها (پستانداران دریایی) ممکن است توسط ستارگان هدایت شوند، برخی از پرندگان قطعاً این کار را انجام می‌دهند. در اوایل دهه ۱۹۶۰، دکتر املن که آن زمان دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه میشیگان بود و در حال حاضر استاد برجسته در کرنل، غروب‌ها شروع به تماشای حرکات نیلی در سیاره زمین می‌کرد.

 

تحقیقات دکتر املن بر روی پرندگان

پرنده نیلی در شب مهاجرت می‌کند و می‌تواند تا ۲۰۰۰ مایل پرواز کند، قبل از شروع پرواز آن‌ها مسیر را مشخص می‌کنند، دکتر املن نشان داد که اگر بال‌های نیلی در معرض ستاره‌ها قرار بگیرند، پرندگان طرف شمال را تشخیص داده و می‌پریدند و در کمال تعجب متوجه شد که پرندگان یک صورت فلکی در مجاورت شمال را به خاطر می‌سپارند و از آن برای جهت گیری استفاده می‌کنند.

 

بعداً دکتر املن بوته‌های نیلی جوان را که تازه لانه خود را ترک کرده بود، ثبت کرد و در طول تابستان او پروژکتور سیاره را طوری تغییر داد که آسمان به جای پلاریس، به دور بتلژئوس، ستاره غول پیکر قرمز رنگ، چرخید و او و همکارانش استدلال کردند که این نشان می‌دهد که پرنده مهارت مشاهده ستاره‌ها را آموخته است.

 

پرنده نیلی

 

در همان زمان که نیک و مالته یاد گرفتند که سیریوس را تشخیص دهند، دکتر داکه و دکتر وارانت بررسی‌هایی را در آفریقای جنوبی بر روی سوسک‌های سرگین انجام دادند. یک سوسک، با زحمت زیادی یک گلوله برفی از سرگین بزرگتر از خودش را با هم ترکیب می‌کند، سپس به دور خود می‌چرخد، گویی آسمان را رمزگشایی می‌کند.

 

در چشم ترکیبی یک سوسک سرگین، ستارهگان به صورت حباب ظاهر می‌شوند، نه به عنوان نقاط نورانی. اما همان‌ها نسبت به چشم‌های ما در برابر اجسام تیره مانند الگو‌های ناهموار کهکشان راه شیری حساس‌تر هستند، پس از اسکن چرخشی، سوسک توپ خود را به مدت چند دقیقه در یک خط مستقیم می‌چرخاند (به نظر می‌رسد این احتمال برخورد دو سوسک را به حداقل می‌رساند، که اغلب منجر به دعوا می‌شود.) و دکتر داک متوجه شد که سوسک‌ها با تأیید صحنه درون کهکشانی که به سمت آن حرکت می‌کنند همچنان خود را در حال چرخش نگه می‌دارند

 

دکتر داک و دکتر فاستر تصمیم گرفتند آزمایش کنند که آیا آسمان نورانی نیز برای نمونه مورد مطالعه آن‌ها اهمیت دارد یا خیر، بنابراین به سوسک‌ها نورافشانی کردند و آن‌ها را به پشت بام ساختمان زیست شناسی دانشگاه ویتس در مرکز ژوهانسبورگ آوردند، بعد از این انجام این کار دو نتیجه حاصل شد: اول اینکه هنگامی که آسمان تحت سلطه یک نور درخشان قرار داشت، سوسک می‌تواند مستقیم حرکت کند، اما به جای حرکت در یک جهت تصادفی، برای حرکت خود خطی ایجاد کرد و نتیجه دوم اینکه آسمان‌های تارک و به اصطلاح خاموش برای آن‌ها گیج کننده‌تر است چرا که سوسک‌ها فقط دایره‌ای می‌چرخند.

 

سوسک سرگین

 

با پایان یافتن مطالعات خود، هر کدام از آن حیوانات به یک سرنوشت دچار شدند، تعدادی از سوسک‌های سرگین آفریقای جنوبی اکنون در آزمایشگاه لوند زندگی می‌کنند، جایی که محققان گاهی آن‌ها را در آسمان کاملاً شبیه سازی شده مورد مطالعه قرار می‌دهند.

 

قالیشویی اتوبان باقری

دکتر املن پرنده سوزن نیل فریب خورده بتلژوز را زمستان در آزمایشگاه خود نگه داشت و در بهار رها کرد. به گفته وی، آن‌ها امیدوارند که قبل از شروع اولین مهاجرت خود، جهت شمال واقعی را بازنگری کنند؛ و نیک هنوز هم در زمینه‌هایی مانند آکوستیک، هیدرودینامیک و اپتیک مشارکت فعال دارد، اگرچه مالته چند سال پیش درگذشت، او اکنون در آزمایشگاه بندری زندگی می‌کند که به دریای بالتیک باز می‌شود. دکتر دهنهارت می گوید در شب، او و سایر مهر‌های موجود در محوطه می‌توانند آسمان خارق العاده‌ای را در بالای سر ببینند.



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین

آیا مورچه ها و موریانه ها می توانند عامل بیماری باشند؟

 

سمپاشی موریانه

مورچه ها و موریانه ها از ریزترین جاندارانی هستند که می تواند انسان با چشم نامسلح ببیند.

 

مورچه ها و موریانه ها

 

به گزارش گروه اجتماعی یکتا پرس، مورچه ها از اجتماعی ترین حشراتی هستند که با انسان ها زندگی می کنند. امروزه بیش از ۱۲۰۰۰ گونه مورچه طبقه‌ بندی شده‌اند و حدس زده می‌شود این تعداد تا ۲۲۰۰۰ گونه نیز برسد. مورچه ها و موریانه ها در رده بند پایان قرار می گیرند. اما همین موجودات کوچک می توانند ناقل بیماری های متنوعی برای ما انسان ها باشند. تمام مورچه ها خطرناک و بیماری زا نیستند اما تعدادی از گونه ها این حشرات می توانند به ما آسیب برسانند.

 

موریانه ها حشراتی بسیار مخرب هستند اما هدف آن ها، صدمه زدن به انسان ها نیست، بلکه آن ها فقط به یک منبع غذایی ثابت از چوب نیاز دارند. در هر حال عوارض جانبی که آن ها در خلال دستیابی به هدفشان ایجاد می کنند می تواند برای انسان مضر باشد.

 

موریانه ها جزء مخرب ترین آفات خانگی به حساب می آیند و اغلب از مبلمان، کف و سقف چوبی یا هر چیزی که از چوب ساخته شده باشد تغذیه می کنند.آن ها موجب تخریب و فروپاشی وسایل و قسمت های چوبی ساختمان و بناها می گردند. موریانه ها حشراتی هستند که یافتن و خلاص شدن از شر آن ها اغلب دشوار است.

 

مورچه ها به چند دسته تقسیم می شوند.

 

مورچه های غیر بیماری زا

معمولا مورچه های آفتی بیماری زا محسوب نمی شوند. چند علت وجود دارد که سبب می شود این مورچه ها برای ما خطر ناک نباشند. مواردی مانند:

 

نظافت مداوم

 

عادات و سبک زندگی

 

آنزیم های ضد میکروب در بزاق

 

رژیم غذایی

 

وجود لایه محافظ بر سطح بدن

 

مورچه های بیماری زا

مورچه هایی وجود دارند که باعث ایجاد بیماری می شوند. این مورچه ها را می توان به ۳ دسته تقسیم کرد:

 

مورچه های فرعون

 

مورچه آتشین

 

سایر گونه های مورچه

 

یکی از مشکلات ناشی از مورچه ها، حساسیت به زهر مورچه می باشد. این حساسیت جدی نیست اما موارد حاد می تواند برای انسان کشنده باشد. مورچه ها به اندازه سوسک ها و موش ها ناقل بیماری نیستند ولی حامل و ناقل ارگانیسم های باکتری و قارچ بوده و سبب بروز بیماری های بسیار خطرناکی می شوند و امکان سرایت بیماری از مورچه ها به انسان ها وجود دارد.

 

بررسی اثرات موریانه بر ابعاد مختلف زندگی انسان

شکی نیست که موریانه ها می توانند به شیوه های مختلفی زندگی انسان را تحت تأثیر قرار دهند. گذشته از این که موجب نا ایمن شدن ساختمان ها می شوند، سلامتی افراد را نیز تهدید می کنند. اگر چه آن ها به طور مستقیم بیماری را گسترش نمی دهند اما باز هم می توانند افراد را بیمار کرده و باعث بروز عفونت شوند.

 

موریانه ها چگونه ایمنی خانه را تحت تأثیر قرار می دهند؟

موریانه ها به دنبال سلولز موجود در چوب هستند، از اشیای چوبی مختلف در هر جایی مانند مراکز مسکونی و تجاری تغذیه می کنند. این بدان معنی است که هر مکانی که از چوب ساخته شده باشد و یا وسایل چوبی در آن باشد، مستعد آلودگی به موریانه است.

 

از چه سمومی برای دفع موریانه استفاده کنیم؟

 

شما باید سمی را انتخاب کنید که علاوه بر اینکه کمترین آسیب را برای انسان ها دارد، بهترین نتیحه را برای دفع موریانه داشته باشد. انتخاب این سم به سادگی صورت نمی پذیرد. چرا که تشخیص اصل یا فرع بودن سمومی که در بازار وجود دارد، کار ساده ای نیست. اگر بتوانید سمی را بیابید که علاوه بر دفع موریانه بتواند سمپاشی مورچه را انجام دهد، بسیار به نفع شما خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ادمین
گال چیست و برای درمان آن باید چه کار کرد؟
 
 
 
گال نوعی بیماری پوستی است که توسط حشره‌ای بسیار ریز به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می‌شود. این حشره‌های بسیار ریز میکروسکوپی، می‌توانند ماه‌ها روی پوست شما زندگی کنند.
گال چیست و برای درمان آن باید چه کار کرد؟
 
گال نوعی بیماری پوستی است که توسط حشره ای بسیار ریز به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می‌شود. این حشره‌های بسیار ریز میکروسکوپی، می‌توانند ماه‌ها روی پوست شما زندگی کنند. آن‌ها می‌توانند روی سطح پوست تولید مثل کنند، در آن فرو روند، تخم گذاری کنند و باعث ایجاد حساسیت های قرمز همراه با خارش بر روی پوست شوند.
 
در هر زمان تقریبا 130 میلیون مورد از ابتلا به بیماری گال در جهان گزارش می‌شود. اگرچه این یک بیماری بسیار مسری است که به راحتی از طریق تماس مستقیم پوست می‌تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود، اما گال بیماری آمیزشی نیست و از این طریق منتقل نمی‌شود.
 
سندرم پوست پرتغال چیست؟
خواص بی نظیر و معجره آسای آویشن در درمان بیماری ها/ فواید آویشن برای رفع مشکلات پوستی
گال چه علائمی دارد؟
پس از مواجهه اولیه با گال، تا شش هفته طول می‌کشد تا علائم اولیه ظاهر شوند. علائم معمولا در افرادی که قبلا دچار گال بوده‌اند با سرعت بیشتری بروز می‌کنند.
 
علائم برجسته گال شامل جوش و خارش شدید است که در شب آزاردهنده‌تر خواهد بود. خراش مداوم در ناحیه آلوده می‌تواند منجر به ایجاد زخم شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز به درمان اضافی با آنتی بیوتیک برای عفونت پوستی باشد.
 
برای آلوده شدن به کنه‌ها نیاز به تماس نزدیک بین افراد وجود ندارد و کنه‌ها می‌توانند از طریق تماس با لباس یا ملافه‌های آلوده نیز منتقل شوند.
 
اگرچه گال می‌تواند برای فرد بیماری آزار دهنده‌ای باشد اما معمولا به نحو موثری درمان است، درمان اغلب شامل داروهایی است که حشره‌های ریز مولد گال و تخم‌های آن‌ها را از بین می‌برد. از آن‌جا که گال بسیار مسری است، پزشکان معمولاً درمان را برای تمام افرادی که در تماس مکرر با شخص مبتلا به گال است، تجویز می‌کنند.تشخیص گزش گال و حساسیت‌های پوستی قرمز رنگ می‌تواند به یافتن سریع‌تر درمان کمک کند.
 
شاخصه‌ اصلی خارش در بیماری گال، بی‌وقفه بودن آن پس از چندین هفته است. سایر ناراحتی‌های پوستی مانند کهیر و اگزما هم دارای خارش و مشکلاتی هستند که بر خلاف گال به صورت افتان و خیزان، خارش و ناراحتی ایجاد می‌کند. این ناراحتی‌های پوستی هم ممکن است که مانع از خوابیدن راحت فرد بشوند، اما به‌ندرت مانند گال باعث می‌شوند تا فرد نصف‌شب از خواب بیدار بشود و دیگر نتواند بخوابد.
 
**چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به گال هستند؟
گال می‌تواند فقیر و غنی، پیر و جوان را آلوده کند. این بیماری بیشتر در افرادی دیده می شود که تماس بدنی نزدیک با دیگران دارند به ویژه بچه‌ها، مادرانی که کودک شیرخوار دارند و سالمندانی که در سرای سالمندان زندگی می کنند.
 
مطالعات نشان داده است که در خانواده‌ها، بچه‌های زیر 2 سال بیشتر از همه در معرض ابتلا هستند. پس از آن‌ها مادر، خواهران بزرگتر و دست آخر دیگر اعضای خانواده که تماس بدنی نزدیک و مداوم با دیگران دارند در معرض خطر ابتلا هستند. همچنین سربازان و مردان زندانی به علت شرایط خاص زندگی در معرض خطر ابتلا به گال می باشند.گال در میان ساکنین خانه های سالمندان در بسیاری از نقاط دنیا به صورت مشکلی شایع در آمده است.
 
تمام افرادی که با انگل گال در تماس باشند، حتی در صورت برخورداری از سلامت کامل، ممکن است دچار این بیماری بشوند. تماس پوستی با فرد مبتلا ازجمله عوامل قطعی دچار شدن به این بیماری است. درصورتی‌که تماس پوستی شدید با فرد بیمار ایجاد شود، رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی هم نمی‌توانند از ابتلا به گال جلوگیری کنند.
 
تماس‌های معمولی که در اجتماع وجود دارد مثلا دست دادن با دیگران یا میزان تماسی که افراد در مدرسه و… دارند، نمی‌تواند موجب انتقال گال بشود، اما تماس شدید مثل رابطه‌ جنسی یا در آغوش کشیدن باعث انتقال گال خواهد شد. در مکان‌های عمومی احتمال ابتلا و سرایت گال به افراد مختلف وجود دارد.
 
**حیوانات می‌توانند ناقل گال باشند؟
حیوانات هم می‌توانند به گال دچار بشوند، اما ازآنجاکه انگل حیوانی با انسانی متفاوت است، سگ و گربه و… نمی‌توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند. گال یا جَرَب در سگ‌ها هم دیده می‌شود. وقتی انگل از سگ و گربه‌ها به پوست انسان منتقل می‌شود، فقط اندکی خارش به‌وجود می‌آید و گال به انسان سرایت نمی‌کند. گال در حیوانات مانند انسان‌ها نیست و آن‌قدر ادامه پیدا نمی‌کند تا نیاز به درمان به‌وجود بیاید.
 
**شیوه عمل انگل سارکوپتس بر روی پوست
مرحله اول: محل زندگی سارکوپتس داخل پوست بدن انسان است. چرخه زندگی عامل بیماری گال بدینگونه است که در انسان پس از تماس با فرد آلوده یک یا چند سارکوپتس ماده از شخص آلوده به فرد سالم منتقل می شود و شب هنگام سارکوپتس قسمت سطحی پوست بدن را به صورت عمودی سوراخ کرده و سپس به ایجاد تونل در سطح افقی پوست می پردازند بطوریکه در هر شبانه روز حدود 3 -2 میلیمتر پیشروی می کنند و تخمهایشان را در داخل تونل قرارمی دهند.
 
مرحله دوم: هر سارکوپتس ماده در طول زندگی 5 -4 هفته ای خود در داخل نقب های داخل جلدی حدود 50 -40 تخم می گذارد که بعد از 5 -3 روز حدود 10 درصد آنها باز میشوند و لاروهای 6 پایی از آنها خارج می شوند لاروها به مدت یک روز در تونل بی حرکت می مانند و سپس پوست اندازی کرده و تبدیل به پروتونمف می شوند و پس از 2 – 3 روز تبدیل به تریتونمف و ضمن تغذیه از سلولهای پوست در نهایت به سارکوپتس بالغ تبدیل می شوند.
 
مرحله سوم: سارکوپتس های بالغ به سطح پوست آمده و در آنجا جفت گیری می کنند و نرها پس از جفت گیری ازبین می روند و ماده ها تونلهای جدیدی را ایجاد می کنند و سیکل زندگی را تکرار می نمایند. دوره زندگی سارکوپتس از تخم تا تخم 24-10 روز طول می کشد. سارکوپتس در خارج از بدن میزبان قادر به ادامه زندگی نیستند و دردمای اتاق 3 تا 4 روز در دمای 10 درجه سانتیگراد و رطوبت 90 %می توانند زنده بمانند.
 
گال چیست و برای درمان آن باید چه کار کرد؟
 
**درمان‌های خانگی بیماری گال
درمان‌های خانگی یا داروهایی که بدون نسخه در داروخانه‌ها وجود دارند، کمکی به درمان بیماری گال نمی‌کنند. برای درمان باید حتما به پزشک مراجعه کنید. ضمن اینکه مصرف آنتی بیوتیک هم در این‌باره بی‌اثر است زیرا مشکل ناشی از انگل است. موارد زیر می‌تواند در روند درمان مفید واقع بشود:
 
استفاده از کرِم انگل‌کُش مثل پرمترین (permethrin) در شب‌ها مفید است. باید از این کرم‌ها برای نواحی زیر گردن به پایین استفاده کرد و بعد از اتمام شب، در صبحگاه، آنها را از روی پوست شست. کرم پرمترین در همه‌ی افراد، جز نوزادان زیر دو ماه، مورداستفاده قرار می‌گیرد و دوره‌ی مصرف آن معمولا ۱ هفته است. پرمترین، بی‌خطرترین درمان برای گال به‌شمار می‌رود.
 
کرم لیندان (lindane) هم برای درمان این بیماری مفید است. مصرف ۳۰ گرم از لوسیون ۱ درصد آن برای اعضای گردن به پایین به‌مدت ۸ ساعت مفید واقع می‌شود. مصرف این کرم روی پوست می‌تواند همراه با تشنج باشد. درنتیجه اگر پوست مرطوب یا حساس باشد (مثلا فرد بیماری پوستی داشته باشد یا پوستش خیس و همراه با جوش باشد) نباید از این کرم استفاده بشود.
 
پزشک شما ممکن است داروهای اضافی برای کمک به تسکین برخی از علائم آزاردهنده مرتبط با گال را تجویز کند مانند:
 
آنتی‌هیستامین‌ها، دیفن هیدرامین یا لوسیون پراموکسین برای کمک به کنترل خارش، آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن هرگونه عفونت که درنتیجه خارش مداوم پوست ایجاد می‌شود.
 
**درمان گال با سرکه
یکی از موادخوراکی موثر در درمان گال سرکه است. در این بخش به معرفی دو شیوه درمان گال با دو نوع سرکه میپردازیم.
 
۱)سرکه سفید
 
سرکه سفید دارای خاصیت اسیدی است که سطح PH پوست را تغییر داده و این تغییر می تواند باعث از بین رفتن حشره گال شود.
 
شیوه استفاده از سرکه سفید: مقدار مساوی سرکه سفید و آب را با هم مخلوط کرده و با استفاده از توپ پنبه روی نواحی آسیب دیده بمالید. بعد از چند دقیقه با آب گرم بشویید. سه بار در روز و به مدت 10 تا 15 روز از این روش استفاده کنید.
 
۲)سرکه سیب
 
سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی قوی برای از بین بردن حشره گال و درمان این بیماری عالی است.
 
شیوه استفاده از سرکه سیب: 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1 قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده، توپ پنبه را به محلول آغشته کنید و مستقیما روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بعد از چند دقیقه به آرامی با آب بشویید. توصیه می شود سه بار در روز و به مدت 15 روز این درمان را ادامه دهید.
 
۳)روغن درخت چای
 
روغن درخت چای دارای ترکیبات خاص ترپنین 4 ال می باشد که به از بین رفتن حشره گال کمک کرده و خواص ضدالتهابی، گندزا، ضدعفونی کننده، ضدانگلی، ضد قارچی و ضد باکتریایی این روغن برای درمان زخم اثر بخش است.
 
روغن درخت چای خارش ناشی از گال را کاهش می دهد اما در از بین بردن تخم حشره در سطوح عمیق پوست اثری ندارد.
 
روش اول: 1 قاشق غذاخوری روغن درخت چای را با 1 قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کرده و با استفاده از توپ پنبه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
 
برای تسریع درمان گل به مدت یک تا دو هفته و دو بار در روز از این درمان استفاده کنید.
 
۴) آلوئه ورا
 
آلوئه ورا به خاطر خاصیت آرام بخشی برای تسکین آفتاب سوختگی و سایر بیماری های پوستی مفید است و به جز در موارد نادر عوارض جانبی خاصی از آن گزارش نشده است.
 
اثر ضدمیکروبی آلوئه ورا و سایر خواص آن به تسریع روند درمان گال و بسیاری از بیماری های پوستی کمک کرده و ژل آلوئه ورا برای درمان زخم، نیش حشرات و اختلالات پوستی همچون آکنه مفید است.
 
مطالعات نشان می دهد اثر آلوئه ورا مشابه داروی بنزیل بنزوات است که از درمان های دارویی گال محسوب می شود.
 
روش اول: مقداری ژل آلوئه ورا تازه را به طور مستقیم روی نواحی آسیب دیده مالیده و بعد از 30 دقیقه با آب گرم بشویید.
 
به مدت چند هفته دو یا سه بار در روز از این روش استفاده کنید.
 
روش دوم: 1 مشت گلبرگ گل همیشه بهار و 1 مشت پودر زردچوبه را داخل مخلوط کن بریزید تا خوب ترکیب شوند. سپس 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا به آن اضافه کنید. خمیر حاصل را روی نواحی مورد نظر مالیده و بگذارید خشک شود.
 
۵) روغن چریش
روغن چریش دارای خواص ضد درد، ضد باکتری و ضدالتهابی می باشد و دارای رایحه ای است که از رشد و تولید حشرات گال جلوگیری کرده و طول دوره درمان را تا حد زیادی کاهش می دهد.
 
روش اول: مقداری روغن چریش را به طور مستقیم روی ناحیه آسیب دیده مالیده و به آرامی ماساژ دهید تا روغن کاملا جذب پوست شود و بگذارید چند دقیقه بماند. در پایان حمام کرده یا ناحیه را با آب بشویید.
 
یک بار در روز و به مدت چند هفته از این روش استفاده کنید.
 
روش دوم: مقدار مساوی روغن چریش و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و پماد ضدعفونی کننده حاصل را دو یا سه بار در روز روی محل زخم بمالید. این کار باعث تسکین خارش و تسریع دوره بهبودی می شود.
 
طی آزمایشی که در سال 1992 بر روی 814 نفر از مبتلایان گال انجام شد، استفاده از ترکیب زردچوبه و روغن چریش حدود 97 درصد بیماران را در مدت 3 تا 15 روز درمان کرد.
 
۶)زردچوبه
زردچوبه گیاهی معجزه آسا با خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده است که به کاهش علائم بیماری گال کمک زیادی می کند.
 
هر روز 1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با چند قطره آب لیمو و مقداری آب مخلوط کرده، خمیر غلیظ حاصل را به طور مستقیم به نواحی آسیب دیده بمالید. یک ساعت بعد با آب گرم بشویید.
 
۷)گردو
گردو به دلیل ترکیبات ورمیفوژن و سایر مواد ضدقارچی موجود در آن به درمان عفونت های پوستی از جمله بیماری گال، عفونت قارچی کاندیدا، پای ورزشکاران و کرم حلقوی کمک می کند
 
نواحی مورد نظر را در آب گردو قرار داده تا به سرعت بهبود پیدا کند. همچنین می توانید تعدادی گردو را به 2 فنجان آب اضافه کرده و بگذارید بجوشد تا مقدار آب ب 1 فنجان برسد. بعد از خنک شدن آن را بنوشید.
 
۸)روغن خردل
روغن خردل حشره گال را از بین برده و به درمان عفونت و بیماری گال کمک می کند.
 
کافیست به طور مرتب مقداری روغن خردل روی پوست بمالید. این روش برای درمان ترک خوردگی پوست و جوش ها نیز مفید است.
 
۹)ترکیب روغن زیتون و روغن نارگیل
برای درمان گال، نصف فنجان روغن نارگیل و نصف فنجان روغن زیتون را با هم مخلوط کرده سپس 8 یا 9 قطره روغن درخت چای، 7 قطره روغن اسطوخودوس و 3 قطره روغن نعناع را به آن افزوده و هم بزنید.
 
۱۰)پیاز
ترکیبات گوگرد موجود در پیاز به بهبود گال و از بین بردن حشره گال کمک کرده و از گسترش عفونت به نواحی دیگر پوست جلوگیری می کند.
 
هر روز 1 عدد پیاز متوسط را داخل مخلوط کن بریزید، آب حاصل را به ناحیه آسیب دیده اعمال کرده و بگذارید چند ساعت بماند.
 
۱۱) روغن گل میخک
روغن گل میخک حاوی ماده اوژنول است که تقریبا مشابه بنزیل بنزوات عمل کرده و برای درمان گال مفید است.
 
استفاده مستقیم روغن گل میخک روی پوست ممکن است باعث سوزش شود، بنابراین بهتر است ابتدا با چند قطره روغن زیتون رقیق شده سپس روی نواحی مورد نظر اعمال شود.
 
همچنین می توانید تعدادی برگ گل میخک را خرد کرده و با اندکی آب یا روغن زیتون مخلوط و روی نواحی قرار دهید.
 
۱۳نوشیدن آب کافی
کم آبی در بدن باعث خشکی پوست و افزایش شدت خارش ها در بیماری های پوستی از جمله گال می شود. توصیه می شود در طول روز آب کافی بنوشید.
 
***چه مواد غذایی بخوریم؟
برخی مواد غذایی در بعضی افراد باعث بروز حساسیت، تحریک پوست و تشدید خارش در بیماری های پوستی از جمله گال می شود. از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
میوه های خانواده مرکبات،ماست،مواد غذایی دریایی،تخم مرغ،غذاهای حاوی افزودنی ها و مواد نگهدارنده،ادویه جات،سرکه،آجیل ها،شیر،سویا،گندم در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنید.
 
**چه لباس‌هایی بپوشیم؟
پوشیدن برخی لباس ها باعث تشدید خارش می شود. از جمله:
 
لباس نو؛ زیرا معمولا برای جلوگیری از چروک شدن موادی مانند فرمالدئید به آن ها اضافه می شود.
 
لباس های پلاستیکی
 
لباس پشمی
 
لباس بیش از حد تنگ
 
توصیه می شود لباس های نرم و پنبه ای یا ابریشمی استفاده کرده و حتما قبل از پوشیدن لباس های نو، آن ها را بشویید.


:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()